معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۰۹:۵۷

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ دوم مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ورودی فرودگاه‌ها در ماه‌های ژانویه تا آگوست 8 درصد افزایش یافته است 

ورود هوایی به یونان در دوره ژانویه تا آگوست 2024 با 18.9 میلیون مسافر بین المللی ورودی به طور قابل توجهی افزایش یافته است که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 رشد 8 درصدی را نشان می دهد. کمتر از یک چهارم از ورودی‌ها در ماه آگوست با 4.5 میلیون نفر ثبت شده است که نشان دهنده افزایش 7.4 درصدی یا 311000 نفر بیشتر از آگوست 2023 است. همه مناطق به جز جزایر سیکلادس که در هشت ماه اول سال 1 درصد کاهش سالانه داشته اند، افزایش ورود هوایی را ثبت کردند. پلوپونز با افزایش 12 درصدی مواجه شد و پس از آن دودکانیز و کرت به ترتیب با افزایش 10.6 درصدی و 6.3 درصدی قرار گرفتند. فرودگاه‌های منطقه ای به طور کلی 6 درصد توسعه را تجربه کردند.

نرخ بیکاری در ماه اوت به 9.5 درصد کاهش یافت

اداره آمار یونان (ELSTAT) روز سه شنبه اعلام کرد، نرخ بیکاری تعدیل شده فصلی در آگوست 2024 به 9.5 درصد در مقایسه با 11.4 درصد در آگوست 2023 و 9.9 درصد در جولای 2024 بالغ شد. به طور جداگانه، تراز اشتغال در یونان طی دوره ژانویه تا آگوست 2024، 299,148 موقعیت افزایش یافته است که بالاترین عملکرد را به ثبت رسانده است. تعداد افراد جدید استخدام شده در هشت ماهه نخست سال جاری به ۲ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۸۷۷ نفر رسید که در مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۳۵۲ نفر بود. از این تعداد، 54.11 درصد برای مشاغل تمام وقت، 36.53 درصد برای مشاغل پاره وقت و 9.36 درصد برای مشاغل نوبتی غیرتمام وقت است. وزیر نیکی کراموس گفت: «افزایش اشتغال اولویت ماست. نرخ بیکاری برای اولین بار در 15 سال گذشته به زیر 10 درصد رسیده است، این در حالی است که آخرین آمار سامانه ارگانی با تایید این مهم، رکوردی تاریخی در اشتغال به ثبت رسانده است. علیرغم این واقعیت که داده‌ها تراز مثبتی را ثبت می‌کنند، ما راضی نیستیم. برعکس، ما به سمت کاهش بیشتر بیکاری و ایجاد مشاغل جدید، با کیفیت و با درآمد خوب حرکت می‌کنیم. در همان زمان، کرامئوس در پستی در حساب شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد که هدف افزایش فرصت های شغلی برای همه و همچنین دستیابی به یک زندگی روزمره حرفه ای بهتر است. او خاطرنشان کرد: "ما با هدف مشاغل بیشتر و بهتر، به حمایت از کارگران و مشاغل در سراسر یونان ادامه می دهیم.

https://www.ekathimerini.com/economy/1249837/unemployment-drops-to-9-5-in-august/

طرح ثبات مالی تا ۲۰۲۸

طرح ساختاری مالی میان‌مدت (2028-2025) هدف دارد تا چشم‌انداز اقتصادی یونان را با پیش‌بینی رشد قابل توجه GDP، بهبود مازاد اولیه و کاهش بیکاری به سطوح قبل از بحران، بهبود بخشد. وزیر اقتصاد و دارایی ملی، کاستیس هاتزیداکیس، و معاون وی، ثانوس پترالیاس، این طرح را ارائه کردند و بر تمرکز آن بر ثبات مالی، کاهش بدهی و افزایش حقوق تأکید کردند.

نکات کلیدی:

  • کاهش بدهی: انتظار می‌رود بدهی عمومی از ۱۵۳٪ GDP به ۱۳۳.۴٪ تا سال ۲۰۲۸ کاهش یابد.
  • کسری مالی:
    • پیش‌بینی می‌شود که از ۱٪ GDP در سال جاری به:
      • ۰.۶٪ در ۲۰۲۵
      • ۰.۸٪ در ۲۰۲۶
      • ۱.۱٪ در ۲۰۲۷
      • ۱.۲٪ در ۲۰۲۸ کاهش یابد.
  • مازاد اولیه:
    • انتظار می‌رود که از ۲.۴٪ GDP در سال جاری به:
      • ۲.۵٪ در ۲۰۲۵
      • و تثبیت در ۲.۴٪ در سال‌های بعدی افزایش یابد.
  • رشد GDP اسمی:
    • انتظار می‌رود که از ۲۳۲ میلیارد یورو به ۲۷۲ میلیارد یورو تا سال ۲۰۲۸ افزایش یابد، با تخمین‌های محافظه‌کارانه که ورودی‌های صندوق بازسازی را نادیده می‌گیرند.
  • افزایش دستمزدها:
    • حداقل دستمزد از ۶۵۰ یورو در سال ۲۰۱۹ به ۹۵۰ یورو در سال ۲۰۲۷ افزایش می‌یابد، و دستمزد متوسط از ۱۰۴۶ یورو در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۰۰ یورو در سال ۲۰۲۷ افزایش خواهد یافت.
  • کاهش بیکاری:
    • پیش‌بینی می‌شود که بیکاری از ۱۰.۵٪ در سال جاری به:
      • ۹.۷٪ در ۲۰۲۵
      • ۹.۲٪ در ۲۰۲۶
      • ۸.۷٪ در ۲۰۲۷
      • ۸.۵٪ در ۲۰۲۸ کاهش یابد.

هاتزیداکیس گفت که این طرح شامل هشت مداخله زیرساختی اصلی برای مقابله با مسائل جمعیتی، مشکل مسکن، پیامدهای بحران اقلیمی، تقویت سیستم بهداشت، بهبود سیستم آموزشی، ارتقاء کارآفرینی و بازنگری در هزینه‌ها برای توزیع مؤثرتر است.

https://www.ekathimerini.com/economy/1249774/blueprint-for-fiscal-stability-until-2028/

نخست وزیر از کاهش عوارض جاده ای در بزرگراه یونان مرکزی خبر داد

 کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر اعلام کرد، خودروهایی که از بزرگراه برای عبور از یونان مرکزی استفاده می‌کنند، از این پس تا 2.8 یا 3.0 یورو کمتر عوارض جاده ای پرداخت خواهند کرد، در حالی که عوارض بزرگراه آتیکی اودوس که از آتیکا تا فرودگاه عبور می‌کند، از 6 اکتبر به 2.5 یورو کاهش می یابد. در روز سه شنبه ماه اکتبر با کاهش دیگری در حمل‌ونقل جاده‌ای آغاز می‌شود، این بار با کاهش عوارض جاده‌ای در بخش Maliakos-Kleidi بزرگراه اژه در یونان مرکزی. با این کاهش، کل هزینه عبور از پنج ایستگاه عوارضی در سال 2024 به 13.7 یورو می رسد که از 16.5 یورو در حال حاضر کاهش می یابد، در حالی که در سال 2025 قیمت آن 14.4 یورو خواهد بود که کمتر از 17.40 یورویی است که در غیر این صورت راننده می‌پرداخت. نخست وزیر در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: این کاهش انجام نشده است.وی افزود: "هدف ما کاهش هزینه حمل و نقل است تا جایی که می‌توانیم و به طور مداوم به این سیاست عمل می‌کنیم."

گسترش پارک های خورشیدی نگرانی‌ها را در تسالی افزایش داده است

  چشم انداز کشاورزی در دشت تسالی در یونان مرکزی تحت فشار پروژه‌های انرژی خورشیدی که به زمین‌های کشاورزی مولد تجاوز می‌کنند، قرار گرفته است.فرماندار منطقه نیکوس کورتاس از گسترش سریع مزارع خورشیدی انتقاد کرده است، مزارع خورشیدی که طبق گزارش‌ها، مزارع مولد را اشغال می‌کنند که حدود 40 یورو در هر 1000 متر مربع محصول می‌دهند (به یونانی "stremma"). این مناطق در مدت 20 سال به شرکت های خورشیدی با مبلغ تقریبی 200 یورو در هر جریان اجاره داده می‌شوند.مقامات همچنین شواهد نگران‌کننده‌ای از مجوزهای غیرمجاز خورشیدی در زمین‌های کشاورزی پرمحصول را کشف کرده‌اند، با 12 مورد خاص شناسایی شده که در آن ارزیابی‌های مثبت در سال 2021 صادر شده است. فرماندار خواستار مداخله قضایی شده است و پیش‌بینی می‌کند که موارد بیشتری ظاهر شود.تاسیسات خورشیدی فعلی 38000 جریان را پوشش می‌دهند، در حالی که پروژه‌های تایید شده می‌توانند تا 374000 جریان را تحت تاثیر قرار دهند - بیش از 8٪ از زمین‌های قابل کشت تسالی.

https://www.ekathimerini.com/economy/energy/1249624/solar-park-sprawl-raising-concerns-in-thessaly/

کاهش موجودی خانه‌های فروشی در آتن

کاهش موجودی خانه‌های فروشی در آتیکا در نیمه اول سال ادامه یافت و تنها به 82000 واحد رسید که از بیش از 150000 خانه در همین چند سال پیش بود .بسیاری از مناطق، به ویژه جایی که قیمت ها مقرون به صرفه است، شاهد کاهش دو رقمی سال به سال هستند. این توسعه همچنین منشا اولین چرخه برنامه خرید خانه من یارانه ای است که سال گذشته چند هزار ملک را جذب کرد.در نتیجه، به دلیل اینکه عرضه کمتر از تقاضا است، قیمت‌ها همچنان بالا می‌رود. این افزایش‌ها حتی در مناطقی که توسط سرمایه‌گذاران خارجی برنامه ویزای طلایی رها شده‌اند، مانند مرکز شهر آتن، دیده می‌شود. از آگوست 2023 تا کنون هیچ معامله ای با سرمایه گذاران GV در مرکز شهر انجام نشده است تا آستانه سرمایه گذاری از 250000 به 500000 یورو و از این ماه به 800000 یورو (مانند سایر نقاط آتیکا) افزایش یابد.با این حال، تا ژوئن 2024، قیمت ها نه تنها به ثبات نرسیدند، بلکه به رشد شدید خود ادامه دادند.داده‌های آگهی‌های طبقه‌بندی‌شده نشان می‌دهد که در ماه‌های ژانویه تا ژوئن کاهش سالانه در سهام خانه در تمام دسته‌های سطح فردی وجود داشته است، در حالی که قیمت‌های درخواستی بر این اساس افزایش یافته است: عرضه آپارتمان‌های تا سقف ۸۰ مترمربع. 15.8 درصد از نیمه اول سال 2023 به 23428 کاهش یافت، در حالی که میانگین قیمت درخواستی با 14.3 درصد افزایش به 2360 یورو در متر مربع رسید.

درآمد بندر پیرئوس در نیمه اول سال 2024 به بالاترین حد خود رسید.

  اداره بندر پیرائوس SA (OLP) افزایش درآمد و سود را در نیمه اول سال 2024 ثبت کرد و بار دیگر به بهترین بازده تاریخی برای دوره زمانی خاص دست یافت.مجموع درآمدهای نیمه اول سال به 107.1 میلیون یورو در مقایسه با 102.4 میلیون یورو در دوره مشابه در سال 2023 رسید که 4.7 میلیون یورو یا 4.6 درصد افزایش داشت.این تغییر عمدتاً به دلیل افزایش درآمدهای بخش حمل و نقل خودرو به میزان 59.9 درصد، بخش کروز با 13.2 درصد و بخش کانتینر (اسکله I) به میزان 4 درصد است.همچنین افزایش 7.3 درصدی در سود قبل از مالیات مشاهده شد که در مجموع به 53 میلیون یورو رسید، در مقایسه با 49.4 میلیون یورو در دوره مشابه سال 2023. سود پس از کسر مالیات در مجموع به 40.4 میلیون یورو در مقایسه با 38.7 میلیون یورو رسید که نشان دهنده تغییر مثبت است. 4.4 درصد نسبت به نیمه سال مشابه سال 2023.لین جی، رئیس OLP، از عملکرد این شرکت در نیمه اول سال 2024 ابراز خرسندی کرد و خاطرنشان کرد که اگرچه "بی ثباتی و شرایط منحصر به فرد ژئوپلیتیکی در خاورمیانه ادامه دارد، شرکت ما و بندر پیرئوس، همانطور که همه چیز نشان می دهد، نه تنها توانسته باقی بماند." تحت تأثیر این وضعیت قرار نگرفته است، اما فعالیت کلی خود را با افزایش عملکرد و نتایج ادامه دهد، همانطور که مدت هاست به طور مستمر انجام می دهد.

کاهش هزینه‌های غذایی در یونان

بسیاری از خانوارها در یونان در سال ۲۰۲۳ مجبور به کاهش هزینه‌های خود برای خرید اقلام غذایی اساسی شدند تا بتوانند سایر نیازهای خود را تأمین کنند، تحت فشار شدید کاهش درآمدهای قابل تصرف. این به معنای پرداخت کمتر نیست، زیرا هزینه متوسط ماهیانه برای تقریباً همان اقلام افزایش یافته است.افزایش قیمت مواد غذایی که برای سومین سال متوالی در سال ۲۰۲۳ ادامه داشت، باعث شد که متوسط هزینه‌های خانوارها به بیش از یک‌پنجم (۲۰.۷ درصد) از هزینه‌های ماهانه آن‌ها برای خرید غذا اختصاص یابد. این افزایش برای خانوارهای کم‌درآمد حتی دردناک‌تر بود، چرا که هزینه‌های این گروه از اقلام غذایی به یک‌سوم (۳۳ درصد) از کل هزینه‌هایشان می‌رسد. طبق بررسی بودجه خانوارها برای سال ۲۰۲۳ که روز جمعه توسط اداره آمار یونان (ELSTAT) منتشر شد، اگر هزینه‌های مسکن را هم اضافه کنیم، متوسط هزینه خانوارها برای غذا و مسکن به ۳۴.۱ درصد و برای خانوارهای فقیر به ۵۵.۸ درصد می‌رسد.هزینه متوسط سالانه خانوارها برای خریدها در سال ۲۰۲۳ به ۲۰,۲۲۳.۳۶ یورو (۱,۶۸۵.۲۸ یورو در ماه) رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش سالانه ۵.۳ درصدی (۱,۶۰۰.۳۴ یورو) داشته است.در قیمت‌های ثابت، هزینه متوسط سالانه خانوارها فقط ۱.۷ درصد یا ۳۴۷.۱۶ یورو افزایش یافته است، که به دلیل اثرات تورم در سال ۲۰۲۳ با نرخ ۳.۵ درصد است. هزینه متوسط سالانه برای هر نفر در سال ۲۰۲۳ به ۸,۳۵۸.۲۴ یورو رسید که افزایش ۱۱.۲ درصدی (۸۴۱.۹۲ یورو در سال) نسبت به سال ۲۰۲۲ (۷,۵۱۶.۳۲ یورو) داشته است.بزرگترین بخش هزینه خانوارهای یونانی، ۲۰.۷ درصد، به خرید اقلام غذایی اختصاص دارد. در اعداد مطلق، این به معنای ۳۴۸.۹۲ یورو در ماه نسبت به ۳۳۴.۰۳ یورو در ماه ۲۰۲۲ است که افزایش ۴.۵ درصدی دارد. با وجود اینکه یونانی‌ها بیشتر برای اکثر دسته‌های اصلی غذایی نسبت به سال گذشته هزینه کردند، مصرف آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.این بدین معناست که یونانی‌ها برای خرید کمتر، بیشتر پرداخت کردند. بنابراین، میانگین مصرف ماهانه (از نظر مقدار) در سال ۲۰۲۳ برای روغن زیتون ۱۳.۶ درصد، نوشیدنی‌های الکلی ۱۲.۷ درصد و ماهی ۱۱.۸ درصد کاهش یافته است.

یونانی‌ها همچنین ۱۰.۷ درصد کمتر برنج، ۶.۱ درصد کمتر گوشت، ۵.۳ درصد کمتر تخم‌مرغ و ۵.۲ درصد کمتر شیر و پاستا مصرف کردند. آن‌ها حتی در خرید نان (-۴.۳ درصد)، میوه (-۴ درصد) و سبزیجات (-۳.۴ درصد) نیز کاهش داشته‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما