معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۷:۴۱

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم شهریور ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

 تاکید رئیس جمهور دومینیکن بر فرصت های سرمایه گذاری در این کشور

آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهوری دومینیکن، در سخنرانی خود در کنفرانس سرمایه گذاری زیرساختی در آمریکای لاتین و کارائیب مربوط به بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب (CAF) که در نیویورک برگزار می‌شود گفت که برای بیش از پنجاه سال، اقتصاد دومینیکن شاهد دستاورد قابل توجهی بوده: متوسط رشد اقتصادی سالانه حدود 5٪. که در نتیجه، جمهوری دومینیکن به تولید ناخالص داخلی بیش از 130 میلیارد دلاری دست یافته است که این کشور را به هفتمین اقتصاد بزرگ در آمریکای لاتین و کارائیب تبدیل کرده است. همچنین رئیس جمهور گفت که ثبات اقتصاد کلان سرمایه گذاران را جذب کرده است و به همین دلیل جریان مهمی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی (نزدیک به 4 درصد تولید ناخالص داخلی در سال های اخیر) وجود دارد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه با این وجود در بخش انرژی در سال‌های آینده لازم است  حدود 5.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، تاکید کرد: "هدف ما این است که تا سال 2027 به یک ذخیره برق دست پیدا کنیم و مازادی ایجاد کنیم که به ما امکان ‌دهد تا پروژه کابل زیردریایی برای فروش برق به پورتوریکو را به تحقق برسانیم. هدف دیگر ما رسیدن به 30 درصد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 است". در رابطه با موضوع حیاتی لجستیک، وی توضیح داد که زیرساخت های فیزیکی و انسانی لازم برای معرفی رسمی جمهوری دومینیکن به عنوان یک هاب لجستیکی در سطح جهانی وجود دارد. وی همچنین تاکید نمود که این کشور دارای 10 بندر دریایی است که محموله‌های بین المللی را جابجا می‌کنند و سالانه حدود 2.5 میلیون کانتینر حمل می‌کنند.

https://acento.com.do/economia/abinader-destaca-en-ee-uu-la-estibilidad-economica-y-las-oportunidades-de-inversion-en-r-d-9390076.html

وزیر کشاورزی از اصلاحات در بخش کشاورزی خبر داد

آقای لیمبر کروز، وزیر کشاورزی جمهوری دومینیکن، طی بیست و ششمین نشست ملی رهبران بخش کشاورزی اعلام کرد که "اصلاحات قابل توجهی" در این کشور در بخش کشاورزی انجام خواهد شد. وزیر کشاورزی با تاکید بر اینکه این اصلاحات به دنبال تقویت امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی در جمهوری دومینیکن است گفت که اصلاحات مزبور حوزه‌های بهداشت، سوابق تولیدکنندگان ، تامین مالی و بیمه کشاورزی را در بر خواهد گرفت.

https://acento.com.do/economia/ministro-de-agricultura-presenta-reformas-en-el-sector-agropecuario-9390274.html

برگزاری سی و ششمین نمایشگاه تجاری گردشگری در دومینیکن  

انجمن هتل و گردشگری جمهوری دومینیکن (Asonahores)، از برگزاری سی و ششمین نمایشگاه تجاری آن بخش (بزرگترین پلت فرم تجاری بین تامین کنندگان و شرکت های بخش جهانگردی) خبر داد که از 9 تا 11 اکتبردر «BlueMall Puntacana» صورت خواهد گرفت. آقای دیوید لیبر، رئیس « Asonahores،»  گفت: "صنعت جهانگردی ثابت کرده که یک محور کلیدی برای اقتصاد جمهوری دومینیکن است و تنها در سال 2022، بخش هتلداری در مجموع 139 میلیارد پزو ( 19٪ از تولید ناخالص داخلی) را به خود اختصاص داده است.

https://acento.com.do/economia/asonahores-anuncia-su-xxxvi-exposicion-comercial-9387978.html

140 خریدار از 32 کشور برای حضور در هاب کامارا سانتو دومینگو 2024 وارد دومینیکن شدند

مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) تایید کرده است که 140 خریدار در مهمترین نمایشگاه تجاری چند بخشی در کارائیب «هاب کامارا سانتو دومینگو 2024» که از 3 تا 5 سپتامبر در هتل بین المللی ال امباجادور برگزار گردید، شرکت نمودند. خریداران مزبور از 32 کشور با هدف امضای قراردادهای تجاری و ترویج تجارت با صادرکنندگان دومینیکن در این کشور حضور یافتند . از جمله کشورهای شرکت کننده ایالات متحده، اسپانیا، کوبا، ترینیداد و توباگو، آروبا، کوراسائو، گویان، باهاما، چین و پورتوریکو بودند. 

https://acento.com.do/economia/prodominicana-reunira-en-santo-domingo-a-140-compradores-de-mas-de-32-paises-9388847.html

میانگین هزینه جهانگردان خارجی در جمهوری دومینیکن

میانگین هزینه جهانگردانی که از جمهوری دومینیکن بازدید می‌کنند در هفت ماه اول سال جاری نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و به طور متوسط به 167.30 دلار آمریکا در روز برای 7.87 شب اقامت رسیده است. این رقم هزینه جهانگردانی را که در سال 1998 به این کشور سفر کردند دو برابر می‌کند که 92.20 دلار آمریکا اما با اقامت طولانی تر(میانگین 10.3 شب) بود. بیشترین تعداد بازدیدکنندگان همچنان از ایالات متحده، کانادا و مکزیک (به همین ترتیب) می آیند. دومین منبع جهانگردان برای جمهوری دومینیکن اروپا است(ابتدا از فرانسه و سپس از اسپانیا، ایتالیا، نروژ و پرتغال).  

https://listindiario.com/economia/sector-turistico/20240904/gasto-promedio-turistas-republica-dominicana-us-167-30_824068.html

جمهوری دومینیکن موفقیت برنامه ملی مسکن موسوم به " مسکن شاد " را برجسته می‌کند

شتر کوری لورا، معاون وزیر پروژه‌های سرمایه گذاری وزارت ریاست جمهوری دومینیکن گفت که طرح ملی مسکن موسوم به «خانواده شاد» ، بر بیش از 7370 خانواده تأثیر گذاشته است. آقای لورا تصریح کرد: 53 درصد از خانوارهای بهره مند رشد مالی داشته اند و 64 درصد نیز شاخص کیفیت زندگی خود را ارتقا داده اند. وی خاطرنشان کرد: از طریق این طرح، تخصیص مالی 46 درصد خانواده‌ها و تسهیل دسترسی آنها به وام‌های بانکی محقق شده است. معاون وزیر همچنین خاطرنشان کرد: طرح مسکن به 11 استان و 19 شهرداری در سراسر کشور رسیده است. نکته جالب دیگر این است که 91 درصد از خانواده‌ها اعلام کرده اند که بدون حمایت طرح ملی مسکن «خانواده شاد» نمی‌توانستند خانه بخرند.

https://acento.com.do/economia/plan-familia-feliz-ha-impactado-a-7370-familias-9387967.html

تامین مالی11 میلیارد و 418 میلیون پزوی بانک دومینیکنی «باندکس» در پروژه‌های توسعه ای این کشور

بانک توسعه و صادرات جمهوری دومینیکن (Bandex) بطور کلی مبلغ 11 میلیارد  و 418 میلیون پزو (بیش از 191 میلیون دلار) را به نفع مشتریان خود در سراسر کشور از طریق برنامه‌های مانند پیشرفت بهداشت باندکس، زیرساخت اجتماعی، تحولات باندکس، ایننووا باندکس و برنامه صادرات پرداخت کرده است. از سوی دیگر، برنامه اعطای وام این بانک رشد قابل توجهی داشته است (از 199 میلیون پزور در سپتامبر 2020 به 9 میلیارد و 516 میلیون پزو در ژوئن 2024).

https://listindiario.com/economia/finanzas/20240903/bandex-finanado-rd-11-418-millones-proyectos-desarrollo_823921.html

تجار مناطق آزاد شکایت دارند که نمی‌توانند پرسنل واجد شرایط کار را پیدا کنند

آقای مارکو کابرال، رئیس انجمن شرکت‌های مناطق آزاد سیبائو، بر دشواری فزاینده شرکت‌ها برای به‌دست‌آوردن پرسنل واجد شرایط  برای کار در این مناطق تاکید کرد و علت آن را مشکلات تاریخی سیستم آموزشی کشور دانست. وی در این راستا گفت: "به عنوان یک کشور، ما باید وظیفه ارتقاء کیفیت آموزشی را با اولویت بالا بر عهده بگیریم تا آینده رقابتی را داشته باشیم." وی همچنین با تاکید بر اهمیت منطقه شمالی کشور برای اقتصاد کشور افزود که در آن منطقه 50 درصد از  پارک های منطقه آزاد، 51 درصد از شرکت ها و 37 درصد از مشاغل متمرکز هستند. 

https://listindiario.com/economia/industria/20240903/empresarios-zf-quejan-consiguen-personal-calificado_823928.html

حضور شرکت های کوبایی در رویداد تجاری «کامارا هاب سانتو دومینگو»

بیش از 10 شرکت کوبایی، اعم از دولتی و خصوصی، در رویداد تجاری «کامارا هاب سانتو دومینگو 2024» در جمهوری دومینیکن شرکت نمودند . هدف از رویداد مزبور ایجاد اتحادهای تجاری و استراتژیک بین شرکت ها است. خانم ناتاشا گوسمان گارسیا، مدیر حقوقی اتاق بازرگانی کوبا، گفت که کوبا در این رویداد بر صادرات و واردات تمرکز دارد و در این راستا حضور شرکت های حمل و نقل هوایی مانند «Aerovaradero» و گروه شرکت های بخش تجارت خارجی (Gecomex) واجد اهمیت می‌باشد. برگزار کنندگان از  مشارکت 140 شرکت از مناطق مختلف جهان در این رویداد خبر داده اند.

https://www.prensa-latina.cu/2024/09/04/cuba-presente-con-mas-de-10-empresas-en-hub-camara-santo-domingo/

جامائیکا

جامائیکا 253 میلیون دلار از صندوق بین المللی پول دریافت خواهد کرد

جامائیکا 253 میلیون دلار آمریکا از صندوق بین المللی پول پس از سومین بررسی "تسهیلات پیشگیرانه و نقدینگی" کشور (LPL) و "صندوق تاب آوری و پایداری" (FRS) دریافت خواهد کرد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که«FRS» از برنامه جاه‌طلبانه جامائیکا برای انعطاف‌پذیری بیشتر اقتصاد در برابر تغییرات آب و هوایی، از جمله اصلاحات برای تسریع انتقال به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهبود تمرکز سیاست ها بر آب و هوا حمایت کرده است. صندوق بین المللی پول همچنین ادعا می‌کند که هنوز تحت "PPL" 964 میلیون دلار دیگر برای تخصیص وجود دارد. "PLL" از تلاش های جامائیکا برای بهبود نظارت مالی، حل بحران و چارچوب های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم حمایت کرده است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-to-receive-us253-million-disbursement-from-imf

کسری تجاری جامائیکا در سه ماه اول سال 2024 افزایش یافت

بر اساس آخرین داده‌ها در مورد تجارت کالاهای بین المللی که توسط موسسه آمار جامائیکا (STATIN) منتشر شده است کسری تجاری جامائیکا طی سه ماه اول سال 2024 افزایش یافته است. در دوره ژانویه تا آوریل، کسری تجاری این کشور 1.8 میلیارد دلار بود که در مقایسه با 1.76 میلیارد دلار در مدت مشابه در سال 2023 افزایش یافته است. STATIN می‌گوید ارزش واردات در این دوره 0.5 درصد افزایش یافته و به 2450 میلیون دلار رسیده است. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaicas-trade-deficit-up-for-first-three-months-of-the-year

همکاری بخش خصوصی جامائیکا با بانک ملی این کشور برای بهبود اشتغال

اعضای بخش خصوصی جامائیکا می‌گویند که گفت و گویی را با بانک جامائیکا در مورد راه‌هایی که معتقدند می‌توانند شرایط را برای مشاغل بهبود بخشد آغاز کنند. آقای متری سیگا، رئیس سازمان بخش خصوصی جامائیکا (PSOJ) در مصاحبه با رادیو جامائیکا گفت: "ما در حال کار بر روی اسنادی هستیم که به بانک جامائیکا  ارائه خواهیم کرد، بنابراین نمی خواهم در مورد آن صحبت کنم ولی در هفته‌های آینده به آنها توضیح خواهیم داد که چگونه معتقدیم که آنها می‌توانند به کاهش بسیاری از مشکلات مشاغل و مردم جامائیکا کمک کند.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/private-sector-interests-to-dialogue-with-boj-on-improving-business-conditions

توجه به آموزش بیشتر برای پرورش آینده نیروی انسانی شاغل در بخش های اقتصادی جامائیکا

با توجه به کمبود نیروی کار و افزایش جرم و جنایت در جامائیکا آقای  جان محفود، رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا معتقد است که لازم است فرصتی به "کسانی که مدرسه را رها کرده اند داده شود تا آنها حرفه مناسبی را یاد بگیرند و به فرآیند تولید به پیوندند." بر اساس داده‌های موسسه آمار جامائیکا برای سه ماهه اول سال 2024، این کشور با تقریباً 2.1 میلیون نفر در سن کاری و با وجود نرخ پایین بیکاری( تقریباً 5 درصد) تنها دارای حدود 1.4 میلیون نفر نیروی کار به طور فعال در بازار کار می‌باشد. بدین ترتیب می‌شود گفت که حدود 700 هزار نفر که در سن کار کردن قرار دارند در بازار کار حضور ندارند. آمار دیگر نشان می دهد که از 1.4 میلیون نفری که به طور فعال در بازار کار حضور دارند تعداد زیادی از آنها فاقد گواهی‌های تخصصی مورد نیاز برای انجام آن کار هستند و تنها 227 هزار و 300 نفر دارای تحصیلات عالی می‌باشند . علیرغم نرخ رسمی‌پایین بیکاری، تولیدکنندگان برای یافتن تکنسین‌های واجد شرایط مانند : برق کاران، تکنسین‌های مکانیک، تکنسین‌های برق، رانندگان لیفتراک و سایر پرسنل فنی واجد شرایط با چالش های قابل توجهی روبرو هستند. 

https://www.jamaicaobserver.com/2024/09/04/cultivating-jamaicas-future/

وزارت کشاورزی جامائیکا بیش از 50 میلیون پزو به تولیدکنندگان در منطقه آسیب دیده سانفرانسیسکو د ماکوریس اختصاص داده است

وزارت کشاورزی جامائیکا رقم 50 میلیون و 40 هزار و 750 پزو به 401 تولیدکننده محصولات کشاورزی در «سانفرانسیسکو د ماکوریس»، استان دوارته که در ماه می‌گذشته تحت تأثیر گردباد قرار گرفتند، غرامت پرداخت کرد. تحویل  منابع مالی مزبور توسط آقای لیمبر کروز وزیر کشاورزی از طریق برنامه مسیر همبستگی کشاورزی انجام شد. آقای وزیر همچنین دو اتاق حرارتی جوانه زنی نهال موز را افتتاح کرد. 

https://acento.com.do/economia/agricultura-entrega-mas-de-rd-50-millones-a-productores-de-san-francisco-de-macoris-9389668.html

 هائیتی

هائیتی می خواهد تولید کاکائو را در این کشور احیا کند

تحت نظارت گروه «Croissance» و «کشاورزان و دامپزشکان بدون مرز»(AVSF)، کارگاهی با هدف جمع آوری پیشنهادهای جدید برای توسعه زنجیره ارزش کاکائو در هائیتی برگزار شد. چندین بازیگر از بخش دولتی و خصوصی کاکائو و انجمن‌ها در این کارگاه که بخشی از پروژه "Jaden Kreyòl PROFISUD" میباشد و با همکاری امور جهانی کانادا (AMC) و همکاری سوئیس تامین مالی می‌شود، شرکت کردند. طی افتتاحیه این رویداد آقای ورنت جوزف، وزیر کشاورزی، منابع طبیعی و توسعه روستایی، گفت که انتظار دارد شرکت کنندگان بتوانند پاسخی به این سوال بیابند: «چگونه می‌توانیم دوباره بخش کاکائو را در هائیتی توسعه دهیم؟ با گذشت سالها، تولید کاکائو در هائیتی کاهش یافته است: در سال 1960 این کشور سالانه 20 هزار تن و در سال 2002 تنها 5000 تن تولید کاکائو داشته است .

https://lenouvelliste.com/article/249931/pour-la-gouvernance-et-le-developpement-de-la-chaine-de-valeur-du-cacao

تضمین کیفیت محصولات غذایی در هائیتی

آقای آدر لاروش، مهندس کشاورزی متخصص در علوم و فناوری مواد غذایی بر اهمیت تضمین کیفیت غذا در هائیتی تاکید نمود. وی در این راستا گفت که در حال حاضر بسیاری از مردم هائیتی آنچه را که می‌توانند پیدا کنند مصرف می‌کنند بدون این که وقت یا ابزاری برای بررسی کیفیت محصولات داشته باشند. این وضعیت جمعیت را در معرض خطر بیماری‌هایی مانند آلرژی یا عفونت قرار می دهد که می‌تواند عواقب جدی برای سلامت عمومی‌به ویژه در صورت شیوع این بیماری‌ها داشته باشد. همچنین آقای لاروش با تاکید بر اهمیت نقش دولت در این زمینه، افزود که در حال حاضر رعایت استانداردهای کنترل کیفیت به صورت داوطلبانه است، بنابراین شرکت ها هستند که تصمیم می‌گیرند که آیا می خواهند به استانداردها احترام بگذارند یا خیر. 

https://lenouvelliste.com/article/249972/assurer-la-qualite-des-produits-alimentaires-en-haiti-un-enjeu-crucial-pour-la-sante-et-la-competitivite-du-marche

تحلیلگران بر تأثیر کلی ناامنی بر اقتصاد هائیتی تاکید می‌کنند

پس از زلزله 12 ژانویه 2010 در هائیتی مطالعات مربوط به ارزیابی وقایع غیر مترقبه و تأثیرات آن بر اقتصاد کشور انجام شد . همچنین  پس از عبور طوفان‌های مختلف از کشور بلافاصله مقامات ذیربط به ارزیابی تاثیرات آن بر اقتصاد هائیتی پرداختند. معمولاً مطالعات مزبور با حمایت سازمان‌های بین المللی انجام می‌شود و هدف آن این است که میزان خسارت اقتصادی را تخمین بزنیم تا تصور روشنی از هزینه‌های بازسازی احتمالی داشته باشیم. با این حال، فاجعه ناشی از نا امنی گسترده در هائیتی در چارچوب فعالیت های از پیش تعریف شده سازمان‌های بین المللی که از نتایج ارزیابی‌های فوق الذکر برای ارائه پیشنهادهای مالی به کمک کنندگان بین المللی استفاده می‌کنند، قرار نمی‌گیرد. بسیار بعید است که از آنها بخواهند در بازسازی کشوری که عمدتاً فاجعه نا امنی موجود توسط خود مردم آن کشور به وجود آمده است هزینه کنند. تحلیلگران بر این باورند که ارزیابی تاثیر نا امنی بر اقتصاد ملی در سریع ترین زمان ممکن ضروری است. ارزیابی تأثیر عینی باید نا امنی‌های عاطفی، سلامتی و غذایی، سرقت، آدم ربایی، قتل، از دست دادن شغل، کالاها و خدمات را در نظر بگیرد.  

https://lenouvelliste.com/article/249988/quel-est-limpact-global-de-linsecurite-sur-leconomie-haitienne

هائیتی برنامه ای را برای تقویت مدیریت دولتی اجرا می‌کند

دولت هائیتی برنامه خود را برای تقویت بخش مدیریت دولتی که امروز از کسری پرسنل و پرداخت حقوق به کارگران غایب رنج می‌برد را آغاز کرد. اولین قدم، ایجاد یک پلتفرم آنلاین برای تهیه فهرستی از تمام پیمانکاران در بخش مدیریت دولتی است. در حال حاضر هزاران پست خالی در مدیریت دولتی وجود دارد، زیرا بین 8 تا 10 هزار کارمند ( از 103 هزار مقام موجود) کشور را ترک کرده اند. به نوبه خود خانم ماری کتلین فلورستال، وزیر اقتصاد و دارایی‌هائیتی بر اهمیت انجام بررسی دقیق در رابطه با حضور فیزیکی این کارگران در محل کارشان تاکید نمود زیرا هزاران نفر همچنان حقوق خود را دریافت می‌کنند در حالی که از هائیتی خارج  شده اند. 

https://www.prensa-latina.cu/2024/09/03/haiti-con-estrategia-para-fortalecer-la-administracion-publica/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما