معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۵:۵۴

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سومین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در کوبا آغاز به کار کرد

سومین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی در کوبا  آغاز به کار کرد و از جمله فعالیت های اساسی آن اطلاع رسانی درباره استراتژی کوبا برای گذار به سمت منابع پاک خواهد بود. این رویداد دوسالانه تا 20 سپتامبر در محل نمایشگاه Pabexpo برگزار می‌شود و دارای یک انجمن سرمایه‌گذاری برای تغییر ماتریس انرژی، کارگاه‌های آموزشی، میزهای گفتگو، و مجمعی در مورد انرژی پایدار با سخنرانی‌های اصلی شخصیت‌هایی از سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای ملی خواهد بود. با شعار فرصتی جدید برای مشارکت در انتقال انرژی کوبا، این پلت فرم حرفه ای کارآفرینان، سرمایه گذاران و کارشناسان سطح بالا را برای تبادل تجربیات و پیشرفت های فناوری گرد هم می آورد. سرمایه گذاری خارجی در تولید برق و سایر پروژه‌های انرژی مانند استفاده از زیست توده و انرژی خورشیدی در این نمایشگاه ترویج خواهد شد. همچنین فرصت هایی برای ایجاد اتحاد بین شرکت های کوچک ملی و خارجی برای انجام پروژه‌های سرمایه گذاری در مقیاس کوچک و متوسط فراهم می‌شود. این رویداد توسط وزارت انرژی و معادن، همراه با گروه تجاری پالکو، با حمایت اتحادیه اروپا از طریق پروژه تبادل تجربه اتحادیه اروپا و کوبا برای ارتقای منابع انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی در جزیره، برگزار می‌شود.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/365389-third-renewable-energy-fair-begins-in-cuba

 کوبا به دنبال استفاده 100 درصدی از انرژی‌های پاک است

وزیر انرژی و معادن ویسنته دلا او لوی گفت که دستیابی به مشارکت 100 درصدی انرژی‌های پاک در ماتریس انرژی کوبا بیش از یک چشم انداز برای کشور، بلکه یک هدف است. د لا او لوی با افتتاح سومین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی در پابکسپو گفت ساخت یک سوسیالیسم مرفه و پایدار، با حاکمیت انرژی، حمایت از کاهش تغییرات آب و هوا و تحقق اهداف توسعه پایدار لزوماً باید استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر (REF) و استفاده منطقی از آنها را در فهرست کارهای خود قرار دهیم مسیری که باید بر چالش های تکنولوژیک و تغییرات فرهنگی غلبه کند که برای این امر مشارکت کل جامعه را می طلبد. وی با اشاره به سیاست توسعه چشم انداز منابع تجدیدپذیر و استفاده بهینه از انرژی، این سیاست را نقشه راه گذار انرژی کشور و پیشروی به سوی آینده انرژی مستقل و پایدار دانست. امروزه کوبا دارای 300 مگاوات انرژی فتوولتائیک، 11.4 مگاوات انرژی باد، ۳ مگاوات نصب شده در نیروگاه‌های برق آبی و همچنین 62 مگاوات نصب شده در یک نیروگاه بیوالکتریک مدرن برای استفاده از زیست توده نیشکر است.

https://www.plenglish.com/news/2024/09/18/cuba-seeks-to-achieve-100-percent-use-of-clean-energies/

کوبیتا، قهوه ای برای همه مناسبت ها

به گفته کارمن فلورس ماچادو، مدیر تجاری، شرکت CIMEX MARIEL مستقر در منطقه توسعه ویژه ماریل، در چهاردهمین جشنواره بین المللی گورمت وارادرو با هدف گسترش سبد مشتریان خود و کسب موقعیت بهتر در بازار ملی و بین المللی حضور دارد. کارخانه فرآوری قهوه CIMEX-MARIEL از زمان راه اندازی در ژوئن 2020، حجم فروش قابل توجهی در تمامی فروشگاه‌های زنجیره ای کشور داشته است. این سرمایه گذاری جدید چندین خط تولید را با برندهای Cubita و Caracolillo با کیفیت عالی و با فناوری‌های پیشرفته تضمین می‌کند.  انتخاب حرفه ای دانه‌های قهوه در طول برداشت، خشک کردن دقیق، برشته کردن مناسب، آسیاب ایده‌آل و بسته‌بندی به موقع و بدون هوا این محصولات را به قهوه‌ای بی‌رقیب تبدیل می‌کند. کارخانه فرآوری قهوه در منطقه ویژه اقتصادی ماریل محصول را به صورت دانه و آسیاب شده در قالب ها و انواع برشته و آسیاب بر اساس نیاز مشتریان خود پردازش می‌کند. Cubita محصولی که از 100% قهوه عربیکا تهیه شده و به دقت برشته و بسته بندی شده است. در حال حاضر بیشترین صادرات این برند قهوه به کشورهای آلمان، روسیه، کوراسائو، ژاپن و چین بوده و تقاضای زیادی برای آن در بازار داخلی وجود دارد.

https://cubasi.cu/es/noticia/cubita-un-cafe-para-todas-las-ocasiones-desde-la-mayor-de-las-antillas

با وجود محدودیت ها، تولید نان استاندارد سبد یارانه ای خانواده‌ها ادامه خواهد داشت

کوبا در تامین نهاده‌هایی مانند آرد گندم برای تولید نان سبد استاندارد خانواده با مشکلاتی مواجه است، اما علیرغم محدودیت ها تضمین می‌کند که این محصول به دست مصرف کنندگان برسد. آنایرا کابررا مارتینز، مدیر کل سیاست صنعتی وزارت صنایع غذایی توضیح داد که با توجه به کمبود آرد گندم مقرر شد به منظور حفظ عرضه به مردم، وزن نان در سهمیه از 80 گرم به 60 گرم به طور موقت کاهش یابد و قیمت آن 75 سانتیم شود. وی اظهار داشت که این کاهش باعث می‌شود تا تولید آن در روزهای آینده تضمین شود و بدون تأثیر بر مصرف کنندگان یا امکانات اولویت دار مانند مدارس و مراکز بهداشتی توزیع شود. وی تأکید کرد که کاهش وزن نان نباید بر کیفیت محصول تأثیر بگذارد و وزارتخانه با تیم بازرسی کشوری خود اقدامات لازم را برای کنترل درست کردن نانی که به هر خانه می رسد تقویت می‌کند.

https://cubasi.cu/es/noticia/pese-limitaciones-se-mantendra-produccion-de-pan-normado

سیستم قرارداد اجباری با کشاورزان برای تولید محصول در مزارع کوبا

کوبا تقریباً 80 درصد مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و همین امر باعث می‌شود که مسائل مربوط به کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اقتصاد دانان کوبایی خاطرنشان کرده اند که علل اساسی بحران بخش کشاورزی در سیستم مالکیت زمین، کمبود سرمایه گذاری و منابع است. با این حال، مقامات جزیره به جای پرداختن به دلایل مستقیم بهره‌وری پایین بخش کشاورزی، به ترویج ساختارهای متمرکز و نقش دولت به‌عنوان تنظیم ‌کننده بازار و به‌عنوان مدیر ظرفیت‌های کاری تک تک تولیدکنندگان ادامه می‌دهند. شاهد این امر قطعنامه 275/2024 وزارت کشاورزی است که در 4 سپتامبر در روزنامه رسمی دولت منتشر شده است. این مقررات سیاست پیمانکاری کشاورزی را در کشور تعیین می‌کند و بر «قرارداد اجباری» با دولت و مقامات محلی برای برنامه‌ریزی محصولاتی که کشاورزان باید در سال 2025 تحویل دهند، اصرار دارد.

https://havanatimes.org/features/cubas-forced-contracting-system-for-farm-production/

درآمدزایی جدید در بودجه دولتی کوبا

مقامات کوبا به بهانه کاهش کسری مالی بزرگی که دولت در چند وقت اخیر با آن مواجه است، تلاش دارند تا بیشترین میزان درآمد را به ویژه از طریق مالیات از افراد و فعالان اقتصادی غیردولتی به دست آورد. خط مشی جدید اداره ملی مالیات (ONAT) شامل بررسی کامل اظهارنامه‌های مالیات بر درآمد شخصی فعالین اقتصادی خود اشتغال می‌شود. قبلاً فقط سودآورترین فعالیت ها بررسی می‌شد. اکنون برخی مقررات به این موارد اضافه شده است که رفتار مالیاتی فعالان اقتصادی غیردولتی را با هدف واداشتن آنها به پرداخت مالیات بیشتر اصلاح می‌کند. فرمان قانون 93 که در روزنامه رسمی‌کشور به شماره 78 منتشر شد، مقرر می‌دارد که شرکای بنگاه‌های کوچک و متوسط مشمول 5 درصد کسر در توزیع زودهنگام سود سهام خواهند بود تا به بودجه دولتی کمک ‌شود.

https://www.cubanet.org/el-presupuesto-estatal-cubano-un-vampiro-chupador-de-ingresos/

تولید شکر در استان لاس توناس

مزارع نیشکر به دلیل عدم رعایت مکرر برنامه‌های کاشت و مراقبت‌ها برای این محصولات، که تحت تأثیر محدودیت‌های شناخته شده منابع و نهاده‌ها قرار دارند، با سرعت زیادی در حال کاهش هستند، اما موانع ذهنی نیز همچنان پابرجا هستند. برخی از مظاهر آن عبارت است از بی اطلاعی اکثریت کارگران از مصوبه 93 برای نجات صنعت شکر و مقاومت در برابر ایجاد مجموعه‌های کارگری که هدف آنها کارآمدی و ارتقای دستمزدها است. این روزها بارندگی‌های مداوم به مناطق کشت شده بدون بذر نیز خسارت وارد می‌کند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تغییر این استراتژی و شروع شخم زمین و کاشت ضروری است. مجموعه این عوامل آینده این فعالیت را در استانی که همچنان دارای چهار کارخانه تولید شکر با پتانسیل تولید شکر و تضمین تولید مشتقات فرعی از نیشکر است، به خطر می اندازد. طی دوره دسامبر 2020 تا ژوئن 2024، کاهش مزارع نیشکر به بیش از 33000 هکتار رسید که 48 درصد از اراضی اختصاص یافته به این مزارع را تشکیل می دهد و در حال حاضر در مجموع بیش از 55000 هکتار خالی است.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/09/16/produccion-azucarera-en-las-tunas-la-cana-bajo-la-espada-de-damocles/

آینده علم در کوبا به انگیزه‌ها بستگی دارد

دکتر روبرتو رودریگز، مدیر مؤسسه سایبرنتیک، ریاضیات و فیزیک، مرکز زیر مجموعه وزارت علوم، فناوری و محیط زیست (CITMA) عنوان کرد از هوش مصنوعی (AI) نباید ترسید. این کارشناس کوبایی که اخیراً به عنوان سردبیر دو مجله آمریکایی اختصاص یافته به مطالعه این رشته‌ها انتخاب شده است، معتقد است که برای جلوگیری از تأثیرات منفی استفاده از هوش مصنوعی، مقرراتی لازم است. از سوی دیگر، او از سوء استفاده از اصطلاحی که در سال 1956 توسط دانشمند کامپیوتر آمریکایی جان مک کارتی برای اشاره به کاربردهای ساده ریاضیات و سایر علوم ابداع شد، انتقاد کرد. اکنون همه چیز با هوش مصنوعی مرتبط است، اما یک سیستم زمانی هوشمند است که بتواند چیزی یاد بگیرد و بر اساس آن یادگیری، پیش‌بینی کند. رودریگز که در سال 1978 در رشته فیزیک از دانشگاه‌هاوانا فارغ التحصیل شده است گفت باید فرهنگ عمومی تری در این زمینه صورت گیرد و نقش شکل‌دهنده‌ای که رسانه‌ها می‌توانند در تحقق این امر داشته باشند را برجسته کرد. او گفت که درک این نکته مهم است که هوش مصنوعی به خودی خود خطری برای حرفه ای‌ها ایجاد نمی‌کند، اما سیاست های عمومی‌باید انسان سازی کار را به جای جایگزینی کار انسانی با ماشین‌ها را تضمین کند.

https://oncubanews.com/en/cuba/science-cuba/roberto-rodriguez-science-cuba/

دولت بازار عرضه کننده کالاهای چینی در پایتخت  را به دلیل "تخلفات جدی" بست

دولت کوبا عنوان کرد که بازار عمده‌ فروشی کالاهای وارداتی چین، که تنها چند روز پس از افتتاح در هاوانا بسته شد، قوانین فعلی برای خوداشتغالی را نقض می‌کرد. در بیانیه ای که در Tribuna de La Habana منتشر شد، دولت کوبا خاطر نشان کرد که تصمیم دارد یک اقدام کنترلی را در مؤسسه تجاری بر اساس نظرات و شکایات مردم، علاوه بر سایر عناصر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی انجام دهد. این مؤسسه توسط یک فرد خوداشتغال از استان سانتیاگو د کوبا، از طریق اجاره انبار قدیمی‌شرکت صنایع سوچل،  تاسیس و مدیریت می‌شد. از جدی‌ترین تخلفات، فروش کالا به دلار، محصولات برای فروش بدون قیمت قابل مشاهده، فعال نشدن درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، استخدام غیرقانونی نیروی کار و مشارکت اتباع خارجی به عنوان کارگر و نقض شرایط اقامت در قلمرو ملی بوده است. طی بازرسی وزارت تجارت داخلی و در همکاری با اداره بازرگانی استان‌هاوانا، تناقضات قابل توجهی بین میزان مالیات پرداخت شده و حجم عملیات انجام شده شناسایی شده است. این «ناهماهنگی‌ها» در مورد کالاهای وارداتی مشهود بود که همراه با فقدان سوابق حسابداری و استفاده از حساب‌های بانکی شخصی برای مدیریت وجوه تجاری، نشانه‌هایی از جرم موسوم به فرار مالیاتی است. در بیانیه دولت محلی با تأکید بر لزوم «بهبود چارچوب نظارتی پلت فرم‌های مدیریت غیردولتی» آمده است بر اساس این بی‌نظمی‌ها، تصمیم گرفته شد فعالیت تجاری این مرکز عمده فروشی کالاهای چینی متوقف شود و دامنه کنترل از جمله نظارت بر رعایت تعهدات مالیاتی گسترش یابد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-09-06-u1-e207888-s27061-nid288007-gobierno-habana-justifica-cierre-mercado-chino

کنوانسیون بین المللی تعاون در هاوانا آغاز بکار کرد

پانزدهمین کنوانسیون بین المللی تعاون (COOPERAT 2024) در کاخ کنوانسیون‌هاوانا به دعوت مرکز مطالعات مدیریت، توسعه محلی، گردشگری و تعاون، وابسته به دانشکده علوم اقتصادی پینار دل ریو افتتاح شد. این رویداد بخشی از نقشه راه به سمت ششمین مجمع جهانی توسعه اقتصادی محلی است که برای 1 تا 4 آوریل 2025 در سویل، اسپانیا برنامه ریزی شده است. این کنوانسیون توسط وزارتخانه‌های کشاورزی و گردشگری، انجمن‌های ملی اقتصاددانان و حسابداران کوبا و کشاورزان کوچک، موسسه ملی تحقیقات اقتصادی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و برنامه توسعه سازمان ملل حمایت می‌شود. اهداف این رویداد ارتقای شکل‌گیری شبکه‌ها، همکاری‌های جنوب-جنوب و افراد و نهادهای مرتبط با بخش تعاون و به طور کلی اقتصاد اجتماعی است. COOPERAT 2024 همچنین شامل کارگاه‌های آموزشی در مورد تعاونی‌های مرتبط با مدیریت، توسعه محلی و گردشگری پایدار و همچنین انجمن‌هایی در زمینه تجارت و سرمایه گذاری خارجی است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/365305-international-cooperative-convention-inaugurated-today

فهرست فعالیت های خصوصی ممنوعه در کوبا در حال رشد است

در 19 آگوست 2024، فهرست جدیدی در روزنامه رسمی‌کشور منتشر شد که مربوط به فعالیت های غیر مجاز برای شرکت های خصوصی خرد، کوچک و متوسط، تعاونی‌ها و کارگران خود اشتغال بود. ممنوعیت های جدید بخش های جنگلداری، تولید، بازرگانی و فعالیت های فرهنگی را در بر می‌گیرد. این فرمان فعالیت های جنگلداری، خدمات پشتیبانی آن و سایر فعالیت های مرتبط با جنگل را ممنوع می‌کند. استخراج چوب، به جز زغال چوب و هیزم و صید گونه‌های تحت رژیم های محافظتی ویژه، گونه‌های در معرض خطر و انقراض ، گونه‌های سمی یا محدود شده، که منحصراً برای فعالیت های دولتی تعریف شده است . ساخت کفش‌های ارتوپدی تخصصی و ساخت، نصب، تعمیر و نگهداری تجهیزات الکتروپزشکی نیز ممنوع است. در این فرمان آمده است که مدیریت سیستم‌های فاضلاب یا تأسیسات تصفیه فاضلاب در شهرک‌هایی با جمعیت بیش از 1000 نفر مجاز نیست. تمیز کردن تانکر ها یا گودال ها تنها در صورتی مجاز است که با تجهیزات تخصصی و تایید شده انجام شود. افراد خوداشتغال مجاز به تجارت عمده فروشی یا فروش عمده رام ( نوعی نوشیدنی الکلی محلی ) ، سیگار و سیگار برگ نخواهند بود. همچنین بخش خصوصی مجاز به تشکیل یا سازماندهی رویدادهای بین المللی یا انجام فعالیت های برنامه ریزی فرهنگی نیست، مگر در مواردی که در مدیریت و خدمات رویدادها شرکت کند. در حوزه آموزش نیز ایجاد فرهنگستان و یا صدور گواهی دوره و کارگاه مجاز نمی‌باشد. به همین ترتیب، فعالیت‌های گروه‌ها، سیرک‌ها یا شرکت‌ها، ارکسترها و گروه‌های موسیقی، یا تشکیل، تبلیغ و تجاری‌سازی کاتالوگ‌های هنرمندان و سایر تخصص‌های هنری که همگی متعلق به دولت است، ممنوع می‌باشد.

https://havanatimes.org/features/the-list-of-prohibited-private-activities-grows-in-cuba/

کسب و کارهای کوچک کوبایی در مرکز تحلیل های اقتصادی کوبا

شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) در مرکز تحلیل های اقتصادی در کوبا قرار دارند. در مقاله ای با بررسی این وضعیت اشاره شده است که استعداد و ابتکار بی‌نظیر مردم کوبا هر روز در همه زمینه‌ها نمایان می‌شود و حتی شکل‌هایی از خلق ارزش اقتصادی را تشکیل می‌دهد. در این یادداشت به موانع اقتصادی و مالی آمریکا در برابر کوبا (محاصره) به عنوان یکی از عوامل اصلی مشکلات کنونی اشاره شده است. سپس تاکید می‌شود که با به کارگیری استعدادهای فردی و جمعی در هر جنبه ای از زندگی می‌توان به شادی و حتی رفاه مادی دست یافت. نمونه بارز آن این است که بسیاری از نیازهای زندگی روزمره که سیستم تجاری رسمی‌به هیچ وجه برآورده نمی‌کند، توسط مبادلات و تجارت غیررسمی‌پوشش داده می‌شود. مشهودترین بخش این درک استعداد کوبایی، سیستم ساده «خلق دانش» است. این سیستم به سیستم ملی علم، فناوری و نوآوری (Sncti) معروف است. اکثریت نیروی کار در دانشگاه‌ها، مؤسسات در بخش های بیوتکنولوژی و داروسازی و در برخی از شاخه‌های صنعت و کشاورزی هستند. همانطور که واکسن‌های کوبایی علیه کووید-19 نشان می‌دهند که می‌تواند فوق‌العاده مؤثر و نوآورانه باشد و به طور رقابتی از بسیاری از بزرگترین دستاوردهای جهان در این زمینه پیشی گرفته اند.

https://cubasi.cu/es/noticia/pequenas-empresas-de-cuba-en-centro-de-analisis

چین 10 ژنراتور برق را به دولت کوبا اهدا کرد

اتحادیه برق کوبا (UNE) کمک مالی از حزب کمونیست چین که شامل 10 ژنراتور تولید برق بود را دریافت و اظهار امیدواری کرد که با این اهدا ظرفیت انرژی جزیره بهبود یابد. این ژنراتورها حدود 18 مگاوات برای سیستم انرژی در استان‌های سانکتی اسپیریتوس و سینفوئگوس فراهم می‌کنند.  نمایندگان حزب کمونیست کوبا (PCC) و همچنین خوا شین سفیر چین در هاوانا و مقامات وزارتخانه‌های انرژی و معادن و تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی در این مراسم حضور داشتند. کوبا همچنان در یک بحران جدی انرژی گرفتار است و در ۱8 سپتامبر، قطعی برق طولانی مدت در کشور گزارش می‌گردد که چندین استان این کشور را تحت تاثیر قرار داده و نا آرامی فزاینده ای را در میان مردم ایجاد نموده است . بر اساس گزارش UNE برای 18 سپتامبر، در دسترس بودن 1930 مگاوات (MW) و حداکثر تقاضای 3250 مگاوات برای ساعت پیک شبانه برای کسری 1320 مگاوات برآورد شده است.

https://www.cubanet.org/partido-comunista-de-china-dona-10-generadores-electricos-al-regimen-cubano/

انجمن سرمایه گذاری و تجارت خارجی برای اولین بار در کنگره معدن و زمین شناسی ( MINEMETAL 2024 ) برپا گردید

جلسات اولین مجمع سرمایه گذاری و تجارت خارجی در پنجمین کنگره بین المللی معدن و متالورژی MINEMETAL 2024 در وارادرو برگزار می‌شود. این میزگردها با هدف ارائه پتانسیل و نتایج سرمایه گذاری خارجی و تجارت در زمین شناسی و معدن در کوبا برپا گردید . بحث و تحلیل در مورد پروژه‌های تجاری برای سرمایه گذاری خارجی، مدیریت بازرگانی برای استفاده از مواد خام معدنی ملی و همچنین چالش ها و فرصت ها با حضور کارشناسان و مدیران کوبایی و خارجی از حدود 15 نهاد با تجربه در این زمینه، برگزار شد. نمایندگان گروه تجاری Geominsal و شرکت‌های Geominera SA، Minera del Caribe (EMINCAR) و Minera Victoria و همچنین مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و سایر نهادهای این بخش در این جلسه حضور داشتند. مدیر Geominera SA، ماریا اسپرانزا دل پوزو فرناندز، تاکید کرد که هدف این مجمع نشان دادن امکاناتی است که قانون سرمایه گذاری خارجی دارد و ما همچنین می خواهیم کارآفرینان کوبایی را از شرکت دولتی سوسیالیستی جذب کنیم تا با سرمایه گذاران خارجی مشارکت داشته باشند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/09/18/foro-de-inversion-extranjera-y-negocios-por-primera-vez-en-minemetal-2024/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما