معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۴:۵۱

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ چهارم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش قدرت خرید مردم هلند

مرکز آمار هلند در گزارش ارزیابی از وضعیت بودجه دولت این کشور برای سال 2025 اعلام کرد که بهبود قدرت خرید در سال 2025 کمتر از مقداری است که قبلاً انتظار داشته است. همچنین بهبود وضعیت اقتصادی باید از افزایش دستمزدها و کاهش تورم حاصل شود. افزون بر آن رشد اقتصادی مورد انتظار در سال‌های آینده محدود خواهد ماند. بر اساس این گزارش، تاثیر سیاست دولت بر اقتصاد در کوتاه‌مدت محدود است. پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی در سال آینده 1.5 درصد باشد در حالی که قبلاً رشد اقتصادی 1.6 درصد برای سال آینده پیش‌بینی شده بوده است.

https://fd.nl/economie/1531213/de-schaduw-van-koopkrachtcrises-blijft-ook-kabinet-schoof-achtervolgen

ابراز نگرانی در مورد برنامه‌های دولت هلند

شهرداری‌ها، مشاغل، سازمان‌های حقوق کودک، آموزش و موسسات بهداشتِ روانی، نگرانی‌هایی را در مورد برنامه‌هایی که دولت هلند در روز بودجه اعلام کرد، دارند، زیرا باور دارند که کابینه هلند توجه کافی به آینده ندارد. کاهش 110 میلیون یورویی دولت در حمل‌ونقل عمومی در سه شهر بزرگ باعث افزایش 11 درصدی کرایه و کاهش ده‌ها میلیونی در حمل‌ونقل عمومی خواهد شد. همچنین انجمن شهرداری‌های هلند (VNG) امیدوار بوده که دولت برنامه‌ای برای حمایت از شهرداری‌ها داشته باشد، اما منابع کافی برای این کار در نظر گرفته نشده‌ است. همچنین شورای آموزش ابتدایی، نسبت به کاهش بودجه ابراز نگرانی کرده است. این مبلغ برای آموزش ابتدایی در دوره آینده بالغ بر 255 میلیون یورو خواهد بود. یونیسف هلند نیز این موضوع را نگران ‌کننده خوانده است. سازمان مراقبت‌های بهداشت روانی GGZ Nederland نیز نگران عدم توجه به مراقبت‌های روانی، به ویژه برای جوانان با مشکلات سلامت روان شده است. اداره حفاظت از داده هلند نیز با ابراز نارضایتی از اختصاص بودجه 49 میلیون یورویی اظهار کرده که با این وضعیت نمی‌تواند به درستی به چالش‌های جدید رسیدگی کند. همچنین شرکت‌های بندر روتردام از دولت خواسته‌اند اجازه ندهد برنامه‌های کابینه در فرایند تامین نیروی کار از جانب مهاجرین دچار اختلال شود. سازمان تجاری بندر روتردام و صنعت، اعلام کرده که علاوه بر بهره‌برداری از استعدادهای جدید و سایر اقدامات برای حل کمبود نیروی کار، کارشناسان و تکنسین‌های خارج از هلند همچنان مورد نیاز خواهند بود، اما اعمال محدودیت در تامین نیروی انسانی ناشی از سیاست‌های مهاجرتی، وضعیت را سخت‌تر خواهد کرد.

https://nltimes.nl/2024/09/18/many-concerns-dutch-governments-budget-plans

عقب افتادن هلند در سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه در منطقه اروپا

در سال 2022، شرکت‌ها و بخش دولتی در هلند 22 میلیارد یورو برای تحقیق و توسعه (R&D) هزینه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با ده سال قبل تقریبا دو برابر شده اما با این حال بر اساس گزارش TNO و Eurostat، هلند با پرداخت سهم 2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی هنوز از هدفگذاری اتحادیه اروپا مبنی بر پرداخت 3 درصد از تولید ناخالص داخلی برای بخش تحقیق و توسعه بسیار عقب می‌باشد. در بلژیک و آلمان این استاندارد به دست آمده است. غول‌های فناوری آمریکایی آلفابت (گوگل) و متا (فیس بوک) بیشترین پول را در تحقیق و توسعه در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کنند و هر دو بیش از 30 میلیارد یورو در سال برای این مقوله هزینه می‌کنند. در هلند شرکت ASML سازنده ماشین‌های تراشه با بیش از 3 میلیارد یورو در صدر قرار دارند.

https://fd.nl/economie/1531004/nederland-loopt-achter-met-r-d-investeringen

نتایج ارزیابی اولین بودجه کابینه جدید هلند

دو تن از اساتید سرشناس اقتصاد دانشگاه آمستردام طی بررسی تحلیلی درباره بودجه سال جدید دولت هلند اعلام کرده‌اند که باید به سرمایه‌گذاری در آموزش و اقتصاد دانش پایه برای ادامه تامین مالی خدمات عمومی در بلندمدت توجه بیشتری می‌شد. کسری مورد انتظار در بودجه سال 2025 برابر با 2.8 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. همچنین کسری ساختاری برای سال 2025 نیز حدود 1.9 درصد از تولید ناخالص داخلی برآورد شده که بالاتر از هدف میان‌مدت اروپا (0.75 درصد) می‌باشد. نگرانی‌هایی در مورد افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، بازنشستگی و دفاع دولتی و همچنین کاهش برنامه‌ریزی شده فرانشیز در مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد. بودجه در برابر ناکامی‌های اقتصادی نیز آسیب‌پذیر است. مشکلات احتمالی در پذیرش پناهندگی، رسیدگی به امور مزایا و خسارات زلزله در گرونینگن وجود دارد. دولت مبالغ قابل توجهی را برای مزایا ثبت می‌کند که می‌تواند منجر به تله فقر و کاهش مشارکت نیروی کار شود.

https://fd.nl/opinie/1531166/eerste-begroting-van-kabinet-schoof-legt-prioriteiten-verkeerd

«دیپلماسی منابع» برای مواد خام حیاتی

فاینشنال داخبلاد در گزارشی تحلیلی در خصوص مطالعات اخیر ماریو دراگی در مورد رقابت‌پذیری اروپا اعلام می‌دارد که آنچه در این گزارش اظهار شده چیز جدیدی نیست، اما با جدیت تمام در پایتخت‌های اروپایی به آن گوش داده شد. آنچه به ویژه در طول ارائه هفته گذشته اهمیت داشته فوریت پیام بوده است. رئیس سابق بانک مرکزی اروپا می‌نویسد که اتحادیه اروپا در رقابت جهانی برای مواد خام حیاتی مانند لیتیوم، مس و فلزات خاکی کمیاب عقب مانده است. برخلاف سه کشور چین، ایالات متحده و ژاپن، اروپا یک سیاست تعیین کننده و هماهنگ برای زنجیره تامین بهتر ندارد. اتحادیه اروپا باید به سرعت، «دیپلماسی منابع» خود را برای کمک به صنایع خودروسازی و دفاعی اروپا تقویت کند. این دیپلماسی مواد خام قبلاً وجود داشته است، اما در واقع تا توسعه کامل فاصله دارد. در سرتاسر جهان، دیپلمات‌های اروپایی در حال تقویت روابط با دولت‌های کشورهای دارای ذخایر بزرگ مواد خام، از ازبکستان تا شیلی هستند. اتحادیه اروپا سال گذشته زمانی که همراه با ایالات متحده پروژه بزرگی را برای مناطق معدنی در جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا اعلام کرد، گامی ملموس برداشت. با این حال، بروکسل و واشنگتن تنها کسانی نیستند که در آنجا تلاش می‌کنند بلکه چین در حال ارائه پیشنهادهایی برای جذب معدنچیان کبالت و مس است. هرچند هدایایی از غرب و شرق برای این مناطق وجود دارد اما مهترین آنها خطوط راه آهن می‌باشد.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/16/wat-twee-afrikaanse-spoorlijnen-kunnen-vertellen-over-de-kansen-van-draghis-grondstoffenstrategie-a4865912

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما