معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۹:۰۹

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته اول شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هوش مصنوعی و دولت هوشمند نقطه اشتراک همکاری ایران و قزاقستان

وزیر توسعه دیجیتال قزاقستان در تماس با وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری در زمینه‌های هوش مصنوعی و دولت هوشمند ابراز علاقه کرد. ژاصلان مادییف وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضای قزاقستان، در تماس تصویری با سید ستار هاشمی، انتصاب او به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را تبریک و تهنیت گفت. در این تماس، دو طرف در مورد راه‌های ارتقای همکاری‌های دو کشور دوست در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت وگو کردند.  مادییف همچنین از ستار هاشمی‌برای حضور در اجلاس اسکاپ در آستانه قزاقستان دعوت بعمل آورد.  از موضوعات مورد بحث در این تماس می‌توان به همکاری در حوزه هوش مصنوعی و دولت هوشمند اشاره کرد.  هاشمی نیز با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، اهمیت این حوزه را برای وزارت ارتباطات خاطرنشان ساخت و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها در همه حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات بالاخص هوش مصنوعی افزایش یابد.

 

قزاقستان در سال ۲۰۲۵ تولید نفت خود را ۸ درصد افزایش می‌دهد

شفقنا-«نورلان بایبازارف»، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد ملی قزاقستان اعلام کرد: قصد داریم تولید نفت‌مان را در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۹۷.۲ میلیون تُن در مقایسه با ۹۰.۳ میلیون تن در سال جاری افزایش دهیم. بایبزاروف در سخنرانی خود در جلسه کابینه افزود: انتظار می‌رود تولید نفت ما در سال ۲۰۲۶ به ۱۰۱.۵ میلیون تُن و در سال ۲۰۲۷ به ۱۰۵.۵ میلیون تن افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم نرخ رشد اقتصادی قزاقستان در سال آینده به ۵.۶ درصد کاهش یابد، گفت: در مقایسه با نرخ رشد ۶ درصدی سال جاری. همچنین انتظار می‌رود نرخ تورم در سال ۲۰۲۵ بین ۵.۵ تا ۷.۵ درصد باشد در حالی که در سال جاری بین ۶ تا ۸ درصد است. بابازاروف پیش‌بینی کرد قیمت فرضی هر بشکه نفت به ۷۵ دلار برسد.

تولید کنونی نفت خام قزاقستان حدود ۴۷۰ هزار بشکه در روز است، این کشور بخشی از اوپک پلاس است که طی دو سال گذشته به منظور حفظ قیمت نفت خام، تولید خود را کاهش داده است. قزاقستان دارای بزرگترین ذخایر نفت اثبات شده در منطقه دریای خزر است.

عرضه اورانیوم قزاقستان به اتحادیه اروپا کاهش یافت

موجودی محصولات اورانیوم در اتحادیه اروپا در سال گذشته 5.45 درصد افزایش یافته است. قزاقستان در سال 2023  3061 تن اورانیوم طبیعی به اتحادیه اروپا عرضه کرد. این سند نشان می دهد که عرضه محصولات اورانیوم از این  کشور نسبت به سال 2022  2.66 درصد کاهش یافته است.

 

قزاقستان صادرات گاوهای پرورشی را ممنوع کرد

دولت آستانه از ممنوعیت صادرات گاو و گوساله‌های پرورشی قزاقستان به دیگر کشورهای جهان خبر داد.در بیانیه‌ وزارت دارایی و کشاورزی قزاقستان که در خبرگزاری کازینفروم منتشر شد، آمده است: «صادرات گاو و گوساله‌های پرورشی از قلمرو جمهوری قزاقستان به مدت ۶ ماه ممنوع است».

براساس این گزارش، قزاقستان به منظور حمایت از صنعت دامپروری داخلی و جلوگیری از کمبود محصولات دامی در بازارهای داخلی، تصمیم به ممنوعیت صادرات گاو و گوساله‌های پرورشی گرفته است.این اقدام به دلیل نگرانی‌های مربوط به افزایش قیمت‌ها و کاهش عرضه گوشت و دیگر محصولات دامی در داخل کشور صورت گرفته است .بر اساس این گزارش، ممنوعیت صادرات گاو و گوساله‌های پرورشی می‌تواند به تثبیت قیمت‌ها و تأمین نیازهای داخلی کمک و از آسیب به اقتصاد کشاورزی کشور جلوگیری کند. این تصمیم بخشی از سیاست‌های دولت قزاقستان برای تقویت تولید داخلی و حفظ منابع غذایی است.همچنین، تصمیم قزاقستان برای ممنوعیت صادرات گاو و گوساله‌های پرورشی بخشی از یک راهبرد گسترده‌تر برای تقویت امنیت غذایی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اعلام شده است. این ممنوعیت در واکنش به چالش‌های موجود در بازار داخلی، مانند افزایش تقاضا برای گوشت و دیگر محصولات دامی و همچنین نوسانات قیمت‌ها اتخاذ شده است.این تصمیم می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. از یک سو می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی تولیدکنندگان داخلی و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری منجر شود و از سوی دیگر ممکن است تاثیرات منفی بر روابط تجاری قزاقستان با کشورهای همسایه و بازارهای بین‌المللی داشته باشد؛ به ویژه در مناطقی که به واردات دام از قزاقستان وابسته هستند.

در جنوب قزاقستان پهپادها تولید خواهند شد

تولید پهپاد در منطقه ترکستان راه اندازی می‌شود. این پروژه توسط شرکت چینی Hunan  Youhang UAV  Technology اجرا خواهد شد. بر اساس اطلاعات، شرکت تولید پهپاد در سه مرحله راه اندازی می‌شود.

 150 میلیون دلار برای افتتاح مرحله اول سرمایه گذاری خواهد شد، مرحله بعدی  تا 400 میلیون دلار. برنامه ریزی شده است که تنها در مرحله اول بیش از 100 نفر از ساکنان محلی و در مرحله دوم بیش از 2 هزار نفر مشغول به کار شوند. سرمایه گذاران چینی قصد دارند فاز اول را در سال جاری تکمیل کنند.

به گزارش اکیمات، یک شرکت خارجی ساختمانی به مساحت 6 هکتار از شهرک صنعتی آماده در منطقه سائوران اجاره می‌کند. پیش بینی می‌شود در آینده دستگاه‌های باکیفیت و مقرون به صرفه با برند «ساخت قزاقستان» به خارج از کشور صادر شود.

عمده فروشان قیمت مواد غذایی را افزایش دادند

شیر، تخم مرغ و سیب زمینی در قزاقستان گران شد. اداره ملی آمار گزارش می دهد: در طول سال، هزینه عمده فروشی محصولات غذایی 3.6٪ افزایش یافته است (ژوئیه 2024-2023) و در مقایسه با ژوئن، قیمت ها 1.3٪ افزایش یافته است. در همان زمان، در شیمکنت، قیمت مواد غذایی 12.3٪، در مناطق مانگستاو  و کاراگاندا  - 6.7٪ افزایش یافت. این بالاترین ارقام در کشور است. اما در برخی از مناطق، قیمت عمده فروشی، برعکس، کاهش یافته است. در ترکستان - 3٪، قزاقستان شرقی - 1.6٪، آکتوب - 1.4٪، مناطق غرب قزاقستان - 1.2٪. افزایش قابل توجه قیمت بر سیب زمینی (+19.1 درصد) و تخم مرغ (+10.7 درصد) تأثیر گذاشت.ئعمده فروشان همچنین قیمت نوشیدنی‌ها را 4.7 درصد، محصولات لبنی را 4.3 درصد، ماهی را 4.1 درصد، شکلات را 4 درصد، ادویه‌ها را 4 درصد، مرغ را 2 درصد، محصولات گوشتی را 1.6 درصد افزایش دادند. در عین حال، برخی از محصولات ارزان تر شده اند. بنابراین، هزینه عمده فروشی سبزیجات تازه 31.4٪، روغن نباتی - 14.4٪، غلات - 7.8٪، آرد - 5٪، میوه‌های تازه - 0.6٪ کاهش یافته است.

کدام شرکتی می‌تواند یک نیروگاه هسته ای در قزاقستان بسازد

 این مءلب را مدیر کل نیروگاه‌های هسته ای قزاقستان LLP تیمور ژانتیکین به شرکت هایی که می‌توانند فناوری‌های ساخت نیروگاه‌های هسته ای در قزاقستان را تامین کنند، گفت. به گفته وی، قزاقستان در سال 2019 پیشنهادهای فنی و تجاری غیر الزام آور را از پیشرفته ترین تامین کنندگان خارجی فناوری هسته ای دریافت کرد. در نتیجه، 13 پروژه راکتور مدرن از شش فروشنده از چین، کره جنوبی، روسیه، فرانسه و ایالات متحده آمریکا انتخاب شدند. تیمور ژانتیکین  در یک جلسه دولت گفت: "برای ارزیابی اولیه فناوری‌های پیشنهادی، ما سیستم ارزیابی خود را بر اساس تجربیات بین المللی و توصیه‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) توسعه داده ایم. این سیستم متعاقباً توسط شرکت مهندسی مشهور فرانسوی Assystem تأیید شد.

تاکسی در آلماتی گرانتر از مسکو است

کرایه تاکسی در قزاقستان به سرعت در حال افزایش است. در طول سال، قیمت ها در شهرهای بزرگ مانند آلماتی و شیمکنت تا 36 درصد افزایش یافته است. این موضوع باعث می‌شود بسیاری از ساکنان به این فکر کنند که آیا تاکسی‌ها در حال تبدیل شدن به یک کالای لوکس هستند که فقط برای تعداد معدودی در دسترس است. در جولای 2024، هزینه خدمات تاکسی در قزاقستان 1.5 درصد در ماه و 13.2 درصد در سال افزایش یافته است. افزایش قابل توجهی در قیمت خدمات تاکسی در شرایط ماهانه فقط در سه منطقه: شمکنت   (16.1٪)، آلماتی (4.2٪) و منطقه ژیتیسو (1.1٪)  ثبت شد در 17 منطقه باقی مانده از کشور، قیمت ها در همان سطح باقی مانده است

در پویایی سالانه، بیشترین افزایش در هزینه خدمات تاکسی مشاهده شد:

آلماتی (با 36.9٪)

شمکنت  با ( 36.1٪)

و همچنین در آکتوب (با 22.1٪)

 قزاقستان غربی (با 21.3 درصد)

و اکمولا (با 13.5 درصد) مشاهده شد.

 در مناطق قزاقستان شمالی و ژامبیل، افزایش قیمت تنها 1 درصد بود که کمترین رقم در کشور بود.

تا 22 آگوست 2024، متوسط کرایه تاکسی در قزاقستان 0.63 دلار در هر کیلومتر بود که این کشور را در رتبه 21 ارزان ترین خدمات تاکسی در بین 96 کشور جهان قرار داد.

 در میان شهرهای کشورهای مستقل مشترک المنافع، بالاترین کرایه در آلماتی (0.68 دلار در هر کیلومتر، رتبه 63 در جهان) ثبت شده است.

در آستانه، هزینه سفر به ازای هر کیلومتر 0.42 دلار است که پایتخت قزاقستان را در رتبه 39 جهان پس از مسکو (0.44 دلار در هر کیلومتر) و سنت پترزبورگ (0.55 دلار آمریکا در هر کیلومتر) قرار می دهد. کمترین تعرفه‌ها در میان شهرهای کشورهای مستقل مشترک المنافع در نووسیبیرسک، بیشکک و کیف (به ترتیب 0.22 و 0.29 دلار آمریکا در هر کیلومتر) بوده است. کمترین هزینه تاکسی در جهان در سورات هند (0.18 دلار در هر کیلومتر) و بالاترین آن در زوریخ سوئیس (4.46 دلار در هر کیلومتر) ثبت شده است. از ژانویه تا جولای 2024، 39.8 میلیون مسافر از خدمات تاکسی در قزاقستان استفاده کردند که 36.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. بیشترین تعداد مسافران در منطقه قزاقستان غربی (9.7 میلیون نفر، افزایش 5.7 برابری)، آستانه (5.6 میلیون مسافر) و آلماتی (4.8 میلیون مسافر) بوده است. کمترین محبوبیت تاکسی در مناطق ژیتیسو(   (646.5 هزار) ، آتراو  (706.1 هزار) و اولیتاو ( (716.8  هزار) بوده است. درآمد شرکت های ارائه دهنده خدمات تاکسی به 5 میلیارد تنگه رسید که 52.2 درصد بیشتر از سال قبل است.

با این حال، سرمایه گذاری در سرمایه ثابت در این بخش در مدت مشابه 31.5 درصد کاهش یافت و به 265.5 میلیون تنگه رسید. شایان ذکر است که سرمایه گذاری‌ها تنها در 4 منطقه از 20 منطقه کشور ثبت شده است که بیشترین بخش آن در منطقه آلماتی (140 میلیون تنگه، کاهش 21.7 درصدی) بوده است. همچنین در آستانه (65.2 میلیون تنگه)، آلماتی (59.5 میلیون تنگه) و منطقه پاولودار (879 هزار تنگه) سرمایه گذاری شده است. سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای به هزینه وجوه استقراضی غیربانکی با 17.6 درصد کاهش به 127.3 میلیون تنگه و سرمایه‌گذاری‌ها با هزینه وجوه خود بنگاه‌ها با 41.6 درصد افزایش به 78.9 میلیون تنگه رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما