معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

غول تجارت کشاورزی ایتالیا 50 درصد از سهام کارخانه برنج پاکستانی را تصاحب کرد

Euricom SPA، یک شرکت پیشرو در تولید محصولات کشاورزی و تجارت مواد غذایی ایتالیایی، 50 درصد از سهام کارخانه برنج Fatima Euricom، یک شرکت پاکستانی که در تهیه و فرآوری برنج شلتوک مشغول است، به دست آورده است. هدف از این قرارداد که توسط کمیسیون رقابت پاکستان تصویب شد، افزایش صادرات برنج پاکستان و جذب سرمایه گذاری خارجی است. تخصص Euricom SPA در کشاورزی، فرآوری و تجارت از پتانسیل کشاورزی پاکستان بهره خواهد برد و پیشرفت قابل توجهی را در سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش تجارت کشاورزی این کشور رقم خواهد زد.

https://www.dawn.com/news/1861423/italy-firm-acquires-50pc-shareholding-in-pakistani-rice-company

 پاکستان شاهد افزایش پنج برابری در بازگرداندن سود چند ملیتی است

سود بازگردانده شده توسط شرکت های چند ملیتی از 49.2 میلیون دلار در سال گذشته به 274.7 میلیون دلار در ژوئیه تا اوت سال مالی 25 ا افزایش یافته است. بخش های کلیدی شامل امور مالی (59.6 میلیون دلار)، تنباکو (43.1 میلیون دلار) و غذا (34.9 میلیون دلار) است. بریتانیا 93.2 میلیون دلار دریافت کرد، در حالی که ذخایر ارزی پاکستان به 9.533 میلیارد دلار افزایش یافته است.

https://www.dawn.com/news/1861439/dollar-outflows-swell-5-times-in-two-months

 پاکستان با حذف زیرساخت ها به دنبال افزایش صادرات است

جام کمال خان، وزیر بازرگانی پاکستان، از دولت‌های استانی خواسته است که زیرساخت‌ها را که هزینه‌های صادراتی را افزایش می‌دهد، حذف کنند تا رقابت‌پذیری افزایش یابد. این وزارتخانه بر این باور است که این کار باری را از دوش صادرکنندگان کاهش می‌دهد و سیگنال مثبتی را برای کسب‌وکارها ارسال می‌کند. علاوه بر این، جام کمال خان ریاست جلساتی را برای اصلاح سیاست ترانشیپ و سرعت بخشیدن به رشد صادرات فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک با هدف افزایش صادرات فناوری اطلاعات از 3.223 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار تا سال 2029 بر عهده داشته است.

https://www.dawn.com/news/1861438/commerce-minister-jam-calls-for-removal-of-infrastructure-cess

صندوق بین المللی پول با وام ۷ میلیارد دلاری به پاکستان موافقت کرد

صندوق بین المللی پول (IMF) بسته وام 7 میلیارد دلاری را برای حمایت از اقتصاد پاکستان تصویب کرده است که بیست و چهارمین پرداخت این کشور از سال 1958 به این سو است. هدف این برنامه سه ساله تقویت اقتصاد پاکستان، کاهش تورم و ترویج رشد پایدار از طریق اصلاحات از جمله است. گسترش پایه مالیاتی و بهبود دوام بخش انرژی. نخست وزیر شهباز شریف ضمن تشکر از صندوق بین المللی پول و مدیر عامل آن کریستالینا جورجیوا، تاکید کرد که این برنامه باید آخرین برنامه مورد حمایت پاکستان باشد. این بسته وام با شرایطی مانند افزایش قبوض خانوار و افزایش درآمدهای مالیاتی برای رفع آسیب‌پذیری‌های اقتصادی و چالش‌های ساختاری پاکستان ارائه می‌شود. با وجود پیشرفت، صندوق بین المللی پول هشدار می دهد که محیط تجاری، حکومت و نقش دولتی پاکستان مانع سرمایه گذاری می‌شود، اما تلاش های این کشور برای بازگرداندن ثبات اقتصادی را تصدیق می‌کند.

https://www.dawn.com/news/1861236/after-pm-offices-announcement-imf-board-confirms-7bn-loan-agreement

 

 پاکستان شرایط استقراض را تعیین می‌کند و به تایید صندوق بین المللی پول چشم دوخته است

محمد اورنگ زیب وزیر دارایی می‌گوید که پاکستان طبق شرایط خودش وام می‌گیرد و وام دادن به بخش خصوصی را در اولویت قرار می دهد. او به دستاوردهای اقتصادی از جمله روپیه باثبات، کاهش تورم و ذخایر کافی اشاره کرد. اورنگ زیب انتظار دارد که صندوق بین المللی پول برنامه وام 7 میلیارد دلاری را برای حمایت از ثبات و رشد اقتصاد کلان با تمرکز بر مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های فاز دوم CPEC تصویب کند.

https://www.dawn.com/news/1861001

 پاکستان و چین در پروژه‌های کلیدی حمل و نقل همکاری خواهند کرد

پاکستان و چین در چهار پروژه بزرگ حمل و نقل، از جمله ML-1، M-6، M-9، و توسعه بزرگراه قراقورام (KKH) همکاری خواهند کرد. وزیر عبدالعلیم خان و وزیر حمل و نقل چین لی شیاپنگ توافق کردند که این پروژه‌ها را از طریق مشارکت عمومی و خصوصی و سرمایه گذاری مشترک تکمیل کنند و اتصال CPEC را تقویت کنند.

https://www.dawn.com/news/1860928/china-commits-help-for-four-mega-road-projects

 

بانک های تجاری پاکستان مبلغی بی سابقه به دولت قرض می دهند

بانک های تجاری پاکستان در آگوست 2024 به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی و تأخیر در تأمین مالی خارجی، رکورد 100.83 درصد از کل سپرده‌ها (31.03 تریلیون روپیه) را به دولت وام دادند. اعتبار به بخش خصوصی کاهش یافت و خطراتی را برای بانک ها به همراه داشت، اما تصویب وام 7 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول امروز ممکن است فشار را کاهش دهد.

https://tribune.com.pk/story/2498303/govt-borrowing-surges-to-record-high-of-1008

بانک دولتی پاکستان رکورد سود 3.4 تریلیون روپیه را در سال مالی 24 ثبت کرده است

بانک دولتی پاکستان (SBP) رکورد سود 3.4 تریلیون روپیه در سال مالی 2024 را اعلام کرده است که نسبت به 1.1 تریلیون روپیه در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. این سود قابل توجه از دولت که با چالش نقدینگی مواجه است، حمایت اساسی خواهد کرد. به گفته محمد سهیل، مدیرعامل Topline Securities، نرخ بهره بی‌سابقه ۲۲ درصد، اگرچه برای اقتصاد ایده‌آل نیست، اما به سود بانک دولتی پاکستان (SBP) کمک کرده است. بانک مرکزی 80 درصد از سود خود را که تقریباً 2.72 تریلیون روپیه است، به دولت فدرال منتقل خواهد کرد و به جبران 9 تریلیون روپیه مورد نیاز برای پرداخت بدهی در سال مالی 25 کمک خواهد کرد.

https://www.dawn.com/news/1860347/sbp-earnings-triple-to-all-time-high

 

 اصلاح نظام مالیاتی بلوچستان

سیستم مالیاتی پراکنده پاکستان، به ویژه در بلوچستان، مانع کارایی و رشد می‌شود. ادغام بخش‌های مالیاتی می‌تواند فرآیندها را ساده‌سازی کند، هزینه‌های انطباق را کاهش دهد و توسعه پایدار را تقویت کند. مثال‌های منطقه‌ای، مانند مالیات بر کالاها و خدمات هند و هیئت ملی درآمد بنگلادش، مزایای یکسان سازی را نشان می‌دهند. چالش‌های بلوچستان از جمله پتانسیل مالیاتی پایین، مدیریت ناکارآمد و شهرنشینی سریع، می‌تواند با تخصیص پتانسیل مالیاتی بالا به آژانس‌های درآمدی تعالی محور، توسعه بانک‌های داده استانی، و اجرای یک مرجع مالیاتی واحد که در نهایت رشد اقتصادی و شفافیت را ارتقا می‌دهد، برطرف شود.

https://www.dawn.com/news/1860588/reforming-balochistans-tax-system

 پاکستان و چین روابط انرژی خود را در نمایشگاه مسیر ابریشم تقویت کردند

دکتر مصدق مالک ، وزیر نفت، یک هیئت پاکستانی را در هشتمین نمایشگاه مسیر ابریشم در چین، با هدف تقویت مشارکت های انرژی، رهبری کرد. پاکستان به دنبال همکاری با شرکت های چینی در زمینه اکتشاف نفت و گاز، ارتقای پالایشگاه‌ها، تبدیل زغال سنگ و تبدیل مجدد به گاز است. پاکستان با 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در طول سه سال، قصد دارد 240 سایت ذخیره بالقوه را با اولویت حفاظت از محیط زیست حفاری کند. شرکت‌های کلیدی پاکستانی، از جمله OGDCL و PPL، با همتایان چینی متعهد شدند و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌هایی را برای افزایش تولید انرژی، تولید کود و ابتکارات انرژی سبز بررسی کردند.

https://www.dawn.com/news/1860429/petroleum-minister-seeks-to-strengthen-energy-partnerships-with-chinese-companies

 سیاست جدید صادرات برنج هند بر پاکستان فشار وارد می‌کند

حذف کف قیمت صادرات برنج باسماتی توسط هند و کاهش محدودیت ها بر صادرات برنج غیر باسماتی نگرانی صادرکنندگان برنج پاکستانی را برانگیخته است. صادرات برنج پاکستان به ارزش 3.9 میلیارد دلار در سال مالی 24 ممکن است به دلیل سیاست جدید هند که از سپتامبر 2024 اجرایی می‌شود با چالش هایی روبرو شود. با توجه به اینکه هند اکنون در صادرات برنج با قیمت های رقابتی آزاد است، ممکن است پاکستان نیاز به کاهش قیمت های خود داشته باشد یا در خطر از دست دادن سهم بازار باشد. از نظر تاریخی، برنج باسماتی پاکستانی به دلیل کیفیت و هزینه‌های تولید، 10 تا 15 درصد بالاتر از برنج هندی قیمت گذاری شده است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که پاکستان باید بر بازاریابی، نوآوری و کاوش در قراردادهای تجاری جدید تمرکز کند تا رقابتی باقی بماند، زیرا تنها اتکا به قیمت ممکن است کافی نباشد.

https://tribune.com.pk/story/2497795/rice-exporters-on-edge-as-india-lifts-restrictions

 تورم هفتگی به 12.27 درصد رسید

تورم هفتگی پاکستان که با شاخص حساس قیمت (SPI) اندازه‌گیری می‌شود، در هفته منتهی به 19 سپتامبر 2024 به 12.27 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در سه سال اخیر است، با 0.52 درصد کاهش هفته به هفته. کاهش قیمت انرژی و مواد غذایی از جمله گازوئیل (5 درصد)، پیاز (4.45 درصد)، بنزین (3.88 درصد) و گوجه فرنگی (1.93 درصد) باعث کاهش قیمت شد. در حالی که برخی از اقلام ضروری شاهد افزایش قیمت بودند، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تورم به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی نفت و افزایش تاخیری قیمت برق، پس از کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) به 9.6 درصد در ماه آگوست، به طور بالقوه تک رقمی‌شود.

https://tribune.com.pk/story/2497557/weekly-inflation-hits-three-year-low-at-1227

 افزایش 538 درصدی صادرات تنباکو پاکستان در ماه اوت

صادرات تنباکو پاکستان با افزایش سالانه 538 درصدی در ماه اوت افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس داده‌های رسمی، 4651 تن تنباکو در طول ماه صادر شد که نشان دهنده افزایش قابل توجه تقاضای جهانی برای تنباکو پاکستان است. این افزایش در صادرات یک تقویت خوشایند برای بخش کشاورزی و اقتصاد پاکستان است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-09-23/2409403

 صنعت نساجی پاکستان شاهد افزایش صادرات در میان تغییرات منطقه ای است

صنعت نساجی پاکستان به بالاترین میزان صادرات در 26 ماه گذشته دست یافته است و در آگوست 2024 به 1.64 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است. این رشد عمدتاً به دلیل تغییر سفارش‌های خریداران جهانی از بنگلادش و چین به دلیل افزایش هزینه‌ها و بی‌ثباتی سیاسی است. در نتیجه پاکستان همراه با هند و ویتنام به جایگزینی جذاب برای واردات پارچه تبدیل شده است. این صنعت شاهد جهش سالانه 28 درصدی در صادرات پوشاک آماده و افزایش 15 درصدی در صادرات لباس بافتنی و لباس خواب بوده است. انتظار می رود شرکت های نساجی محلی مانند Interloop Limited از این تغییر به ویژه در صادرات لباس بافتنی بهره مند شوند. با این حال، این صنعت به دلیل کاهش قابل توجه کشت پنبه محلی با چالش هایی مواجه است که منجر به افزایش اتکا به پنبه وارداتی می‌شود.

https://tribune.com.pk/story/2498978/textile-exports-hit-26-month-high

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما