معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۷:۰۳

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چشم‌انداز ورود بلغارستان به منطقۀ یورو

"واحد اطلاعات اکونومیست" پیش‌بینی کرده که ورود بلغارستان به منطقه یورو و عضویت کامل در شنگن تا سال 2026 به تعویق خواهد افتاد. طبق این پیش‌بینی که در ماه اوت انجام شده است، هرچند از نظر فنی پذیرش یورو تا سال 2025 در صورت دستیابی به ثبات قیمت‌ها و تشکیل یک دولت باثبات، ممکن است امکان‌پذیر باشد، اما شرایط فعلی نشان‌دهنده احتمال تأخیر است. پیش‌بینی می‌شود بی‌ثباتی سیاسی مداوم و نرخ‌های تورم که فراتر از معیارهای بانک مرکزی اروپا هستند، مانع از تحقق این جدول زمانی شود. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که برنامه‌های مخارج سرمایه‌ای بلغارستان به شدت به بودجه اتحادیه اروپا، به‌ویژه از طریق طرح بهبود و تاب‌آوری، وابسته خواهد بود. با وجود پتانسیل افزایش سرمایه‌گذاری، که در حال حاضر پایین‌تر از اقتصادهای منطقه‌ای مشابه است، وابستگی کشور به زغال‌سنگ و نیاز به برنامه‌های حمایتی برای معدنچیان ممکن است مانع از پیشرفت به سمت گذار سبز شود؛ گذار سبزی که برای دسترسی به منابع مالی طرح بازیابی اتحادیه اروپا ضروری است.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود فضای کسب‌وکار در بلغارستان به‌تدریج بهبود یابد، هرچند این کشور به دلیل  زیرساخت‌های کمتر توسعه‌یافته در مقایسه با سایر کشورهای اروپای شرقی، جذابیت کمتری خواهد داشت. در مورد نرخ تورم، پیش‌بینی می‌شود که از 9.5 درصد در سال 2023 به 2.7 درصد تا پایان سال جاری کاهش یابد، که نزدیک به میانگین 2.5 درصدی منطقه یورو است. این کاهش عمدتاً به دلیل افزایش آرام‌تر قیمت انرژی و مواد غذایی است که بخش قابل توجهی از شاخص قیمت مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد. با این حال، انتظار می‌رود تورم به دلیل فشارهای مداوم در بخش خدمات، افزایش دستمزدها و تغییرات مالیات بر ارزش افزوده، همچنان بالاتر از سطح منطقه یورو باقی بماند. پیش‌بینی می‌شود که تورم تا سال 2028 به‌طور متوسط سالانه 2.7 درصد باشد، در حالی که نرخ‌های پیش‌بینی‌شده بانک مرکزی اروپا 2.1 درصد برای سال 2025 و 1.9 درصد برای سال 2026 است. همچنین پیش‌بینی می‌شود اقتصاد بلغارستان به طور پیوسته رشد کند، به‌طوری‌که نرخ رشد از 2.4 درصد در سال جاری به 2.7 درصد تا 2.9 درصد تا سال 2028 افزایش یابد. تقاضای داخلی که ناشی از افزایش دستمزدهاست، محرک اصلی این رشد خواهد بود و از رشد صادرات پیشی خواهد گرفت. این کشور با کسری تجاری مزمن مواجه است که تا حدی با مازاد خدماتی مانند گردشگری جبران می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این بخش از مزایای عضویت در شنگن بهره‌مند شود.

https://www.novinite.com/articles/227985/2026+At+the+Earliest%3A+Political+Instability+Pushes+Back+Bulgaria%E2%80%99s+Eurozone+and+Schengen+Goals

ادامه روند قیمت بالای برق در بلغارستان

قیمت برق در بلغارستان همچنان در ماه آگوست در بالاترین سطح منطقه باقی مانده است. با وجود پایان تابستان و کاهش موج گرما، قیمت بازار برای 26 آگوست به 322 لوا در مگاوات ساعت رسیده است. میانگین قیمت این ماه تاکنون حدود 240 لوا در هر مگاوات ساعت بوده و در روزهای اخیر قیمت‌ها به‌طور مداوم بالای 300 لوا بوده است. این روند مشابه الگوی ماه جولای است، جایی که میانگین قیمت 267 لوا در هر مگاوات ساعت بود. قیمت‌های بالا که نسبت به ماه مه دوبرابر شده‌اند، به مسائل جاری در اروپای جنوب شرقی، از جمله در بلغارستان، رومانی، صربستان، یونان و مجارستان، نسبت داده می‌شود. در مقابل، قیمت برق در بقیه اروپا به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر است. اگرچه امواج گرمای طولانی تابستان که مصرف منطقه‌ای را افزایش داده بود، دیگر وجود ندارد، اما قیمت‌های بالا همچنان ادامه دارند.

نیروگاه هسته‌ای سرناوودا در رومانی همچنان با چالش‌هایی مواجه است و حادثه اخیر یکی از واحدهای آن را تحت تأثیر قرار داده است. در واکنش به هزینه‌های بالای برق، نمایندگان مجلس بلغارستان طرح جبران خسارت برای مشاغل را تصویب کرده‌اند. این طرح که هزینه‌های سال‌های 2022 و 2023 را در جریان بحران انرژی ناشی از کاهش عرضه گاز از روسیه پوشش می‌دهد، تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و تمام هزینه‌های برق بیش از 180 لوا در مگاوات ساعت را از طریق صندوق "امنیت سیستم برق" که با سقف درآمد تولیدکنندگان برق در بلغارستان حمایت می‌شود، تأمین خواهد کرد. تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بالای برق تا پاییز نیز ادامه داشته باشد. انتظار می‌رود که بازار گاز طبیعی نیز شاهد افزایش قیمت باشد که در هفته‌های اخیر 12 درصد افزایش یافته و ممکن است بر بازار یونان نیز تأثیر بگذارد، به‌ویژه در بخشی که تولید برق با استفاده از گاز صورت می‌گیرد. علاوه بر این، افزایش قیمت برق ممکن است تقاضا برای نیروگاه‌های زغال‌سنگ بلغارستان را افزایش دهد، زیرا انرژی آنها در بازار رقابتی‌تر می‌شود.

https://www.novinite.com/articles/227987/Bulgaria+Faces+Continued+High+Electricity+Prices#google_vignette

مشکلات بلغارستان در زمینه زیرساخت های آب و فاضلاب

در 15 سال گذشته، بلغارستان در زمینه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آب و فاضلاب از سایر کشورها عقب مانده است. تنها کشورهای اسلوونی و استونی در این زمینه کمتر از بلغارستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در مقابل، کشورهایی مانند یونان، اسلواکی و مجارستان چندین برابر بیشتر از بلغارستان در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این اطلاعات را موسسه اقتصاد بازار (IPI) گزارش کرده است. بر اساس گزارش IPI، با وجود استفاده از لوله‌های 60 ساله Eternite، بلغارستان با مشکل جدی در مدیریت آب مواجه است. به طور متوسط، بیش از 60 درصد از آب آشامیدنی در کشور هدر می‌رود و در برخی مناطق و سکونتگاه‌ها این رقم تقریباً به 100 درصد می‌رسد.

IPI تصریح می‌کند که آب در خانه‌ها دیگر یک عنصر طبیعی نیست، بلکه به عنوان یک کالای اقتصادی به شمار می‌آید. با این حال، دسترسی به آن نیازمند تلاش آگاهانه انسانی، از جمله استفاده از فناوری، سرمایه‌گذاری، پشتیبانی و مدیریت است. هر کالای اقتصادی، از جمله آب، دارای قیمتی است که منعکس‌کننده میزان عرضه و تقاضاست. این قیمت به کاربران نشان می‌دهد که چگونه و چقدر از آن استفاده کنند و به تأمین‌کنندگان نیز نشان می‌دهد که چه مقدار و چه زمانی باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

https://news.bg/society/ipi-balgariya-e-na-opashkata-po-investitsii-vav-vik-infrastrukturata.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما