معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۰:۰۶

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته چهارم شهریور ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

برگزاری دومین فروم حمل و نقل بانک توسعه آفریقا در ابیجان

دومین فروم حمل و نقل بانک توسعه آفریقا (AfDB) تحت عنوان "ATF 2024" روز چهارشنبه 28 شهریور 1403 (18 سپتامبر 2024) در ابیجان آغاز به کار کرد. این رویداد با هدف ارائه ابتکارات نو جهت سرعت بخشیدن به توسعه زیرساخت­های ترانزیتی و لجستیکی آفریقا برگزار ­شد. سالومون کواینور معاون زیرساخت‌ها و صنعتی‌سازی بانک توسعه آفریقا به عنوان یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه تأکید کرد: «همان گونه که پیش از این نیز بانک توسعه آفریقا منابع مالی پروژه­ های بزرگ حمل و نقل آفریقا را تأمین نموده، اطمینان می ­دهیم منابع مالی مورد نیاز برای توسعه زیرساخت­های آفریقا را تأمین نماییم». وی اضافه کرد: «بانک توسعه آفریقا زیرساخت­های حمل و نقل را عامل رقابت­ پذیری اقتصادی می­ داند، بنابر این قصد داریم با همکاری فروم حمل و نقل موانع توسعه بخش حمل و نقل را از بین ببریم». لازم به ذکر است در حاشیه این فروم نشست­ های تخصصی با موضوعات افزایش مشارکت بخش خصوصی، یکپارچه ­سازی و هوشمندسازی زیرساخت ­ها، ایمن ­سازی جاده‌ها و بکارگیری ساز و کارهای تأمین مالی تا روز 30 شهریور 1403 (20 سپتامبر 2024) ادامه دارد.

افتتاح فروم تجاری ساحل عاج و هند

فروم تجاری هند و ساحل عاج روز چهارشنبه 28 شهریور 1403 (18 سپتامبر 2024) به ریاست سلیمان دیاراسوبا وزیر بازرگانی و صنعت ساحل عاج در ابیجان آغاز به کار کرد. ایشان در سخنرانی مراسم افتتاحیه فروم ضمن استقبال از گسترش همکاری‌های بین دو کشور در حوزه ­های متنوع اقتصادی، بخش خصوصی هند را برای استفاده از فرصت ‌های متعدد سرمایه‌گذاری در ساحل عاج تشویق نمود. گفته می‌شود حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از سال 2019 تا 2023 از مبلغ 537 میلیارد فرانک سیفا به 804 میلیارد فرانک سیفا افزایش یافته است.

کامرون

صعود کامرون به رتبه چهارم صادرکنندگان کاکائو در جهان در سال 2023

کشور کامرون با تأمین 7.6 درصد کاکائوی بازار جهانی به چهارمین صادرکننده عمده این محصول در سال 2023 تبدیل شد. لازم به ذکر است با افزایش 12.7 درصدی صادرات کاکائوی کامرون نسبت به سال 2022، جایگاه این کشور در بین صادرکنندگان کاکائو دو پله صعود کرده است. محصول کاکائوی کامرون عمدتاً به کشور هلند (73.8 درصد) صادر می­ شود.

افزایش نظارت گمرکی کامرون بر صادرات غیر قانونی کاکائو

مدیرکل گمرک کامرون قاچاق کاکائو از طریق مرزهای زمینی و رودخانه به کشورهای همسایه را نقض مقررات اعلام کرد. وی در ادامه این اتفاق را موجب کاهش درآمد ارزی و کمبود مواد خام برای صنایع داخلی توصیف نمود. شایان ذکر است بر اساس گزارش دفتر ملی کاکائو و قهوه کامرون، 37 درصد از کل کاکائوی کامرون در سال 2023 بصورت قاچاق به کشورهای همسایه (بویژه نیجریه) برده می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما