معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۵:۰۸

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم شهریور ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حمایت کوفینا بانک از بخش کشاورزی با دریافت مبلغ 6.5 میلیارد فرانک سیفا از بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB)

با حمایت اتحادیه اروپا  (EU)، بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) مبلغ 10میلیون یورو یا تقریباً 6.550 میلیارد فرانک سیفا به کوفینا بانک اعطا کرد. این منابع که بخشی از آن در سه ماه گذشته پرداخت شده برای حمایت از کارآفرینان فعال در بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است. آلسان دیا، مدیر منطقه ای کوفینا بانک گفت: در طول سه ماه اخیر ما مبلغ 450 میلیون فرانک سیفا دریافت کرده ایم که به کشاورزان پرداخت شده است. به گفته وی، این کمک مالی به آنها امکان می دهد تا از کشاورزان فعال حمایت کنند. وی افزود: این شرایط بسیار منعطف است و امکان تأثیرگذاری بیشتر و تلاش برای تغییر زندگی مردم، ایجاد شغل و ثروت زیادتر برای آنها با هدف ایجاد توسعه بیشتر در کشور را ممکن می سازد. 

لوکوتیدین 12 سپتامبر  1402

دولت در حال بررسی منابع جدید برای تامین مالی پروژه‌های اولویت دار

برای بسیج منابع مالی لازم جهت اجرای پروژه‌های اولویت دار، وزارت هیدرولیک و فاضلاب دیروز با همکاری گروه بانک جهانی، شرکای فنی و مالی را گرد هم آورد تا در مورد چگونگی تأمین مالی جهت اجرای برنامه ملی امنیت آب بحث و بررسی کنند. ایجاد "بزرگراه‌های آب" شامل انجام "شبکه ای از پروژه‌های انتقال آب با هدف بسیج مقادیر کافی آب با کیفیت از مناطق مساعد دارای آب به مناطق دارای کمبود آب " می‌باشد.  در واقع بخش آب جایگاهی مرکزی در دیدگاه جدید توسعه اقتصادی و اجتماعی رئیس جمهور باسیرو جومای فای دارد. به گفته شیخ تیدیان دیه ، وزیر هیدرولیک و بهداشت، این بخش به رتبه اولویت استراتژیک دولت ارتقا یافته زیرا جاه طلبی مقامات تضمین دسترسی همگانی به آب است. عثمان دیاگانا، رئیس گروه بانک جهانی برای غرب و مرکز آفریقا گفت: از طرف گروه بانک جهانی، شرکا همچنان متقاعد شده اند که تضمین دسترسی همه به آب و فاضلاب و تضمین مدیریت پایدار منابع آب بدون مشارکت سه جانبه بین کشورها، موسسات دو جانبه و چند جانبه به همراه بخش خصوصی برای رویارویی با این چالش ها و یافتن راه حل های توسعه پایدار میسر نیست. این مشارکت‌ها اساس امنیت آبی فردا را تشکیل می‌دهند. آنها چارچوبی برای به اشتراک گذاری دانش، بسیج مالی و ارائه کمک های فنی را فراهم می‌کنند. بنابراین امید ما در راهبردها و نقشه‌ها راهی است که کشورها برای تعریف اصلاحات و سرمایه‌گذاری جهت دستیابی به اهداف توسعه تعریف می‌کنند. برای این منظور، شرکت مالی بین المللی متعهد به حمایت از سنگال است. در واقع، به گفته سرجیو پیمنتا، معاون آفریقای  Ifc، علاوه بر برنامه‌ها و تامین مالی که در حال حاضر توسط بانک جهانی در سنگال اجرا می‌شود، این بانک تخصص خود را در خدمت استراتژی جدید دولت قرار خواهد داد تا مشارکت بخش خصوصی را تشویق کند. دکتر باباکار سن، مشاور فنی وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی گفت: امروزه سنگال یک چارچوب عملیاتی جدید مشارکت عمومی - خصوصی (Ppp) دارد که قبلاً پایه‌های مشارکت بخش خصوصی را در تحقق پروژه‌های بزرگ دولتی گذاشته است. همچنین(Ppp)  امکان بسیج منابع مالی خصوصی در زمینه آب و فاضلاب را فراهم می‌کند و لذا فشار بر امور مالی عمومی را کاهش می دهد. وی افزود: از این پس بخش خصوصی باید ریسک های بیشتری را به عنوان مجری حمایت و تسریع در تحقق ابتکارات استراتژیک دولت در بخش آب و فاضلاب بپذیرد. PPP ها به دولت فرصتی می دهد تا ریسک ها را با بخش خصوصی به اشتراک بگذارد، به ویژه ریسک های مالی و فنی مرتبط با عملیات. به لطف این قراردادها، این مشارکت‌ها توزیع مؤثر مسئولیت‌ها را ممکن می‌سازد. در نتیجه عواقب بیش از حد هزینه یا تأخیر در تحویل را محدود و در عین حال کنترل بهتر پروژه را تضمین می‌کند. این مشارکت ها همچنین امکان بهبود کیفیت خدمات را فراهم می سازد.

 دولت همچنین روی سازمان‌های ملی برای انجام پروژه‌های هیدرولیک و بهداشتی اولویت دار حساب می‌کند. به گفته کارشناسان هزینه کل اجرای پروژه‌های انتقال آب 4758 میلیارد فرانک سیفا برآورد شده در حالی که برای ارزش گذاری آب های سطحی، هزینه کلی برآورد شده برای پروژه‌های ذکر شده در بالا 530 میلیارد فرانک سیفا است.

لوکوتیدین 13 سپتامبر  1402

استفاده بنین از تجربیات سنگال در زمینه توسعه پلتفرم بانکداری برای پرداخت دیجیتال

در آفریقا، سنگال اولین کشوری بوده که دارای پلت فرم پرداخت دیجیتال است. ژانویه گذشته این کشور یک پلتفرم بانکداری تلفن همراه مشترک را راه اندازی کرد که به سیستم های مالی غیرمتمرکز (DFS) اختصاص داشت. ابتکاری که بنینی‌ها در صدد استفاده از آن هستند. در این خصوص هیئتی از این کشور به داکار سفر کرده است تا از این مدل سنگالی الهام بگیرد. فیلیپ داهویی، مدیر کل آژانس نظارت ملی بر Sfds بنین گفت: ما برای تبادل نظر با همتایان خود از سنگال به عنوان بخشی از مشارکت جنوب - جنوب به این کشور آمدیم. این امر به ما امکان می دهد تا بهتر از تجربیات و نوآوری‌های هر دو طرف الهام بگیریم. ما یک گروه کاری داریم که مسئول ترویج پرداخت های دیجیتال است. این یک گروه کاری می‌باشد که در این مورد  پیشنهادات لازم را برای تصمیم گیری در اختیار دولت قرار می دهد. ما در خلال بحث‌ ها متوجه شدیم که سنگال تولید یک پلتفرم پرداخت دیجیتال را در ژانویه 2024 راه‌اندازی کرده است. ما آمدیم تا با برادران خود از سنگال در این خصوص تبادل نظر کنیم. به گفته وی هدف این ماموریت تعمیق جنبه‌های عملی تجربیات بنین و سنگال در دیجیتالی کردن خدمات مالی غیر متمرکز است. این ابتکار با هدف تجمیع یک پلت فرم بانکداری تلفن همراه بین دو کشور برای تقویت مشارکت مالی در غرب آفریقا است. برای انجام این کار، بنین می‌خواهد بداند که چگونه می‌تواند روند شمول مالی را از طریق پرداخت‌های دیجیتال تسریع کند. وی افزود: هیئت بنینی در داکار است تا اطمینان حاصل کند که دولت می‌تواند دیجیتالی ‌سازی کامل پرداخت‌های دیجیتال را در سطح همه بازیگران اجرا کند تا بتواند راه‌حل‌های بسیار سریعی را برای استفاده ارائه دهد.

لوکوتیدین 17 سپتامبر  1402

درخواستهای مالی دیاسپورای سنگالی در ساحل عاج از بانک ملی توسعه اقتصادی (Bnde)

بسیاری از سنگالی‌های مستقر در ساحل عاج می‌خواهند از طریق بانک ملی توسعه اقتصادی (Bnde) پس‌انداز، انتقال پول یا سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را انجام دهند. اما تاکنون نتوانسته‌اند این اعمال را انجام دهند. بنا بر این آنها در دیدار با هیئت بانک مذکور بریاست مدیر عامل، مامادو فای که از 4 تا 8 سپتامبر 2024 در ابیجان، پایتخت عاج اقامت داشت این موضوع را در میان گذاشتند. سنگالی‌های مستقر در ساحل عاج از اقامت هیئت بانک ملی توسعه اقتصادی در ابیجان برای بیان نیازهای خود استفاده نمودند. از جمله آنها ابراز تمایل کردند که بتوانند نقل و انتقالات، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، از طریق بانک، یا افتتاح حساب در Bnde را انجام دهند. ممدو فای، در پاسخ به سؤالات آنها اطمینان داده است که بانک می خواهد نگرانی‌های آنها را از طریق پیشنهادات سازنده با تأکید بر ارائه خدمات دیجیتال و بستری که از طریق آن نظارت بر تمام اقدامات انجام شده تضمین خواهد شد رفع نماید. وی قول داد که با توافقاتی که با بانک های محلی امضا خواهد شد، امکان انجام عملیات بانکی به اعضای دیاسپورای سنگالی ساکن ساحل عاج میسر  می‌گردد. هیات مذکور همچنین پیشنهادات نوآورانه ای در زمینه فرصت های مختلف سرمایه گذاری در سنگال و نقش این بانک به عنوان یک بانک مرجع برای مردم سنگالی صرف نظر از کشور محل اقامت آنها مطرح نمود.

لوکوتیدین 17 سپتامبر  1402

توصیه صندوق بین المللی پول به مقامات سنگال برای حذف تدریجی یارانه‌های انرژی غیر هدفمند

صندوق بین المللی پول (IMF)، پس از اشاره به کاهش سرعت فعالیت اقتصادی سنگال در نیمه اول سال می‌گوید که انتظار "چشم انداز دشوار" را برای بقیه سال دارد و توصیه می‌کند مقامات کشور به "اقدامات فوری و موثر " از جمله حذف تدریجی یارانه‌های انرژی غیر هدفمند و پرهزینه دست بزنند. آنها در پایان اقامت خود پیش ‌بینی کردند که وضعیت مالی سنگال به دلیل درآمدهای کمتر و افزایش هزینه‌ها برای یارانه‌های انرژی و پرداخت بهره بدتر شود. آنها توصیه می‌کنند که دولت سنگال "اقدامات جدی به ویژه منطقی سازی معافیت های مالیاتی و حذف تدریجی یارانه‌های غیر هدفمند و پرهزینه انرژی" را اتخاذ کند. اعضای این هیئت با مقامات سنگال از جمله وزیر دارایی و بودجه، شیخ دیبا، دیدار کردند. مسئولینی که با آنها صحبت کردند تعهد خود را به انجام اصلاحات زیر بنایی برنامه مورد حمایت صندوق بین المللی پول اعلام کردند و آماده اتخاذ اقدامات جدی برای بازگرداندن وضعیت مالیه عمومی‌به مسیر جدید از کاهش کسری بودجه و بدهی عمومی هستند. در این سفر دو طرف به بحث های صورت گرفته که در ماه ژوئن گذشته راجع به برنامه اقتصادی سنگال که توسط توافق نامه‌های منعقد شده توسط دو طرف در چارچوب تسهیلات اعتباری صندوق بین المللی پول به مبلغ تقریبی 1.5 میلیارد دلار ( تقریباً 887.4 میلیارد فرانک سیفا ) شروع شده بود ادامه دادند. صندوق بین‌المللی پول یادآوری می‌کند که با سنگال برنامه‌ای را برای حمایت از «تاب‌آوری» و «پایداری» اقتصاد این کشور با بودجه تقریباً 320 میلیون دلاری ( حدود 189.3 میلیارد فرانک سیفا ) در دست اجرا دارد. ادوارد جمیل، رئیس هیات صندوق گفت: «اقتصاد سنگال در نیمه اول سال 2024 رشد کمتری نسبت به انتظارات داشت. رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سه ماهه اول 2.3 درصد بود و شاخص ‌های اقتصادی حاکی از کندی مشابه سه ماهه دوم است». آقای جمایل خاطر نشان می‌کند که این کندی نشان دهنده فعالیت های ضعیف تر در بخش های معدن، کشت و صنعت و ساخت و ساز است. این مقام صندوق بین المللی پول گفت: تورم کلی در نیمه اول سال به طور متوسط به 2.2 درصد کاهش یافت که ناشی از کاهش قیمت بین المللی کالاها و کاهش تقاضای داخلی بود. این گزارش خاطر نشان می‌کند که عملکرد بودجه سنگال در پایان ماه اوت نشان داد که کمبود قابل توجهی از نظر کسب درآمد ها وجود دارد، در حالی که هزینه‌ها به طور کلی مطابق با پیش بینی‌ها باقی مانده است. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: «در نتیجه این امر، کسری بودجه افزایش یافت و به دلیل حاشیه نقدینگی کم، مقامات به استقراض خارجی پر هزینه در کوتاه ‌مدت متوسل شدند».

APS  13 سپتامبر  1402

آغاز ساخت قریب الوقوع بندر ندایان توسط گروه DP Worldامارات متحده عربی

سلطان احمد بن سلیم، توسط رئیس و مدیر عامل گروه  DP World امارات متحده عربی روز جمعه در داکار آغاز قریب ‌الوقوع ساخت بندر چند منظوره ندایان در بخش مبور را اعلام کرد .در سال 2022 دولت سنگال فعالیتهای اجرایی برای ساخت این بندر را که تقریباً در 70 کیلومتری داکار قرار دارد و  برای رفع میزان تراکم در بندر خود مختار داکار مورد استفاده قرار خواهد گرفت، آغاز نمود. سلطان احمد بن سلیم در پایان دیدار با عثمان سونکو، نخست وزیر اطمینان داد که در آینده کارهای بزرگی انجام خواهد شد. وی افزود: ما با پیمانکار قرارداد بسته ایم و قصد داریم به زودی کار را شروع کنیم. من ملاقات بسیار خوبی با نخست وزیر داشتم و  آخرین وضعیت  بندر ندایان را که به تازگی قرارداد ساخت آن را امضا کرده‌ایم به او اطلاع دادم. مدیر عامل شرکت  DP World، بعنوان یکی از اپراتورهای پیشرو در ساخت بندر در جهان قول داد که در مورد ساخت بندر ندایان به انتظارات دولت پاسخ می دهد. او اطمینان داد که بندر ندایان یکی از بنادر اصلی در غرب آفریقا خواهد بود. سلطان احمد بن سلیم گفت: بندر دروازه ورود به هر کشوری است و طبیعتاً وقتی بندری کارآمد با ظرفیت های بزرگ داشته باشید، کالاهای زیادی به کشور وارد می‌شود. به گفته وی، گروه DP World در سنگال که هجده سال در آنجا فعالیت می‌کند، حضور پر رنگی دارد. وی در ادامه گفت: همچنین این گروه  در حال ساخت یک پارک صنعتی در کنار بندر ندایان است. وی افزود: بسیاری از شرکت‌ های بزرگ می‌خواهند با توجه به ساخت بندر ندایان، در سنگال سرمایه گذاری کنند.

APS  13 سپتامبر  1402

حمایت مقام بانک جهانی از تعهد این بانک برای تلاش جهت بهبود فرصت‌های اجتماعی - اقتصادی برای مردم و ایجاد یک اقتصاد قوی‌تر در منطقه کازامانس

عثمان دیاگانا، معاون رئیس بانک جهانی در آفریقا، شامگاه شنبه در زیگنشور تعهد این بانک برای تلاش جهت بهبود فرصت‌های اجتماعی - اقتصادی برای مردم و ایجاد یک اقتصاد قوی‌تر در این منطقه را تکرار کرد. آقای دیاگانا را در بازدید از این شهر به عنوان بخشی از پروژه توسعه اقتصادی (PDEC) منطقه کازامانس، هیئتی از بانک جهانی و فرماندار منطقه Mor Talla Tine همراهی کردند. وی گفت: ما مشتاقانه منتظر دیدن نتایج این پروژه مهم و تجلیل از موفقیت هایی هستیم که حاصل این تعهد جمعی خواهد بود. ما با هم یک کازامانس قوی‌تر، موفق‌تر و انعطاف‌پذیرتر خواهیم ساخت. وی تاکید کرد که فعالیت بانک در منطقه جنوب کشور نشان دهنده تعهد قوی آن به منطقه ای غنی از پتانسیل، اما با چالش های پیچیده است. معاون بانک جهانی در آفریقا و هیأت او با مقامات محلی و جوامع ذینفع PDEC برای ارزیابی پیشرفتهای انجام شده در مورد چالش ها و چشم اندازها بحث و تبادل نظر کردند. اجرای پروژه مذکور در سال 2022 در سه منطقه کازامانس با مبلغ 45 میلیون دلار آمریکا یا 26,107,088,453 فرانک سیفا شروع گردید. برای عثمان دیاگانا پروژه (PDEC) که توسط بانک جهانی حمایت می‌شود با تمرکز بر چندین محور اساسی توسعه مردمی‌با هدف تسریع تحول اقتصادی پایدار در این منطقه است.PDEC  بیشتر با هدف تقویت حکومت محلی تاب آور و فراگیر جامعه محور، بهبود تحرک جهت دسترسی بهتر به بازارها و خدمات اساسی و فرصت‌های اجتماعی - اقتصادی مردم است. به گفته معاون WB در آفریقا، این امر تأثیر مستقیمی‌بر کیفیت زندگی ساکنان خواهد داشت و انسجام اجتماعی را تقویت می‌کند که اساس یک رو بنای اقتصادی خوب است. عثمان دیاگانا گفت: "این پروژه که نتیجه گفتگوی مداوم با مقامات محلی، جوامع و شرکای توسعه است، مبتنی بر درک عمیق نیازها و آرزوهای جمعیت کازامانس است." به گفته وی، این امر نتیجه یک تعهد مشترک به صلح، رفاه و شمول اجتماعی بوده و تاکید می‌کند که هر پروژه توسعه بزرگ یک چالش است. وی افزود: این امر همچنین فرصتی برای ساختن آینده ای بهتر با کمک یکدیگر، تبدیل چالش ها به موتورهای رشد و اطمینان از اینکه هر شهروند کازامانس می‌تواند از ثمره این تحول بهره مند شود خواهد بود. فرماندار تاین گفت: « امید دوباره مردم با تغییر رژیم که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در مارس 2024 رخ داد و نشان ‌دهنده به قدرت رسیدن مقامات جدیدی بود که جاه‌طلبی آنها برای کازامانس برای همه شناخته شده است، برانگیخته شد. مور طلاتین از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر تمایل وی به تقویت اقدامات دولت در منطقه از طریق اجرای برنامه توسعه یکپارچه اقتصادی و اجتماعی استقبال کرد.

APS  15 سپتامبر  1402

درخواست نخست وزیر از دولت برای اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از خطرات ناامنی غذایی

نخست وزیر عثمان سونکو از دولت خواست تا سرشماری جامعی از کشاورزانی که در معرض خطرات ناامنی غذایی هستند، در بخش های باکل، دیوربل، بامبی و لوگا انجام دهد. تشخیص وضعیت امنیت غذایی نشان دهنده خطر ناامنی غذایی در برخی مناطق بوده که مستلزم اجرای مجدانه اقدامات پیشگیرانه است .آقای سونکو این امر را از وزیر کشور و امنیت عمومی و همچنین از وزیر کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری درخواست کرده است. وی از وزیر کشاورزی دعوت نمود تا پایان هفته جاری دومین توزیع بذر کوتاه‌ مدت را  به منظور به حداقل رساندن تأثیرات ناشی از بارش باران و سایر مخاطرات اقلیمی انجام دهد. دولت مکانیسم حفاظت از دام ها را به منظور تسهیل دسترسی به خوراک دام برای پرورش دهندگان در مناطق آسیب دیده، برای مقابله با کمبود علوفه توسعه و فعال خواهد کرد .همچنین از وزیر کشاورزی خواسته شد تا "سیستم بیمه کشاورزی را در جهت منافع کشاورزان تقویت کند تا آنها بتوانند بهتر با مخاطرات اقلیمی مقابله کنند". برنامه ریزی شده است تا سرمایه گذاری‌های در نظر گرفته شده برای توسعه بخش کشاورزی آبی و کنترل منابع آب تقویت شود تا از خطرات کمبود بارندگی و پیامدهای آن بر بخش های کشاورزی و دامپروری جلوگیری بعمل آید. عثمان سونکو از وزیر بهداشت و اقدام اجتماعی نیز دعوت کرد تا با توجه به سیاست ها و استانداردهای غذایی، نظارت بر موارد سوء تغذیه در مناطق در معرض خطر نا امنی غذایی را افزایش دهد.

APS  18 سپتامبر  1402

ساخت یک مرکز اقامتی سه ستاره در جمنیاجو

دام امبوج، مدیر عامل شرکت مدیریت زیر ساخت های عمومی در قطب های شهری (SOGIP) گفت: این شرکت در نظر دارد چندین پروژه را در بخش روفیسک از جمله ساخت یک مرکز اقامتگاهی سه ستاره در شهر جمنیاجو احداث کند. وی همچنین از ایستگاه قطار جمنیاجو و سپس مجموعه داکار آرنا بازدید کرد. او سپس به مرکز نمایشگاهی، استادیوم عبدالله واد و هتل رادیسون بلو در جمنیاجو رفت. وی می‌خواهد دسترسی بسیار آسان به سایت‌ های زیر ساخت مسکن تحت مدیریت این شرکت را در مراکز شهری جمنیاجو و لک رز را نیز فراهم کند.

APS  19 سپتامبر  1402

دعوت از جوانان برای ارتقای پتانسیل بخش کشاورزی در منطقه ماتام

آلاسان با، مدیر کل جامعه توسعه و بهره برداری از سرزمین‌های سنگال و دلتای رودخانه فالمه (SAED)روز چهارشنبه از جوانان منطقه ماتام دعوت کرد بر روی پتانسیل های بخش کشاورزی موجود در آن سرمایه گذاری گسترده ای داشته باشند تا بتوانند در منطقه بمانند و در آنجا کار کنند زیرا این تنها جایگزین مهاجرت غیرقانونی است. آقای با اظهار داشت که هیئت جوانان ماتام دارای 43000 هکتار زمین و همچنین رودخانه‌های سنگال، دیولول و دیامل به طول 189 کیلومتر است. او از این واقعیت که تنها یک سوم این پتانسیل کشاورزی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد ابراز تأسف کرد و پیشنهاد نمود که اگر در این امر موفق شویم، می‌توانیم با مشکلات  مبارزه کنیم، به منطقه اجازه توسعه بدهیم و باور به حاکمیت غذایی را به آنها القا کنیم.

APS  18 سپتامبر  1402

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما