معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شاخص تولید صنعتی ویتنام (IIP)

اداره کل آمار (GSO) در گزارش ماهانه خود اعلام کرده است که شاخص تولید صنعتی ویتنام (IIP) در 9 ماه اول سال جاری 8.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. GSOدر این گزارش اشاره کرد که تنها در سه ماهه سوم، IIP نزدیک به 9.6 درصد رشد کرد که از رشد 8.78 درصدی در سه ماهه دوم و 6.47 درصدی در سه ماهه اول فراتر رفته است.

رشد 9 ماهه IIP ناشی از بخش تولید (با 9.8 درصد افزایش)، تولید و توزیع برق (11.1 درصد افزایش) و تامین آب و تصفیه فاضلاب (9.9 درصد افزایش) بوده است. در همین حال، بخش معدن 6.4 درصد کاهش یافت.

برخی از صنایع کلیدی با رشد قوی در این دوره همراه بودند نظیر فولاد با 27 درصد افزایش، نفت و گاز (20 درصد)، پارچه (16 درصد)، کود( 13 درصد) و خودروسازی (12 درصد).

در مقابل، GSO اعلام کرد چندین محصول دیگر شاهد کاهش IIP در مقایسه با سال گذشته بودند، مانند نفت خام که 16.5 درصد کاهش داشت. گاز مایع (15 درصد)، تلفن‌های همراه (8 درصد) و زغال سنگ (4 درصد).

در میان 63 شهر و استان مرکزی در سراسر کشور، 60 شهر در 9 ماه گذشته رشد IIP را تجربه کردند، در حالی که بقیه کاهش IIP را گزارش کردند.

GSO خاطرنشان کرد که تعداد کارگران در شرکت های صنعتی تا اول سپتامبر 1.1 درصد ماهانه و 5.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

به طور خاص، تعداد کارگران در بخش شرکت های دولتی در مقایسه با زمان مشابه در ماه گذشته بدون تغییر باقی ماند و نسبت به سال قبل 1 درصد افزایش یافت.

تعداد کارگران در شرکت های غیردولتی نیز 0.9 درصد در ماه و 1 درصد در سال افزایش یافته است، در حالی که تعداد کارگران در شرکت های سرمایه گذاری خارجی 1.3 درصد در ماه و 7 درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

شاخص موجودی کالاهای صنایع تبدیلی و تولیدی نسبت به ماه قبل 5.2 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.5 درصد برآورد شد.

https://vietnamnews.vn/economy/1664514/viet-nam-s-industrial-production-saw-positive-growth-in-nine-months.html

 پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی ویتنام

تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی سودآور به 64 پروژه در سال 2023 افزایش یافته و مجموع سود پس از مالیات 690.4 میلیون دلار آمریکا را ایجاد کرد. در سال 2023، 87 پروژه سرمایه گذاری خارج از کشور درآمدی بالغ بر 9.56 میلیارد دلار آمریکا ایجاد کردند که 1.2 درصد نسبت به سال 2022 کاهش داشته است.

از این میان، 64 پروژه سودآور بودند که مجموع سود پس از کسر مالیات 690.4 میلیون دلار بود که نشان دهنده افزایش 120.85 میلیون دلاری معادل 21.22 درصد نسبت به سال 2022 بود.

در همین حال، 23 پروژه متحمل زیان شده اند که در مقایسه با سال 2022، شش پروژه کاهش داشته است. مجموع زیان به 133.21 میلیون دلار رسیده که کاهش 130.19 میلیون دلاری، معادل 49.4 درصد نسبت به سال 2022 را نشان می دهد.

تا 31 دسامبر 2023، 29 شرکت دولتی (SOE) و شرکت سرمایه گذاری دولتی در سرمایه گذاری خارجی، از طریق سرمایه گذاری مستقیم یا از طریق شرکت های تابعه، مشغول بودند.

کل سرمایه‌گذاری خارجی در سال 2023، 52.64 میلیون دلار در 9 پروژه بود که عمدتاً شامل شرکت‌های تابعه گروه نفت و گاز(با مجموع سرمایه‌گذاری سه پروژه به ارزش 49.21 میلیون دلار) است.

تا 31 دسامبر 2023، کل سرمایه‌گذاری خارج از کشور توسط شرکت‌های دولتی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی و شرکت‌های تابعه آنها به 5.97 میلیارد دلار رسیده است.

سرمایه گذاری خارج از کشور شرکت‌های تابعه گروه نفت و گاز با مجموع 3.3 میلیارد دلار، که 56.53 درصد از کل را تشکیل می دهد، بزرگترین بخش سرمایه گذاری است. ویتل با 1.4 میلیارد دلار (24.67 درصد) و VRG با 773.47 میلیون دلار (12.96 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مجموع سرمایه گذاری خارجی این سه شرکت 94.16 درصد از کل سرمایه گذاری خارج از کشور توسط شرکت های دولتی و سرمایه گذاری دولتی را تشکیل می دهد. سرمایه گذاری‌های خارجی عمدتاً در بخش هایی از جمله نفت و گاز، مخابرات، کاشت و فرآوری لاستیک، استخراج مواد معدنی، کشاورزی، ساخت و ساز، بازرگانی و حمل و نقل هوایی متمرکز شده است .شایان ذکر است، بخش های نفت و گاز، مخابرات و لاستیک 95.92 درصد از کل سرمایه گذاری خارج از کشور را به خود اختصاص داده اند.

https://vietnamnews.vn/economy/1664510/overseas-investments-saw-profit-growth-in-2023.html

قرارداد 8 میلیارد دلاری Vietjet و CFM International

Vietjet با CFM International قراردادی برای تامین بیش از 400 موتور LEAP-1B و خدمات فنی موتورهای هواپیما این خطوط هوایی، با ارزش کلی 8 میلیارد دلار آمریکا امضا کردند.

مراسم امضای قرارداد که در 7 اکتبر در پاریس برگزار شد، با حضور تو لام، دبیرکل و رئیس جمهور ویتنام و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، همراه با هیئت های بلندپایه از دو کشور برگزار شد.

ویت‌جت در بیانیه‌ای گفت: این موتورها از دو سفارش هستند که قبلاً در سال‌های 2016 و 2018 اعلام شده بودند و قرار است تحویل این هواپیما در سال 2025 آغاز شود.

Vietjet Airیکی از مشتریان قدیمیCFM، سرمایه گذاری مشترک بینSafran Aircraft Engines و GE Aerospace بوده است. این شرکت هواپیمایی در حال حاضر 56 هواپیمای ایرباسA321ceo و 17 هواپیمایA320ceo مجهز به موتورهایCFM56-5B را در اختیار دارد.

به گفته این شرکت هواپیمایی، این توافق رابطه با CFM را به سطح بالایی خواهد رساند. این شرکت هواپیمایی اضافه کرد که موتور LEAP با استراتژی رشد پایدار این شرکت هواپیمایی مطابقت دارد و آن را قادر می‌سازد تا هزینه‌های عملیاتی ناشی از سوخت را بهینه کند و در عین حال بهترین تجربه پرواز را به مشتریان خود ارائه دهد.

نگوین تی فونگ تائو، رئیس ویت‌جت، گفت: «سازندگان موتورهای پیشرو در جهان مانند Safran و CFM در کنار Vietjet برای ارائه سفر هوایی مقرون‌به‌صرفه برای میلیون‌ها نفر کار کرده‌اند که باعث رشد در بازار پویای هوانوردی آسیا-اقیانوسیه، از جمله ویتنام می‌شود.»

خانواده موتورهایCFM LEAP بین 15 تا 20 درصد مصرف سوخت و انتشار CO2 کمتر و همچنین بهبود قابل توجهی در نویز نسبت به موتورهای نسل قبلی ارائه می دهد.

این موتور به مشتریانCFM اجازه می دهد تا بیش از 35 میلیون تن در انتشار CO2  کاهش ایجاد کنند. این موتور، موفق‌ترین محصول در تاریخ 50 ساله CFM با بیشترین ساعت‌های پرواز - بیش از 60 میلیون ساعت در تنها هشت سال بوده است.

https://english.vov.vn/en/economy/vietjet-cfm-international-sign-agreement-for-over-400-leap-1b-engines-post1126855.vov

 شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) هانوی

بر اساس گزارش اداره آمار این شهر، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) هانوی در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل 0.66 درصد و نسبت به سال قبل 2.01 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، شاخص بهای مصرف کننده نه ماهه که از سبدی از کالاها و خدمات مصرفی محاسبه می‌شود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.88 درصد افزایش یافته است. سبد کالا مجموعه ای از اقلام است که نشان دهنده الگوهای هزینه مصرف کننده است. به عنوان مثال، CPI معیار رایج تورم است و تغییرات قیمت را در طول زمان برای سبدی از کالاها و خدمات اندازه گیری می‌کند.

در ماه سپتامبر، 9 دسته از 11 دسته کالا و خدمات شاهد افزایش قیمت بودند. غذا و خدمات پذیرایی بیشترین تأثیر را داشتند که با افزایش 1.66 درصدی خود، به افزایش 0.52 درصدی در CPI کلی به دلیل تأثیر طوفان یاگی منجر شده است. این بلای طبیعی قیمت مواد غذایی را 2.04 درصد افزایش داد.

خدمات آموزشی با بازگشت دانش آموزان در تمام سطوح به مدرسه 2.44 درصد افزایش یافت که منجر به افزایش هزینه برای فعالیت های آموزشی شد. قیمت مسکن، برق، آب، سوخت و مصالح ساختمانی به دلیل تقاضای زیاد برای اجاره مسکن دانشجویان 0.88 درصد افزایش یافت.

سایر کالاهایی که افزایش جزئی را تجربه کردند عبارتند از: نوشیدنی و سیگار (0.16 درصد)، فرهنگ، سرگرمی و گردشگری (0.1 درصد)،دارووخدمات بهداشتی، پوشاک و کفش (0.03 درصد).

دو گروه از کالاهایی که قیمت ها در آن اندکی کاهش یافت، حمل و نقل (2.31 درصد) وخدمات پست و مخابرات (0.19 درصد) بودند.

https://english.vov.vn/en/economy/hanois-consumer-price-index-up-066-in-september-post1126762.vov

 ایجاد کدهای منطقه کاشت

هانوی در سال های اخیر سرمایه گذاری‌ها را برای ایجاد کدهای منطقه کاشت برای محصولات کلیدی مانند لونگان، گریپ فروت و موز افزایش داده است و راه را برای صادرات رسمی‌کشاورزی و ارائه مزایای اقتصادی قابل توجه به کشاورزان محلی هموار کرده است.

صدور کدهای منطقه کاشت، که شماره‌های شناسایی خاصی را به مناطق تولیدی اختصاص می دهد، به عنوان "گذرنامه" برای محصولات کشاورزی عمل می‌کند و به آنها برای رقابت داخلی و ورود به بازارهای بین المللی کمک می‌کند.

قبل از دریافت کد منطقه کاشت، محصولات عمدتاً به طور غیر رسمی صادر می‌شد و با وجود رعایت استانداردهای کیفیت، دسترسی به بازارهایی مانند ایالات متحده و استرالیا بدون کد مسدود بود.

در حال حاضر 16 کد منطقه کاشت صادراتی و 133 کد داخلی صادر شده است. در نیمه اول سال 2024، صادرات کشاورزی، جنگلداری و شیلات هانوی از 1.2 میلیارد دلار فراتر رفت که نشان دهنده افزایش 58.5 درصدی بود.

صادرات کلیدی شامل دارچین، ادویه، چای سبز، سبزیجات، میوه‌ها، برنج، قارچ ، فلفل و نشاسته است.

معرفی کدهای منطقه کاشت نه تنها مصرف داخلی و بین المللی محصولات کشاورزی را تسهیل کرده است، بلکه کشاورزان را تشویق کرده است تا به سمت شیوه‌های کشاورزی ایمن و پایدار روی آورند و صنعت کشاورزی حرفه ای تر و پایدار را تقویت کنند.

مدیر یک شرکت پیشرو در صادرات میوه در هانوی معتقد است که در حالی که بازارهای مختلف الزامات مختلفی را برای کدهای منطقه کاشت اعمال می‌کنند، همه مناطق دارای گواهینامه باید به شیوه‌های کشاورزی خوب پایبند باشند و سوابق کشاورزی جامع را حفظ کنند تا از قابلیت ردیابی اطمینان حاصل شود. وی همچنین خاطرنشان کرد که هم کشاورزان و هم کسب و کارها باید رویکردی پیشگیرانه برای کنترل آفات داشته باشند و قوانین مربوط به باقیمانده آفت کش ها را که توسط کشورهای واردکننده تعیین شده است، به شدت رعایت کنند.

دریافت کد منطقه کاشت در تأیید استانداردهای ایمنی و بهداشت محصولات کشاورزی، ایجاد اعتماد و شهرت در بازار بسیار مهم است.

https://vietnamnews.vn/economy/1664624/ha-noi-expands-agricultural-export-markets-with-planting-area-codes.html

قرارداد اعتباری بانک تجاری ویتنام (VPBank) و بانک (JBIC) ژاپن

بانک تجاری ویتنام (VPBank) و بانک (JBIC) ژاپن برای همکاری بین المللی اخیراً یک قرارداد اعتباری به ارزش 150 میلیون دلار برای تأمین مالی پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر و انتقال نیرو در ویتنام امضا کرده اند که به تحقق هدف دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2050 کمک شایانی خواهد نمود. مراسم امضای قرارداد روز چهارشنبه در دفتر مرکزی VPBank در هانوی برگزار شد.

JBIC یک موسسه مالی دولتی با ماموریت حفاظت از محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب و هوایی از طریق همکاری با سازمان‌های مالی در کشورهای مختلف، با استفاده از برنامه‌ها و منابع مالی متنوع برای پروژه‌های سرمایه گذاری توسعه پایدار است.

در جریان کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP26)،  دولت ویتنام هدف ملی خود را برای دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2050 اعلام کرد.

برای تحقق این هدف، برنامه هشتم توسعه نیرو (PDP 8) که در سال 2023 منتشر شد، به عنوان یک هدایت کننده انتقال تولید برق از سوخت های فسیلی به منابع انرژی تجدید پذیر است. ویتنام توسعه سیستم های برق هوشمند، ادغام منابع انرژی تجدیدپذیر و ارتقاء و ساخت شبکه‌های انتقال و توزیع برق مدرن را تسریع خواهد کرد. در راستای اهداف هر دو دولت، انتظار می‌رود وام ۱۵۰ میلیون دلاری میان‌مدت ارائه شده توسط JBIC به VPBank  به مشتریان شرکت‌ها و پروژه‌هایی در زمینه‌های توسعه شبکه برق و انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت شود که تأثیر مثبتی بر حفاظت از محیط‌زیست دارد.

این وام بخشی از ابتکار- AZEC  جامعه انتشار صفر آسیا - است که توسط دولت ژاپن در تلاش برای دستیابی به  کاهش انتشار کربن و رشد اقتصادی مطابق با شرایط هر کشور راه اندازی شده است.

همکاری بین VPBank و JBIC نقطه عطف مهمی است که بر اعتماد موسسات مالی بین‌المللی به عملیات بانک‌های داخلی تاکید می‌کند.

این مشارکت همچنین روابط قوی بین ویتنام و ژاپن را در بخش های مختلف از جمله اقتصاد، مالی، سرمایه گذاری و صنعت تقویت می‌کند.

طبق داده‌های آژانس سرمایه گذاری خارجی زیر نظر وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری، تا پایان ژوئن 2024، ژاپن یکی از سه کشور برتر با بزرگترین سرمایه سرمایه گذاری ثبت شده در ویتنام است که مجموعاً بیش از 76 میلیارد دلار است.

قبل از این خط اعتباری از JBIC، VPBank با موفقیت چندین وام مالی پایدار بین المللی در مقیاس بزرگ، از جمله تعهد 300 میلیون دلاری از سوی شرکت مالی توسعه بین المللی ایالات متحده (DFC) در سال 2023، وام های سندیکایی از موسسات مالی بزرگ با حمایت شریک استراتژیک SMBC (ژاپن) در مجموع نزدیک به 1.7 میلیارد دلار جمع آوری کرد.

در سال 2022، این بانک 500 میلیون دلار وام سندیکایی از پنج موسسه مالی برجسته دریافت کرد: بانک توسعه آسیایی (ADB)، شرکت بانکداری سومیتومو میتسوی (SMBC)، آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا)، بانک ANZ و .Maybank Securities

https://vietnamnews.vn/economy/1664674/vpbank-signs-150-million-loan-agreement-to-fund-clean-energy-projects.html

15 بانک ویتنام در میان 500 برند برتر بانکی جهان

طبق اعلام انجمن بانک های ویتنام، پانزده بانک ویتنامی در میان 500 برند برتر بانکی جهان که اخیراً توسط مشاور ارزش گذاری برند پیشرو جهانی Brand Finance معرفی شده اند، قرار دارند.

از این تعداد، 9 بانک به جایگاه بالاتری صعود کردند، سه بانک برای اولین بار معرفی شدند، در حالی که سه بانک شاهد افت جزئی در رتبه‌بندی بودند.

به طور خاص، بانک سهامی تجاری بین المللی ویتنام (VIB) با 66 پله صعود از رتبه 491 در سال 2023 به رتبه 425 در سال 2024 صعود کرد.

بانک توسعه شهر هوشی مین(HDBank)  با 33 پله صعود از رتبه 399 در سال 2023 به رتبه 366 در سال 2024 رسید  Sacombank با 32 پله افزایش به رتبه 322 رسید ACB با 30 پله صعود در رتبه 243 قرار گرفت در حالی که Vietinbank از رتبه 171 در سال 2023 به رتبه 157 ارتقا پیدا کرد.

TPBank، LPBank  و MSB برای اولین بار در این لیست قرار گرفتند و به ترتیب در رتبه‌های 326، 424 و 458 قرار گرفتند.

در همین حال،  Agribank از 159 در سال 2023 به 162، VPBank  از 173 به 175 و SHB از 419 به 436 سقوط کرده است.

گزارش Brand Finance نشان داد که ارزش ترکیبی 500 برند برتر بانکی با ارزش جهان به رکورد 1.44 تریلیون دلار آمریکا رسیده است که تقریباً دو برابر یک دهه قبل بود.

برندهای بانکی چینی از نظر ارزش بهبود یافتند و چهار جایگاه با ارزش ترین برندهای بانکی را حفظ کردند و ارزش برند خود را افزایش دادند.

ICBC (بانک صنعتی و تجاری چین) جایگاه خود را به عنوان ارزشمندترین برند بانکی جهان برای هشتمین سال متوالی حفظ کرد و ارزش برند را با افزایش سه درصدی به 71.8 میلیارد دلار رساند. بانک ساختمانی چین، بانک کشاورزی چین و بانک چین به ترتیب در جایگاه‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

https://vietnamnews.vn/economy/1664676/fifteen-vietnamese-banks-named-in-the-global-top-500-banking-brands.html

 گردش مالی صادرات 9 ماهه ویتنام

با نتایج مثبت ثبت شده در 9 ماهه اول سال 2024 و تلاش‌های کسب‌وکارها، کارشناسان نسبت به چشم‌انداز درخشان صادرات کشور در باقی سال برای رسیدن به رکورد تاریخی 400 میلیارد دلار خوش‌بین هستند.

آمارهای اداره کل آمار (GSO) نشان داد که گردش مالی صادرات ویتنام در ماه سپتامبر به 34.05 میلیارد دلار رسید که 10.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و این رقم در سه ماهه سوم سال جاری 108.6 میلیارد دلار برآورد شد که 15.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 10.6 درصد نسبت به سه ماهه دوم رشد داشته است.

در دوره ژانویه تا سپتامبر، صادرات این کشور به 299.63 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.4 درصد افزایش داشت. به ویژه، بخش تولید و فرآوری 263.47 میلیارد دلار آمریکا صادرات کرده است که 87.9 درصد ازکل را تشکیل می دهد.

در 9 ماهه اول سال جاری، محصولات با گردش مالی بالای صادراتی شامل رایانه، محصولات الکترونیکی، تلفن، لباس، کفش، محصولات چوبی و مبلمان، غذاهای دریایی، سبزیجات و میوه‌ها بوده است.

هفت گروه از کالاها دارای گردش مالی بیش از 10 میلیارد دلار آمریکا، 11 گروه کالا با گردش مالی بیش از 5 میلیارد دلار آمریکا و 31 گروه دیگر با صادرات بیش از یک میلیارد دلار هستند.

در این دوره، ایالات متحده با گردش مالی 89.5 میلیارد دلاری، بزرگترین واردکننده کالاهای ویتنامی‌بود.

ویتنام از مازاد تجاری 2.29 میلیارد دلاری در ماه سپتامبر و 20.79 میلیارد دلاری در 9 ماهه امسال برخوردار بود .اگر این سرعت رشد در بقیه سال حفظ شود یا ارتقا یابد، احتمالاً رکورد جدیدی در صادرات ثبت خواهد شد.

نگوین گفت که به لطف رشد بازارهای بزرگی مانند چین، ایالات متحده و کره جنوبی، صادرات میوه و سبزیجات ویتنام در سال جاری احتمالاً به نقطه عطف جدیدی حدود 7 میلیارد دلار خواهد رسید.

در همین حال، رئیس انجمن نساجی و پوشاک ویتنام خاطرنشان کرد که صادرات پوشاک و منسوجات انتظار می رود در بقیه سال بیش از 4 میلیارد دلار در هر ماه افزایش یابد و کل درآمد در سال را به سمت بیش از 41 میلیارد دلار سوق دهد.

ویتنام در تلاش است تا مذاکرات، امضا و تصویب قراردادهای آزاد تجاری و پیوندهای اقتصادی جدید با بازارهای بیشتر، در ابتدا با رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی، را تسریع بخشد و  بازارها و زنجیره‌های تامین را متنوع کرده و صادرات خود را افزایش دهد.

https://english.vov.vn/en/economy/bright-prospects-for-exports-to-set-new-record-in-2024-experts-post1127185.vov

اجلاس کسب و کار و سرمایه گذاری آسه آن (ASEAN BIS)

آقای فام مین چین نخست وزیر ویتنام در تاریخ 8 اکتبر و به عنوان بخشی از حضور خود در اجلاس سرانASEAN ، در اجلاس کسب و کار و سرمایه گذاری آسه آن (ASEAN BIS) در وینتیان لائوس، شرکت و سخنرانی مهمی را ایراد کرد.

وی تاکید نمود که علیرغم بسیاری از تحولات پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی در جهان، آسه‌آن همچنان با روحیه خوداتکایی و خود تاب‌آوری، به‌عنوان مرکز رشد، پابرجا است.

ایشان از شرکت ها و بازرگانان خواست کمک های بیشتری کنند تا کشورهای آسه آن به ارتقای همبستگی و خوداتکایی خود ادامه دهند و دولت های آنها بتوانند به اهداف تعیین شده خود دست یابند.

او گفت: اولاً، شرکت‌ها و کارآفرینان باید در ایجادیک آسه‌ آن خود تاب‌آور که می‌تواند در رسیدگی به مسائل نوظهور و جهانی مشارکت داشته باشد، پیشگام باشند.

ثانیاً، آنها باید در ارتقای ارتباطات اقتصادی، با اتصالات نرم از جمله ایجاد نهادها، به اشتراک گذاری تجربه، ایجاد سیاست های اولویت دار برای مناطق دارای اولویت و همچنین ایجاد اتصالات سخت مانند زیرساخت های حمل و نقل و زیرساخت های دیجیتال پیشگام باشند.

ثالثاً، کسب‌وکارها باید در توسعه علم و فناوری و نوآوری، استارت‌آپ‌ها، به ویژه در واکنش به تغییرات آب و هوایی، پیری جمعیت، بلایای طبیعی و بیماری‌های همه‌گیر پیشگام باشند.

چهارم، از کسب‌وکارها خواسته می‌شود تا در ایجاد زیرساخت‌های استراتژیک در هر کشور و ارتقای اتصال زیرساخت‌ها بین کشورها، به‌ویژه در سیاست‌گذاری و بسیج منابع برای توسعه زیرساخت‌ها پیشگام باشند.

پنجم، باید در ادغام درون آسه آن و ادغام جهانی پیشگام باشند، زیرا اکنون هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی مسائل جهانی را حل کند. بنابراین، باید چندجانبه گرایی و همبستگی بین المللی را ترویج کرد و منافعی را برای مردم به ارمغان آورد.

وی با اشاره به عوامل اساسی توسعه و دستاوردهای مهم ویتنام، اظهار داشت که ویتنام بر اساس سه ستون  ساختن دموکراسی سوسیالیستی، ساختن یک دولت قانون مدار سوسیالیستی و توسعه یک اقتصاد بازار سوسیالیستی، از کشور محافظت می‌کند، آن را می سازد و توسعه می دهد.

دیدگاه ثابت کشور این است که مردم را به عنوان مرکز، موضوع، هدف، نیروی محرکه و منبع توسعه قرار دهد، بدون اینکه پیشرفت و امنیت اجتماعی را فدای رشد اقتصادی کند.

وی همچنین به وظایف کلیدی ویتنام در امور خارجی و یکپارچگی، توسعه اقتصادی، دفاع و امنیت ملی، توسعه فرهنگی، تامین امنیت اجتماعی، تشکیل حزب و نظام سیاسی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ویتنام در چند وقت اخیر با ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم و ایجاد تعادل عمده به نتایج مهمی دست یافته است، افزود که این کشور 16 توافقنامه تجارت آزاد را با 60 کشور و منطقه امضا کرده است.

وی گفت که ویتنام در کنار اجرای جدی تعهدات در چارچوب جامعه اقتصادی آسه آن و با شرکای خود، به طور مداوم فضای سرمایه گذاری و کسب و کار خود را بهبود بخشیده است.

در حال حاضر، ویتنام بر اجرای سه مساله استراتژیک یعنی تکمیل نهادها، توسعه زیرساخت های استراتژیک، و توسعه منابع انسانی تمرکز دارد.

این کشور همچنین به ترویج صنایع با فناوری پیشرفته مانند هوش مصنوعی(AI)، فناوری اطلاعات، تولید تراشه‌های نیمه‌هادی و تحول دیجیتال جامع اولویت می دهد.

نخست وزیر با تشکر از شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ویتنام، از جمله سرمایه گذاران آسه آن، تاکید کرد که ویتنام همیشه مطلوب ترین شرایط را برای آنها ایجاد می‌کند تا به طور کامل توانایی‌ها و خلاقیت های خود را توسعه دهند و پتانسیل و مزیت های رقابتی ویتنام را بهینه کنند.

 https://english.vov.vn/en/economy/vietnamese-pm-delivers-speech-at-asean-business-and-investment-summit-post1127123.vov

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما