معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۵:۲۱

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مشاور ارشد زلنسکی: اوکراین آماده ترانزیت گاز از آذربایجان به اتحادیه اروپا است

پرتال خبری «اخو آذ»: پس از پایان قرارداد با گازپروم، اوکراین آماده انتقال گاز به اروپا از هر منبعی از جمله آذربایجان و قزاقستان (به غیر از روسیه) می‌باشد.

به گزارش پرتال خبری «اخو آذ»، میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با کانال «نیوز لایو» با اشاره به این موضوع تصریح کرد: اگر هر کشور اروپایی خرید گاز قزاقستان، آذربایجان و یا سایر کشورها را ضروری بداند، آماده ترانزیت آن هستیم.

پودولیاک ضمن بیان اینکه اوکراین آماده انتقال هرگونه گاز ترانزیتی از کشورهای آسیای مرکزی با اعمال مناسب و حل و فصل جنبه‌های قانونی است. تاکید کرد: اگر تدارکات مناسب و درخواست وجود داشته باشد و همه چیز به صورت قانونی مشخص شود، توافق نامه ای وجود دارد که در آن نقش ترانزیتی اوکراین به طور جداگانه مشخص شده است و سپس می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در 27 اوت اعلام کرد که قرارداد ترانزیت گاز روسیه را با گازپروم تمدید نخواهد کرد، همان قراردادی که در پایان سال منقضی می‌شود. وی در عین حال اظهار داشت که پس از پایان قرارداد، اوکراین به همراه اتحادیه اروپا درباره ترانزیت گاز از سایر شرکت ها از طریق خاک خود تصمیم خواهد گرفت، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

https://oxu.az/iqtisadiyyat/podolyak-ukrayna-azerbaycandan-ai-ye-qaz-tranzitini-temin-etmeye-hazirdir

 

وزارت خارجه روسیه: مسکو از درخواست باکو برای پیوستن به بریکس حمایت می‌کند

خبرگزاری «آذرتاج»: مسکو از درخواست باکو برای پیوستن به بریکس حمایت می‌کند.

به گزارش «آذرتاج»، این مطلب را سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در جمع خبرنگاران بیان کرد.

این دیپلمات در مورد درخواست آذربایجان برای پیوستن به بریکس گفت: مسکو از درخواست آذربایجان برای پیوستن به بریکس حمایت می‌کند. ما معتقدیم که آذربایجان یک نامزد بسیار قوی است و پیوستن این کشور به بریکس، بدون تردید، پویایی بیشتر و تجربه منحصر به فرد از جمله تجربه کاری سازنده ای را در مورد بسیاری از دستور کارها برای این سازمان به همراه خواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به اجلاس بریکس که در کازان برگزار می‌شود دعوت شده است، افزود: ما همچنین فهرستی از کشورهای شریک را برای اجلاس سران که در کازان برگزار می‌شود و رئیس جمهور محترم الهام علی اف به آن دعوت شده است، مطابق با وظایفی که در نشست سال گذشته در ژوهانسبورگ داده شد، تهیه خواهیم کرد. امکانات و الگوریتم های مختلفی وجود دارد. اما بار دیگر از درخواست آذربایجان برای پیوستن به بریکس حمایت می‌کنیم.

سرگئی ریابکوف با بیان اینکه ماهیت بریکس نفی فشار و باج خواهی و احترام به اصول و موازین حقوق بین الملل است، گفت: همه اینها کاملاً منطبق بر سیاستی است که این کشور تحت رهبری رئیس جمهور آذربایجان اجرا می‌کند. ما روابط بسیار خوبی با آذربایجان داریم. من فکر می‌کنم حرکت به سمت بریکس و نزدیک شدن به این سازمان ادامه خواهد داشت. اما در عین حال می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که همه تصمیمات در بریکس بر اساس توافق اتخاذ می‌شوند. خیلی چیزها به ریاست بستگی دارد، اما نه همه چیز.

https://azertag.az/xeber/rusiya_xin_moskva_bakinin_brics_e_qosulmaqla_bagli_muracietini_destekleyir-3155342

 

روابط تجاری و اقتصادی آذربایجان و افغانستان گسترش خواهد یافت

پرتال خبری «ورگیلر آذ»: مراسم افتتاحیه رسمی مرکز تجارت بین المللی «ترمز» روز 29 اوت در شهر ترمز جمهوری ازبکستان برگزار شد.

هیئتی به سرپرستی شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در مراسم افتتاحیه شرکت کرد.

به گزارش سرویس مطبوعاتی کابینه وزیران، شاهین مصطفی اف در این سفر با عبدالغنی برادر سرپرست نخست وزیری افغانستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار خاطرنشان شد که آذربایجان و افغانستان از طریق پیوندهای تاریخی و فرهنگی با یکدیگر مرتبط هستند.

خاطرنشان شد که آذربایجان همواره به ارتقای ثبات و توسعه در افغانستان و حل و فصل مسایل بشردوستانه در قالب دوجانبه و در چارچوب سازمان‌های بین المللی کمک کرده است.

چشم انداز روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه گذاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و علاقه متقابل برای گسترش همکاری‌های مربوطه ابراز شد. طرفین همچنین فرصت های همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت را مورد بررسی قرار دادند و بر اهمیت توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی «لاپیس-لازولی» تاکید کردند.

ابراز امیدواری شد که افتتاح مرکز تجارت بین المللی «ترمز» به گسترش روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان کمک کند.

https://vergiler.az/news/economy/31533.html

 

بازدید رئیس جمهور از ساخت مجتمع مسکونی ۵۲۴ واحدی در شهرستان کلبجر

سایت ریاست جمهوری: الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و بانوی اول مهربان علیوا روز دوم سپتامبر از ساخت مجتمع مسکونی ۵۲۴ واحدی در شهر کلبجر دیدن کردند.

گزارش مفصلی در مورد کارهای انجام شده به رئیس جمهور و بانوی اول ارایه شد.

گزارش شد که مساحت کل این مجتمع مسکونی ۱۹.۵ هکتار گزارش شده است.در مرحله اول ۲۰۱ خانوار اسکان داده می‌شوند. برای این کار ۶ ساختمان چهار طبقه در مجموعه ساخته شد. در هر یک از ساختمان‌ها ۲۷ آپارتمان وجود دارد. از این تعداد ۵۴ آپارتمان دو اتاقه، ۷۲ آپارتمان سه اتاقه و ۳۶ آپارتمان چهار اتاقه هستند.

رئیس جمهور و بانوی اول از آپارتمان‌های آماده در مجتمع مسکونی بازدید کردند.

https://president.az/az/articles/view/66776

 

قراردادی در چارچوب ایجاد کریدور انرژی سبز از آذربایجان به اروپا امضا شد

پرتال خبری «وطن اینفو»: نشست بخارست وزیران و کمیته راهبری ایجاد کریدور انرژی سبز بین آذربایجان، گرجستان، رومانی و مجارستان با نتایج مهمی در راستای اجرای توافقنامه چهارجانبه و تبدیل آذربایجان به تامین کننده انرژی سبز به اروپا به پایان رسید.

به گزارش «وطن اینفو»، پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» به این موضوع اشاره کرد.

در این پست آمده است: با امضای قرارداد سهامداران، ما موفق شدیم یک موسسه مشترک در بخارست تأسیس کنیم. ما به عنوان نهاد مسئول اجرای مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی پروژه در مورد چرخش رهبری شرکت انرژی کریدور انرژی سبز BM، تهیه برنامه اقدام تا جلسه آتی و تسریع فرآیندها به توافق رسیدیم. ما همچنین موافقت کردیم که وظایف مربوط به خط کابل فیبر نوری و ادغام بلغارستان را در مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی لحاظ کنیم. در طول اجلاس سران رهبران «کوپ 29» از یک رویداد سطح بالا که به پروژه اختصاص داده شده بود، حمایت شد.

https://veteninfo.az/azerbaycandan-avropaya-yasil-enerji-dehlizinin-yaradilmasi-cercivesinde-muqavile-imzalanib

 

ورود گردشگران به آذربایجان 30 درصد افزایش یافت

خبرگزاری «رپورت»: یک میلیون و 748 هزار و 032 شهروند خارجی در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری به آذربایجان سفر کرده اند.

به گزارش «رپورت» به نقل از آژانس دولتی گردشگری، این 30 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است.

تنها در ماه اوت 245 هزار و 337 نفر به کشور سفر کردند که این 23 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

در ماه گذشته 63 هزار و 339 گردشگر از روسیه وارد آذربایجان شدند. ترکیه با 34174 نفر در رتبه دوم و هند با 21137 نفر در رتبه سوم قرار دارند.

در این مدت، به ترتیب از ایران 17.6 هزار نفر، از عربستان 13.5 هزار نفر، از گرجستان 9.9 هزار نفر، از پاکستان 9.3 هزار نفر، از قزاقستان 9.3 هزار نفر، از امارات متحده عربی 5.4 هزار نفر، از کویت 5.1 هزار نفر، از چین 4.9 هزار نفر، از عمان 4.6 هزار نفر، از ازبکستان 4.2 هزار نفر، از رژیم صهیونیستی 4 هزار نفر و از اوکراین 3.4 هزار نفر گردشگر وارد آذربایجان شدند.

https://report.az/turizm/azerbaycana-turist-axini-30-artib-9/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما