معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ایرلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایرلند در هفته سوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

انتقادات به افزایش مالیات بر ارث در بودجه 2025 ایرلند

دفتر بودجه پارلمان ایرلند در یک گزارش توجیهی در مورد پایه مالیاتی موجود کشور، اعلام کرده است که  افزایش میزان مالیات بر ارث در دهه گذشته ظاهراً بدون منطق سیاستی روشنی بوده است. بر اساس این گزارش، اگرچه ممکن است افزایش این مالیات تا حدودی برای هماهنگی با تورم قابل توجیه باشد، اما چهار بار افزایش از سال 2013 تا کنون که درصد مالیات بر ارث را از 2/3 درصد به 24 درصد رسانده است، نشان می دهد که این رویه از اصول روشن و منسجم پیروی نمی‌کند.

کمیسیون مالیات دو سال پیش پیشنهاد کرده است که، با توجه به نیاز به گسترش قابل توجه پایه مالیاتی، میزان ارث مشمول مالیات برای اعضای اصلی خانواده، که در حال حاضر 335000 یورو تعیین شده است، به طور قابل توجهی کاهش یابد. جک چمبرز وزیر دارایی ایرلند نیز گفته است که اجماع در داخل دولت این است که این میزان بسیار پایین است و او در حال کار بر روی گزینه‌هایی برای تغییر آن در بودجه آتی است، اما تا کنون هیچ تصمیمی‌گرفته نشده است.

همچنین سازمان برنامه و بودجه ایرلند نیز در آخرین گزارش خود، مروری بر مالیات بر ثروت در ایرلند داشته و نسبت به اتکای فزاینده دولت به مالیات بر درآمد و شرکت ها هشدار داده است. در این گزارش آمده است: «درآمدها و دریافت‌های مالیات شرکت ها به شدت بر تعداد کمی از مالیات دهندگان متمرکز است. این یک نگرانی مداوم است و خطری برای مالیه عمومی‌به همراه دارد. در این گزارش آمده است: در سال 2023، 79 درصد از دریافت‌های مالیات بر درآمد توسط 20 درصد از مشمولین پرداخت شده است. همچنین 52 درصد از دریافت مالیات شرکت ها نیز تنها توسط 10 شرکت پرداخت شده است. تمرکز پایه مالیاتی خطر قابل‌توجهی برای دولت و توانایی آن در تأمین هزینه‌های رو به رشد هزینه‌های عمومی ایجاد می‌کند.

https://www.irishtimes.com/politics/2024/09/06/inheritance-tax-threshold-rises-have-no-clear-policy-rationale-watchdog-says/

 

کاهش GDP ایرلند در نیمه اول سال 2024

آمار و ارقام جدید منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار ایرلند نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی این کشور در نیمه اول سال 2024 نسبت به سال گذشته 4.4 درصد کاهش یافته است. جک چمبرز، وزیر دارایی، علت این موضوع را تداوم نوسانات در بخش شرکت های چند ملیتی عنوان کرد. او گفت: در حالی که کاهش تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال جاری یک واقعیت است، اما با توجه به نقش بزرگی که شرکت های چندملیتی در اقتصاد ما ایفا می‌کنند، شاخص تولید ناخالص داخلی، معیار صحیحی برای ارزیابی استانداردهای زندگی مردم ایرلند نیست. این کاهش، منعکس کننده ماهیت بی ثبات فعالیت در بخش شرکت های چندملیتی است.

چمبرز گفت: رشد در هزینه‌های مصرف‌کننده، در کنار امار خزانه‌داری که دیروز منتشر شد و قدرت بازار کار ما، موقعیت نسبتاً سالم اقتصاد داخلی ما را در حال حاضر نشان می‌دهد. آخرین داده‌های خزانه‌داری ایرلند نشان می‌دهد که دریافت‌های مالیاتی شرکت‌ها در ماه آگوست 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر شده است و در مسیری قرار دارد که رکورد 24 میلیارد یورویی سال گذشته را تحت الشعاع قرار دهد. همچنین روندهای مثبتی برای مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده وجود داشت.

https://www.irishtimes.com/business/2024/09/05/irish-economy-contracts-by-1-in-second-quarter/

 

قیمت های بالای انرژی، معضل کلیدی بودجه 2025 ایرلند

اگرچه قبوض برق و گاز خانگی در حال کاهش است، اما کماکان بسیار بالاتر از آن چیزی است که مصرف کنندگان سال ها به پرداخت آن عادت داشتند. شرکت برق ایرلند دیروز سومین کاهش قیمت خود را اعلام کرد و بر این اساس، به طور کلی 3 درصد و برای کسانی که از کنتور هوشمند استفاده می‌کنند 5 درصد قیمت ها را کاهش می دهد. با این وجود، قیمت انرژی مصرفی خانوارها به طور قابل توجهی بالاتر از قبل از شروع موج افزایش قیمت‌ها باقی می‌ماند. در حالی که باد نقش فزاینده ای در تامین انرژی ایرلند ایفا می‌کند، قیمت عمده فروشی گاز همچنان بالاست.

سوال اساسی این است در پاسخ به این مشکل، چه سیاستی مناسب است. حمایت‌های اضطراری انرژی برای همه خانوارها، واکنش معقولی به افزایش اولیه قیمت‌ها بود. افزایش حمایت ها برای افراد وابسته به کمک هزینه سوخت و رفاه عمومی‌توجیه پذیر بود. اکنون، با کاهش قیمت انرژی، اما همچنان بسیار فراتر از قیمت های قبلی باقی مانده است، دولت در بودجه اکتبر امسال چه باید بکند؟ باید از این نقطه شروع کنیم که دولت نمی‌تواند به طور مداوم به همه خانوارها برای قبوض گرانتر انرژی، یارانه بدهد. دستمزدهای واقعی اکنون در حال افزایش است و بسیاری از خانوارهای با درآمد متوسط و بالاتر قادر به مدیریت هزینه انرژی خود خواهند بود. این امر زمینه بیشتری را برای کمک به افرادی که درآمد کمتری دارند و از عدم دسترسی به انرژی رنج می‌برند، فراهم می‌کند. این را می‌توان از طریق کمک هزینه سوخت و سیستم رفاهی انجام داد.

https://www.irishtimes.com/opinion/editorials/2024/09/05/the-irish-times-view-on-energy-prices-creating-a-dilemma-for-octobers-budget/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما