معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰

فعالیت شرکت های نفتی در بوسنی هرزگوین

شرکت سهامی نفتی هیفا اویل به عنوان مهمترین توزیع کننده نفت و محصولات نفتی در بوسنی و هرزگوین فعالیت می‌کند. همچنین شرکت سهامی هیفا پترول در سال 2005 با افتتاح اولین پمپ بنزین و همچنین دفتر مرکزی در منطقه ووگوشچای سارایوو تاسیس شد.

الف) هیفا اویل

این شرکت طی چندین دهه تجربه و رشد مستمر، از سال 2002 تا کنون، با بیش از2500 شرکت در این نوع فعالیت و سایر فعالیت ها و حوزه‌هایی که بخشی از این شرکت هستند، مشارکت داشته است. این شرکت فقط در سال 2021 بیش از 310 هزار تن نفت و فرآورده‌های نفتی توزیع کرده است.

هیفا اویل به عنوان بزرگترین توزیع ‌کننده خصوصی نفت از بدو تاسیس تاکنون دو مسیر کاری اصلی را دنبال کرده است: فرآورده‌های نفتی سفید که شامل گازوئیل، بنزین، سوخت جت و ال پی جی است و فرآورده‌های نفتی سیاه که به قیر و نفت کوره اختصاص دارد. علاوه بر این، شرکت مذکور وارد بخش ‌های کاری جدیدی نیز شده است که مکمل کسب ‌و کار اصلی هستند و در آنها پتروشیمی و گاز نقش مهمی را ایفا می‌ کنند.

نیازهای جدید و مختلف بازار و همچنین افزایش ظرفیت عرضه در منطقه، شرکت هیفا اویل را تشویق کرد تا در سال 2009 به عنوان یک شرکت نفتی داخلی، فعالیت های خود را به بازارهای منطقه و بازار اتحادیه اروپا نیز گسترش دهد. شرکت هیفا اویل علاوه بر عمده فروشی، در 3 سال اخیر با 16 پمپ بنزین در بوسنی و هرزگوین در بخش خرده فروشی نیز حضور داشته است. مکان‌های پمپ بنزین این شرکت شامل شهرهای سراسر بوسنی و هرزگوین می‌شود. همچنین شرکت مذکور تنها شرکت نفتی خصوصی است که با هشت ایستگاه سوخت خودرو در بازار مونته نگرو نیز حضور دارد

این شرکت در حال حاضر به عنوان پیشرو در عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی با ظرفیت ذخیره سازی بیش از 34 میلیون لیتر سوخت که شامل ترمینال های سوخت در شهرهای زنیتسا و پریه دور و همچنین منطقه ووگوشچا و ترمینال های جدید در سارایوو می‌شود، شناخته شده است.

*سال 2021 سال بسیار مهمی‌برای این شرکت از نظر گسترش کار است. با ایجاد بخش طراحی، فروش و نصب پنل های خورشیدی و تجارت برق، لزوم استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر یعنی انرژی آینده تشخیص، داده شد. گام مهمی در جهت اخذ مجوز نمایندگی شرکت های معروف هوآوی و لانگی و شناسایی این شرکت به عنوان پیشرو در این بخش و بخش های دیگر مذکور برداشته شد.

ب) شرکت هیفا پترول:

 در سال های بعد، شبکه فروشگاه‌های خرده فروشی در بیش از 40 شهر در سراسر بوسنی و هرزگوین گسترش یافته است. در حال حاضر، هیفا پترول دارای 56 شعبه خرده فروشی است. علاوه بر اماکن خرده ‌فروشی، هیفا پترول دارای پنج ترمینال نفتی نیز می‌باشد که بالاترین استانداردهای فناوری و محیطی کسب و کار را رعایت می ‌کنند. این شرکت سه ترمینال گاز نیز دارد. کل ظرفیت ذخیره سازی نفت و فرآورده‌های نفتی شرکت هیفا پترول 12 میلیون و 600 هزار لیتر است که 9 میلیون لیتر آن مربوط به سوخت و 3 میلیون و 600 هزار لیتر مربوط به گاز است. هیفا پترول همچنین دارای شبکه ای از فروشگاه‌های "HP SHOP"، کارواش سلف سرویس "HP WASH"، تعمیرگاه‌های لاستیک خودرو "HP SERVICE"، صرافی‌ها "HP EXCHANGE"، کافه‌های "HP CAFE" و همچنین خط خودی روغن موتور HG Line و عطر HP Fresh است.

عملکرد دو شرکت فوق الذکر

دو شرکت بزرگ نفتی داخلی، هیفا اویل و هیفا پترول، متعلق به دو برادر احمدلیچ اهل شهر تشانی هستند. با این حال، آنها به عنوان شرکت های کاملا مجزا فعالیت می‌کنند که اغلب با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شرکت هیفا اویل Hifa-Oil متعلق به عزالدین احمدلیچ  بوده و در شهر تشانی ثبت شده است، در حالی که شرکت هیفا پترول متعلق به خیرالدین احمدلیچ است و دفتر مرکزی آن در سارایوو قرار دارد. وجه مشترک آنها این است که هر دو شرکت در حال رشد سریع هستند. بر اساس آخرین داده‌ها، این شرکت ها در سال 2023 به نتایج مشابهی دست یافتند. یعنی در سال 2023 هیفا اویل با فروش 390 میلیون و 256 هزار یورو، 7 میلیون و 692 هزار یورو سود داشت در حالی که هیفا پترول   با فروش377 میلیون و 435 هزار یورویی، فقط 3 میلیون 794 هزار یورو سود کسب کرد.

همچنین وجه مشترک دیگر آنها این است که هر دو شرکت به دنبال راه‌هایی برای گسترش فعالیت های خود در خارج از بخش نفت هستند.

شرکت هیفا اویل قویا وارد بخش فلزات و همچنین حوزه پنل های خورشیدی شده و هر دو شرکت در تولید مبلمان سرمایه گذاری کرده اند.

  • در حال حاضر شرکت هیفا اویل بیش از 25 درصد از بازار نفتی بوسنی و هرزگوین را پوشش می دهد.

- نیروهای EUFOR نیز از مشتریان شرکت هیفا اویل هستند.

- این شرکت با فعالیت در 10 بازار اتحادیه اروپا و اروپای جنوب شرقی، در ردیف مهمترین توزیع کنندگان در اروپا قرار گرفته است.

- شرکت هیفا اویل از سال 2017 تامین کننده سوخت جت برای بزرگترین شرکت های هواپیمایی جهان در فرودگاه‌های بین المللی سارایوو و توزلا و همچنین فرودگاه بانیا لوکا بوده است.

- شرکت هیفا محصولات خود را از تولید کنندگان و پلایشگاه‌های بین المللی در اروپا و سایر نقاط جهان از جمله روسیه، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای خاور میانه تامین می‌کند

  • درآمد و سود دو شرکت مذکور از سال 2021 الی 2023 به شرح زیر است:

الف) هیفا اویل:

درآمد: سال 2021: 279 میلیون و 401 هزار یورو، سال 2022: 420 میلیون و 323 هزار یورو و سال 2023: 390 میلیون و 256 هزار یورو

سود: سال 2021: 6 میلیون 852 هزار یورو، سال 2022: 10 میلیون و 291 هزار یورو و سال 2023: 7 میلیون و 692 هزار یورو

ب) شرکت هیفا پترول

درآمد: سال 2021: 247 میلیون و 727 هزار یورو، سال 2022: 375 میلیون و 84 هزار یورو و سال 2023: 377 میلیون و 435 هزار یورو

سود: سال 2021: 6 میلیون و 308 هزار یورو، سال 2022: 8 میلیون و 21 هزار یورو و سال 2023: 3 میلیون 794 هزار یورو

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما