معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته سوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ارسال بیش از 9 تن گوشت کنسرو شده حلال به غزه از تاتارستان

اداره روحانی مسلمانان جمهوری تاتارستان در اقدامی‌بشردوستانه بیش از ۹ تن گوشت کنسرو شده حلال را به ساکنان غزه اهدا کرد. این اقدام با همکاری اداره روحانی مسلمانان روسیه صورت گرفت و در مجموع ۳۰ تن گوشت کنسرو شده برای ارسال به غزه بارگیری شد. نمایندگان اداره روحانی مسلمانان فدراسیون روسیه و جمهوری تاتارستان در مصر، این محموله را به جمعیت هلال احمر محلی تحویل دادند تا محصولات به غزه ارسال گردد. این اقدام به دستور رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهوری تاتارستان، انجام شده است. (کانال خبرگزاری «تات مدیا»)

جمهوری تاتارستان به عنوان چهاردهمین استان پردرآمد روسیه در سال جاری

این نتیجه در تحقیقی که توسط کارشناسان خبرگزاری ریانووستی انجام شده، اعلام شده است. طبق این تحقیق، در تاتارستان 35.3 درصد از کارکنان درآمدی بالاتر از متوسط کشور دارند و 8.7 درصد از آن‌ها درآمدی بیش از دو برابر متوسط کسب می‌کنند. در این رتبه‌بندی، همسایگان تاتارستان شامل منطقه کراسنویارسک (رتبه سیزدهم) با 36.8 درصد کارکنانی که درآمدی بالاتر از متوسط کشور و 13 درصد با درآمد بیش از دو برابر متوسط دارند، و منطقه مسکو (رتبه پانزدهم) با 35.1 درصد کارکنانی که درآمدی بالاتر از متوسط و 10.7 درصد با درآمد بیش از دو برابر متوسط دارند، قرار دارند. پیشتازان این فهرست شامل منطقه خودمختار یامالو-ننتس (با 65.8 درصد کارکنانی که درآمدی بالاتر از متوسط و 25.1 درصد با درآمد بیش از دو برابر متوسط دارند)، منطقه خودمختار خانتی مانسیسک به مرکزیت یوگرا (با 54.2 درصد کارکنانی که درآمدی بالاتر از متوسط و 19.6 درصد با درآمد بیش از دو برابر متوسط دارند)، و منطقه ماگادان (با 53.3 درصد کارکنانی که درآمدی بالاتر از متوسط و 11.5 درصد با درآمد بیش از دو برابر متوسط دارند) می‌شوند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

برقراری پرواز مستقیم از کازان به باختر

از کازان، هواپیما ساعت 03:20 صبح به وقت محلی پرواز کرده و ساعت 08:45 صبح به وقت محلی در باختر فرود خواهد آمد. پروازهای برگشت نیز ساعت 10:15 صبح برنامه‌ریزی شده و ساعت 11:50 صبح به وقت محلی به مقصد خواهد رسید. به گفته پایگاه سرویس مطبوعاتی فرودگاه در پایتخت تاتارستان، پروازهای منظم به تاجیکستان هر هفته یکبار، روزهای پنجشنبه انجام خواهد شد. این پروازها با هواپیماهای بوئینگ 737-800 با ظرفیت 189 مسافر انجام خواهد شد. مدت زمان پرواز 3.5 ساعت خواهد بود. (کانال تلگرامی «تات مدیا»)

 دور از ذهن بودن گسترش بریکس در نشست کازان

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «کانال یک» احتمال گسترش بریکس در شانزدهمین اجلاس این گروه که در شهر کازان برگزار خواهد شد را بعید دانست. وی در این مصاحبه اعلام کرد کشورهای عضو بریکس بر سر تصویب مقرراتی برای ایجاد وضعیت جدیدی تحت عنوان «کشور شریک» برای کشورهای متقاضی توافق نظر حاصل کرده‌اند. کشورهای دارای این وضعیت، اگرچه از حق رأی برخوردار نخواهند بود، اما امکان مشارکت فعال در تمامی تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های گروه را خواهند داشت. اوشاکوف هدف از ایجاد این وضعیت جدید را فراهم آوردن بستری مناسب برای تعامل نزدیک‌تر با کشورهایی عنوان کرد که علاقمند به پیوستن به بریکس هستند اما هنوز شرایط لازم برای عضویت کامل را دارا نمی‌باشند. وی دلایل بعید بودن گسترش سریع گروه بریکس را پیچیدگی فرایند عضویت و ضرورت بررسی دقیق شرایط هر یک از متقاضیان عضویت برشمرد. پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به محدودیت‌های موجود در خصوص گسترش گروه بریکس اشاره کرده بود. با این حال، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، تأیید کرده است که این گروه درخواست‌های متعددی برای عضویت دریافت نموده است. به طور خاص، ترکیه و مالزی از جمله کشورهایی هستند که درخواست رسمی خود را برای عضویت در بریکس ارائه داده‌اند و احتمال بررسی این درخواست‌ها در اجلاس کازان وجود دارد. شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو گروه بریکس از تاریخ 22 تا 24 اکتبر (برابر با 1 الی 3 آبان 1403 ) در شهرکازان برگزار خواهد شد. رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، برگزاری این رویداد مهم بین‌المللی را افتخاری بزرگ برای جمهوری تاتارستان دانسته است. همچنین، ایلسور متشین، شهردار کازان، اعلام کرده است که این شهر آماده میزبانی حدود 20 هزار مهمان در طول برگزاری این اجلاس می‌باشد. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

آغاز پروازهای مستقیم از سوی هواپیمایی آئروفلوت به هند

به گزارش خبرگزاری تاس، وینای کومار، سفیر هند در روسیه، در حاشیه نهمین اجلاس اقتصادی شرق در ولادی‌وستوک اعلام کرد که شرکت هواپیمایی آئروفلوت قصد دارد پروازهای مستقیم از شهرهای سوچی و کازان به هند را راه‌اندازی کند. سفیر هند در این باره توضیح داد: «در حال حاضر، ما در تلاش هستیم تا تعداد پروازهای هواپیماهای مسافربری بین روسیه و هند را افزایش دهیم. آماده‌ایم تا هرگونه درخواست از سوی شرکت‌های هواپیمایی روسی، به ویژه آئروفلوت، برای افزایش تعداد پروازها و ظرفیت آنها را بررسی کنیم.» پیش از این، خبرگزاری تاتار-اینفورم گزارش داده بود که پروازهای هوایی از کازان به شانگهای تا پایان مارس ۲۰۲۵ تمدید شده است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

کاهش میزان بیکاری در تاتارستان

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط تاتارستان‌ستات، سرویس آمار ایالتی فدرال جمهوری تاتارستان، در خصوص وضعیت اجتماعی و اقتصادی این جمهوری، نرخ بیکاری در این جمهوری کاهش داشته است. طبق این گزارش، در پایان ماه ژوئیه سال 2024، تعداد کل بیکاران ثبت شده در این استان به 3600 نفر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 41.2 درصد کاهش یافته است. با این حال، مقایسه آمار ماهانه نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن،  0.9 درصد افزایش یافته است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

برداشت 3 میلیون تن غلات در تاتارستان

براساس گزارش روابط عمومی وزارت کشاورزی جمهوری تاتارستان، کشاورزان این جمهوری با میانگین عملکرد 28.8 سنتنر در هکتار، موفق به برداشت 3 میلیون تن غله شده‌اند. عملیات برداشت غلات در 41 منطقه جمهوری همچنان ادامه دارد. در این گزارش آمده است: «در طول روز گذشته، بیش از 85 هزار تن محصولات کشاورزی در سراسر تاتارستان برداشت شده است.» عملیات برداشت غلات در منطقه اسپاسک به پایان رسیده است. کشاورزان این منطقه حدود 100 هزار تن غله با میانگین عملکرد 28.5سنتنر در هکتار برداشت کرده‌اند. منطقه اتنین نخستین منطقه‌ای بود که کار برداشت را به پایان رساند. در این منطقه تقریباً 60 هزار تن غله با میانگین عملکرد 34.3 سنتنر در هکتار برداشت شد. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

دعوت از ووچیچ برای حضور در اجلاس بریکس

رئیس‌جمهور صربستان، الکساندر ووچیچ، اعلام کرد که دعوت‌نامه‌ای برای شرکت در اجلاس بریکس در کازان دریافت کرده است، اما هنوز تصمیمی درباره حضور در این رویداد نگرفته است. به گزارش ریانووستی، ووچیچ توضیح داد که این دعوت‌نامه را 10 تا 12 روز پیش از رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، دریافت کرده است. همچنین، روز گذشته در حاشیه مجمع اقتصادی شرق، رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که ووچیچ در ماه اکتبر در اجلاس بریکس حضور داشته باشد. ووچیچ اظهار کرد: «در حال حاضر نمی‌توانم تصمیم نهایی را اعلام کنم، زیرا برنامه‌های مهم دیگری از جمله دیدارها و سفرهای متعدد در پیش دارم. حدود 10 اکتبر درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.» او همچنین به مذاکرات پیش‌رو در نیویورک در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل و مراسم جشن‌های هشتادمین سالگرد آزادسازی بلگراد در 20 اکتبر اشاره کرد و نقش ارتش سرخ را در آزادسازی کشورش یادآور شد. اجلاس بریکس در کازان از 22 تا 24 اکتبر 2024 (برابر با 1 لغایت 3 آبان) برگزار خواهد شد و روسیه تاکنون دعوت‌نامه‌هایی برای 36 رهبر خارجی ارسال کرده است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

کاهش جمعیت در تاتارستان

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار تاتارستان، جمهوری تاتارستان در نیمه نخست سال 2024 با نرخ کاهش جمعیت روبرو شده است. این کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 47 درصد افزایش یافته و به 5972 نفر رسیده است. در شش ماهه نخست سال جاری، 16941 مورد تولد ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 473 مورد کمتر است. این کاهش در نرخ تولدها از ابتدای سال آغاز شده و تا پایان این دوره ادامه داشته است. از سوی دیگر، افزایش تعداد مرگ‌ومیرها نیز بر تشدید این روند بی‌اثر نبوده است. در این مدت، 22913 مورد فوتی ثبت شده که 1435 مورد بیشتر از سال گذشته است. اگرچه تعداد مرگ‌ومیر نوزادان کاهش یافته، اما افزایش کلی مرگ‌ومیر در این افزایش نرخ کاهش جمعیت موثر بوده است. در مجموع، شاخص زاد و ولد در تاتارستان از 8.8 به 8.5 در هر هزار نفر کاهش یافته و شاخص مرگ و میر از 10.8 به 11.5 افزایش یافته است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما