معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵

افتتاح پل شنزن-جونگشان بزرگترین و طولانی ترین گذرگاه دریایی جهان

گذرگاه بزرگ شنزن-جونگشان در جنوب چین که دارای دو پل، دو جزیره مصنوعی و یک تونل زیر آب است، در روز یکشنبه 30 ژوئن 2024 افتتاح شد.

گذرگاه بزرگ شنزن-جونگشان در جنوب چین که دارای دو پل، دو جزیره مصنوعی و یک تونل زیر آب است، در روز یکشنبه 30 ژوئن 2024 افتتاح شد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با ارسال نامه ای به مناسبت افتتاح این گذرگاه جدید با  تبریک این اقدام مهم گفت :"پل شنزن-جونگشان پروژه بزرگ حمل و نقل دیگری در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو(GBA) است که پس از پل هنگ کنگ-جوهای-ماکائو به مرحله بهره برداری رسیده است. وی افزود این پروژه بر چندین چالش فنی در سطح جهانی غلبه کرده و رکوردهای جهانی متعددی را به نام خود ثبت نمود که نشان می‌دهد مدرن‌سازی چین تنها از طریق کارهای بزرگ امکان‌پذیر است، زیرا همه اهداف بزرگ از طریق اقدامات بزرگ به دست می‌آیند".

 پل Shenzhen-Zhongshan یکی دیگر از پروژه‌های حمل و نقل در مقیاس بزرگ در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) پس از ساخت پل هنگ کنگ-ژوهای-ماکائو است(گذرگاه55 کیلومتری هنگ کنگ-جوهای-ماکائو در اکتبر 2018 افتتاح شد و طولانی ترین گذرگاه دریایی با پل و تونل در جهان است) که با هزینه تخمینی 44.69 میلیارد یوان توسط شرکت مهندسی پلی چانگدا تاسیس شده است. پل جونگشان به طول 24 کیلومتر و هشت خط عبور برای سرعت تا 100 کیلومتر در ساعت زمان سفر بین جونگشان و شنزن را به شدت کاهش داده و آن را از دو ساعت به حدود 30 دقیقه رسانده است. این پل بعنوان "ستون فقرات حمل و نقل" منطقه، وظیفه حیاتی اتصال یکپارچه مراکز شهری در دو طرف رودخانه مروارید را بر عهده دارد و یکی از چالش‌برانگیزترین پروژه‌های خوشه‌ای بین دریایی در جهان است که تاکنون ساخته شده است. بیش از 10000 کارگر در طول ساخت و ساز هفت ساله آن بر موانعی مانند طوفان‌های مکرر، شوری زیاد، رطوبت و گل و لای شدید فائق آمدند. این پروژه همچنین چندین رکورد جهانی را در زمینه‌هایی مانند مهندسی پل معلق، ساخت تونل و تقاطع بزرگراه‌های زیر آب به ثبت رسانده است. ده رکورد جهانی این پل  به عنوان الگویی برای حمل و نقل جهانی که میزان توانایی بالای استان گواندونگ در این صنعت را به نمایش گذاشته است عبارتند از:

1.طولانی ترین پل معلق فولادی در جهان با طول 1666 متر؛

2.بزرگترین ارتفاع ناوبری جهان با 76.5 متر برای یک پل دریایی؛

3.بزرگترین لنگرهای پل معلق دریایی جهان با هر لنگر تقریباً 344000 متر مکعب بتن؛

4.تست مقاومت با بالاترین سرعت باد جهان برای یک پل معلق (این پل در برابر حداکثر سرعت باد تست ارتعاش 83.7 متر بر ثانیه مقاومت می‌کند)؛

5.بزرگترین روکش آسفالت اپوکسی گرم جهان روی عرشه پل فولادی به مساحت سنگ فرش 378800 متر مربع؛

6.طولانی ترین تونل لوله ای غوطه ور در زیر آب هشت خطه دو جهته (این تونل 5035 متر طول دارد که از 32 بخش و یک اتصال نهایی تشکیل شده است)؛

7.عریض ترین تونل لوله بتنی پوسته فولادی غوطه ور در زیر آب (قطعات استاندارد 165 متر طول، 46 متر عرض (عریض ترین نقطه 55.6 متر و 10.6 متر ارتفاع دارند)؛

8.بزرگترین حجم بتن خود تراکم در جهان که در یک بخش تونل لوله غوطه ور ریخته شده است (هر بخش استاندارد شامل 29000 متر مکعب بتن است که در مجموع 910000 متر مکعب می‌باشد)؛

9.اولین مرکز تبادل بزرگراه زیر آبی جهان، از جمله ارتباط با فرودگاه؛

10.عریض ترین واتراستاپ مکرر تاشوی نوع M جهان با عرض 3 متر که در اتصال نهایی لوله غوطه ور استفاده شده است؛

همچنین تونل Shenzhen-Zhongshan طولانی ترین و عریض ترین تونل بتنی پوسته فولادی زیر آب در جهان است که مجهز به دستگاه‌های هوشمند متعددی برای اطمینان از عملکرد ایمن و پایدار آن  مانند 14 روبات، آشکارسازهای شعله با طول موج دوگانه و شبیه سازهای سیگنال ناوبری ماهواره ای Beidou است. ربات ها به طور منظم در مسیرهای تعیین شده در امتداد خروجی اضطراری و کانال گشت می زنند تا عملکرد تجهیزات و محیط را نظارت کنند. در صورت تصادف اتومبیل، آنها می‌توانند به طور همزمان با بلندگوهای داخلی ترافیک را هدایت کرده، از صحنه فیلمبرداری کنند و تصویر را به مرکز کنترل از راه دور در زمان واقعی انتقال دهند. به گفته Ma Ershun، معاون مرکز مدیریت برای اولین بار در جهان یک سیستم لوله اگزوز افقی دود  در بالای تونل زیردریایی لوله غوطه‌ور قرار داده شده که راندمان خروجی دود را تا 42 درصد بهبود می‌بخشد. همچنین یک سیستم جدید فن آوری اطفاء حریق و اگزوز دود برای تونل های فوق عریض و قابل تعویض زیردریایی ایجاد شده که به طور موثر تخلیه ایمن آتش را تضمین می‌کند.

این تونل با چراغ‌ها، می‌تواند رنگ را بر اساس دما و شرایط ترافیکی تغییر دهد. در مواقع اضطراری نوارهای نور قرمز می‌شوند. این تونل همچنین مجهز به دستگاه‌های کنترل روشنایی هوشمند است که به طور خودکار روشنایی نور را در سطوح ایمن و راحت تنظیم می‌کند و سفری دلپذیر را برای همه تضمین می‌کند.

 آلینا یی، معاون شرکت Ming yang Smart Energy Group Limited در مراسم افتتاح این پل اعلام کرد که اهمیت این پل فراتر از کاهش فواصل فیزیکی است و علاوه بر ارتباط با شنزن و هنگ کنگ برای گرد هم آوردن صنایع، فناوری‌ها، استعدادها، منابع و سرمایه؛ پتانسیل شرکت های چینی برای مشارکت فعال تر در تحول انرژی جهانی را برجسته می نماید. انتظار می رود که معرفی صنایع از شنزن، به ویژه آنهایی که تکمیل کننده پایگاه صنعتی موجود در جونگشان هستند، چشم انداز اقتصادی شهر را تقویت نماید. گسترش تجارت باعث شده که بسیاری از شرکت‌های مستقر در شنزن، کارخانه‌هایی را در Zhongshan تأسیس کنند که سفرهای مکرر بین دو شهر را ضروری می‌کند. شنزن با بیش از 17 میلیون نفرجمعیت و شرکت‌های فناوری پیشرو متعدد مانند هواوی، تنسنت و بی‌ای‌دی، به عنوان «سیلیکون ولی چین» شناخته می‌شود. درواقع، با ساخت این پل سرزیر توسعه شنزن به جونگشان هدایت می‌شود که فرایند توسعه خیره کننده این منطقه از جنوب چین را بصورت تصاعدی ارتقاء دهد.

علاوه بر این، افتتاح پل ShenZhong فقط یک نقطه عطف زیرساختی نیست بلکه یک شتاب دهنده برای ادغام Zhongshan در GBA است که یک زنجیره تولید جامع، خدمات مالی و پشتیبانی برای صنایع بالادستی و پایین دستی ارائه می دهد. این حرکت استراتژیک، جونگشان را به عنوان یک بازیگر کلیدی در منطقه قرار داده و به رشد پایدار و با کیفیت منطقه کمک قابل توجهی می‌کند. این پروژه بزرگ زنجیره تامین را تسهیل و دسترسی آسان تر به بازار جهانی را فراهم می آورد و در نتیجه رقابت پذیری آنها را افزایش می دهد. زیرساخت های بزرگ حرکتی قابل توجه برای بهبود محیط تجاری GBA است که امکان کاوش در فرصت های تجاری بیشتر در سطح جهانی را فراهم می‌کند و یک پدال گاز برای توسعه اقتصادی GBA است. شرکت ها از این فرصت برای تقویت بیشتر روابط خود با بازار بین المللی و افزایش مستمر رقابت و نفوذ خود استفاده کامل خواهند کرد. در عین حال پیش بینی می‌شود که پروژه‌های حمل و نقل مشابه بیشتری در آینده ایجاد شود تا محیط مطلوب تری برای توسعه شرکت های منطقه ایجاد کند.

لازم به ذکر است خلیج استراتژیک GBA با 56000 کیلومتر مربع مساحت، 86 میلیون نفر جمعیت و تولید ناخالص داخلی بالغ بر 2 تریلیون دلار، نهمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. در سال 2023، کل تولید اقتصادی GBA بیش از 13.6 تریلیون یوان تخمین زده شد که حدود 3.8 تریلیون یوان نسبت به سال 2018 افزایش داشته است و در حال حاضر وارد بهترین مرحله توسعه خود می‌شود. طرح خلیج بزرگ GBA یک برنامه ملی در مقیاس بزرگ است که برای شکل دادن به یک اقتصاد یکپارچه از طریق اتصال اقتصادی و اجتماعی هنگ کنگ، ماکائو و نه شهر گوانجو، شنجن، دونگوان، فوشان، جوهای، هویجو، جونگشای، جیانگمن و ژائوچینگ در دلتای رودخانه مروارید گواندونگ برنامه ریزی شده است. گواندونگ، به عنوان استان پیشرو اقتصادی چین، به طور مداوم حدود بیست درصد از کل واردات و صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. هنگ کنگ که به عنوان یک رابط مالی، کشتیرانی و تجاری جهانی شناخته می‌شود، در بین رقابتی ترین شهرها در سطح بین المللی قرار دارد. در همین حال، طبق گفته WTO ماکائو به عنوان یک بندر آزاد، با سیستم مالیات کم و شبکه تجاری گسترده، در میان بازترین اقتصادهای جهان، قرار می‌گیرد.

در واقع با کمتر از 1 درصد مساحت کشور چین و 6 درصد از کل جمعیت این کشور، 11 درصد تولید ناخالص داخلی چین متعلق به این خلیج است. با توجه به اینکه سهم چین در رشد اقتصادی جهان در طی سالهای اخیر حدود 30 درصد بوده است می‌توان به این مهم دست یافت که GBA نقش مهمی در اقتصاد جهانی داشته و یک منطقه استراتژیک مهم در توسعه ملی چین محسوب می‌شود. پیش بینی می‌گردد که تولید ناخالص داخلی GBA تا سال 2040 به 5.8 تریلیون دلار برسد. این رقم معادل حدود 2.3٪ از تولید ناخالص داخلی جهان است. GBA همچنین دارای چشم انداز اقتصادی بزرگ تری است به طوری که گمانه زنی‌ها بر این باور است که تولید ناخالص داخلی آن تا سال 2040می‌تواند درحدود 5.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی منطقه آسیا و اقیانوسیه را در بگیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما