معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۰۸:۵۹

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شرکت مقیم پارک فناوری‎ تاشکند با تحریم آمریکا مواجه شد (دریا)

بنا به گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت Intheme Lab  که اصالتا یک شرکت روسی بوده و مقیم پارک فناوری تاشکند ازبکستان می‌باشد، را به دلیل حمایت و همکاری با شرکت های روسی در دور زدن تحریمها در لیست سیاه تحریمی آمریکا قرار گرفته است. اداره نظارت دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا لیست بروز شده بیش از 300 شرکت من جمله، فهرست دارای چند شرکت حوزه آی تی را اعلام نمود. شرکت Intheme Lab در حوزه ارائه مشاوره نفت، گاز پتروشیمی، لجستیک، توسعه نرم افزار، و تغییر فرآیندهای کسب و کار فعالیت دارد.

https://daryo.uz/2024/08/26/toshkentdagi-it-park-rezidenti-aqsh-sanksiyasiga-uchradi

 

همکاری ازبکستان با جمهوری چک در زمینه اجرای پروژه‌های حمل و نقلی (روز.اوز)

نمایندگان سر کنسولگری ازبکستان در شهر فرانفورت-مین با مسئولین وزارت صنعت و تجارت جمهوری چک دیدار کرد. دیدار یاد شده به منظور فعال‌سازی روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در تمام زمینه‌ها و برداشتن گام های اجرایی سازی توافقات انجام شد. گسترش روابط نمایندگان دایره‌های کارآفرینی دو کشور، اجرایی سازی پروژه‌های مشترک حمل و نقلی در ازبکستان همچنین، افزایش میزان مبادلات کالا در حاشیه برنامه توسعه مناطق مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. مارتین پوسپیشیل، مدیرکل اداره روابط اقتصادی خارجه نتیجه سفر هیئت دولت ازبکستان به جمهوری چک را بالا ارزیابی کرد. همچنین، تاکید نمود، توافق در مورد حضور رؤسای وزارت و ادارات مربوطه ازبکستان در نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌سازی که در نظر است در تاریخ 8 الی 11 اکتبر سال 2024 در شهر برنا برگزار گردد، حاصل شد. در نظر است در حاشیه رویداد یاد شده کنفرانس اختصاص داده شده به توسعه همکاری بین شرکت‌های جمهوری چک و کشورهای آسیای مرکزی برگزار گردد. مقرر شد رویداد اقتصادی آتی با حضور کارآفرینان ازبک و چک در جمهوری چک برگزار شود.  

  https://kun.uz/news/2024/08/26/chexiya-ozbekistonda-transport-sohasida-qoshma-loyihalarni-amalga-oshiradi

 

آمار حمل و نقل هوایی بار در ازبکستان طی شش ماه اول سال جاری میلادی (یوز.اوز)

بنا به داده‌های آژانس آمار، میزان بارهای حمل شده از طریق حمل و نقل هوایی در ماه‌های ژانویه الی ژوئن سال 2024 م. 5.9 هزار تن برآورد شد. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 17.2 درصد افزایش یافته است.

https://yuz.uz/uz/news/6-oyda-samolyotda-qancha-yuk-tashilgani-malum-qilindi

 

تعداد شرکت‌های ساخت و ساز در ازبکستان (یوز.اوز)

بنا به داده‌های اولیه آژانس آمار، طبق 1 اوت سال 2024 تعداد شرکت‌های حوزه ساخت و ساز در ازبکستان 53499 شرکت برآورد شد. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 2.8 درصد افزایش یافته است. تغییر تعداد شرکت‌های حوزه ساخت ساز در سال‌های اخیر به ترتیب ذیل است:

در سال 2020 – 41479 شرکت؛

در سال 2021 – 46509 شرکت؛

در سال 2022 – 47827 شرکت؛

در سال 2023 - 52057 شرکت؛

در سال 2024 – 53499 شرکت.

https://yuz.uz/uz/news/songgi-yillarda-qurilish-korxonalari-qanchaga-kopaygani-aniq-boldi

 

حضور شرکت ایتالیایی در ابر پروژه ساخت و ساز در ازبکستان (یوز.اوز)

آقای ابد فیض‌الله‌یف، سفیر ازبکستان در ایتالیا با آقای گتنا کریشا، مشاور هیئت مدیریه و مدیر روابط بین‌الملل شرکت ASB Group ایتالیا دیدار کرد. در رویداد مذکور موضوعات اجرای پروژه‌های جدید ساخت و ساز در ازبکستان به خصوص، تسریع حضور شرکت یاد شده در پروژه احداث مرکز نوین کارآفرینی «شیرین» و مسکن چند طبقه‌ای در شهر سمرقند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شرکت ASB Group در فضایی 20 هکتاری در قلمروی مجموعه شیرین بر اساس سنت‌های خاص و دستآوردهای معاصر معماری ایتالیا پروژه متشکل از مسکن، تأسیسات ورزش و آموزشی را تدوین می‌کند. آقای کریشی گفت: «در حال حاضر پروژه‌های بزرگ در دست احداث نظیر «تاشکند جدید» و «بخارا سیتی» ازبکستان جهت افزایش بیش از پیش جذابیت بازار ساخت و ساز کشور در سطح جهانی و جذب همکاران جدید خدمت خواهد کرد».

https://yuz.uz/uz/news/italiya-kompaniyasi-ozbekistondagi-yirik-qurilish-loyihasida-ishtirok-etadi

 

نشست هیئت مدیران بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی در شهر سمرقند (اسپوتنیک ازبکستان)

 بنا به گزارش خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک ازبکستان،نشست سالانه شورای مدیران بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی در شهر سمرقند برگزار خواهد شد.  درباره این مورد در نشست خبری برگزار شده در تاشکند اعلام گردید. رویداد یاد شده تحت عنوان «ایجاد زیرساخت پایدار برای همه» در تاریخ 25 و 26 سپتامبر سال 2024 در شهر سمرقند برگزار خواهد شد. درباره این موارد آقای شاهروح غلام‌اف، معاون وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان و آقای لیودگیر شوکنیت، مدیر بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی در رویداد فوق‌الذکر اعلام نمود. طبق گفته‌های معاون وزیر، این نشست برای اولین بار در آسیای مرکزی برگزار می‌گردد. حاضران نشست با پروژه‌های اصلی بانک یاد شده در آسیای مرکزی به خصوص در ازبکستان (15 پروژه) آشنا شدند. بین آنها نیروگاه برقی دارای ظرفیت 1500 مگاوات (100 میلیون دلاری) در استان سیردیا و برقی کردن راه آهن بخارا – مینسک – اورگنچ – خیوه میز وجود دارد. 

https://oz.sputniknews.uz/20240827/samarkand-oiib-boshqaruvchilar-kengash-yigilish-45390994.html

 

همکاری با بانک توسعه آسیایی (روز.اوز)

بانک توسعه آسیایی، راهبرد جدید همکاری خود با دولت ازبکستان با هدف حمایت از اصلاحات و برنامه گذر به اقتصاد سبز و فراگیر در ازبکستان برای سال‌های 2024 تا 2028 را آغاز نمود. در حاشیه راهبرد جدید پنج ساله، بانک توسعه آسیایی در زمینه ارائه کمک جهت گذر به اقتصاد سبز، توسعه بخش خصوصی، حمایت از رقابت و تشویق از سرمایه انسانی از نزدیک همکاری خواهد کرد. راهبرد جدید، از همکاری بانک توسعه آسیایی با ازبکستان در دست یافتن به اهداف راهبردی در گذر به اقتصاد سبز حمایت می‌کند. بانک توسعه آسیایی به عنوان همکاری قابل اعتماد چند ساله ازبکستان،جهت ارائه کمک به تضمین افزایش اقتصاد پایدار و کاهش فقر صادق خواهد ماند. راهبرد جدید بانک توسعه آسیایی فعالیت در زمینه مدیریت انرژی، بخش دولتی، مالی، حمل و نقل، کشاورزی و منابع طبیعی همچنین، توسعه شهرها را در بر می‌گیرد.  بانک همچنین از توسعه آموزش و حمایت اجتماعی پشتیبانی خواهد کرد.

https://kun.uz/news/2024/08/28/otb-ozbekiston-bilan-yangi-hamkorlik-strategiyasini-boshladi

 

ایجاد صندوق ملی سرمایه‌گذاری جمهوری ازبکستان (یوز.اوز)

مصوبه شماره پ.ق-303 مورخ 2024/08/27 رئیس جمهور در مورد ایجاد صندوق ملی سرمایه‌گذاری جمهوری ازبکستان تصویب شد. طبق مصوبه، صندوق ملی سرمایه‌گذاری جمهوری ازبکستان تأسیس خواهد یافت. موارد ذیل به عنوان وظایف اصلی صندوق تعیین شد:

افزایش قیمت بازار دارایی‌های خالص صندوق؛

جابجایی دارایی‌های صندوق در بورس پیشرفته خارجی؛

جذب سرمایه‌دران بزرگ بین‌المللی برای مشارکت در فرآیندهای جذب سرمایه به دارایی‌های صندوق و خصوصی‌سازی آنها؛

وضع استانداردهای مدیریتی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در دارایی‌های سرمایه‌گذاری صندوق، گذشتن به استانداردهای بین‌‎المللی گزارش مالی و حضور در وضع استانداردهای مدیریت زیستی، اجتماعی و سهامی.

برای تشکیل سرمایه صندوق لیست کارخانه‌ها و بانک‌های تجاری که در آنها سهم دولت وجود دارد، تایید شد. صندوق یاد شده در قالب شرکت سهامی ایجاد خواهد شد.

  https://yuz.uz/uz/news/milliy-investitsiya-jamgarmasi-tashkil-etiladi

 

میزان تولید میعانات گازی در ازبکستان (دریا)

در ماه‌های ژانویه تا جولای سال 2024 در ازبکستان توسط کارخانه‌های بزرگ 725.7 هزار تن میعانات گازی تولید شده است. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 2.6 درصد افزایش یافته است. در ماه جولای سال 2024 توسط کارخانه‌ها 101 هزار تن میعانات گازی تولید شده است. قبل از این آژانس آمار اعلام نموده بود، ازبکستان در ماه جولای سال 2024 م. 174.2 میلیون تن گاز طبیعی وارد کرده است. این شاخص در مقایسه با ماه جولای سال گذشته 174 برابر بیشتر می‌باشد. یعنی در ماه جولای سال 2023 تنها 1 میلیون دلار گاز وارد شده است. با وجود اینکه واردات گاز کشور رو به افزایش است، صادرات گاز متوقف نشده است. در ماه گذشته کشور به ارزش 91.7 میلیون دلاری گاز صادر کرد. این در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 1.3 برابر بیشتر است. یعنی در ماه جولای سال گذشته ازبکستان 63.9 میلیون دلار گاز طبیعی صادر کرده است. به طور کلی کشور در ماه‌های ژانویه تا جولای سال جاری میلادی 323.1 میلیون دلاری گاز صادر کرد. در مدت مشابه سال گذشته این شاخص به 341.9 میلیون دلار رسیده بود.

https://daryo.uz/2024/08/28/yer-talon-toroji-bilan-bogliq-navbatdagi-jinoyat-fosh-etildi

 

افتتاح مرکز بین‌المللی تجاری ترمذ  (روزنامه ازبکستان جدید)

در تاریخ 29 اوت سال 2024 مراسم افتتاحیه رسمی مرکز بین‌المللی تجاری ترمذ برگزار گردید. در مراسم یاد شده آقای عبدالله عارف‌اف، نخست وزیر ازبکستان، آقای عبدالغنی برادر، نخست وزیر طالبان، آقای شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست وزیر آذربایجان، آقای نظربیک ملیف، وزیر اقتصاد و تجارت جمهوری قرقیزستان، آقای قیرت تروبایف، معاون وزیر تجارت و یکپارچگی جمهوری قزاقستان و سایر حضور پیدا کردند. در رویداد یاد شده تاکید شد، شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان به تحکیم روابط حسن همسایگی با تمام کشورهای منطقه توجه ویژه دارد. شایان به ذکر است، به منظور ایجاد فضایی مساعد کارآفرینی و لجستیک، تسهیل شرایط اداری و فراهم کردن امکانات مناسب برای کارآفرینان، مرکز بین المللی تجاری ترمذ احداث شد. اطمینان حاصل شد که این مرکز تجاری جهت گسترش روابط تجاری و اجرای پروژه‌های مشترک در منطقه تبدیل به پلتفرم مهم می‌گردد. همچنین، شرایط فراهم شده در مرکز برای اتباع افغانستان جهت انجام داد و ستاد، استفاده خدمات آموزشی، پزشکی و دیگر مطرح شد. بعد از افتتاح رسمی مرکز نمایندگان افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و دیگر کشورها از فرصت آشنایی از نزدیک با فعالیت مرکزی بین‌المللی تجاری ترمذ برخوردار شد. نخست وزیر ازبکستان در شهر ترمذ با نخست وزیر طالبان و معاون نخست وزیر آذربایجان جداگانه دیدار کرد.  

  https://yuz.uz/uz/news/termiz-shahrida-termiz-xalqaro-savdo-markazi-ochildi

 

میزان حمل و نقل ترانزیتی از قلمروی ازبکستان (روزنامه ازبکستان جدید)

بنا به داده‌های آژانس آمار، در ماه‌های ژانویه و ژوئن سال 2024 میزان محموله ترانزیتی حمل شده به وسیله حمل و نقل جادۀ و ریلی از قلمروی ازبکستان 5.3 میلیون تن رقم خورد. 4.1 میلیون تن یا 77.9 درصد از کل بارها به وسیله حمل و نقل ریلی حمل شده است.   

https://yuz.uz/uz/news/ozbekiston-hududidan-qariyb-6-mln-tonna-tranzit-yuklari-tashilgan

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما