معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۰:۴۱

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی بولیوی در هفته دوم شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

تعرفه صفر برای واردات گندم، آرد، ماشین آلات ، بیودیزل و لوازم پزشکی

الکس مامانی، مدیر اداره ی گمرک استان پوتوسی، اعلام نمود که این نهاد برای واردات گندم، آرد گندم و ماشین آلات تولید بیودیزل تعرفه صفر اعمال می‌کند. دولت اشاره کرده است که این مشوق برای حمایت از تاسیس کارخانه‌های بیودیزل صنعتی جدید است که از سویا، و سایر دانه‌ها به عنوان مواد خام استفاده می‌کنند. وزیر اقتصاد، مارسلو مونته نگرو، نیز از اعمال تعرفه ی صفر برای واردات لوازم پزشکی تا آخر سال جاری خبر داد.

https://epaper.eldeber.com.bo/nota/n_66cdd3879726c61c8.html/

افزایش صادرات نقره و قلع

بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد، در نیمه ی نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، صادرات نقره 29 درصد و صادرات قلع 44 درصد افزایش یافته است. صادرات نقره در مدت مذکور به 523 میلیون دلار و صادرات قلع به 244 میلیون دلار رسید.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/las-exportaciones-de-plata-y-estano-aumentan-significativamente-a-junio

مرکز نظارت بر قیمت مواد غذایی

رئیس جمهور لوئیس آرسه روز جمعه یک مرکز نظارت بر قیمت مواد غذایی را افتتاح کرد تا از حدس و گمان در مراکز مختلف کشور جلوگیری شود. این مرکز جدید اطلاعات دقیقی از محصولات موجود در سبد خانواده و حتی کالاهای وارداتی دارد. دولت افزایش قیمت ها در کشور به ویژه محصولات وارداتی را ناشی از سفته بازی دانست و خاطرنشان کرد که «تدابیری اتخاذ خواهد شد».

https://www.la-razon.com/economia/2024/08/30/arce-inaugura-centro-de-monitoreo-para-evitar-especulacion-de-precios-en-mercados-del-pais/

ذخایر ارزی کشور

بر اساس گزارش بانک مرکزی بولیوی، ذخایر ارزی کشور تا ماه آگوست سال جاری میلادی، به یک میلیارد و 905  میلیون دلار رسید که نسبت به ماه آوریل  109 میلیون دلار افزایش یافت.  از این مقدار ،  153 میلیون دلار به ارز خارجی، یک میلیارد و 815 میلیون دلار به طلا  و 40 میلیون دلار دلار به صورت حق برداشت مخصوص (SDR) است.  لازم به ذکر است که ذخایر ارزی در ماه آگوست سال 2023 در حدود 2 میلیارد و 147 میلیون دلار بود. ادوین روخاس رئیس بانک مرکزی توضیح داد که ذخایر ارزی در طول 12 ماه اخیر ثابت بوده و  تعهدات کشور تا پایان سال را پوشش خواهد داد.

https://erbol.com.bo/nacional/reservas-internacionales-llegan-us1905-millones-en-oro-se-tiene-us1815-millones-y-en

همکاری‌های گمرکی با پرو

رئیس جمهور بولیوی لوئیس آرسه در مراسم آغاز ساخت و ساز یک بزرگراه در شهر مرزی کاتاکورا با کشور پرو، اعلام کرد که دولت مذاکرات دیپلماتیک با آن کشور را جهت تاسیس یک اداره ی گمرکی چند منظوره در آن منطقه آغاز خواهد کرد. وی اظهار داشت:« ما قصد داریم مذاکرات دیپلماتیک را با کشور برادرمان پرو آغاز کنیم تا بتوانیم در اینجا یک اداره ی گمرک مرزی بین دو کشور تاسیس کنیم».

https://www.la-razon.com/economia/2024/08/31/arce-anuncia-gestiones-con-peru-para-tener-un-recinto-multiproposito-aduanero-en-catacora/

بولیوی، آماده انتقال گاز از آرژانتین به برزیل

اسکار کلاروس رئیس بخش قراردادهای مربوط به  صادرات گاز طبیعی شرکت ملی نفت (YPFB)، اعلام نمود که بولیوی، آمادگی انتقال گاز از آرژانتین به برزیل از طریق خطوط لوله ی جدید با ظرفیت حمل 4 میلیون متر مکعب در روز را دارد. لازم به ذکر است که خط لوله ی مذکور به طول بیش از 1000 کیلومتر است و کشور برزیل و آرژانتین را از سرزمین بولیوی به هم متصل می‌کند.

https://eldeber.com.bo/pais/del-castillo-evo-ejecuta-plan-de-desestabilizacion-para-volver-al-gobierno-mediante-la-violencia_383695

هدف افزایش صادرات در بخش خصوصی

پس از اظهارات رئیس جمهور  لوئیس آرسه که صادرات پایین بخش خصوصی را یکی از عوامل کمبود دلار در کشور دانست، اتاق صنایع بولیوی (CNI) و سایر اتاق‌های بازرگانی تاکید نمودند که دولت پس از هفته‌ها تکذیب وجود بحران در کشور، اکنون آن را به رسمیت شناخته است، اما مسئول دانستن شرکت‌های خصوصی را غیرمنصفانه دانستند. لوئیس آرسه پیشتر اظهار داشت که بر اساس داده‌های رسمی‌کسری تجاری بخش خصوصی بین سالهای 2007 تا 2023 بین 794 میلیون دلار تا 2 میلیارد و 349 میلیون دلار بوده که در بیشتر مواقع صادرات بخش دولتی آن کسری را جبران می نموده، اما اکنون با کاهش صادرات دولتی نمی‌تواند آن نیاز دلار را پوشش دهد.  پابلو کاماچو، رئیس اتاق صنایع بولیوی (CNI) گفت: « ما قاطعانه هر گونه مسئولیت بخش خصوصی در این بحران اقتصادی را رد می‌کنیم، سال‌هاست که ابتکار عمل بخش خصوصی محدود شده و فقدان امنیت حقوقی نشان دهنده ی این امر است. در سالهای اخیر هیچ سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش های کلیدی مانند نفت و معدن انجام نشده است». بخش خصوصی همچنین از افزایش حقوق تعیین شده توسط دولت در سال جاری، بدون گفتگو با کارفرمایان انتقاد کرد که به ادعای آنها وضعیت بحران اقتصادی را تشدید کرده است. پابلو کاماچو، همچنین تاکید داشت که اگر آرسه اقدامات درستی انجام دهد. صادرات محصولات غیر سنتی از 1.5 میلیارد دلار در سال 2023 به حدود 5 میلیارد دلار تا سال 2030 خواهد رسید.

https://eldeber.com.bo/economia/empresarios-privados-con-medidas-correctas-la-exportacion-seria-de-5000-millones-de-dolares_384291

تولید بیودیزل در بولیوی

شرکت ملی نفت بولیوی (YPFB) اعلام نمود که کارخانه بیودیزل 1 واقع در استان سانتا کروز، 5.9 میلیون لیتر سوخت تجدیدپذیر از ماه مارس سال جاری تا کنون تولید کرده است. کارخانه ی مذکور ظرفیت تولید 1500 بشکه (BBL) در روز سوخت زیست محیطی را دارد. از جمله مواد اولیه اصلی کارخانه می‌توان به روغن سویا، نخل و آفتابگردان اشاره نمود.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/produccion-de-la-planta-de-biodiesel-1-alcanza-a-mas-de-5-9-millones-de-litros

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما