معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۴:۱۶

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته سوم شهریور ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • دعوت بسیرو جومای فای از سرمایه گذاران چینی برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در سنگال

رئیس جمهور باسیرو جومای فای در هشتمین کنفرانس کارآفرینان چینی و آفریقایی از سرمایه گذاران چینی دعوت کرد تا از فرصت های ارائه شده در راستای  توسعه پارک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در سنگال بیشتر استفاده کنند. در این نشست که در حاشیه مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) برگزار شد، رئیس جمهور سنگال همچنین به لزوم بهبود عوامل تولید و توسعه زیر ساخت های اساسی برای حمل و نقل نیز اشاره نمود. ایشان در بخشی از سخنرانی خود در این کنفرانس بر نیاز به تسهیل دسترسی به انرژی برق با هزینه رقابتی و حمایت از بهره وری و استفاده از مزایای منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا  (ZLECAF)تاکید نمود. وی در عین حال بر لزوم عزم کشورهای آفریقایی برای ایجاد یک محیط قانونی مساعد جهت تجارت از طریق تضمین سرمایه گذاری، به حداقل رساندن ریسک و رفع موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای اشاره کرد.

APS  6 سپتامبر  1402

  • سنگال در آخرین مرحله فرآیند خروج از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی (FATF)

مامادو ندای، مشاور فنی وزیر دارایی و بودجه اعلام کرد که سنگال اکنون وارد مرحله نهایی خروج از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی (FATF) شده است. رئیس سابق سازمان بازارهای WAEMU  به نمایندگی از شیخ دیبا در مراسم افتتاح هشتمین دوره مجمع بین‌المللی انطباق که توسط بانک صادرات و واردات آفریقا (Afreximbank) با مشارکت گروه اقدام بین‌ دولتی علیه پولشویی سازماندهی شده بود صحبت کرد. سنگال به زودی باید از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی در مورد پولشویی (FATF) خارج شود. سنگال مصمم‌تر از همیشه برای رفع نارسایی‌های چارچوب نظارتی خود مصمم است و قصد دارد از نظر ثبات، انطباق و شفافیت مالی در آفریقا به عنوان مرجع باقی بماند. مشاور فنی وزیر دارایی و بودجه اعلام کرد که بهتر است سنگال در راستای هماهنگی مقررات بین کشورهای آفریقایی کار کند و بدین ترتیب تجارت را تسهیل کند و موانع اداری و فنی را کاهش دهد. موضوع این همایش « انطباق بهتر – تجارت بهتر: پیامدهای الزامات جدید FATF در رابطه با شناسایی مالک ذینفع و تأثیرات آن بر تجارت » می‌باشد. وی افزود: البته مانند برخی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (WAEMU) به ویژه مالی و بورکینافاسو، سنگال نیز از نظر مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تکثیر سلاح های کشتار جمعی رتبه خوبی ندارد، اما به لطف اصلاحات انجام شده، بهبودهایی در چارچوب قانونی آن در حال انجام است. سنگال با تصویب قانون 08-2024 در تاریخ 14 فوریه 2024 در رابطه با مبارزه با پولشویی و تکثیر سلاح های کشتار جمعی، چارچوب قانونی خود را در جهت استانداردهای بین المللی از نظر شفافیت و مبارزه با جرایم مالی ارتقا داده است. رئیس سابق اداره بازار اتحادیه پولی غرب آفریقا می‌افزاید: از طریق یک فرآیند فراگیر همراه با یک رویکرد مترقی چندین بازیگر بخش دولتی به ویژه واحد پردازش اطلاعات مالی ملی، کمیته ملی هماهنگی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم  (Cnc Lbcft)، وزارت دادگستری و اداره مالیات، دستورالعمل جامعی در چارچوب قوانین ملی داخلی تدوین کرده اند. وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون شماره 2021-29 مورخ 5 ژوئیه 2021 کلیه اشخاص و ساختارهای حقوقی مکلف به شناسایی و ارائه اطلاعات لازم مالی به اداره امور مالیاتی شدند. این مقررات تعهد قوی سنگال به شفافیت و مبارزه با جرایم مالی را نشان می دهد.

لوکوتیدین  5 سپتامبر  1402

  • انتشار اولین اوراق قرضه سبز در بازار مالی منطقه اتحادیه پولی غرب آفریقا توسط دفتر   USAID سنگال

اولین اوراق قرضه عرضه عمومی‌با عنوان "سبز، پایدار و اجتماعی" به تازگی در بازار مالی منطقه اتحادیه پولی غرب آفریقا منتشر شده است. این یک سرمایه گذاری به مبلغ 20 میلیارد فرانک سیفا است که توسط بخش امور کارآفرینی و سرمایه گذاری آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده و با همکاری شرکت بائوباب سنگال به منظور مشارکت در جهت اشتغال جوانان و زنان صورت می‌گیرد. نرخ بهره این اوراق 6.80 درصد با ارزش اسمی 10000 فرانک تعیین شده و دوره تنفس 5 سال است. همچنین پرداخت سود شش ماهه می‌باشد و باز پرداخت سرمایه نیز بعد از یک سال و پس از آن  نیز به صورت شش ماهه خواهد بود. داینابا تیام کا، مدیر پروژه کارآفرینی و سرمایه گذاری  USAID گفت: انتشار این اوراق همچنین به چالش هایی که موسسات مالی خرد با آن مواجه می‌شوند، به ویژه در زمینه بسیج منابع برای رفع نیازهای مشتریان پاسخ می دهد. مسئولین  آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده امیدوارند که با تلاش‌های انجام شده توسط ذینفعان مختلف در پایان این عملیات تأمین مالی 5000 نفر که عمدتاً جوانان و زنان هستند دسترسی به خدمات مالی با کیفیت برای ایجاد شغل داشته باشند بطوریکه در این راستا 1000 شغل مستقیم ایجاد می‌شود. مدیر عامل بائوباب سنگال اطمینان می دهد که آنها به موفقیت این طرح بسیار خوش بین هستند و امیدوارند که الهام بخش بازار مالی باشد. مامادو سیسه اطمینان می دهد که همه چیز برای ارائه راه حل های پایدار و عادلانه انجام خواهد شد. بنابراین هر سرمایه گذار علاقه مند تشویق می‌شود که در جهت ایجاد اشتغال سرمایه گذاری کند.

لوکوتیدین  6 سپتامبر  1402

  • اختصاص زمین‌های اختصاصی برای کشت غلات محلی جهت تولید نان توسط دولت

مابوبا جین، وزیر کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری اعلام کرد که دولت سنگال قصد دارد تا قسمتی از زمین‌های قابل کشت را به کشت غلات مورد استفاده در تولید نان اختصاص دهد تا تولید آنها افزایش یابد. او از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم افتتاحیه رسمی هفته ملی نان با غلات محلی که توسط فدراسیون ملی نانوایان سنگال (FNBS) سازماندهی شد شرکت کرد. وی اعلام نمود که ما حتی در حال بررسی اختصاص زمین‌های قابل کشت با این هدف هستیم که ببینیم چگونه می‌توان تولید را تقویت کرد و نانوایان را برای استفاده بیشتر از غلات محلی در تهیه نان تشویق نمود. وی تاکید کرد که این وزارتخانه شریک استراتژیک نانوایان است. هفته ملی نان با غلات محلی از 5 تا 7 سپتامبر در مرکز تجارت خارجی بین المللی سنگال (CICES) برگزار می‌شود. عثمان امبای، دبیرکل این وزارتخانه تاکید کرد که ما با توجه ویژه به غلات پرمصرف، توسعه زنجیره‌های ارزش را در اولویت قرار داده‌ایم و لذا در این راستا همکاری با فدراسیون ملی نانوایان سنگال افزایش می یابد. وی گفت: یکی از آرزوهای اصلی ما حفظ تعادل اقتصادی و احیای اقتصاد روستایی است. او

وی یادآور شد که حاکمیت غذایی و تغذیه مردم یکی از اهداف دولت در زمینه کشاورزی و توسعه است. "تغییر عادات غذایی ما برای حاکمیت غذایی" موضوع برگزاری هفته ملی نان با غلات محلی می‌باشد. پروژه حمایت از اصلاحات و سیاست های کشاورزی در سنگال آینده (PSS)  توسط دفتر آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده  USAIDدر سنگال تامین مالی می‌شود. هدف نهایی برگزارکنندگان کاهش وابستگی به آرد گندم وارداتی و تقویت شرایط لازم برای حاکمیت غذایی است. ابراهیما آثی، معاون طرح حمایت از نان نیز گفت که تولید نان می‌تواند به حاکمیت غذایی کمک کند تا جایی که با استفاده از غلات و حبوبات بیشتر می‌توان نان مرغوبتری تولید نمود. به گفته او تولیدکنندگانی که مواد خام را تامین می‌کنند پول بسیار بیشتری به دست خواهند آورد.

APS  5 سپتامبر  1402

  • اجرای پروژه حمایت و ترویج ابتکارات کارآفرینی زنان و جوانان (PAVIE I) با آموزش 12000 کارآفرین طی سه سال گذشته

پروژه حمایت و ترویج ابتکارات کارآفرینی زنان و جوانان  (PAVIE I)که از سال 2022 اجرا شده آموزش 12000 کارآفرین در زمینه بازاریابی و ارتباطات و کمک به رسمیت بخشیدن به 5800 کسب و کار کوچک را ممکن ساخته است. در این خصوص آیساتو امبوج ، نماینده عمومی‌کارآفرینی سریع زنان و جوانان گفت:  بودجه اجرای این پروژه بالغ بر 1 میلیارد و 750 میلیون فرانک سیفا بوده است. وی افزود: هدف PAVIE I آموزش ذینفعان در زمینه‌های بازاریابی، برندسازی و ارتباطات به مدت سه سال خواهد بود. وی  گفت: این پروژه اولین مرحله از برنامه ترویج ابتکارات کارآفرینی است. مدیرکل دفتر ارتقاء کسب و کار، فاتو دیانا با نیز گفت: صنایع کشاورزی و غذایی یکی از بخش های فعالیت شرکت های ذینفع است. وی افزود:  مرحله بعدی شامل کمک به کارآفرینان ذینفع برای تشکیل بخش خصوصی بسیار قوی و پویا خواهد بود. نامبرده از مشارکت ایجاد شده توسط این دفتر و هیئت عمومی‌کارآفرینی سریع زنان و جوانان (DER/FJ) استقبال کرد. او معتقد است که این همکاری ساختارهایی که دولت برای حمایت از کارآفرینی جهت توسعه مشاغل کوچک و متوسط ایجاد کرده است را توسعه می دهد. خانم با تأکید کرد: این مشارکت دلیلی بر تمایل مشترک ما برای تقویت اقتصاد کشور است.

APS  5 سپتامبر  1402

  • اعطای وام 19.6 میلیارد فرانک سیفا از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا به بانک کشاورزی سنگال

بانک کشاورزی (LBA) سنگال از بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) وامی‌به مبلغ 19.6 میلیارد فرانک CFA دریافت کرد که برای تامین مالی تجهیزات کشاورزی و فعالیت های زنان برای سرمایه گذاری در کشاورزی می‌باشد. این وام موضوع توافقنامه ای بود که در داکار توسط فاطما فال دیه، مدیر کل LBA و آمبروس فالویه، معاون رئیس EIB در حضور ژان مارک پیسانی، سفیر اتحادیه اروپا در سنگال امضا شد. به گفته طرفین، 70 درصد وام برای خرید تجهیزات کشاورزی در نظر گرفته شده است و مابقی آن برای تأمین مالی کارآفرینی کشاورزی زنان استفاده می‌شود. خانم دیه گفت: این وامی‌به ما امکان می‌دهد منابع کافی برای ارائه تجهیزات به کشاورزان و تامین مالی زنان فعال در بخش کشاورزی را داشته باشیم. به گفته آقای فایوله، تامین مالی به دست آمده از EIB در عین حال امکان بهبود پردازش، بسته بندی و بازاریابی محصولات کشاورزی محلی را فراهم می‌کند. معاون EIB گفت: ما می دانیم که حمایت از فعالیت های کشاورزی زنان برای رقابت پذیری اقتصاد سنگال چقدر ضروری بوده زیرا حاکمیت غذایی یکی از اولویت های ملی سنگال است. در این خصوص ژان مارک پیسانی گفت: تضمین دسترسی به منابع مالی برای تولیدکنندگان و مشاغل کوچک و متوسط جهت  تضمین رسیدن به حاکمیت غذایی مهم است. وی خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا، جدای از وام اعطایی به بانک کشاورزی، از ساختار تعاونی‌های کشاورزی در سنگال نیز حمایت می‌کند.

APS  7 سپتامبر  1402

  • اعطای وام 440 میلیون فرانک سیفا از سوی گروه COFINA به شرکت های کوچک و متوسط سنگال

مدیر شعبه گروه مالی آفریقایی ( COFINA ) در سنگال اعلام کرد که با مشارکت بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB)  وام هایی بالغ بر 440 میلیون فرانک سیفا  به 57 شرکت کشاورزی کوچک و متوسط سنگال اعطا کرده است. این وام ‌ها بخشی از قرارداد تأمین مالی 25 میلیون یورویی ( 1604 میلیارد فرانک سیفا ) است که در سپتامبر 2023 بین گروه COFINA و بانک سرمایه‌گذاری اروپا منعقد شد. شرکت‌های کوچک و متوسطی که از وام‌ های این شرکت مالی بهره می‌برند به طور انحصاری در زنجیره ارزش بخش کشاورزی هستند. توافقنامه ای که بر اساس آن وام ها اعطا شد شامل اهداف بلندپروازانه از نظر پایداری زیست محیطی و شمول مالی، به ویژه برای زنان به عنوان کارآفرین، مدیران، کارمندان و مصرف کنندگان محصولات و خدمات است که مشارکت آنها در اقتصاد سنگال را تقویت می‌کند. این بودجه برای کمک به ذینفعان جهت کمک به کاهش واردات غلات، ارتقای حاکمیت غذایی و ثبات اقتصاد سنگال اعطا کرده است. آقای دیا، مدیر شعبه شرکت مالی آفریقایی افزود: همکاری با بانک سرمایه گذاری اروپا در راستای اهداف مهم شرکت است. به لطف این بودجه،COFINA  سنگال حمایت از زنان کارآفرین، کارمندان و مدیران را تقویت می‌کند. وی تاکید کرد: این توافقنامه امکان ارائه شرایط مالی سودمند را با نرخ بهره پایین و دوره باز پرداخت متناسب با چرخه تولید کشاورزی فراهم می‌کند. وی گفت: بودجه اعطایی به شرکت های کوچک و متوسط سنگالی اهداف بلندپروازانه ای از نظر اقدامات آب و هوایی، پایداری زیست محیطی و ایجاد اشتغال برای زنان را دنبال می نماید. همچنین به حاکمیت غذایی و کاهش وابستگی به واردات کمک می نماید و در عین حال استفاده از فناوری‌های مدرن و ایجاد شغل در مناطق روستایی را ترویج خواهد کرد.

APS  7 سپتامبر  1402

  • عثمان سونکو: ماتام باید به یک منطقه نمونه اقتصادی تبدیل شود

نخست وزیر عثمان سونکو گفت: ماتام باید به دلیل بهره‌ برداری بهتر و تبدیل فسفات محلی به کودهای فسفاته برای بهبود عملکرد بخش کشاورزی و همچنین مبارزه با مهاجرت روستایی باید به یک منطقه نمونه  اقتصادی تبدیل شود. وی افزود: صادرات فسفات خام از ماتام که یکی از بهترین‌ها در سنگال و از نظر کیفیت در جهان است مطلوب دولت نیست. وی در حضور مقامات اداری و محلی در منطقه ماتام گفت: گزینه ما استخراج، تبدیل آن در محل با هدف ایجاد زنجیره ارزش از استخراج، تولید و توزیع کودهای فسفاته است.

وی توضیح داد که این گزینه جدید دولت سنگال در تولید فسفات عمدتاً با هدف پایان دادن به انحصار شرکت های چند ملیتی خارجی بر ذخایر فسفات سنگال در گذشته است. وی در ادامه توضیح داد: ما می‌خواهیم از طریق این زنجیره ارزش، مقادیر زیادی کود فسفات تولید کنیم تا کشاورزی را در منطقه ماتام به ‌ویژه در فوتا و سایر مناطق سنگال تقویت کنیم. علاوه بر این نخست وزیر خاطر نشان کرد که دولت صادرات فسفات خام مازاد برای بهره مندی از ارزهای خارجی را رد نمی‌کند. وی اظهار داشت: با توجه به فرآوری بومی فسفات، در حال حاضر هیاتی به سرپرستی وزیر صنعت و تجارت در مراکش حضور دارد تا تجربه این کشور در تولید کودهای فسفاته را جویا شود.

APS  7 سپتامبر  1402

  • امکان تولید بذر محصولات کشاورزی بصورت محلی توسط روستائیان

هماهنگ کننده جنبش روستایی پان - آفریقایی « ما راه حل هستیم » (Nss) گفت: امکان تولید بذر محصولات کشاورزی بصورت محلی وجود دارد و این امر باید بخوبی اجرا شود. در گذشته پدرانمان بذر را به روش سنتی تولید می‌کردند. این مهم است که آنها نحوه انتخاب و تولید بذر را بیاموزند. ما می‌خواهیم بتوانیم در آینده نیازهای منطقه  غرب آفریقا را بین 40 تا 50 درصد برآورده کنیم. وی افزود: ما از اعضای جنبش دعوت می‌کنیم تا از منابع محلی بهره برداری کنند. ما باید برای تولید انواع گونه‌های داخلی بذر محصولات کشاورزی اقدام کنیم. این همان چیزی است که به ما امکان می‌دهد خودکفا باشیم. همچنین ما اعضای خود را تشویق می‌کنیم که محصولات کشاورزی را در سطح محلی تولید کنند که این امر می‌تواند به تقویت  رژیم غذایی مردم کمک کند.

لوکوتیدین  10 سپتامبر  1402

  • تلاش کارشناسان برای هماهنگی مدیریت مهاجرت نیروی کار در منطقه اکواس ( ECOWAS  )

کارشناسان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) و سازمان‌های شریک، نشستی را در داکار با هدف اتخاذ یک ابزار منطقه‌ای برای مدیریت مهاجرت کاری آغاز کردند. کریم سیسه، مدیر کل کار و امنیت اجتماعی در وزارت کار، اشتغال و روابط با موسسات سنگال گفت: به رسمیت شناختن این موضوع مهم بوده که مهاجرت کاری یک فرصت است .سیسه معتقد می‌باشد که مهاجرت نیروی کار می‌تواند به توزیع بهتر مهارت ها، تقویت همکاری منطقه ای و تشویق رشد فراگیر اقتصادی کمک کند، اگر توسط کشورهای عضو ECOWAS به خوبی مدیریت شود. به گفته وی، 90 درصد مهاجرتها از غرب آفریقا از کشورهای عضو این نهاد منطقه‌ای هستند که اطلاعات موثقی در مورد این نوع مهاجرت ندارند. کریم سیسه در حالی که در این نشست به نمایندگی از وزارت کار، اشتغال و روابط با موسسات صحبت می‌کرد، خاطر نشان نمود: تعاریف، دوره‌های مرجع و سیستم های طبقه بندی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. او گفت که چالش پیش روی کشورهای عضو ECOWAS هماهنگ کردن تعاریف، دوره‌های مرجع و سیستم های طبقه بندی با هدف تولید به موقع داده‌های منسجم و قابل اعتماد است. افیونگ کینگزلی، نماینده ECOWAS  در نیجریه گفت: ابزار مدیریت مهاجرت کاری منطقه‌ای در آینده به ما امکان می‌دهد تا داده‌های جامع را جمع‌آوری کنیم، تدوین سیاست‌ها را بهبود بخشیم، هماهنگی منطقه‌ای را تسهیل کنیم و به نظارت و ارزیابی مهاجرت کاری کمک نماییم. به گفته آقای کینگزلی، با این ابزار، کشورهای عضو این نهاد منطقه ای قادر خواهند بود تعدیل ها و بهبودهای لازم را انجام دهند. یاکوبا دیالو، عضو اداره بین المللی کار گفت: در این نشست دو روزه در می یابیم که تا چه حد می‌توانیم پایگاه دانش و شاخص های مهاجرت نیروی کار را بهبود بخشیم. افیونگ کینگزلی تاکید کرد که مدیریت موثر مهاجرت در کشورهای عضو ECOWAS به داده‌های دقیق، کامل و به روز نیاز دارد. او یادآور شد که مهاجران به اقتصاد کشورهایی که در آنها زندگی می‌کنند و کشورهایی که از آنها آمده اند کمک نمایند. به گفته آلوس خورخه دالمادا، رئیس بخش اجتماعی ECOWAS، نشست داکار هماهنگ کردن ابزارهای خاص و دستیابی به تخصیص بهتر داده‌ها در مورد مهاجرت نیروی کار را ممکن می‌کند.

APS  10 سپتامبر  1402

  • توصیه به تأمین مالی نوآورانه برای تضمین توسعه اقتصادی منطقه کافرین

آداما دیوف، کارشناس امور تمرکززدایی در کافرین خواستار بررسی تأمین مالی نوآورانه به نفع مقامات محلی به منظور ترویج توسعه پایدار این منطقه شد. وی پیشنهاد کرد: ما باید در مورد تأمین مالی نوآورانه فکر کنیم تا بتوانیم توسعه پایدار مقامات محلی خود را که دولت سنگال کارهای زیادی برای آن انجام داده است، تضمین کنیم. رئیس سابق شورای دپارتمان کافرین معتقد است که دولت سنگال کارهای زیادی برای حمایت از مقامات محلی انجام می دهد. آداما دیوف خاطر نشان کرد: در سال 2023، مبلغ 50 میلیارد فرانک سیفا در قالب وجوه وقفی به مقامات محلی تخصیص یافت، اما آنها شکایت دارند و معتقدند این مبلغ کافی نیست. با توجه به این وضعیت، او حرکت به سمت تأمین مالی نوآورانه را توصیه می‌کند که به مقامات محلی امکان می‌دهد منابع مالی به ویژه در چارچوب همکاری غیر متمرکز داشته باشند. وی یادآور می‌شود که دولت سنگال نیز از طریق مشارکت اقتصادی محلی (CEL) تلاش هایی در زمینه مالیات انجام داد که به گفته وی یک اصلاح بزرگ بود. علاوه بر این، او معتقد است که لازم می‌باشد اطمینان حاصل شود که منابع معدنی می‌تواند به نفع مردم محلی باشد زیرا انها از انواع مشکلات در مناطق معدنی رنج می‌برند. او اعلام کرد که این روابط باید با توجه به اصل تمرکززدایی هماهنگ شود تا از تضادها جلوگیری بعمل آید، زیرا این بازیگران در زمینه توسعه کشور فعالیت می‌کنند.

APS  11 سپتامبر  1402

  • استقبال رئیس بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی (BCEAO) از اقدامات قاطع مقامات سنگال برای مبارزه با پولشویی

رئیس بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی (BCEAO)، ژان کلود کاسی برو در داکار از اقدامات  قاطع مقامات سنگال برای مبارزه با پولشویی استقبال کرد. وی گفت: من می خواهم به سنگال تبریک بگویم.  مقامات در مبارزه با این پدیده اقدامات بسیار مطلوبی انجام داده اند. آقای کاسی برو در پایان سومین نشست عادی سالانه کمیته سیاست پولی بانک مرکزی هشت کشور WAEMU صحبت کرد. بر اساس مطالعه ای که توسط موسسه مطالعات امنیتی در سال 2022 منتشر شد، سنگال در رتبه هشتم از بین حدود بیست کشوری قرار داد که در معرض خطرات نگران کننده پولشویی و تامین مالی تروریسم است. وی تصریح کرد: به نظر من یکی از اقدامات کلیدی، قانون جدید مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم بود که بسیار راضی کننده است. ژان کلود کاسی برو یادآوری می‌کند که آرزوی BCEAO این است که هیچ یک از کشورهای عضو آن در فهرستی مانند آنچه که توسط موسسه مطالعات امنیتی در سال 2022 منتشر شد قرار نگیرد. آقای کاسی برو گفت: این امر تأثیر بسیار منفی دارد و بر ریسک اعتباری و سرمایه گذاری‌ها، بسیج منابع و پس انداز ها تأثیر می‌گذارد. او یادآور می‌شود که بانک مرکزی بسیار نزدیک با مقامات کشورهای عضو همکاری می‌کند تا به آنها کمک کند تا از منطقه "خاکستری" خطرات پولشویی اجتناب کنند.

APS  11 سپتامبر  1402

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما