معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۹:۴۸

اخبار اقتصادی هند- دهلی نو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته چهارم شهریور ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری‌های کشاورزی بین هند و روسیه

‎در تلاش برای تقویت همکاری‌های تجاری کشاورزی بین هند و روسیه، سازمان دامپزشکی و نظارت بهداشت گیاهی روسیه با نمایندگان هند از بخش توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی فرآوری شده  هند (APEDA) از طریق ویدئوکنفرانس وارد گفتگو شدند. هند پیش از این اطلاعات دقیقی در مورد اقدامات قرنطینه ای این کشور از جمله دستورالعمل‌های کتبی برای اطمینان از اینکه محصولات گیاهی استانداردهای ایمنی مورد نیاز برای صادرات به روسیه را دارد، به طرف روسی ارائه کرده بود.

‎تمرکز اصلی این جلسه بر پتانسیل صادرات سیب‌زمینی و انار از هند به بازار روسیه بود. مذاکرات بر اطمینان از رعایت مقررات بهداشت گیاهی سختگیرانه تعیین شده توسط اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) توسط هند متمرکز بود.

https://janhittimes.in/news/48968

درخواست سازمان کشاورزان از ICAR جهت جلوگیری از امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌ها

‏ انجمن کشاورزان هند (BKS) ادعا کرد که با وجود توانایی کافی شورای تحقیقات کشاورزی هند (ICAR)، این شورا به طور مداوم با شرکت‌های خصوصی مانند آمازون، Dhanuka، Bayer، Coromandel و غیره برای تحقیقات، مشاوره، کسب اطلاعات فنی و تجارت محصولات کشاورزی وارد توافق می‌شود. این انجمن در نامه‌ای به (ICAR) از این سازمان خواست تا از ورود به توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌های "مشکوک" به نام منافع کشاورزان خودداری کند در حالی که این موسسات فقط به سود خود و نه پایداری و ثبات در کشاورزی علاقه‌مند هستند.

‏(ICAR) نهاد برتر کشاورزی ذیل دولت هند است که دارای شبکه‌ای از 731 مرکز علوم و تحقیقات کشاورزی (KVKs) می‌باشد. این نهاد از ژوئن 2023 حداقل شش تفاهم‌نامه با شرکت‌های خصوصی امضا کرده است.

https://www.thehindu.com/news/national/rsss-farmers-body-asked-icar-to-desist-from-signing-mou-with-companies/article68633395.ece/amp/

لغو حداقل قیمت صادراتی برنج باسماتی هند برای کمک به کشاورزان

وزیر بازرگانی و صنعت هند اعلام کرد که حداقل قیمت صادراتی (MEP) برای برنج باسماتی 950 دلار در هر تن را برداشته است. هدف از این تصمیم افزایش صادرات و افزایش درآمد کشاورزان و به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی یا کاهش ارزش گذاری در قراردادهای صادراتی است.

در اکتبر سال گذشته، دولت قیمت کف صادرات برنج باسماتی را از 1200 دلار در هر تن به 950 دلار کاهش داد. کل صادرات برنج باسماتی هند در سال مالی 2022، به 4.8 میلیارد دلار با حجم 4.560.000 تن ارزش گذاری شد و در سال 2023 ارزش صادرات برنج باسماتی به 5.9 میلیارد دلار افزایش یافت.

https://www.goodreturns.in/news/india-removes-basmati-rice-export-floor-price-011-1376419.htm

درخواست تولیدکنندگان سیب هند جهت افزایش حداقل قیمت وارداتی سیب

انجمن پیشرو کشاورزان هند (PGA) طی نامه ای به «وزیر بازرگانی و صنعت» و «وزیر کشاورزی » این کشور درخواست کرد حداقل قیمت واردات سیب از ایران را از 50 روپیه به ازای هر کیلوگرم به حداقل 90 روپیه در هر کیلوگرم افزایش دهند. سال گذشته دولت 50 روپیه به ازای هر کیلوگرم را به عنوان حداقل قیمت وارداتی تعیین کرده بود تا به تولیدکنندگان محلی سیب کمک کند تا با واردات ارزان از ایران رقابت کنند.

یک سال بعد، باغداران این مبلغ را در جهت حمایت از تولید داخل موثر ندانستند. رئیس انجمن گفت که نه تنها سیب ایرانی با قیمت هر کیلوگرم 60 تا 70 روپیه در بازار موجود است، بلکه واردات از آن کشور نیز رو به افزایش است. در سال 2023، ایران بالاترین صادرکننده سیب به هند بود و 28 درصد از کل واردات سیب را به خود اختصاص داد. عنوان شده است سیب‌کاران محلی نمی‌توانند با سیب‌های وارداتی ارزان از ایران رقابت کنند، زیرا هزینه هر کیلوگرم تولید، برداشت، بسته‌بندی و حمل‌ونقل به تنهایی حدود 55 تا 60 روپیه است. موجود بودن سیب ایرانی به ازای هر کیلوگرم 60 تا 70 روپیه در بازار در صورت انجام واردات مطابق با قوانین، نمی‌تواند کمتر از 100 روپیه در هر کیلوگرم باشد. وجود این سیب‌ها در بازار با قیمت‌های بسیار پایین‌تر حاکی از احتمال صدور صورت حساب کاذب یا دور زدن تعرفه از طریق توافقات منطقه آزاد تجاری جنوب آسیا است. پیش از این نیز کشاورزان خواستار افزایش حداقل قیمت ‎بدلیل وجود سیب های چینی به هند از طریق امارات شده بودند.

https://himtimes.com/raise-import-price-of-iranian-apple-growers-urge-centre/?amp=1

تصمیم اداره کل اطلاعات مالیات کالا و خدمات (DGGI) جهت معافیت مالیاتی شرکت های هواپیمایی خارجی

شورای مالیات بر کالا و خدمات هند تصمیم گرفت مالیات خدمات مربوط به تاسیس یک شرکت هواپیمایی خارجی را معاف و سوابق گذشته را طبق ضوابط قبل اخذ کند. اداره کل اطلاعات مالیات کالا و خدمات (DGGI) بازوی تحقیقاتی GST به 10 شرکت هواپیمایی خارجی از جمله بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزا و امارات به دلیل عدم پرداخت 10000 کرور روپیه (1.2 میلیارد دلار) مالیات، اخطاریه صادر کرده بود که با واکنش های زیادی مواجه شده بود. این اطلاعیه‌ها مربوط به مالیات های پرداخت نشده بر واردات خدمات توسط شعب هند از دفاتر مرکزی آنها بود.

https://www.deccanherald.com/business/gst-council-exempts-import-services-by-establishment-of-foreign-airlines-3183408?utm_source=whatsapp&utm_medium=referral&utm_campaign=socialshare

عرضه گاز LNG توسط شرکت ملی نفت ابوظبی برای مدت 15 سال به شرکت نفت هند

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) سالانه یک میلیون تن گاز طبیعی مایع را به شرکت نفت هند (IOC) عرضه خواهد کرد. این سومین قرارداد تامین LNG بین Adnoc و شرکت‌های دولتی هند در مدت زمان بیشتر از یک سال است. در ژوئیه سال گذشته، Adnoc Gas قراردادی با IOC برای صادرات حداکثر 1.2 میلیون تن LNG در سال "به ارزش بین 7 تا 9 میلیارد دلار در دوره 14 ساله" و همچنین شرکت دولتی گاز GAIL (هند) قراردادی با Adnoc  برای خرید سالانه 0.5 میلیون تن به مدت 10 سال از سال 2026 امضا کرده بود.

قراردادهای بلندمدت LNG نقش مهمی در متعادل کردن نوسانات ذاتی بازار LNG ایفا کرده و آن را به عرضه LNG مقرون به صرفه و قابل اعتماد تبدیل می‌کند. ‏Adnoc همچنین برای بررسی مشارکت امارات در فرصت‌های ذخیره‌سازی نفت خام در هند و تمدید قرارداد ذخیره‌سازی و مدیریت آن‌ها بر اساس شرایط و ضوابط قابل قبول دوجانبه، تفاهمنامه ای را با ذخایر نفت استراتژیک هند (ISPRL) امضا کرد. این تفاهم نامه مبتنی بر مشارکت Adnoc در ذخیره سازی نفت خام از سال 2018 است. همچنین یک قرارداد امتیازی تولید برای بلوک خشکی شماره یک ابوظبی بین شرکت urja بهارات (شرکتی مشترک بین شرکت نفت هند و شرکت منابع پتروشیمی‌بهارات) و شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) امضا شد.

https://www.deccanherald.com/business/uaesadnocto-supply-lng-to-ioc-for-15-years-3183063

برگزاری مجمع تجاری هند و امارات در بمبئی در حوزه فرصت های تجاری وسرمایه گذاری

این رویداد که توسط وزارت اقتصاد امارات و وزارت بازرگانی و صنعت هند برگزار می‌شود با حضور مقامات دولتی، تجار، صنعتگران و کارآفرینان به عنوان بخشی از تلاش های دوجانبه برگزار شد. این مجمع بر پتانسیل مراقبت های بهداشتی، بیوتکنولوژی، انرژی‌های تجدیدپذیر و پایدار، هوش مصنوعی، الزامات زنجیره‌های تامین و فناوری در کشاورزی تمرکز خواهد کرد. این مجمع مبتنی بر افزایش مداوم تجارت غیرنفتی دوجانبه است که در شش ماهه اول سال 2024 به 28.2 میلیارد دلار رسیده است و 9.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2023 افزایش یافته است.

https://www.wam.ae/en/article/b53mf0s-uae-india-business-forum-begin-tomorrow-mumbai tech-paves-way-for-dual-use-agriculture-in-india?am

افزایش تولید برنج هند علیرغم چالش های آب و هوایی

وزیر کشاورزی هند اعلام کرد که تولید برنج امسال علیرغم چالش‌های ناشی از بارندگی و سیل در ایالت‌های مختلف از سطح سال گذشته فراتر خواهد رفت. هند به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج جهان، به دنبال تغییر سیاست صادراتی برنج خود می‌تواند تغییرات قابل توجهی در قیمت برنج جهانی ایجاد کند.

https://www.devdiscourse.com/article/headlines/3091664-indias-rice-boom-a-bumper-crop-despite-rains?amp

امضای تفاهمنامه APEDA با LuLu Group International برای ترویج محصولات ارگانیک هند

سازمان توسعه صادرات محصولات غذایی کشاورزی و فرآوری شده (APEDA)، زیر نظر وزارت بازرگانی و صنعت هند، یادداشت تفاهم (MoU) را با LuLu Group International، زنجیره خرده فروشی اماراتی در خاورمیانه و آسیا در بمبئی به امضا رسید.

به عنوان بخشی از این توافق، این گروه طیف گسترده ای از محصولات ارگانیک هندی تایید شده را در فروشگاه‌های خود در سراسر امارات به نمایش خواهد گذاشت. هدف این مشارکت ترویج محصولات ارگانیک هند در بازارهای بین المللی از طریق شبکه گسترده‌هایپرمارکت ها و فروشگاه‌های خرده فروشی این گروه است.

این تفاهم نامه چندین ابتکار، از جمله فضای اختصاصی در هایپرمارکت ها برای محصولات ارگانیک هندی دارای گواهینامه، کمپین‌های تبلیغاتی، ملاقات خریدار و فروشنده، جلسات B2B و نمایشگاه‌های تجاری برای تقویت بیشتر صادرات ارگانیک و ایجاد آگاهی بیشتر در مورد مزایای محصولات ارگانیک هند و سایر اقدامات را مهیا می‌کند.

http://www.fnbnews.com/Top-News/apeda-signs-mou-with-lulu-group-international-to-promote-indian-organic-products-globally-79617

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما