معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۶:۴۰

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 40 درصدی واردات طلا به عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد مجموع ارزش واردات طلای این کشور تا پایان ماه می 2024 نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن با افزایش 41 درصدی به حدود 460 میلیون دلار رسیده است. عمان در این مدت حدود 8 هزار و 443 کیلوگرم طلا وارد کرده است. این گزارش با اشاره به اینکه مجموع ارزش صادرات طلای عمان در بازه زمانی مذکور 23 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 کاهش داشته، می افزاید امارات عربی متحده، هنگ کنگ، ترکیه، بحرین و روسیه مهمترین صادرکنندگان طلا به عمان به شمار می آیند. همچنین در این گزارش ذکر شده است که ایران مهمترین کشوری است که طلای خود را از عمان صادرات مجدد می‌کند و تا پایان ماه می 2024 مجموع ارزش صادرات مجدد طلای ایران از طریق عمان حدود 110 میلیون دلار بوده است.

منبع: عمان آبزرور

سیر صعودی بهای میوه و سبزیجات در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد قیمت انواع میوه و سبزیجات در ماه جولای 2024 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب با افزایش 7 ممیز 6 دهم درصدی و 20 درصدی همراه بوده است.

این گزارش می افزاید افزایش بهای میوه و سبزیجات در عمان به دلیل افزایش هزینه‌های بندری و کاهش میوه و سبزیجات داخلی در بازار به دلایل فصلی و آب و هوایی بوده است.

منبع: مسقط دیلی

تجارت 2 میلیارد و 300 میلیون دلاری عمان و اتحادیه اروپا

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد حجم تبادلات تجاری میان عمان و کشورهای اتحادیه اروپا تا پایان ماه می 2024 با افزایش 9 و نیم درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است. مجموع صادرات عمان به کشورهای اتحادیه اروپا حدود 515 میلیون دلار و مجموع واردات عمان از این کشورها یک میلیارد و 615 میلیون دلار گزارش شده است. همچنین در این مدت حدود 160 میلیون دلار کالا از عمان به کشورهای اتحادیه اروپا صادرات مجدد شده است.

منبع: عمان آبزرور

جریمه سنگین فروش لاستیک های مستعمل خودرو

سازمان حمایت از مصرف کننده عمان اعلام کرد جریمه فروش لاستیک های مستعمل خودرو از یک هزار و 300 دلار به 2 هزار و 600 دلار افزایش یافته است. همچنین در صورت تکرار این تخلف، جریمه نیز دو برابر خواهد شد. این مقررات جدید از تاریخ 19 آگوست 2024 اجرایی شده است. براساس مقررات جدید، فروش لاستیک های استفاده نشده با گذشت 24 ماه از تاریخ تولید برای خودروهای شخصی، مسافری، اتوبوس و کامیون‌های سبک و 30 ماه برای کامیون‌های سنگین ممنوع شده است.

منبع: مسقط دیلی

تولید 89 میلیون بشکه نفت توسط اوکیو عمان

شرکت اوکیو عمان در سال 2023 بیش از 89 میلیون بشکه نفت استخراج کرده که 81 میلیون بشکه از آن را در پالایشگاه‌های تحت مدیریت خود پالایش کرده است. شرکت اوکیو ظرفیت پالایش روزانه 530 هزار بشکه نفت را دارد و در سال گذشته میلادی به صورت متوسط روزانه 246 هزار بشکه نفت پالایش کرده است. از جمله مهمترین محصولات تولیدی پالایشگاه‌های اوکیو، بنزین با اکتان 91 و 95، گازوئیل، ال.پی.جی و سوخت هواپیما می‌باشد.

منبع: عمان آبزرور

احداث مخازن راهبردی سوخت در ظفار

در حاشیه برگزاری مراسم افتتاح خط لوله انتقال گاز طبیعی در استان ظفار با حضور سید مروان بن ترکی آل سعید، استاندار و سالم ناصر بن العوفی، وزیر انرژی و معادن عمان، شرکت اوکیو از احداث مخازن راهبردی سوخت در استان ظفار در جنوب عمان خبر داد. این مخازن راهبردی سوخت با سرمایه گذاری 124 میلیون دلاری احداث می‌شود.

منبع: عمان آبزرور

عمان ایر بوئینگ 9-787 تحویل گرفت

شرکت هواپیمایی عمان ایر در چارچوب قرارداد با شرکت بوئینگ آمریکا، یک فروند هواپیمای بوئینگ 9-787، یکی از مدرن ترین هواپیماهای مسافربری جهان، تحویل گرفت. براساس قرارداد شرکت عمان ایر با بوئینگ، عمان در سال 2024 دو فروند هواپیمای بوئینگ 9-787 و تا سال 2027 تعداد 8 فروند دیگر از این مدل هواپیمای مسافربری تحویل خواهد گرفت.

منبع: عمان آبزرور

برگزاری نشست تجاری عمان-برزیل

اتاق بازرگانی و صنایع عمان همزمان با بازدید هیات تجاری برزیل از این کشور، نشست تجاری مشترک با هدف گسترش همکاری‌های بازرگانی فی مابین برگزار کرده است. این نشست تحت عنوان سرمایه گذاری در عمان برگزار شد و اتاق بازرگانی و صنایع عمان حوزه‌هایی مانند امنیت غذایی، ساخت و ساز، دارو و فناوری اطلاعات را به عنوان مهمترین حوزه‌های فعالیت دو کشور بر شمرد.

منبع: مسقط دیلی

تردد بیش از 8 میلیون مسافر از فرودگاه‌های عمان

تا پایان ماه جولای 2024 تعداد مسافرانی که از فرودگاه‌های عمان، مسقط، صلاله، صحار و الدقم، تردد کردند با افزایش 9 ممیز 2 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، به 8 میلیون و 478 هزار نفر رسیده است. این گزارش می افزاید در بازه زمانی مذکور تعداد پروازها از فرودگاه‌های عمان نیز با افزایش 5 ممیز 7 دهم درصدی به بیش از 63 هزار پرواز رسیده است.

منبع: تایمز عمان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما