معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برنامه دولت تانزانیا برای دو برابر کردن صادرات قهوه

دولت تانزانیا برنامه دارد تا طی پنج سال آینده، صادرات قهوه خود را از حجم فعلی (250 میلیون دلار) به دو برابر (500 میلیون دلار) برساند. خانم سولو حسن در بازدید از یک مرزعه تولید قهوه در کشور با اعلام این خبر افزود: برای سال مالی 2025-2024، بودجه وزارت کشاورزی تانزانیا را به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش داده‌ایم تا بتواند ضمن مبارزه با چالش‌های کمبود غذایی در کشور، مازاد تولیدی را شکل دهد که زمینه‌ساز افزایش صادرات به خارج و کسب درآمد ارزی باشد. این مهم در حوزه قهوه و افزایش تولید و صادرات آن به عنوان یکی از تولیدات کشاورزی تانزانیا، با شدت و جدیت مدنظر خواهد بود. از دیگر سو، دولت تانزانیا به دنبال جایگزینی سرمایه‌گذاری سنتی و خرد در بخش کشاورزی، به سرمایه‌گذاری‌های کلان خواهد بود.

www.thecitizen.co.tz                                                                           

 نمایش اولین هواپیمای مونتاژی تانزانیا در تایم‌اکسپو 2024

در نمایشگاه موسوم به Tanzania International Manufacturers Expo (TIMEXPO 2024) که مقرر است در تانزانیا در تاریخ 26 سپتامبر لغایت 2 اکتبر 2024 در دارالسلام برگزار گردد، اولین هواپیمای مونتاژ داخل در کشور تانزانیا به نمایش عموم گذاشته خواهد شد. مطابق با انتظار، خریداران و استفاده کنندگان بالقوه این هواپیمای دو نفره، تجار و فعالان تجاری خواهند بود. قرار است این نوع هواپیماها که برنامه تولید و عرضه آن در دستورکار دولت تانزانیا قرار دارد هم برای فروش و هم برای اجاره عرضه گردد.

www.thecitizen.co.tz

 تانزانیا؛ میزبان اجلاس انرژی آفریقا: تلاش برای توسعه شبکه برق قاره آفریقا

تانزانیا با هدف جمع‌آوری 190 میلیارد دلار آمریکا برای تامین برق 300 میلیون نفر در سراسر این قاره تا سال 2030، میزبان اجلاس انرژی آفریقا در ژانویه 2025 خواهد بود. این نشست با مشارکت و حضور فعالانه ذینفعان مختلف، مؤسسات بین المللی و سرمایه گذاران خارجی برای تسهیل سرمایه گذاری در برق در تانزانیا گرد هم خواهند آمد و انتظار می رود بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا برای تامین مالی طرح های مدنظر این نشست سرمایه گذاری لازمه را اختصاص دهند.

https://dailynews.co.tz/

سفر رئیس جمهور تانزانیا به مناطق جنوبی کشور؛ افتتاح طرح‌های توسعه‌ای

در راستای عملیاتی‌سازی راهبرد دیپلماسی اقتصادی و در مسیر تلاش‌های توسعه‌ای تانزانیا، رئیس جمهور تانزانیا با سفر به منطقه رووما در جنوب کشور و در همسایگی با کشور مالاوی، از پروژه بندر امبامبا و دیگر پروژه‌های توسعه ترانزیتی و توسعه‌ای در حال ساخت بازدید کرد. پروژه‌های در دست اقدام، قرار است تجارت منطقه‌ای را تقویت کرده و پیوندهای تانزانیا را با کشورهای همسایه مانند مالاوی و موزامبیک تقویت کند و همکاری‌های فرامرزی و رشد اقتصادی را تقویت کند.

https://dailynews.co.tz/

تغییر برخی مدیران بخش‌های اقتصادی از سوی رئیس جمهور تانزانیا

خانم سامیا سولوحو حسن، رئیس جمهور تانزانیا در یک سلسله انتصابات، مدیران شش پست عمدتاً اقتصادی کشور را تغییر داد. این سمت‌ها شامل تغییر رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات تانزانیا - شرکت مخابرات (TTCL)، رئیس شرکت پست تانزانیا (TPC) و سرپرست صندوق دسترسی به خدمات ارتباطات جهانی (UCSAF)، ریاست شرکت ملی دامداری (NARCO) رئیس شرکت ایر تانزانیا (ATCL) و رئیس سازمان طراحی مهندسی و ساخت تانزانیا (TEMDO) می‌شوند.

https://dailynews.co.tz/

قدردانی نخست وزیر تانزانیا از سیتی بانک جهت تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور

نخست وزیر تانزانیا، آقای قاسم امجالیوا که به نیابت از رئیس جمهور تانزانیا برای اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد، با حضور در ساختمان مدیریت سیتی گروپ، از حمایت‌ها و همکاری‌های فراوان سیتی بانک از طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی تانزانیا که عمدتاً درقالب اعطای وام و یا تامین مالی پروژه‌های تانزانیایی صورت می‌گیرد، تشکر و قدردانی نمود و خواستار تداوم این حمایت‌ها شد.

https://dailynews.co.tz/

تانزانیا؛ استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در راستای کنترل تورم

در خلال چهل و ششمین نشست سالانه گروه بانک‌های مرکزی کشورهای آفریقا که در موریس برگزار گردید، بانک مرکزی تانزانیا اعلام نمود که به ابتکار کشورهای آفریقایی با محوریت بهره‌گیری از توانمندی‌های دانش هوش مصنوعی برای کنترل شاخص‌های اقتصادی بخصوص تورم خواهد پیوست. در این اجلاسیه بر نقش حیاتی که دسترسی کشورها به کلان داده‌ها و هوش مصنوعی می‌توانند در تصمیم‌گیری سیاست پولی ایفا کنند، تاکید شد. تلقی عمومی در میان اجلاسیه مذکور این است که هوش مصنوعی می‌تواند تمام شاخص‌های مرتبط را به‌طور هم‌زمان بررسی کرده و دستورالعمل‌های بروزی را برای حمایت از تصمیم‌گیری در اختیار تنظیم‌کنندگان قواعد و مقررات پولی و مالی قرار دهد. علاوه بر این، می‌تواند به بانک‌های مرکزی در شناسایی تهدیدات برای ثبات مالی، مکان‌یابی داده‌های اقتصادی و غیراقتصادی برای حمایت از تصمیم‌های مهم مالی کمک کند.

https://dailynews.co.tz/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما