معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه‌اندازی خط تولید مشترک کشتی توسط ازبکستان و آذربایجان (روز.اوز)

بنا به گزارش خبرگزاری ترند.اذ، آذربایجان و ازبکستان در نظر دارند پروژه مشترک تولید کشتی را راه‌اندازی کند. از کشتی‌ها برای نیازهای ازبکستان استفاده می‌شود. میزان تأمین مالی این پروژه 150 میلیون دلار می‌باشد. باز یک سری اقدامات دقیق در راستای گسترش همکاری دوجانبه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت در دست تدوین است. به خصوص، پروژه‌های نظیر احداث مشترک زیرساخت انبار، ایجاد شرکت مشترک جهت توسعه حمل و نقل محموله در مسیر فرا خزر و سایر از آن جمله است. در تاریخ 22 اوت سال 2024 در شهر تاشکند همایش مشترک تجاری ازبکستان و آذربایجان برگزار گردید. فارغ از این در حاشیه سفر رئیس جمهوری آذربایجان به ازبکستان در تاریخ 23 اوت سال 2024 دیدار رؤسای جمهور دو کشور با نمایندگان دایره‌های کارآفرینی برگزار گردید. در پایان دیدار 7 پروژه به ارزش کلی 520 میلیون دلاری جهت راه‌اندازی آماده شد.

 https://kun.uz/news/2024/09/03/ozarboyjon-va-ozbekiston-parom-ishlab-chiqarishni-yolga-qoyadi

 

سفر کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپا به ازبکستان (روز.اوز)

بنا بر گزارش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ازبکستان به خبرگزاری روز.اوز سفر ینوش وایتسخاوسکی، کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپا به ازبکستان در تاریخ 5 و 6 سپتامبر سال 2024 صورت می‌گیرد.کمیسر اتحادیه اروپا طی سفر خود به ازبکستان، در مراسم افتتاحیه همایش بیم‌المللی تحت عنوان «امنیت غذایی و اهداف توسعه پایدار کشورهای نوظهور محصور در خشکی» شرکت و سخنرانی می‌کند. وی در سخنرانی خود در مورد روش‌های پایدار مدیریت کشاورزی در کشورهای نوظهور محصور در خشکی و اقدامات مستمر اتحادیه اروپا در راستای حمایت مداوم از تضمین امنیت غذایی مطرح خواهد نمود. همچنین، نماینده اتحادیه اروپا در نظر دارد با نمایندگان دولت ازبکستان من جمله، آقای ابراهیم عبدالرحمن‌اف، وزیر کشاورزی ازبکستان دیدارهای دوجانبه داشته باشد. در دیدارهای یاد شده طرفین از فرصت بررسی موضوعات گسترش همکاری در زمینه کشاورزی، دورنماهای تجارت و ابتکارات پیش بردن کشاورزی پایدار برخوردار خواهند شد.  

 https://kun.uz/news/2024/09/03/yevropa-ittifoqining-qishloq-xojaligi-boyicha-komissari-ozbekistonga-kelmoqda

 

در استان‌های نوایی و بخارا مناطق مشترک صنایع با تاتارستان ایجاد خواهد شد (روز.اوز)

آقای نادرجان قاسم‌اف، سرکنسول ازبکستان در شهر کازان با آقای رستم مینیخان‌اف، رئیس جمهوری تاتارستان دیدار کرد. طی دیدار مذکور موضوعات همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و انسانی من جمله، تبادلات دانشجویان و تربیت کارمندان همچنین، پروژه‌های اجرا شده در چیرچیق و جیزک، ایجاد مناطق صنایع در استان‌های بخارا و نوایی مورد تبادل نظر طرفین قرار گرفت.

https://kun.uz/news/2024/09/03/buxoro-va-navoiyda-tatariston-bilan-qoshma-sanoat-maydonlari-tashkil-etiladi

 

سفر رئیس سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد به ازبکستان (روز.اوز)

بنا به گزارش خبرگزاری دنیا، سفر آقای سیوی دونیوی، رئیس سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد به ازبکستان در تاریخ 5 و 6 سپتامبر سال 2024 صورت خواهد گرفت. رئیس سازمان غذایی طی سفر خود در نظر دارد در همایش تحت عنوان «امنیت غذایی و اهداف توسعه پایدار کشورهای نوظهور محصور در خشکی» حضور پیدا کند. همایش بین‌المللی یاد شده با مشارکت دولت ازبکستان و سازمان غذایی تنظیم می‌شود و هدف از برگزاری این همایش تبادل تجربه با کشورهای نوظهور محصور در خشکی، بررسی مشکلات مربوط به تغییر اقلیم، تدوین راه‌کارها و برقراری روابط سود متقابل می‌باشد. همایشی که در نظر است دو روز برگزار گردد، زمینه‌های مختلف را در بر می‌گیرد. به خصوص، نشست در سطح بالای وزرای کشاورزی، موضوعات عضویت در سازمان تجارت جهانی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، همکاری با بخش خصوصی، امنیت غذایی، مطابقت با تغییر اقلیم و نوآوری‌ها از آن جمله است. فارغ از این، در نظر است در حاشیه رویداد، همایش سرمایه‌گذاری برگزار شود و در آن نمایندگاه ذی صلاح مؤسسات مالی خارجی و سازمان‌های بین‌المللی حضور داشته باشد. همچنین، رئیس سازمان غذایی طی سفر خود در نظر دارد یک سری دیدارها برگزار و از تأسیسات کشاورزی ازبکستان بازدید کند. 

 https://yuz.uz/uz/news/bmtning-oziq-ovqat-va-qishloq-xojaligi-tashkiloti-rahbari-ozbekistonga-keladi

 

همکاری ازبکستان با قزاقستان جهت پرتاب ماهواره به فضا (یوز.اوز)

هیئت وزارت فناوری‌های دیجیتال جمهوری ازبکستان در کنفرانس وزرای آسیا و اقیانوس آرام در زمینه فناوری‎های دیجیتال حضور پیدا کرد. در حاشیه رویداد یاد شده آقای شیرزاد شیرمت‌اف، وزیر فناوری‌های دیجیتال ازبکستان با آقای ج. مدیف، وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت فضایی قزاقستان دیدار کرد. طی دیدار بر چشم‌اندازهای همکاری توجه ویژه شد. همچنین، موضوعات تضمین آموزش کارکردهای دیجیتال، وضعیت فعلی همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه انتقال فناوری‌های و تقویت آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. فارغ از این به برنامه‌های ضروری همکاری منطقه‌ای جهت تسریع نوآوری‌های دیجیتال توجه ویژه شد. همچنین، مطالعه موضوع انجام همکاری پرتاب گروهی از ماهواره به فضا با مشارکت دو کشور و تعیین پیشنهادات تا آخر سال جاری میلادی بر اساس اطلاعات تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت.     

 https://yuz.uz/uz/news/ozbekiston-qozogiston-bilan-kosmosga-suniy-yoldosh-uchirishi-mumkin

 

افتتاح شعبه آکادمی تجارت خارجی روسیه در شهر تاشکند (یوز.اوز)

دومین نشست کار گروه افزایش میزان مبادلات کالا بین ازبکستان و روسیه در تاریخ 3 سپتامبر سال 2024 تحت ریاست آقای لذیذ قدرت‌اف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان و آقای مکسیم رشدنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه در قالب ویدئو کنفرانس برگزار گردید. روسیه همکار بزرگ سنتی ازبکستان به شمار می آید. در 7 ماه اول سال جاری میلادی میزان مبادلات کالا 29.1 درصد افزایش یافته، 6.8 میلیارد دلار رقم خورد. در مدت زمان یاد شده شاخصات افزایش صادرات در 175 نوع کالا به روسیه مشاهده شد. صادرات 64 کالای جدید به ارزش 11.3 میلیون دلاری راه‌اندازی شد. طی گفت‌وگو صورت گرفته گزارش‌های رؤسای ذیربط در زمینه‌های صنعت، انرژی، حمل و نقل و کشاورزی ارائه شد. آنها در مورد وضعیت فعلی اجرای پروژه‌ها و توافقات حاصل شده در حاشیه برنامه اقدامات مشترک افزایش میزان مبادلات کالا بین جمهوری ازبکستان و فدراسیون روسیه برای سال‎‌های 2024 و 2030 گزارش دادند. شایان به ذکر است، برنامه یاد شده جهت تحقق به اهداف دقیق افزایش میزان مبادلات کالا از 30 میلیارد دلار در سال که توسط رؤسای جمهور دو کشور تعیین شده است، اختصاص دارد. بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان، حاضران با فعالیت شعبه آکادمی تجارت خارجی روسیه در شهر تاشکند و مرکز کارشناسی ابتکارات راهبردی نیز آشنا شدند. در پایان دیدار طرفین جهت تحکیم همکاری و تداوم انجام اقدامات مشترک در تمام زمینه‌های توسعه تجارت بین دو کشور اعلام آمادگی نمودند. 

 https://yuz.uz/uz/news/toshkentda-butunrossiya-tashqi-savdo-akademiyasining-filiali-ochiladi

 

وضعیت تولید و صادرات گاز در ازبکستان (روز.اوز)

برای هر کشوری من جمله برای ازبکستان نیز منابع گاز طبیعی از اهتمام راهبردی برخوردار است. این بر اقتصاد، امنیت انرژی و تعادل تجارت خارجی کشور اثر بزرگی می‌گذارد. طبق داده‌های اخیر، 70 و 75 درصد تولید نیروی برق به ازای گاز انجام می‌گردد. ممکن است کاهش سال به سال استخراج گاز طبیعی برای استقلال انرژی کشور تهدید جدی باشد.

کاهش 30 درصدی در 13 سال اخیر

در سال‌های اخیر در ازبکستان استخراج گاز طبیعی متصل در حال کاهش است. به خصوص، در سال‌های 2010 و 2023 این کاهش به 30 درصد یا 19.2 میلیارد متر مکعب رسید. بنا به داده‌های آژانس آمار، میزان استخراج گاز طبیعی بین سال‌های 2010 و 2023 به ترتیب زیر می‌باشد:

 

 

از کشور صادر کننده تا وارد کننده گاز

ازبکستان سال‌های طولانی کشور صادرکننده گاز بود. لیکن از سال 2020 صادرات گاز به شدت کاهش یافت. ازبکستان در سال 2017 – 1 میلیارد 390 میلیون، در سال 2018 – 2 میلیارد 424 میلیون، در سال 2019 – 2 میلیارد 257 میلیون، در سال 2020 – 478 میلیون، در سال 2021 – 717 میلیون، در سال 2022 – 911 میلیون و در سال 2023 – 530 میلیون دلاری گاز صادر کرده است. صادرات گاز بین سال‎های 2018 و 2023 از لحاظ قیمت تا 4.6 برابر کاهش یافته است. شایان به ذکر است، تا به حال هیچ موقع قیمت صادرات گاز ازبک اعلام نشده و به عنوان اسرار تجاری توصیف می‌شود. گاز ازبکستان عمدتاً به کشورهای نظیر روسیه، چین، قرقیزستان صادر می‌شد. در سال 2020 صادرات به روسیه متوقف شد و میزان انتقال گاز به چین نیز به تدریج کاهش پیدا کرد. به خصوص، در 7 ماه اول سال جاری میلادی گاز طبیعی به ارزش 323 میلیون دلاری صادر شد. این در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 5.6 درصد کمتر است. به علت کمبود منابع گاز صادرات کاهش می یابد، ولی تا به حال متوقف نشده است. این قضیه را با وجود قرارداد دراز مدت صادرات گاز بین تاشکند و پکن توضیح می دهند. از سال گذشته مقامات کشور شروع به پوشش کمبود استخراج گاز به پاس واردات گاز از ترکمنستان و روسیه کردند. من جمله، موافقتنامه کوتاه مدت انتقال گاز تا 2 میلیارد متر مکعب بین تاشکند و عشق‌آباد در ماه اوت سال 2023 به امضا رسید. از ماه اکتبر سال گذشته فرآیند انتقال گاز روسیه از طریق قزاقستان به ازبکستان آغاز شد. لذا سیاست اقتصادی و انرژی غیر منطقی بلاخره کشور سرشار از گار را تبدیل به نیازمند گاز کشورهای دیگر کرد. به عنوان مثال، ازبکستان در سال 2023 گاز طبیعی به ارزش 695 میلیون دلاری وارد کرده باشد، در7 ماه اول سال جاری میلادی این شاخص به 984 میلیون دلار رسیده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 برابر افزایش یافت. نظیر سایر توافقات گازی شرایط قراردادهای واردات گاز نیز اعلام نشده است. طبق رسانه‌های روسیه، در سال گذشته صادرات گاز روسیه از طریق قزاقستان به ازبکستان 1.22 میلیارد متر مکعب رقم خورده است. طرف ازبکستان تقریباً هر 1000 متر مکعب گاز را به ازای 160 دلار خریده است. برای مقایسه قرقیزستان همیشه اطلاعات مربوط به قیمت واردات را اعلام می‌کند. اداره آمار کشور همسایه اعلام کرده است که هر 1000 متر مکعب گاز را تقریباً به ازای 112 دلار می خرد. به طور کلی در سال 2023 تفاوت منفی بین صادرات و واردات گاز ازبکستان 165 میلیون دلار، در 7 ماه سال جاری میلادی 661 میلیون دلار رقم خورد.

ذخایر گاز طبیعی ازبکستان چقدر است؟

طبق 1 ژانویه سال 2021، ذخایر تایید شده گاز طبیعی در ازبکستان 1 تریلیون 866.9 میلیارد متر مکعب ارزیابی شده بود و اعلام شده بود اگر میزان فعلی استخراج گاز ادامه دهد این ذخایر به 34 سال آینده می رسد. در ماه فوریه سال 2021 آقای علی‌شیر سلطان‌اف، وزیر پیشین انرژی در مصاحبه با «صدای آمریکا» گفته بود: «گاز کشور می‌تواند به سه ازبکستان برسد». در ماه اوت سال 2023 اعلام شد، در ازبکستان 296 معدن گاز و نفت وجود دارد و منابع گاز در آنها 1 تریلیون 854 میلیارد متر مکعب می‌باشد. در رده بندی که توسط سازمان اوپک تنظیم شده است، ذخایر گاز طبیعی ازبکستان 1 تریلیون 522 میلیون متر مکعب ارزیابی شده، با 0.74 درصد کل میزان گاز جهان در رتبه 22 قرار گرفته است. در دیگر منبع بین‌المللی ذخایر گاز ازبکستان 1 تریلیون 840.5 میلیارد متر مکعب ارزیابی شده، در 17 مین رتبه کشورهای دارای بیشترین گاز طبیعی ثبت شده است.

https://kun.uz/news/2024/09/04/energetik-mustaqillik-asosi-ozbekiston-yirik-gaz-eksportyoridan-sof-importyoriga-aylandi

 

 ایجاد کارخانه فرآوری مس توسط شرکت چینی در استان نمنگان (دریا)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی استانداری نمنگان، آقای شوکت عبدالرزاق‌اف، استاندار نمنگان با نمایندگان شرکت Boi Yi چین دیدار کرد. سرمایه‌داران پروژه احداث کارخانه فرآوری مس در نمنگان را پیشنهاد دادند. رئیس شرکت چینی اعلام نمود، طرح یاد شده در دو مرحله اجرایی، ارزش مالی آن 40 میلیون دلار و فرآورده‌های تولید شده کاملاً صادر می‌شود. طی دیدار استاندار نمنگان ضمن ارائه اطلاعات در استان جهت احداث کارخانه یاد شده اعلام نمود، برای اجرایی نمودن این پروژه شرایط لازم فراهم خواهد شد.

https://daryo.uz/2024/09/04/xitoy-kompaniyasi-namanganda-misni-qayta-ishlash-zavodini-qurishi-mumkin

 

همکاری با شرکت مالزی در حوزه مکانیزاسیون و سیتم های نوین آبیاری ازبکستان (یوز.اوز)

آقای ابراهیم عبدالرحمن‌اف، وزیر کشاورزی ازبکستان در حاشیه همایش «امنیت غذایی و اهداف توسعه پایدار کشورهای نوظهور محصور در خشکی» با یک سری نمایندگان حوزه کشاورزی کشورهای خارجی دیدار کرد. یکی از آن دیدارها با آقای رازعلی اسماعیل، رئیس شرکت Meraque Group Sdn Bhd مالزی برگزار شد. طی دیدار موضوعات همکاری دوجانبه و پروژه‌های جدید مورد بررسی قرار گرفت. رازعلی اسماعیل ضمن تاکید بر سود همکاری با ازبکستان، مطرح نمود کشور برای کشاورزی خیلی مناسب است. بعد از آن موضوعات راه‌اندازی خط تولید ماشین آلات کشاورزی هوشمند به خصوص، فناوری‌های آبیاری قطره‌ای شرکت یاد شده در ازبکستان مورد بررسی قرار گرفت. بنا به گزارش وزارت کشاورزی، در پایان مذاکرات یادداشت‌تفاهم همکاری به امضا رسید. هدف از امضای این سند تبادل تجربه، توسعه و حمایت از عملیات کشاورزی نوآورانه و با تولید فناوری‌های نوآورانه شرکت مذکور، ایجاد کشاورزی هوشمند در ازبکستان می‌باشد.

https://yuz.uz/uz/news/malayziya-kompaniyasi-bilan-hamkorlik-aloqalari-belgilab-olindi

 

نرخ تورم ماه اوت در ازبکستان (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به داده‌های آژانس آمار، در آخر ماه اوت سال 2024 نرخ تورم در ازبکستان 0.53 درصد برآورد شد. این 0.01 درصد کمتر از شاخص ماه اوت سال گذشته می‌باشد. طی سال جاری میلادی قیمت کالاها 0.6 درصد کاهش و قیمت خدمات 0.4 درصد افزایش یافت. طی ماه اوت سال جاری میلادی میانگین قیمت مواد غذایی 0.5 درصد (پایین ترین شاخص در چهار سال اخیر)، کالاهای غیر غذایی 0.7 درصد و خدمات پولی 0.4 درصد افزایش یافته است.

https://oz.sputniknews.uz/20240904/uzbekistan-avgust-inflyatsiya-45493868.html

 

ازبکستان قصد توسعه گفت‌وگو در زمینه خریدهای دولتی با کمیسیون اقتصادی اورآسیا را دارد (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی کمیسیون اقتصادی اورآسیا، ازبکستان با کمیسیون اقتصادی اورآسیا قصد توسعه گفت‌وگو در زمینه خریدهای دولتی را دارد. چشم‌اندازهای توسعه همکاری در زمینه خریدهای دولتی در حاشیه اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی نمایندگان اداره سیاست رقابت و خریدهای دولتی کمیسیون اقتصادی اورآسیا و کارشناسان وزارت اقتصاد و دارایی ازبکستان قرار گرفت. طی دیدار جنار ادیکاوا، مدیر اداره کمیسیون همتایان ازبکستانی خود را با اصول اصلی در زمینه خریدهای دولتی که در قانون اتحادیه در نظر گرفته شده است، همچنین با نقش کمیسیون در برخی از موضوعات تنظیم خریدهای دولتی در کشورهای اتحادیه اقتصادی اورآسیا آشنا کرد. در این دیدار نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی ازبکستان به تداوم و تعمیق گفت‌وگو همچنین، بررسی موضوعات حضور متقابل در خریدهای دولتی ابراز علاقه نمودند. به نوبه خود ارمینه اکاپن، معاون مدیر اداره کمیسیون جهت تداوم گفت‌وگو از همتایان ازبکستانی خود دعوت به عمل آورد تا در همایش اقتصادی اورآسیا که در نظر است در تاریخ 30 سپتامبر آلی 1 اکتبر سال 2024 در شهر ایروان برگزار شود، حضور به هم رسانند.    

https://oz.sputniknews.uz/20240904/uzbekistan-eik-davlat-xarid-muloqot-45493088.html

            

آغاز تولید سیم کارت، کارت بانکی و باتری لیتیوم از سال جاری میلادی در ازبکستان (روز.اوز)

نشست مجازی و برخط اختصاص داده شده به موضوعات افزایش تولیدات، صادرات و سرمایه در زمینه مهندسی برق تحت ریاست شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در تاریخ 5 سپتامبر سال 2024 برگزار گردید. رئیس جمهور از پیشنهادات نظیر عدم دریافت سهم طی دو سال از اعضای جدید اتحادیه، عدم دریافت سهم از شرکت‎های با گردش مالی کمتر از 10 میلیارد صوم اتحادیه «اوزتخ صنعت» و آزمایش رایگان فرآوردهای آنها در آزمایشگاه Eltex Lab حمایت کرد. بر اهمیت جذب منابع مالی به ارزش 200 میلیون دلاری از خارج برای پروژه‌های مهندسی برقی تاکید شد. در مجموع راه‌اندازی 85 پروژه در سال جاری که شامل سیم کارت، کارت پرداخت، انواع لوازم خانگی، ترانسفورماتور، تلویزیون، پنل‎های خورشیدی و تجهیزات روشنایی، باتری‌های اسکوتر برقی، باتری‎های لیتیومی و تجهیزات برش لیزری است، تعیین شد.

https://kun.uz/news/2024/09/05/ozbekistonda-bu-yil-sim-karta-tolov-kartasi-va-litiy-batareyasini-ishlab-chiqarish-boshlanadi

 

افزایش تولیدات تا 40 تریلیون صوم در زمینه مهندسی برقی (روز.اوز)

نشست مجازی و برخط اختصاص داده شده به موضوعات افزایش تولیدات، صادرات و سرمایه در زمینه مهندسی برق تحت ریاست شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در تاریخ 5 سپتامبر سال 2024 برگزار گردید. در این نشست بر ضرورت افزایش برنامه‌های سرمایه‌گذاری و سهم فرآورده‌های بومی در پروژه‌های بزرگ اشاره شد. به عنوان مثال توافق در زمینه افزایش سهم کالاهای بومی تا 25 درصد در پروژه‌های همکاری با بخش خصوصی در زمینه انرژی و افزایش سهم کالاهای محلی تا 70 درصد در حوزه کابل حاصل شده است. دستور حاصل توافقات شبیه آن در سایر بخش‌ها نیز صادر شد. به طور کلی بر اهمیت افزایش تولیدات تا 40 تریلیون صوم در زمینه مهندسی برقی در سال جاری میلادی اشاره شد.  

https://kun.uz/news/2024/09/05/elektrotexnika-sohasida-ishlab-chiqarish-40-trln-somga-yetkaziladi

 

سفر هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی‌به ازبکستان (روز.اوز)

سفر هیئت به سرپرستی ی. کولی کالا، مدیر بخش منطقه اروپا اداره همکاری‌های فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به ازبکستان در تاریخ 3 آلی 9 سپتامبر سال 2024 صورت می‌گیرد. طی سفر در نظر است دیدارها و رایزنی‌ها با رؤسای و کارمندان مسئول وزارت و ادارات در راستای وضعیت فعلی پروژه‌های ملی در دست اجرای آژانس در ازبکستان، موضوعات دارای مشکل و تدوین راهکارهای مساعد آنها برگزار شود. هیئت یاد شده با ا. رفیق‌اف، رئیس کمیته دولتی امنیت صنعت و نمایندگان مسئول اداره امنیت هسته‌ای دیدار می‌کنند. طی دیدار در مورد پروژه‌های ملی در دست اجرای، وضعیت فعلی پروژه‌های اعمال شده به توسعه درمان بیماری سرطان وزارت بهداشت و تقویت امنیت راکتور مطالعاتی انستیتوی فیزیک هسته‌ای فرهنگستان علوم ازبکستان و حل و فصل موضوعات چالش دار تبادل نظر داشتند.

https://kun.uz/news/2024/09/05/aexa-delegatsiyasi-ozbekistonga-tashrif-buyurdi

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما