معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۴:۱۸

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

خسارات ناشی از محاصره و تحریم های آمریکا علیه کوبا در سال گذشته بیش از پنج میلیارد دلار بوده است

برونو رودریگز پاریلا، وزیر امور خارجه کوبا، تأثیر تشدید محاصره اقتصادی، تجاری و مالی تحمیل شده علیه این کشور توسط ایالات متحده را که از 1 مارس 2023 تا 29 فوریه 2024 باعث خسارات مادی و خسارات تخمینی 5056.8 میلیون دلار شده است را محکوم کرد. وزیر امور خارجه هنگام ارائه گزارش کوبا تحت قطعنامه شماره 7/78 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان «ضرورت پایان به محاصره ایلاتت متحده بر علیه کوبا » به دستگاه دیپلماسی و مطبوعات گفت این رقم نشان دهنده افزایش 189.8 میلیونی نسبت به رقم گزارش شده در سال قبل است. این رقم نشان دهنده تأثیر تخمینی بیش از 421 میلیون دلار در ماه، بیش از 13.8 میلیون دلار در روز و بیش از 575683 دلار خسارت برای هر ساعت است. با قیمت‌های جاری، خسارت‌های انباشته بیش از شش دهه اعمال این سیاست بالغ بر 164141.1 میلیون دلار است. با احتساب رفتار دلار در برابر ارزش طلا در بازارهای بین المللی، این محاصره بیش از یک تریلیون و 499 هزار و 710 میلیون دلار خسارت قابل سنجش به بار آورده است. تخمین زده می‌شود که اگر محاصره وجود نداشت، تولید ناخالص داخلی کوبا به قیمت فعلی می‌توانست در سال 2023 حدود 8 درصد رشد کند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/09/12/bruno-rodriguez-danos-del-bloqueo-de-eeuu-a-cuba-superaron-los-cinco-mil-millones-de-dolares-en-ultimo-ano/

نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در ماه نوامبر سالجاری در کوبا برگزار خواهد شد

سومین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی در کوبا به موضوعات اصلی برای توسعه مانند استفاده از تولید انرژی از زیست توده ( بیوماس ) ، توربین‌های بادی و همچنین بازیافت انرژی زباله‌های جامد شهری می‌پردازد. در بیانیه مطبوعاتی وزارت انرژی و معادن تصریح شده است که این پلتفرم حرفه ای از 18 تا 20 نوامبر در محل نمایشگاه Pabexpo برگزار می‌شود و تجار، سرمایه گذاران و کارشناسان سطح بالای ملی و بین المللی را برای تبادل تجربیات و پیشرفت های فن آوری گرد هم می آورد. این رویداد دو سالانه شامل فعالیت هایی مانند نمایشگاه تجاری، کارگاه‌های آموزشی و دورهای تجاری خواهد بود. همچنین شامل یک مجمع انرژی پایدار، با سخنرانی‌های اصلی توسط شخصیت های سازمان‌های بین المللی و نهادهای ملی در این بخش و یک مجمع سرمایه گذاری، با هدف ترویج سرمایه گذاری خارجی در تولید برق و سایر پروژه‌های انرژی خواهد بود. این نمایشگاه با همکاری گروه تجاری پالکو و با حمایت اتحادیه اروپا از طریق پروژه تبادل تجربیات اتحادیه اروپا و کوبا برای ارتقای منابع انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی در کوبا هماهنگ و برگزار خواهد شد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/364894-renewable-energy-fair-returns-to-cuba

کوبا قصد دارد سیستم مالیاتی خود را به روز کند

ولادیمیر رگوئیرو آل، وزیر دارایی و قیمت گذاری (MFP) در مورد فرمان قانون 93 و اصلاح قانون 113 نظام مالیاتی، که از تاریخ ۱۸ سپتامبر به منظور کاهش کسری مالی برای تثبیت اقتصاد کلان کشور، لازم الاجرا می‌شود، گزارش داد. وی عنوان کرد که این متن، شش ماده از  مقررات جاری را اصلاح می‌کند و شش ماده دیگر مرتبط با تحدید مسئولیت های مالیاتی، شکل گیری قیمت ها و روابط بین فعالان اقتصادی را مشخص ساخته است . وی خاطرنشان کرد که چنین اقداماتی با سه آئین نامه در مورد مقررات مالیاتی، حسابداری برای کارگران خوداشتغال و انطباق این سیاست برای کسانی که به ماهیگیری تجاری می‌پردازند، تکمیل می‌شود. وی تاکید کرد برای کارگرانی که در صید های ماهیگیری تجاری فعالیت می‌کنند، زمانی که صید آنها طبق نیاز صنعت ملی مشمول مالیات شود، مالیات پنج درصد کاهش می یابد و برعکس، زمانی که سود حاصل از فروش مستقیم به دست می آید. مالیات 10 درصد بیشتر خواهد شد. این راهبردها نه تنها برای دستیابی به کنترل مالی سخت‌گیرانه‌تر و افزایش درآمدهای بودجه، بلکه برای بالا بردن سطح مشارکت دولت‌های محلی در مدیریت بودجه‌های خود و نزدیک‌تر کردن ایده‌آل عدالت، همبستگی و تعهد به نظام مالیاتی است.

https://cubasi.cu/es/noticia/cuba-apunta-actualizacion-de-su-sistema-tributario

قوانین جدید برای فعالان اقتصادی غیردولتی بر موضوع مبارزه با فساد تمرکز دارد

خواکین آلونسو وازکز، وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی (MEP) تأیید کرد که مقررات جدید برای فعالان اقتصادی غیردولتی بخشی از اقدامات دولت کوبا برای برقراری مجدد و احترام به قانون و مخالفت با بی‌انضباطی و فساد است. آلونسو و وزرای کار و تامین اجتماعی، مارتا النا فیتو، و ولادیمیر رگوئیرو آل، از وزارت امور دارایی و قیمت گذاری ، جزئیاتی را در مورد قوانین، احکام و آئین نامه ‌هایی که اخیراً در روزنامه رسمی منتشر شده و تا 30 روز دیگر لازم‌الاجرا می‌شوند، ارائه کردند. هدف آنها اصلاح انحرافات یا شکاف‌ها در عملکرد شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs)، تعاونی‌های غیر کشاورزی (CNA) و کارگران خوداشتغال (CPT) است که بخش مکمل در بافت تجاری کوبا است. وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی یادآور شد که به روز رسانی مقررات در مارس 2023 آغاز شده و طی آن یک روند مشورتی گسترده با آژانس ها، دولت های استانی، دانشگاه‌ها و بیش از 500 فعال اقتصادی تا تصویب نهایی توسط رهبری کشور را پیموده است .

https://cubasi.cu/es/noticia/normas-para-actores-economicos-no-estatales-se-centran-en-la-legalidad

علاقه کوبا به همکاری در زمینه مصالح ساختمانی با روسیه

نیکیتا استاشین معاون وزیر ساخت و ساز روسیه عنوان کرد که شرکت های ساختمانی کوبایی در حال بررسی امکان مدرن سازی خود با کمک روسیه هستند. وی در حاشیه نهمین مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک اظهار داشت که کوبا می‌تواند سنگ مرمر و مصالح ساختمانی را برای  روسیه تامین کند. استاشین همچنین اظهار داشت که همتای کوبایی او به بازار روسیه و مطالعه امکان نوسازی کارخانه‌های مصالح ساختمانی علاقه مند است. وی افزود که این بحث و موضوعات دیگر می‌تواند با هیئت کوبایی شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی ساخت و ساز که در ماه اکتبر در مسکو برگزار می‌شود، مورد مذاکره قرار گیرد.

https://www.plenglish.com/news/2024/09/04/cuba-interested-in-construction-materials-russia-affirms/

نوسازی خطوط راه آّهن کوبا توسط شرکت راه آهن روسیه

راه آهن روسیه (RZD) جزئیات قرارداد خود با کوبا برای نوسازی شبکه راه آهن این کشور را در مجمع اقتصادی شرق که در بندر ولادی وستوک ارائه کرد. بر اساس بیانیه RZD قرارداد بازسازی و نوسازی زیرساخت های راه آهن کوبا شامل چندین شاخه راه آهن، به ویژه خط مرکزی‌هاوانا - سانتیاگو د کوبا به طول 835 کیلومتر است. همچنین کار بر روی خط جنوبی و چندین ایستگاه دیگر نیز انجام خواهد شد. در مجموع، بیش از هزار کیلومتر راه آهن کوبا برای نوسازی برنامه ریزی شده است. این پروژه سرعت قطارها را از 60 به 120 کیلومتر در ساعت و حمل بار را از 14.7 به 21.6 میلیون تن و تعداد جابجائی مسافران را از 7.8 به 24.3 میلیون نفر افزایش می دهد. این در حالی است که مدت زمان سفر بین‌هاوانا و شهر سانتیاگو د کوبا از 20 ساعت به 12 ساعت کاهش خواهد یافت . RZD اعلام داشت که این قرارداد شامل راه حل های فن آورانه ، یک طرح کلی برای توسعه راه آهن، ایجاد یک مرکز واحد برای مدیریت حمل و نقل ریلی و آموزش کارکنان راه آهن کوبا می‌باشد.

https://cubasi.cu/es/noticia/ferrocarriles-de-rusia-participara-en-modernizacion-de-vias-cubanas

کوبا واکسن پنوموکوک را در برنامه ایمن سازی قرار می دهد

کوبا از 9 سپتامبر با تزریق پنوموسیل 10 ظرفیتی به نوزادان دو ماهه در سراسر قلمرو این کشور به لیست 35 کشور قاره آمریکا خواهد پیوست که واکسن‌های ضد پنوموکوک را در برنامه ایمن سازی عمومی خود دارند. لنا لوپز آمبرون، مدیر برنامه ملی ایمن سازی گفت که این موثرترین اقدام برای جلوگیری از بیماری پنوموکوک تهاجمی ناشی از باکتری استرپتوکوک پنومونیه (معروف به پنوموکوک) است که می‌تواند باعث ایجاد شرایط جدی مانند مننژیت حاد، پنومونی یا سپسیس (عفونت خون) شود. به گفته این متخصص، اولین دوز واکسن پنوموسیل برای کودکان متولد جولای 2024، دوز دوم در 4 ماهگی و واکسن تقویت کننده در 11 ماهگی برای محافظت از آن‌ها در برابر 10  گونه ( سروتیپ )پنوموکوک با حمایت از اتحاد جهانی واکسن و سازمان بهداشت پان آمریکا (PAHO) انجام خواهد شد.  دانشمندان تخمین می زنند که بیماری پنوموکوک تهاجمی می‌تواند در 8 درصد کودکان مبتلا به مننژیت و 5 درصد از ذات الریه باعث مرگ و همچنین موارد خفیف تری از اوتیت یا سینوزیت شود.

https://cubasi.cu/es/noticia/cuba-incluira-vacuna-antineumococica-en-esquema-de-inmunizacion

کوبا میزبان کارگاه بازرسی منطقه ای در مورد امنیت فیزیکی حمل و نقل مواد رادیواکتیو خواهد بود

نمایندگان آمریکای لاتین و کارائیب در کارگاه منطقه ای بازرسی امنیت فیزیکی حمل و نقل مواد رادیواکتیو با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) که در هتل پالکو در هاوانا برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد. این رویداد که توسط اداره حفاظت وزارت کشور، همراه با وزارت علوم، فناوری و محیط زیست برگزار می‌شود، به شرکت کنندگان داخلی و خارجی اجازه می دهد تا در مورد بازرسی انجام شده در هنگام حمل مواد رادیواکتیو آموزش ببینند. این مطالب توسط کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تدریس می‌شود. بر اساس گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، در حال حاضر تعداد بی شماری از محصولات به حمل و نقل فیزیکی ایمن مواد رادیواکتیو از سازنده به مقصد نهایی بستگی دارد که دلیل آن افزایش استفاده اساسی از این نوع مواد در صنایع پزشکی و کشاورزی است. این امر مستلزم رعایت استانداردهای ایمنی سختگیرانه و مقررات بین المللی و همچنین آموزش مداوم و مشاوره پرسنل و نهادهای مسئول است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/364200-cuba-will-host-regional-inspection-workshop-on-the-physical-security-of-the-transport-of-radioactive-materials

 

فعالیت مرکز علمی‌کوبا ( CIBA ) با اولویت های اقتصادی ملی مرتبط است

توسعه پروژه‌های علمی و فنی در بخش های اولویت بندی شده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش خطر بلایا بخشی از سیاست های فعلی در زمینه مهندسی محیط زیست و تنوع زیستی (CIBA) در استان مرکزی کوبا است. کارکنان این مؤسسه همچنین در حال توسعه برنامه‌های علمی هستند که به حفاظت از محیط زیست و پیشبرد امنیت غذایی کمک می‌کند و به همین دلیل آنها روابط نزدیکی با دانشگاه ماکسیمو گومز بائز در استان سیگو دی اویلا دارند. مدیر سیبا، یامیله خیمنز در این رابطه اظهار داشت که چگونه آنها در پروژه‌های بین المللی با هدف ترویج مطالعه راه حل های سازگاری برای به حداقل رساندن آسیب پذیری در مواجهه با تغییرات آب و هوایی در جوامع ساحلی، که توسط افزایش سطح دریا و پدیده‌های شدید آب و هوایی تهدید می‌شوند، مشارکت می‌کنند. این مرکز علمی همچنین با توسل به روش‌های آگرواکولوژیکی به حفظ و حراست از خاک کمک کرده  و در نتیجه به افزایش تولید مواد غذایی با منشاء حیوانی و تولید محلی کمک می‌ نماید .

https://www.plenglish.com/news/2024/09/02/cuban-scientific-center-links-up-with-national-economic-priorities/

تولید موتور برای سه چرخه‌های برقی در هولگین

شرکت Tauba Holmotor SURL، یکی از شرکت‌های کوچک و متوسط دولتی در استان هولگین، برای اولین بار در کوبا موتورهایی برای سه چرخه‌های برقی تولید خواهد کرد که امکان ارتباط با سایر صنایع ملی را فراهم می‌کند. ایوان پگو رامیرز، متخصص از آن نهاد، گفت که بر اساس یک نمونه اولیه تأیید شده، مونتاژ این وسایل نقلیه در جزیره کارائیب را تسهیل می‌کند و در دسترس بودن و پتانسیل حمل و نقل مسافر در مناطق شهری را افزایش می دهد. وی گفت قطعات در نظر گرفته شده برای تولید این مدل در کارخانه واقع در شهرداری کاکوکام موجود است و به غرفه داران داخلی و خارجی شرکت کننده در نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر و نمایشگاه بین المللی‌هاوانا که نوامبر امسال برگزار می‌شود ارائه می‌شود. هولگین بیش از 400 شرکت کوچک و متوسط در میان نقش آفرینان جدید اقتصادی دارد که از این میان سه شرکت دولتی هستند و Tauba Holmotor تنها شرکتی است که بطور مستقیم با پروژه‌های تولیدی و اجتماعی مانند پیشرفت زنان و مراقبت از جوانان مرتبط است.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/09/09/empresa-de-holguin-fabricara-motores-para-triciclos-electricos/

FAO در کوبا اولین کارگاه بین المللی در مزارع را برگزار می‌کند

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به همراه مقامات کوبایی اولین کارگاه بین المللی مزارع کارآفرینی را تشکیل دادند. این نشست از 17 تا 19 سپتامبر در کاخ کنوانسیون‌هاوانا توسط وزارت کشاورزی، مرکز مدیریت استعدادها (Cegesta)، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و فائو برگزار می‌شود. همچنین مرکز مطالعات مدیریت، توسعه محلی، گردشگری و تعاونی دانشگاه پینار دل ریو نیز در این کارگاه مشارکت دارد. این نشست در چارچوب چهاردهمین دوره کنوانسیون بین المللی تعاون گرایی 2024 برگزار می‌شود و هدف آن کمک به شناسایی شکاف ها، چالش ها و فرصت های اصلی موجود در بخش کشاورزی کوبا برای ارتقای شرکت ها است. این رویداد همچنین طرح های مالی برای تولید، تبدیل و تجاری سازی محصولات کشاورزی را با در نظر گرفتن ابتکارات مختلف موجود در کشور به عنوان پایلوت ترویج می‌کند.

https://www.plenglish.com/news/2024/09/06/fao-in-cuba-convenes-the-first-international-workshop-on-farms/

سه چرخه‌های برقی جدید در پایتخت مشغول به کار می‌شوند

ادواردو رودریگز داویلا، وزیر حمل و نقل، گزارش داد که 35 سه چرخه برقی جدید آماده ارائه خدمات حمل و نقل عمومی مسافر در پایتخت هستند و مقامات استانی در حال ارزیابی نحوه توزیع آنها به بهترین شکل ممکن می‌باشند. رودریگز داویلا توضیح داد که 118 وسیله نقلیه از این نوع در شهرداری‌های مختلف هاوانا مشغول به فعالیت هستند. در ماه‌های آینده روند مونتاژ ادامه خواهد داشت که این امکان را می‌دهد تا این خدمات به بقیه استان‌هایی که هنوز این خدمات را ندارند تعمیم یابد. در ماه‌های اخیر، 5 سه چرخه برقی در هر یک از شهرهای باراکوا، مایسی در گوانتانامو و خیبارا در هولگین مشغول به کار شده اند.

https://cubasi.cu/es/noticia/nuevos-triciclos-electricos-prestaran-servicio-en-la-capital

وزارت تجارت داخلی تلاش می‌کند تا توزیع محصولات سبد خانواده سهمیه ماه آگوست را به پایان برساند

عملیات حمایتی توسط موسسات وزارت تجارت داخلی (MINCIN) با حمایت کارمندان محلی و سایر سازمان‌ها در سراسر کوبا جهت به پایان رساندن توزیع محصولات سبد خانواده استاندارد ماه آگوست در حال انجام است. بتسی دیاز ولاسکز، وزیر تجارت داخلی طی کنفرانسی وضعیت را تشریح کرد و گفت عملیات تخلیه بار از بنادر هاوانا، سینفوئگوس و سانتیاگو د کوبا در حال انجام است. بر اساس گزارش‌های دریافتی از استان‌ها، مشکلات زیادی از جمله کمبود حمل‌ و نقل، برق، موجودی‌ها و سازماندهی عملیات وجود دارد هرچند دیر رسیدن کشتی‌های غلات به کشور نیز در این تاخیر تأثیرگذار بوده است. سه کشتی با 52 هزار تن برنج وجود دارد که به دلیل محدودیت‌های مالی موفق به تخلیه در بنادر نشده‌اند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/08/31/mincin-realiza-esfuerzos-para-concluir-distribucion-de-los-productos-de-la-canasta-familiar-normada-de-agosto/

دیاز کانل ، ماررو کروز نخست وزیر را برای نظارت بر تعمیر نیروگاه ترموالکتریک آنتونیو گوترش اعزام کرد

رئیس جمهور کوبا، میگل دیاز-کانل، نخست وزیر مانوئل ماررو کروز را برای نظارت بر تعمیر نقصی که نیروگاه ترموالکتریک آنتونیو گوترش در ماتانزاس را از شبکه سراسری ملی برق (SEN) خارج کرده است فرستاد. ماررو پس از بازدید نوشت در اینجا، یک فرآیند تعمیر و نگهداری شدید برای هماهنگ سازی با شبکه سراسری برق در حال انجام است. از اوایل صبح چهارشنبه، نیروگاه ترموالکتریک آنتونیو گوترش در ماتانزاس به دلیل مشکل در کنترل سوخت ورودی از SEN خارج شده است. آنتونیو گوترش، واقع در یک منطقه کلیدی با تقاضای بالای برق، برای کاهش خاموشی در کوبا ضروری است. با این حال، سابقه اخیر خرابی‌ها و خاموشی‌ها نشان دهنده نیاز مبرم به سرمایه گذاری و نگهداری در زیرساخت های انرژی کشور برای اطمینان از عملکرد پایدارتر و قابل اطمینان تر است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-08-31-u1-e208933-s27061-nid287710-diaz-canel-envia-marrero-cruz-supervisar-reparacion

بیش از 600 هزار مشترک در کشور با مشکل تامین آب مواجه هستند

خوزه آنتونیو هرناندز آلوارز، رئیس گروه تجاری آب و فاضلاب وابسته به مؤسسه ملی منابع آب ( کوبا هیدرولیکا ) گفت که بیش از 600 هزار نفر در کشور در تامین آب خود با مشکل مواجه هستند. استان‌های پینار دل ریو، آرتمیسا، سانتیاگو د کوبا، گرانما، ویا کلارا، سینفوئگوس و هولگین بیش از 30 هزار مشترک بدون خدمات دارند و در مورد هاوانا، این رقم بیش از 130 هزار مشترک است. علت این وضعیت در تامین آب ، خرابی حجم قابل توجهی از تجهیزات پمپاژ و وضعیت سیستم ملی برق بوده است. وی توضیح داد که شروع ناگهانی، توقف، تغییرات ولتاژ و فرکانس سیستم های انرژی باعث خرابی‌های جانبی می‌شود. به گفته وی، زمانی که قطعی برق تمام می‌شود، سه یا چهار ساعت طول می‌کشد تا آب برگردد، زیرا سیستم ها برای رسیدن به مقصد و بحرانی ترین نقاط باید تحت فشار باشند. وی گفت که‌هاوانا از پشتیبانی سیستم های آبرسانی استان‌هایی مانند مایابکه، پینار دل ریو و ماتانزاس برخوردار است.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/09/04/mas-de-600-000-clientes-en-el-pais-sufren-afectaciones-con-el-abasto-de-agua/

بررسی ظرفیت های تجاری بین پاناما و کوبا

رافائل باتیستا، وابسته تجاری سفارت کوبا در پاناما، ضمن معرفی چهلمین دوره نمایشگاه بین المللی‌هاوانا (Fihav 2024) که از 4 تا ۹ نوامبر در کوبا برگزار می‌شود، در مورد پتانسیل های تجاری برای مبادلات بین کشورش و پاناما، برای تجار محلی صحبت کرد. وی نمایشگاه بین المللی‌هاوانا را یکی از معتبرترین نمایشگاه‌ها در نوع خود در آمریکای لاتین و کارائیب خواند. به گفته باتیستا، دوره بعدی نمایشگاه تجاری به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس آن در سال 1984 است، زمانی که این نمایشگاه تحت حمایت فیدل کاسترو، رهبر فقید کوبا، بر پا گردید. ویکتور قاهره، سفیر کوبا در پاناما نیز خاطرنشان کرد که با افزودن به بخش‌های سنتی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کوبا، اکنون امکانات جدیدی از داروسازی زیستی، کشاورزی-غذایی، گردشگری و انرژی‌های تجدیدپذیر به وجود آمده است. وی همچنین بر احتمال از سرگیری جلسات اتاق بازرگانی دوجانبه که در طول اپیدمی‌کووید-19 قطع شده بود تاکید کرد.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/30/commercial-potentialities-between-panama-and-cuba-highlighted/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما