معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۶:۲۲

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم مهر ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد.

 جمهوری دومینیکن 

چالش های صنعت گردشگری دومینیکن

انجمن هتل‌ها و گردشگری جمهوری دومینیکن (ASONAHORES) چالش‌هایی را که این بخش با آن مواجه است را مطرح ساخت که می‌تواند عملکرد آن را در مقایسه با سایر مقاصد گردشگری، علی‌رغم ثبات فعلی، تضعیف کند. ASONAHORES نشان داد که اگرچه گردشگری در جمهوری دومینیکن به طور قابل توجهی در حال رشد است تا بتواند تقاضای بالای مسافران را برآورده کند، ساخت اتاق های اضافی ضروری است، که در حال حاضر به آن پرداخته نمی‌شود. در همین راستا، رئیس سابق انجمن، سیمون سوارز اطمینان داد که برای دستیابی به هدف دولت برای 20 میلیون بازدیدکننده، باید رقابتی تر باشیم و از طریق قانون مشوق ها در ساخت هتل ها سرمایه گذاری کنیم. در همین حال، مدیر فعلی ASONAHORES، دیوید لیبر، هنگام مقایسه جمهوری دومینیکن با مکزیک، رقیب اصلی گرشگری این کشور در منطقه، اشاره کرد که هزینه ساخت در بخش هتل 50 درصد در آن کشور کمتر است. وی همچنین به هزینه بالای برق در جمهوری دومینیکن و هزینه‌های اقامت کارکنان هتل که تقریباً 43 درصد است اشاره کرد.

https://www.plenglish.com/news/2024/09/27/dominican-tourist-industry-warns-of-local-lingering-challenges/

جمهوری دومینیکن 1200 میلیون مصرف کننده خارجی دارد

خانم بیویانا ریویرو، مدیر اجرایی مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana)، طی سخنرانی خود در نشست عمومی سازمان تجارت جهانی در ژنو، تاکید نمود که «پرودومینیکانا» دیجیتالی سازی را به نفع خود و صادرکنندگان پیاده سازی کرده است و از ابتکار های مانند «ProDominicana Connect»، پلتفرمی‌که تولیدکنندگان ملی را به صورت مجازی با خریدارانی از سراسر جهان مرتبط می‌کند و همچنین ابزار «ProIntelligencia» که داده‌ها و اطلاعاتی را برای تصمیم‌گیری استراتژیک فراهم می‌کند بهره برداری می نماید . خانم ریویرو افزود که کشورش با این پلتفرم ها توانسته است به بیش از 1.2 میلیارد مصرف کننده در بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کارائیب دست یابد. 

https://acento.com.do/economia/republica-dominicana-cuenta-con-1200-millones-de-consumidores-extranjeros-9398071.html

دومینیکن و ایالات متحده ریاست مشترک گفتگوی اقتصادی و بهداشتی قاره آمریکا (EHA) را بر عهده خواهند داشت

ریاست جمهوری دومینیکن از طریق وب سایت خود اعلام کرد که جمهوری دومینیکن و ایالات متحده ریاست مشترک گفتگوی اقتصادی و بهداشتی قاره آمریکا (EHA) را بر عهده خواهند داشت. در متن مزبور تاکید شده است که این ریاست مشترک "گامی مهم در جهت تقویت همکاری‌های منطقه ای در زمینه اقتصاد، تولید تجهیزات پزشکی و محصولات دارویی است." به منظور رسمی‌کردن این همکاری راهبردی، رئیس جمهور لوئیس ابینادر با خوزه فرناندز، معاون وزیر رشد اقتصادی، انرژی و محیط زیست ایالات متحده ملاقات کرد. ابتکار EHA توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نهمین نشست قاره آمریکا، در ژوئن 2022 با هدف تقویت زنجیره تامین تجهیزات پزشکی و محصولات دارویی ارائه شد. آقای ویکتور بیسونو، وزیر صنعت، بازرگانی و شرکت‌های کوچک و متوسط، نماینده جمهوری دومینیکن در این ریاست مشترک خواهد بود. 

https://acento.com.do/actualidad/rd-y-eeuu-asumiran-copresidencia-del-dialogo-economico-y-de-salud-de-las-americas-9398677.html

جمهوری دومینیکن به سرمایه گذاری 5.4 میلیارد دلاری برای انتقال انرژی نیاز دارد

آقای جوئل سانتوس اچاواریا، وزیر انرژی و معادن دومینیکن، روز سه شنبه طی رویداد هفته آب و هوا در نیویورک در یک میز گرد با عنوان "شتاب دهنده روند انتقال انرژی" شرکت کرد که در آن بر تعهد کشورش به اجرای استراتژی‌های جاه طلبانه جهت کاهش گازهای گلخانه ای تاکید نمود. وزیر انرژی با اشاره به اینکه کشور برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر به سرمایه گذاری 5.4 میلیارد دلاری نیاز دارد، افزود: هدف ما تضمین گذار به انرژی مقرون به صرفه و عادلانه است.

https://acento.com.do/economia/rd-avanza-en-transicion-energetica-pero-se-requiere-inversion-de-usd-5-4-mil-millones-9399024.html

جمهوری دومینیکن مذاکرات برای توافق تجاری با اکوادور را آغاز می‌کند 

آقای لوئیس آبینادر، رئیس جمهور دومینیکن و همتای وی از اکوادور، آقای دانیل نوبوآ برای آغاز مذاکرات جهت امضای یک توافقنامه تجاری با محدوده جزئی موافقت کردند. در جریان ملاقاتی در چارچوب هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در نیویورک برگزار شد، طرفین از طریق یک بیانیه‌ تاکید کردند: "مذاکراتی که امروز آغاز می‌کنیم در چارچوب اصل احترام به قوانین ملی، روند مذاکرات مناسب هر دو کشور و اعمال ترجیحاتی که به تسهیل تجارت و مکمل اقتصادی دوجانبه کمک کند می‌باشد.

https://acento.com.do/economia/abinader-incia-negociaciones-para-atrabajo-comercial-con-ecuador-9399153.html

کابل زیردریایی بین دومینیکن و  پورتوریکو "انرژی را از شبکه برق سراسری دومینیکن کاهش  نخواهد داد"

پروژه اتصال برق میان جمهوری دومینیکن و پورتوریکو (پروژه‌هاستوس) برای آغاز کار نیازمند چندین مجوز لازم می‌باشد. توسعه دهندگان این ابتکار خصوصی که قرار است در سال 2030 به بهره برداری برسد، اطمینان داده اند که این پروژه "انرژی را از شبکه سراسری برق دومینیکن کم نخواهد کرد" بلکه "تاب آوری" آن را افزایش خواهد داد . ابتکار مزبور شامل 116 کیلومتر کابل زیردریایی و یک نیروگاه می‌باشد که با انرژی خورشیدی و گاز طبیعی کار خواهد کرد. شبکه اتصال از طریق کابل به سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری نیاز دارد و یک میلیارد دلار دیگر برای تاسیس نیروگاهی که در جمهوری دومینیکن واقع خواهد شد. با این پروژه می‌توان تا 700 مگاوات انرژی را به هر طرف منتقل کرد که در مواقع اضطراری کمک قابل توجهی به تاب آوری شبکه برق دو کشور خواهد بود. طبق آمار احتمال برخورد یک طوفان به این دو جزیره ۲ درصد است. 

https://acento.com.do/economia/cable-submarino-a-puerto-rico-no-quitara-energia-al-sistema-electrico-dominicano-9399612.html.html

اقتصاد دومینیکن در ماه آگوست 2024 رشد 5.6 درصدی داشت

بانک مرکزی جمهوری دومینیکن اعلام کرد که شاخص ماهانه فعالیت اقتصادی (IMAE) در ماه آگوست سال جاری رشد 5.6 درصدی را ثبت کرد. بدین ترتیب اقتصاد دومینیکن در دوره ژانویه تا آگوست 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به متوسط رشد 5.1 درصدی رسید. رشد فوق الذکر مربوط به عملکرد خوب فعالیت هایی مانند ساخت و ساز (4.9 درصد) و تولید مناطق آزاد (6.6 درصد) است. آقای پاول ایسا کنترراس، وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه گفت که جمهوری دومینیکن دارای یک سناریوی اقتصادی ایده آل با سطوح رشد بالا، سطوح پایین تورم و بازار کار بسیار پویا است. در مراسم افتتاحیه نشست سالانه انجمن مرکز تجارت جهانی (WTCA) برای آمریکای لاتین، آقای کنترراس  تاکید کرد که اقتصاد دومینیکن به سمت رشد 5 درصدی در سال 2024 پیش می رود.

https://acento.com.do/economia/economia-dominicana-crecio-5-6-en-agosto-2024-9400211.html

https://acento.com.do/economia/isa-contreras-dice-rd-tiene-un-escenario-macroeconomico-ideal-9400243.html

 نرخ فقر پولی در جمهوری دومینیکن کاهش یافته است

وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه جمهوری دومینیکن اعلام کرد که نرخ فقر پولی عمومی در سه ماهه دوم سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته  4.45  درصد کاهش یافته است و به 19.0٪ می رسد. داده‌های منتشر شده در "بولتن فصلی فقر پولی در جمهوری دومینیکن" مربوط دوره آوریل تا ژوئن 2024، نشان می دهد که در مقایسه با دوره قبل از بیماری همه گیر کووید  19 (آوریل تا ژوئن 2019) فقر  6.9 درصد کاهش یافته است.

https://listindiario.com/economia/20241003/tasa-pobreza-monetaria-reduce-ubica-19-0_828020.html

پاناما به دومینیکن و سایر شرکای ADD پیشنهاد کرد که شرکت ها را به طور مشترک جذب کنند

کشور پاناما به کشور های کاستاریکا، جمهوری دومینیکن و اکوادور که شرکای خود در اتحاد برای توسعه دموکراسی (ADD) هستند ایجاد یک اتحاد استراتژیک برای جذب شرکت‌ها از طریق مدل‌های 'friendshoring y nearshoring را به عنوان بخشی از ابتکارات برای تقویت اقتصاد این کشورها پیشنهاد داد. طی یک جلسه کاری که توسط ADD در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد آقای خولیو مولتو، وزیر بازرگانی و صنایع پاناما نیز  بر نیاز به تقویت زنجیره تامین و همکاری با بخش خصوصی به عنوان دو ابتکار دیگر برای ارتقای توسعه اقتصادی کشورهای گروه تاکید نمود.

https://acento.com.do/economia/panama-propone-a-rd-y-demas-socios-de-la-add-plan-para-atraer-empresas-9400763.htmlelectrico-dominicano-9399612.html.html

 

جامائیکا

صادرات تولیدات صنعتی جامائیکا 2.3 درصد رشد کرد

صادرات تولیدات صنعتی جامائیکا در پنج ماه اول سال جاری  2.3 درصد رشد کرد. در آخرین خبرنامه تجارت بین المللی کالا موسسه آماری جامائیکا (استاتین) آمده که ارزش کالاهای موجود در این دسته که به خارج از کشور صادر می‌شود به 383.3 میلیون دلار می رسد. کالاهای صادر شده از دسته مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات به 164.5 میلیون دلار رسید که 1.6 درصد افزایش نسبت به 161.9 میلیون دلار در دوره مشابه در سال 2023 داشت.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/exports-from-jamaicas-manufacturing-industry-up-23-in-first-five-months-of-2024

واردات و صادرات جامائیکا در پنج ماه اول سالجاری کاهش یافته است

ارزش واردات و صادرات در پنج ماهه اول سال جاری به دلیل کاهش تجارت در برخی از کالاهای کلیدی کاهش یافت. موسسه آمار جامائیکا (استاتین) تاکید کرد که برای دوره ژانویه تا می سال جاری کل واردات این کشور به 3.05 میلیارد دلار رسیده است که 2.4 درصد کمتر از 3.13 میلیارد دلار ثبت شده در مدت مشابه در سال 2023 است. از سوی دیگر، درآمدهای صادراتی نیز 5.4 درصد کاهش یافت و به 823.9 میلیون دلار رسید که بیشتر به دلیل کاهش صادرات مجدد سوخت های معدنی بود.

https://www.jamaicaobserver.com/2024/09/29/imports-exports-first-five-months/

شرکت توسعه تجارت جامائیکا استراتژی زنجیره ارزش محصولات فلفل را ترویج می‌کند

شرکت توسعه تجارت جامائیکا (JBDC) طی یک کارگاه آموزشی که برای 72 تولیدکننده فلفل تند برگزار شد، از کشاورزان دعوت کرد تا از توسعه زنجیره ارزش فلفل تند حمایت کنند. تولید فلفل یک نگرانی روز افزون جامائیکا است زیرا بیش از 50 درصد از محصولات کشاورزی فراوری شده که این کشور تولید می‌کند از فلفل به عنوان یکی از مواد اصلی آن استفاده می‌کند. این بدان معناست که بین تمام محصولاتی که می‌توان به کشاورزان توصیه کرد، این یکی از مهمترین محصول ها می‌باشد.

https://www.jamaicaobserver.com/2024/10/02/jbdc-pushes-value-chain-strategy-pepper-products

جامائیکا نگران تأثیر اعتصاب ها در ایالات متحده بر  اقتصاد این کشور می‌باشد

آقای متری سیگا، رئیس سازمان بخش خصوصی جامائیکا ابراز نگرانی کرده است که اعتصاب کنونی کارگران بنادر در سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا بتواند تأثیری دومینویی بر اقتصاد جامائیکا داشته باشد. دست‌کم 25000 کارگر از این بخش روز سه‌شنبه پس از شکست مذاکرات برای یک قرارداد جدید با دستمزد بالاتر، کار خود را ترک کردند. آقای سیگا در این خصوص گفت: "قرار است روی بنادر ما تاثیر بگذارد، مشکل این است که نمی دانیم چقدر تاثیر می‌گذارد". او همچنین گفت که این اعتصاب هنوز بر بندر میامی "که بسیاری از کالاها از طریق آن به جامائیکا منتقل می‌شوند" تأثیری نگذارده است.

https://radiojamaicanewsonline.com/local/psoj-fears-damaging-impact-of-us-dock-workers-strike

 

هائیتی

فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در هائیتی

وزارت بازرگانی و صنعت هائیتی (MCI) در 5 سپتامبر هفدهمین دوره "پنجشنبه‌های MCI" را راه اندازی کرد که امکان بحث در مورد فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در هائیتی را فراهم می‌کند. در این مراسم جیمز منزارد، وزیر بازرگانی و صنعت گفت دوران سختی را پشت سر می‌گذاریم. ما دهه 2030-2020 را با همه‌گیری کووید-19 آغاز کردیم که تأثیرات اجتماعی-اقتصادی ملی را به همراه داشت. سپس در جنوب بزرگ، یکی از مناطق استراتژیک از نظر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، در 14 آگوست زلزله آمد و بیش از300 کشته و نزدیک به ۲۰۰۰ مصدوم با خسارات مادی قابل توجه بر جای گذاشت. پس از آن وضعیت امنیتی با افزایش چشمگیر موارد آدم ربایی، خشونت بی سابقه باندها، مسدود کردن جاده‌های استراتژیک و جابجایی اجباری جمعیت و دیگر موارد وضعیتی بحرانی در کشور به وجود آورد. مجموعه همه این عوامل باعث انقباض اقتصاد ملی شده و به ایجاد فضایی از بی ثباتی، اضطراب و رعب و وحشت کمک کرده است که بخش صنعتی و تجاری را به طور خاص و بسیار سخت تحت تاثیر قرار داده است.

https://www.haitilibre.com/en/news-43161-haiti-economy-debate-on-investment-and-financing-opportunities-in-haiti.html

تورم در هائیتی به 30 درصد رسید

بر اساس آخرین بولتن موجود از موسسه آمار و انفورماتیک هائیتی (IHSI)، روند افزایشی تورم مشاهده شده در ماه‌های اخیر در ماه جولای 2024 همچنان به رشد خود ادامه داده است که در ماه ژوئن به 408.9 رسید. افزایش سالانه شاخص نتیجه افزایش قیمت محصولاتی مانند محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی(1.3% + در مدت یک ماه و 42.3% + طی یک سال)، پوشاک و کفش (0.7٪ + در یک ماه و 22.2٪ + در یک سال)، مسکن، آب، گاز، برق و سایر سوخت‌ها (1.2% + در مدت یک ماه و 18.7% + طی یک سال) ، ارتباطات (0.2%+ در مدت یک ماه و 42.2%+ طی یک سال) و رستوران (1.8٪ + در یک ماه و 30.5٪ + در طول یک سال) بوده است.

https://www.haitilibre.com/en/news-43118-haiti-economy-inflation-reaches-30.html

انجمن گردشگری‌هائیتی ( ATH ) خواستار بازگشت به امنیت و ثبات برای بازسازی جهانگردی در کشور است

انجمن گردشگری‌هائیتی (ATH) از فعالان این بخش دعوت کرد تا به مناسبت روز جهانی گردشگری در مورد تأثیر رو به رشد جهانگردی بر زندگی جامعه فکر کنند. از این نظر بر تاثیر  بسیار مثبت گردشگری در جهان و جمهوری دومینیکن با وجود بحران‌های متعدد جهانی تاکید نمود. در جمهوری دومینیکن، این صنعت 8.1 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و 10.3 میلیون بازدید کننده در سال وارد کشور می‌شوند. با این حال در هائیتی که کشور همسایه است این بخش کمتر از 3 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد." این وضعیت نتیجه ای از ناامنی است که مانع توسعه جهانگردی در هائیتی می‌شود. به گفته ATH ایجاد 30000 شغل در این بخش می‌تواند کمک قابل توجهی به رشد اقتصادی کشور باشد.

 https://lenouvelliste.com/article/250647/lath-appelle-a-un-retour-a-la-securite-et-a-la-stabilite-pour-reconstruire-le-tourisme-haitien

برنامه جهانی کشاورزی و امنیت غذایی، هائیتی را در برنامه اختصاص کمک  75  میلیون دلاری خود قرار داد

برنامه جهانی کشاورزی و امنیت غذایی (GAFSP) فرصت سرمایه گذاری 75 میلیون دلاری را برای سرعت بخشیدن به نوآوری‌های مالی در شرکت های کوچک کشاورزی و شرکت های خرد،  کوچک و متوسط (MSME) بخش کشاورزی و صنعتی با هدف حفظ امنیت غذایی و توسعه کشاورزی در کشور های کم در آمد مثل هاییتی راه اندازی کرد. GAFSP یک پلت فرم مشارکت چند جانبه است که از زمان ایجاد آن توسط G20  / گروه بیست ، در سال 2010، بیش از 2.5 میلیارد دلار کمک مالی برای تأمین مالی امنیت جهانی غذا و تغذیه اختصاص داده است.

https://lenouvelliste.com/article/250601/le-gafsp-un-guichet-de-financement-de-75-millions-de-dollars-au-service-des-entrepreneurs-agricoles-a-fort-potentiel

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما