معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۳:۳۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش استفاده از وام های تجاری در نظام بانکی ترکیه

بر اساس اعلام سازمان آمار و بانک مرکزی ترکیه، تا پایان سال 2023 بالغ بر یک میلیون و 62 هزار و 328 شرکت در این کشور فعالیت می‌کنند. مجموع وام های بانکی کوتاه مدت و بلندمدت مورد استفاده شرکت های فعال در سال های اخیر روندی افزایشی را داشته است. در حالی که کل وام های بانکی استفاده شده توسط این شرکت ها در سال 2019 بالغ بر 2 تریلیون لیر بود، این میزان در سال 2020 با شروع همه گیری کووید-19 به 2.6 تریلیون لیر افزایش یافت. وام های بانکی در سال های بعد به طور منظم افزایش و به 3.8 تریلیون لیر در سال 2021، 5.7 تریلیون لیر در سال 2022 و 7.5 تریلیون لیر در سال 2023 رسید.

به این ترتیب مجموع وام های تجاری استفاده شده توسط شرکت ها در 5 سال اخیر به 21.7 تریلیون لیر رسیده که از این میزان 14 تریلیون و 373 میلیارد لیر از وام ها را وام های بلندمدت و 7 تریلیون و 375 میلیارد لیر را وام های کوتاه مدت تشکیل می دهند. به این ترتیب وام های بلندمدت معادل 66 درصد از کل وام ها بوده است.

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi

افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده ترکیه

سازمان آمار ترکیه، شاخص اعتماد مصرف کننده برای سپتامبر 2024 را اعلام کرد. بر این اساس ، شاخص اعتماد مصرف کننده که در آگوست 2024 بالغ بر 76.4 بود، در سپتامبر با 2.4 درصد افزایش به 78.2 رسید. شاخص اعتماد مصرف کننده مقادیری بین 0 تا 200 را در بر می‌گیرد. مقادیر زیر 100 نشان دهنده بدبینی در اعتماد مصرف کننده است در حالی که مقادیر بالای 100 نشان دهنده خوش بینی می‌باشد. اگرچه این شاخص که در سپتامبر 2024 به عدد 78.2 رسیده و همچنان در منطقه بدبینانه قرار دارد، اما روند افزایشی نشان می دهد فضای مثبتی برای اقتصاد  ترکیه به وجود آمده است.

 https://www.dunya.com/ekonomi

افزایش حجم روابط تجاری ترکیه با کشورهای منطقه آمریکای لاتین

راهبرد ترکیه در قبال کشورهای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب با تقویت روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی، باعث افزایش چشمگیر حجم تجارت با این منطقه شده است. در حالی که حجم تجارت در سال 2000 حدود 920 میلیون دلار بود، این رقم تا پایان سال 2023 به 14.2 میلیارد دلار رسید.

در چارچوب سیاست خارجی چندجانبه، آنکارا با هدف توسعه روابط با منطقه آمریکای لاتین و کارائیب، سیاستی فعال را دنبال می‌کند. برنامه طرح اقدام برای آمریکای لاتین و کارائیب، که در سال 1998 اعلام و در سال 2006 به‌روزرسانی شد، به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و همکاری‌های امنیتی و صنایع دفاعی مؤثر بوده است. روابط ترکیه با کشورهایی مانند آرژانتین، پاناما، بولیوی، برزیل، مکزیک، شیلی و ونزوئلا از پیشرفت‌ قابل‌ توجهی برخوردار بوده و این پیشرفت‌ها تأثیر خود را در تجارت نیز نشان داده است.   

بر اساس داده‌های وزارت تجارت ترکیه، حجم تجارت با این منطقه از 920 میلیون دلار در سال 2000 به 5.4 میلیارد دلار در سال 2010 و 10.5 میلیارد دلار در سال 2020 و 14.2 میلیارد دلار تا پایان سال 2023 افزایش یافته است. گفتنی است، کشورهای مکزیک، برزیل و پاناما از جمله کشورهای برجسته در صادرات ترکیه به این منطقه هستند. وزیر تجارت ترکیه نیز چندی قبل در خصوص تمرکز دولت ترکیه بر افزایش حجم روابط تجاری با کشورهای امریکای لاتین تاکید نموده بود.  

اظهارات وزیر انرژی ترکیه در خصوص آخرین تحولات حوزه  انرژی در کشور

آلپ‌ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی، به تشریح آخرین تحولات در زمینه تامین انرژی، طرح‌های توسعه و همکاری‌ها دو و چند جانبه پرداخت.

وزیر انرژی ترکیه در خصوص برنامه‌های میان مدت دولت این کشور پیرامون نقش انرژی در بهبود کسری بودجه و تورم گفت: ما اهداف مهمی‌برای کاهش انرژی وارداتی، کاهش کسری بودجه و هزینه‌های انرژی داریم تا از این طریق بتوانیم فشارهای وارد بر تورم از طریق واردات انرژی را محدود نمائیم.

وی ضمن اشاره به آغاز فعالیت یک پلتفرم جدید گاز طبیعی شناور در ترکیه گفت: هدف ما افزایش تولید گاز طبیعی به 20 میلیون متر مکعب در روز تا نیمه سال 2026 است که قادر خواهد بود نیاز 8 میلیون آبونمان مسکونی به گاز طبیعی را تأمین نماید.

بایراکتار همچنین به تلاش‌های دولت برای تنوع بخشیدن به منابع گازی تاکید کرد و اظهار نمود: ما در حال حاضر به تأمین گاز از منابع مختلف پرداخته و تلاش داریم ظرفیت‌های اضافی را به اروپا صادر کنیم که در این زمینه صادرات گاز به کشورهای مجارستان، رومانی و بلغارستان آغاز شده است.

وزیر انرژی ترکیه با اشاره به روند احداث پروژه نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو گفت: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و در آن 30 هزار پرسنل در حالا انجام کار هستند. 90 در صد از ساخت اولین راکتور این پروژه تکمیل شده است.

بایراکتار همچنین به مشکلات ناشی از تأخیر در تأمین تجهیزات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این تأخیر به‌دلیل تصمیمات سیاسی بی‌اساس، قانونی است که تأثیرات منفی بر پیشرفت پروژه دارد. شرکت زیمنس هنوز تجهیزات لازم را تحویل نداده و این موضوع باعث کندی در پروژه شده است.

بایراکتار در ارتباط با پروژه‌های بین‌المللی ترکیه در زمینه انرژی گفت: ما با کشورهای مختلف از جمله مصر، نیجریه، قطر و ایالات متحده توافق‌های تأمین گاز داشته ایم. وی همچنین به ظرفیت‌های صادرات گاز از طریق خطوط لوله بلغارستان و یونان و مذاکرات جاری برای افزایش ظرفیت صادرات اشاره نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما