معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۵:۰۳

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول مهر ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد.

جمهوری دومینیکن 

 بودجه ملی جمهوری دومینیکن تا سال 2025 تقریباً 1.5 تریلیون پزو خواهد بود

شورای وزیران دومینیکن اعلام کرد که بودجه عمومی‌برای سال 2025 بالغ بر 1 تریلیون و 484 میلیارد و 235 میلیون پزو است. بودجه پیشنهادی قبل از اول اکتبر که مهلت مقرر در قانون است به کنگره ملی ارائه خواهد شد. آقای جوچی ویسنته وزیر دارایی گفت که از جمله موارد اولویت دار در این بودجه برنامه‌های اجتماعی (54 میلیارد پزو)، یارانه برق (83 میلیارد ) و یارانه سوخت (10 میلیارد پزو) می‌باشد. وی در مورد کارهای زیرساختی گفت: اولویت بودجه تکمیل مونوریل شهر سانتیاگو با 24 میلیارد و خط2C مترو سانتو دومینگو با 12.5 میلیارد پزو است. 

https://acento.com.do/economia/presupuesto-nacional-sera-de-casi-rd-15-billones-para-2025-9397090.html

صادرات دومینیکن در ماه آگوست به یک میلیارد و 119 میلیون دلار آمریکا رسید

مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) اعلام کرد که صادرات در ماه آگوست 2024 به  1میلیارد و 119.7 میلیون دلار رسید (287.3 میلیون دلار بیشتر از آگوست 2019  وقبل از همه گیری کووید 19). از ژانویه تا آگوست 2024، صادرات به 8 میلیارد و 611.4 میلیون دلار (6.1 درصد رشد نسبت به سال 2023) رسید. ایالات متحده به عنوان پویاترین مقصد در دوره ژانویه تا آگوست 2024 ( بارشد 381.7 میلیون دلار آمریکا) قرار دارد. کشورهای دیگر مانند هند (180.1 میلیون دلار رشد)، چین (41.5 میلیون دلار) و هلند (33.5 میلیون دلار آمریکا) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سایر بازارهای با افزایش در واردات محصولات از جمهوری دومینیکن عبارتند از: اسپانیا با 26.6 میلیون دلار بیشتر، ژاپن با 20.3 میلیون دلار، پورتوریکو 15.4 میلیون دلار، کوبا 13.5 میلیون دلار، ایتالیا 13.4 میلیون دلار، کلمبیا 11.5 میلیون دلار، مکزیک 10.1 میلیون دلار و گویان 8.8 میلیون دلار بیشتر از 64 کشور مقصد دیگر که به واردات محصولات دومینیکن در دوره مزبور افزایش دادند.

https://acento.com.do/economia/exportaciones-dominicanas-ascendieron-a-us-1119-millones-en-agosto-9396707.html

جمهوری دومینیکن در مسیر رسیدن به هدف پذیرش  11.5 میلیون گردشگر در سال 2024

وزیر گردشگری دیوید کولادو گفت که او به هدف دستیابی به 11.5 میلیون بازدیدکننده به جمهوری دومینیکن تا پایان سال 2024 ادامه می دهد. این رقم پس از رسیدن به 7.8 میلیون نفر از ژانویه تا آگوست بیان شد. وی گفت که آنها همچنان به پیشی گرفتن از "رکورد خود" ادامه خواهند داد . تنها در ماه اوت این کشور پذیرای 812 هزار و 949 بازدیدکننده بوده که نسبت به سال 2019 به میزان 45 درصد و نسبت به سال 2022 میزان 14 درصد و نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش داشته است. وی با بیان اینکه 675 هزار و 196 گردشگر به صورت هوایی پذیرفته شده اند، گفت از طریق کشتی‌ها، این کشور 137753 بازدیدکننده داشت که نشان دهنده افزایش 16 درصدی نسبت به سال 2023 است. از پنج کشوری که بیشترین بازدیدکننده از آنها در ماه اوت وارد جمهوری دومینیکن شده است، ایالات متحده، کانادا، کلمبیا، اسپانیا و انگلیس بیشترین گردشگر را داشته اند.

https://listindiario.com/economia/sector-turistico/20240926/republica-dominicana-continua-rumbo-11-5-millones-visitantes_827118.html

 آغاز ساخت کابل اتصال برق زیردریایی بین جمهوری دومینیکن و پورتوریکو در سال 2027

شرکت Caribbean Transmission، مسئول اجرای پروژه Hostos، ابتکار عمل برای اتصال برق زیر دریائی  بین جمهوری دومینیکن و پورتوریکو، از طریق یک کابل زیر آب را گزارش داد که ساخت آن در سال 2027 آغاز خواهد شد. رافائل ولز، مدیر کل شرکت و تیرسو سلمان، مدیر پروژه Hostos جزئیات این پروژه را اعلام کردند که با سرمایه گذاری تخمینی 1.2 میلیارد دلار آمریکا برای نصب کابل و 1 میلیارد دلار برای تولید برق انجام می‌شود. مدیر پروژه گفت کابل زیردریایی از سواحل شرقی جمهوری دومینیکن خواهد رفت و از طریق شهر مایاگوئز وارد پورتوریکو می‌شود. هدف از این پروژه ارائه راه حلی کارآمد، مقرون به صرفه و پایدار برای چالش های انرژی پیش روی هر دو جزیره با اتصال شبکه‌های برق آنها از طریق یک کابل زیردریایی ولتاژ بالا (HVDC) به طول 116 کیلومتر است که ظرفیت آن تا 700 مگاوات خواهد بود. حفاری برای نصب کابل در زیر بستر دریا انجام خواهد شد تا از اثرات زیست محیطی بر سواحل هر دو جزیره جلوگیری شود. این پروژه ایجاد یک بازار انرژی دو طرفه را تسهیل می‌کند و به هر دو جزیره امکان تبادل و تجارت مازاد انرژی را می‌دهد و فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری جدیدی ایجاد خواهد نمود.

https://listindiario.com/economia/energia/20240926/2027-iniciaran-construccion-cable-submarino-conexion-electrica-rd-puerto-rico_827130.html

دومینیکن سومین سبد پایه مقرون به صرفه در آمریکای مرکزی و دریای کارائیب

رئیس جمهور دومینکن، لوئیس ابینادر اظهار داشت که جمهوری دومینیکن با وجود تأثیری که تورم جهانی بر آن داشته است، سومین سبد غذایی اساسی مقرون به صرفه را در میان کشورهای آمریکای مرکزی و دریای کارائیب دارد. وی عنوان کرد ما در حدود شش سال پیش سومین رتبه در میان سبد خانوار ها را از نظر گرانی قیمت در اختیار داشتیم که اطلاعات آن موجود است. اینها داده‌های ما نیستند، آنها از سوی سازمان دیده بان مصرف کنندگان منتشر شده است . البته تورم وجود داشته و قیمت ها در سراسر جهان افزایش یافته است. نشریه LISTÍN DIARIO در هفته گذشته بر اساس داده‌های ارائه شده توسط وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه (MEPyD) نشان داد که هزینه ملی سبد پایه 45494.6 دلار دومینیکن است. ابینا‌در همچنین اشاره کرد که برای دولت ادامه سیاست‌های عمومی‌که در چهار سال گذشته برای حفظ قیمت‌های منصفانه برای سبد غذایی اجرا شده است، یک نگرانی اساسی است.

https://listindiario.com/economia/20240923/luis-abinader-dice-rd-posee-tercera-canasta-basica-mas-baja-centroamerica_826776.html

جمهوری دومینیکن در چند ماه اخیر رقم 6.7 میلیون دلار تخم مرغ به کشور کوبا صادر نموده است

بین ژوئن 2023 و آگوست 2024، کوبا در مجموع 6726483.6 دلار از جمهوری دومینیکن تخم مرغ وارد کرد، اقدامی‌که ناشی از نیاز فوری به جبران کمبود تولید ملی به دلیل بحران عمیق در بخش کشاورزی، به ویژه در پرورش طیور تحت تأثیر کمبود نهاده‌ها و منابع است. گرگوری مارته، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان طیور دومینیکن (ADA) گفت که بازار کوبا افزایش قابل توجهی در تقاضا برای تخم مرغ نشان داده است که علت آن مشکلات داخلی کوبا در تولید است. وی گفت که شرکت‌های دومینیکن برای غلبه بر چالش‌های لجستیکی مربوط به صادرات به جزیره تلاش کرده‌اند، اما تاکید کرد که مشکلات، عمدتاً در محموله‌های دریایی همچنان ادامه دارد. با این حال، افزایش صادرات تخم مرغ به کوبا با بسته شدن موقت مرز بین جمهوری دومینیکن و هائیتی تقویت شد که باعث شد تولیدکنندگان دومینیکن به دنبال بازارهای جدید باشند و مازاد تولید خود را به بزرگترین کشور کارائیب یعنی کوبا هدایت کنند، که به سرعت به یک خروجی مناسب تولید مازاد برای این کشور تبدیل شد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-09-24-u1-e135253-s27061-nid288952-cuba-compra-huevos-republica-dominicana-67-millones

موجودی ملی ذخیره برنج در دومینیکن بیش از پنج میلیون کینتال ( نیم میلیون تن ) است

انجمن کارخانجات برنج دومینیکن (Adofa) گزارش داد، در پایان ماه اوت، موجودی ملی ذخیره برنج برای تقاضا و مصرف جمعیت به 5،415،315 کینتال رسید. هر کینتال معادل صد کیلوگرم است. مدیر آدوفا، هرالدو سوئرو، اطمینان داد که عرضه کامل و به موقع برای تقاضای ملی وجود دارد، که بیش از یک میلیون کینتال در ماه است. وی همچنین خاطرنشان کرد که تکنسین‌های زیست شناسی حوزه برنج از وزارت کشاورزی ، برداشت دوم را بیش از پنج میلیون کینتال پیش بینی کرده اند. سوئرو در مورد قیمت ها گفت که غلات زیر قیمت تعیین شده در قطعنامه کمیسیون ملی برنج، برای کیسه‌های 125 پوندی به مبلغ 31.70 دلار عرضه می‌شود. وی پیش بینی کرد که قیمت در آغاز برداشت ماه آینده با حداقل روند نزولی ثابت خواهد ماند.

https://listindiario.com/economia/20240923/inventario-nacional-arroz-alcanza-cinco-millones-quintales_826712.html

درخواست رئیس فدراسیون بازرگانان دومینیکن از بانک مرکزی برای تزریق دلار به بازار

ایوان گارسیا، رئیس فدراسیون بازرگانان دومینیکن، از بانک مرکزی خواست 1000 میلیون ( یک میلیارد ) دلار برای مهار روند صعودی نرخ ارز تزریق کند و دلار را به ارزش هفته‌های قبل خود بازگرداند. گارسیا هشدار داد که معاملات هفته گذشته به 60.30 در هر دلار رسید و هشدار داد که اگر این وضعیت معکوس نشود، اثرات آن در قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم منعکس خواهد شد. وی گفت نمی‌توانم دلایل ایجاد این وضعیت را توضیح دهم، زیرا بانک مرکزی بالاترین ذخایر تاریخ را دارد. وی یادآور شد نرخ ارز آمریکا هرگز به سقف تعیین شده در بودجه کل کشور نمی رسد و امسال از این مانع عبور کرده است، زیرا نرخ 60 دلار به 1 دلار آمریکا پیش بینی شده بود و عملیاتی که در حال انجام است بیش از آن است. ما می دانیم که در حال حاضر بانک مرکزی باید حداقل 1000 میلیون دلار به بازار تزریق کند تا بتوان نرخ را کمتر از 60 به 1 نگه داشت.

https://listindiario.com/economia/20240922/presidente-federacion-comerciantes-urge-banco-central-inyectar-us-1-000-millones-mercado-frenar-alza-dolar_826659.html

دولت دومینیکن حذف مشوق های مالیاتی را با توجه به اصلاحات مالیاتی خود مجددا" ارزیابی می‌کند

با توجه به اصلاحات مالیاتی قریب الوقوع، معافیت ها یا مشوق های مالیاتی مجددا" از سوی مقامات ذیربط مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت . وزیر دارایی، خوزه ویسنته گفت که دولت تجزیه و تحلیل خواهد کرد که آیا تمام معافیت های برخی از بخش های اقتصادی کشور می‌توانند حفظ یا حذف شوند. به گفته این مقام مسئول، هم وزارت دارایی و هم نهادهای نظارتی کشور متشکل از اداره کل درآمدهای مالیاتی (DGII) و اداره کل گمرک (DGA) روزانه با تعداد بی شماری از قوانین تشویقی روبرو هستند. ویسنته گفت اینطور نیست که آنها بد باشند، هر یک از قوانین تشویقی ما در پاسخ به یک موقعیت خاص بوده است. اما سال ها گذشته و آن قوانین هنوز در حال اجرا هستند. به همین دلیل، دولت حذف مشوق های مالیاتی را که دیگر ضروری نیستند، ارزیابی خواهد کرد. این تحلیل برای تعیین اینکه کدام معافیت‌ها می‌توانند حفظ یا حذف شوند، حول بحث‌های مربوط به اجرای نهایی اصلاحات مالیاتی است که به گفته وزیر، در چند روز آینده ارائه خواهد شد.

https://listindiario.com/economia/20240926/gobierno-evalua-eliminacion-incentivos-fiscales-reforma-tributaria_827078.html

 جامائیکا

بزرگترین تولیدکننده سیمان جامائیکا تولید خود را از سر گرفت

شرکت جامائیکایی «Caribbean Cement Company اعلام کرد که پس از اتمام موفقیت آمیز برنامه تعمیر و نگهداری تاسیسات خود به ظرفیت تولید کامل بازگشته است. این خبر چند روز پس از آن منتشر شد که اعلام گردید این شرکت در تامین تقاضای فعلی سیمان در بازار داخلی با مشکلاتی مواجه شده بود.  تولید شرکت یاد شده در حال حاضر به 4000 تن در روز رسیده است که بالاتر از حد انتظار می‌باشد.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/caribbean-cement-company-resumes-full-production-after-successful-maintenance-programme

بانک جامائیکا انتظار دارد به کاهش سیاست پولی ادامه دهد

کیت دانکن، رئیس کمیته نظارت بر برنامه اقتصادی (EPOC)، می‌گوید که انتظار می‌رود بانک جامائیکا (BOJ) به کاهش سیاست‌های پولی و کاهش بیشتر نرخ‌های بهره ادامه دهد. برای اولین بار از اکتبر 2022، کمیته سیاست پولی بانک جامائیکا (MPC) تصمیم گرفت با احتیاط موضع سیاست پولی خود را کاهش دهد و در نتیجه نرخ بهره سیاستی شاخص بانک را با 25 واحد پایه به 6.75 درصد در سال کاهش داد که از 21 اوت شروع شد. این کاهش به این معنی است که بانک‌های تجاری و سایر مؤسسات سپرده‌پذیر می‌توانند نرخ‌هایی را که با آن وام‌ها و سایر خطوط اعتباری به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند کاهش دهند تا فعالیت‌های داخلی را تحریک کنند. دانکن خاطرنشان کرد که EPOC یک روند نزولی پایدار در تورم مشاهده کرده است که منعکس کننده اثربخشی اقدامات سیاست پولی BOJ در سال های اخیر است. با این حال، BOJ باید به دنبال متعادل کردن تورم و رشد باشد.

https://jamaica.loopnews.com/content/boj-expected-continue-easing-monetary-policy

درخواست کشاورزان محلی برای عرضه بیشتر فلفل تند به تولیدکنندگان مواد غذائی

شرکت توسعه تجارت جامائیکا (JBDC) از کشاورزان محلی می خواهد تا با افزایش عرضه فلفل تند به تولیدکنندگان، بخش فرآوری کشاورزی کشور را تقویت کنند. این درخواست به دنبال آموزش موفقیت آمیز 72 کشاورز پرورش دهنده فلفل تند از محله‌های سنت آن، سنت مری، سنت کاترین، کلارندون و سنت الیزابت تحت عنوان "بهبود بهداشت گیاهی، ایمنی غذا و فرصت های دسترسی به بازار در امتداد زنجیره ارزش فلفل تند در جامائیکا است. جانین فلچر تیلور، مدیر واحد خدمات بازاریابی در JBDC بر اهمیت تولید فلفل تند در صنعت فرآوری کشاورزی جامائیکا تاکید کرد چرا که بیش از 50 درصد از محصولات فرآوری شده کشاورزی تولیدی از فلفل به عنوان یکی از مواد اصلی استفاده می‌کنند. کشاورزان همچنین تشویق شدند تا محصولات خود را با نوآوری در محصولات کشاورزی فراتر از سس فلفل متنوع کنند. برای کمک به حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان محلی، JBDC یک انکوباتور جدید فرآوری کشاورزی را در اواخر سال گذشته در مرکز رشد و منابع خود در کینگستون افتتاح کرد.

https://jamaica.loopnews.com/content/local-farmers-asked-supply-more-hot-peppers-manufacturers

جامائیکا در سال 2024 به مرز دو میلیون بازدیدکننده توقفگاهی رسید

ارقام اولیه نشان می دهد که جامائیکا از 1 ژانویه تا 14 سپتامبر امسال پذیرای کمی‌بیش از دو میلیون بازدیدکننده توقفگاهی و حدود سه میلیون بازدیدکننده کل، از جمله مسافران کشتی کروز بوده است. این دستاورد نشان دهنده افزایش ورودی نسبت به ارقام سال گذشته برای مدت مشابه است. این نقطه عطف زمانی رخ می دهد که ادموند بارتلت، وزیر گردشگری، جزیره را به مقصد بلم، برزیل ترک می‌کند تا در چهارمین جلسه کارگروه گردشگری G20 که از 19 تا 20 سپتامبر 2024 برگزار می‌شود، شرکت کند. وزیر همچنین در نشست وزیران G20 در سپتامبر شرکت خواهد کرد. بخش گردشگری از آغاز سال تقریباً 2.97 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است بنابراین، علی‌رغم چالش‌های مختلف مربوط به توصیه‌های سفر ایالات متحده، طوفان بریل و تنگنا در ارتباط با حمل‌ونقل هوایی، عملکرد این کشور نسبت به سال گذشته بهبود پایدار و رشد صنعت گردشگری را نشان می‌دهد. وزیر گردشگری خاطرنشان کرد که افزایش حمل‌ونقل هوایی به جامائیکا از بازارهای جدید و نوظهور همچنان یکی از مؤلفه‌های کلیدی استراتژی اقیانوس آبی این وزارتخانه است، زیرا این تیم برای تقویت رقابت‌پذیری و تقویت روابط با شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و سهامداران، به ویژه در قاره آمریکای جنوبی تلاش می‌کند.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-hits-2-million-stopover-visitors-mark-2024

جامائیکا هفته آگاهی از گردشگری را در 22 تا 28 سپتامبر برگزار می‌کند

جامائیکا هفته آگاهی از گردشگری 2024 را از 22 تا 28 سپتامبر با موضوع گردشگری و صلح برگزار می‌کند. ادموند بارتلت، وزیر گردشگری، گفت که موضوع امسال بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه گردشگری تفاهم و هماهنگی بین ملت‌ها و جوامع را تقویت می‌کند. وی ابراز داشت جامائیکا مفتخر است که به گردشگری سازمان ملل متحد (UN) و جامعه جهانی در جشن گرفتن روز جهانی گردشگری در 27 سپتامبر می‌پیوندد. بارتلت گفت که این موضوع فعالیت‌های هفته را هدایت می‌کند که هدف آن افزایش آگاهی در مورد نقش حیاتی صنعت به عنوان پل ارتباطی بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها است. در این هفته علاوه بر برگزاری همایش ها مجموعه‌های سخنرانی و مسابقات قصه‌گویی برای باشگاه‌های اکشن گردشگری برگزار خواهد شد.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-observe-tourism-awareness-week-september-22-28

انتخاب وزیر دارایی جدید در جامائیکا

نخست وزیر اندرو هولنس اعلام کرد که پس از انتصاب دکتر نایجل کلارک به عنوان معاون مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) در ماه اکتبر، جانشین او برای سمت وزیر دارایی انتخاب شده است. با این حال، هولنس در این بیانیه نام وزیر دارایی جدید را فاش نکرد و صرفا گفت دولت افرادی را برای جانشینی نایجل کلارک در هر دو سمت وزارتی و پارلمانی انتخاب کرده است، و انتقال آرام در هر دو حوزه را تضمین می‌کند. جزئیات بیشتر در زمان مناسب ارائه خواهد شد و عموم مردم می‌توانند انتظار تداوم سیاست ها و حفظ پیشرفت اقتصادی را داشته باشند. نخست وزیر اندرو هولنس در پاسخ به اعلام انتصاب دکتر کلارک در سمت جدید گفت این یک تحول تاریخی و مهم است که من به آن افتخار می‌کنم. هولنس تاکید کرد که صندوق بین المللی پول نقشی ضروری در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند و ثبات مالی جهانی و همکاری پولی را در خدمت 190 کشور عضو آن ارتقا می دهد. نخست وزیر افزود این به نفع جامائیکا و منطقه کارائیب است که یکی از اتباع ما در چنین موقعیت مهم جهانی خدمت کند.

https://jamaica.loopnews.com/content/new-finance-minister-chosen-clarke-prepares-imf-deputy-role

 هائیتی

هائیتی چهارمین شریک اقتصادی جمهوری دومینیکن

طی 7 ماه اول سال 2024، صادرات از جمهوری دومینیکن به‌هائیتی با کاهش 53.87 میلیون دلاری به 304.33 میلیون دلار در مقایسه با 358.21 میلیون دلار در سال 2023 برای مدت مشابه رسید. داده‌های ارائه شده توسط اداره کل گمرک (DGA) منعکس کننده کاهش 15.04 درصدی در تجارت بین دو کشور است که منعکس کننده پیامدهای بسته شدن مرزها است که توسط دولت دومینیکن در سپتامبر 2023 در پاسخ به ساخت یک کانال آبی در رودخانه مرزی دو کشور در هائیتی اجرا شد. در واکنش به این وضعیت، در اوایل اکتبر سال 2023، دولت دومینیکن تصمیم گرفت برخی از اقدامات خود را کاهش دهد و اجازه داد که مبادله کالا از طریق کریدورهای تجاری موقت صادر شود. در ژوئیه 2024، تجارت با هائیتی نشانه‌هایی از بهبود را نشان داد، به طوری که صادرات دومینیکن به‌هائیتی به 50.88 میلیون دلار رسید که نشان دهنده رشد 5.43 درصدی نسبت به جولای 2023 است. هائیتی یک شریک تجاری مهم برای جمهوری دومینیکن است، اما اکنون بین ژانویه تا ژوئیه 2024 به عنوان چهارمین بازار بزرگ آن پس از سوئیس (424.13 میلیون دلار)، ایالات متحده (413.98 میلیون دلار) و هند (315.3 میلیون دلار) رتبه بندی شده است . در یک زمینه گسترده تر، مجموع صادرات جمهوری دومینیکن بین ژانویه تا ژوئیه 2024 به 2.2 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده کاهش 26.57 میلیون دلاری است. این کاهش جزئی نشان دهنده شرایط دشوار اقتصادی بین المللی است.

https://www.haitilibre.com/en/news-43140-haiti-economy-haiti-4th-economic-partner-of-the-dominican-republic.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما