معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۴:۱۶ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش صادرات داروی ایرانی و ایجاد نمایندگی در افغانستان

حمید رضا احمدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف راجع به سفر هیئت دارویی این کشور به افغانستان و استان بلخ گفت: با تلاش های صورت گرفته، موفق شدیم که چندی قبل یک هیأت دارویی را از شمال افغانستان برای بازدید از صنعت داروسازی جمهوری اسلامی ایران به تهران بفرستیم؛ متقابلا هیئت دارویی کشورمان که عازم کابل بود را به شهر مزارشریف نیز دعوت کردیم. وی تصریح نمود: هیئت دارویی جمهوری اسلامی ایران متشکل از مسئولان شرکت‌های نامدار جهانی بود که شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین ( تیپیکو) حدود 25 درصد داروی ایران را تامین نموده و طبق اعلام اعضای هیئت این مجموعه می‌تواند 90 درصد داروی مورد نیاز افغانستان را تولید نماید و خوشبختانه این هیئت بعد از کابل به شهر مزارشریف نیز آمده و با مقامات و ارگان‌های مختلف ملاقات و گفتگو نموده است. احمدی افزود: «امیدوار هستیم که به زودی شاهد صادرات دارو های با کیفیت ایرانی به بازار های افغانستان به خصوص استان‌های شمال باشیم؛ در عین حال بتوانیم نمایندگی شرکت های داروسازی جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کنیم». مولوی نورالهادی ابوادریس، معاون مقام استان بلخ در دیدار با هیأت دارویی جمهوری اسلامی ایران به نیازمندی دارویی کشور اشاره کرده و برای شرکت‌های داروسازی خارجی از همکاری همه جانبه حکومت امارت اسلامی اطمینان داد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/296750/افزایش-صادرات-دارو-ایجاد-نمایندگی-افغانستان-هدف-سفر-هیئت-دارویی-جمهوری-اسلامی-ایران-استان-بلخ

 داد و ستد ۷۰۰ میلیون دلاری افغانستان با آسیای مرکزی

«آخندزاده عبدالسلام جواد» وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد افغانستان در پنج ماه نخست سال جاری به ارزش نزدیک به 700 میلیون دلار با کشورهای آسیای میانه داد و ستد داشته است. وی با اظهار اینکه حدود 60 میلیون دلار صادرات بوده و 624 میلیون دلار دیگر واردات بوده، افزود این وزارت در تلاش است تا میزان صادرات به کشورهای آسیای میانه را افزایش دهد. از سوی دیگر اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز بر لزوم فراهم‌سازی تسهیلات در زمینه تجارت و ترانزیت با کشورهای آسیای میانه تاکید کرده است. طبق اطلاعات وزارت صنعت و تجارت، افغانستان سالانه حدود 10 میلیارد دلار دادوستد دارد که از این مبلغ دو میلیارد صادرات و هشت میلیارد دلار واردات از کشورهای دیگر صورت می‌گیرد. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/06/24/3158286/داد-و-ستد-700-میلیون-دلاری-افغانستان-با-آسیای-مرکزی

 سرمایه‎گذاری 100 میلیون دلاری چین در استان بلخ

تعاونی شرکت‌های افغانی و چینی با سرمایه‌گذاری مشترک ۱۰۰ میلیون دلاری قصد دارند بزرگ‌ترین کارخانه تولید سیمان را با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن سیمان در استان بلخ احداث کنند. عبدالحمید عاشوری رییس شرکت تجاری حسیب صفی و  سو، چن، وانگ، رئیس شرکت‎های سیمان، آهن و معدن کشور چین به همراه مولوی یار محمد شبیر رییس توسعه روستاهای بلخ، در دیدار با معاون استاندار بلخ اعلام کردند که استان بلخ به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و منابع طبیعی فراوان بهترین مکان برای احداث این کارخانه است. نمایندگان شرکت‌های مذکور از بازدید خود از رودخانه بزرگ شولگره و برنامه‌ریزی برای ساخت یک سد آب در آینده نزدیک نیز خبر دادند. (دفتر رسانه‌ای استان بلخ)

https://x.com/balkhpgov/status/1834254846129484105

 درخواست اتاق‌های تجارت افغانستان برای ایجاد کریدور جدید ترانزیتی با ژاپن

محمد یونس مهمند؛ معاون اتاق تجارت افغانستان در دیدار با تاکایوشی کورومایا سفیر ژاپن در کابل، در مورد راه‌های توسعه روابط بازرگانی افغانستان و ژاپن گفتگو کرد. او در این دیدار خواستار ایجاد یک کریدور جدید ترانزیتی از طریق استان ولادیوستوک روسیه به ژاپن شده است. در این دیدار بر نیاز رفع موانع موجود در مسیر تجارت، از جمله تسهیلات ویزای تجاری، برای افزایش تعاملات تجاری بین دو کشور تاکید گردید. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/175658/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما