معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۵:۵۵

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول شهریور ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

صادرات دومینیکن در 4 سال اخیر به 45 میلیارد دلار  رسید

مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) خود را به عنوان یک موسسه پیشرو در ارتقای صادرات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور معرفی کرده است. خانم بیویانا ریویرو، مدیر اجرایی «ProDominicana» گفت: به لطف ابتکارات بعمل آمده در چهار سال گذشته در مجموع به 45 میلیارد و 804 میلیون و 300 هزار دلار صادرات رسیده ایم، 2145 مشاوره فنی به شرکت های صادراتی بالقوه ارائه کرده و از 100 شرکتی که موفق به صادرات برای اولین بار در این مدت شده اند حمایت کرده ایم.  همچنین راهنمای سرمایه گذاری نیز به 10 زبان منتشر شد که توانایی کشور را برای جذب سرمایه گذاری خارجی تقویت کرده است. 

https://acento.com.do/economia/exportaciones-ascienden-a-us-45-mil-millones-durante-los-ultimos-cuatro-anos-9381159.html

صادرات مناطق آزاد جمهوری دومینیکن به 783.84 میلیون دلار رسید

کل صادرات جمهوری دومینیکن در ماه جولای 2024 نسبت به ماه مشابه سال قبل 13.2 درصد رشد کرد و در مجموع به 1 میلیارد و 162 میلیون و 100 هزار دلار رسید در مقایسه با 1 میلیارد و 26 میلیون و 230 هزار دلار در جولای 2023 . انجمن مناطق آزاد دومینیکن (آدوزونا) تاکید کرد که صادرات مناطق آزاد رکورد جدیدی را برای ماه جولای به ثبت رساند و به 783.84 میلیون دلار (11.6 درصد رشد نسبت به جولای 2023) رسید. 

https://acento.com.do/economia/zonas-francas-alcanzan-los-us-783-84-millones-en-exportaciones-9384551.html

کوبا و جمهوری دومینیکن برای تقویت همکاری در مدیریت آب توافق نمودند

هیئتی از موسسه ملی منابع آب کوبا (INRH در حال بازدید از جمهوری دومینیکن است، جایی که در حال توسعه یک دستور کار با هدف تقویت همکاری دو جانبه در مدیریت پایدار منابع آب است. مدیر اجرایی مؤسسه منابع آب دومینیکن (INDRHI)، اولمدو کابا، از هیئت کوبایی متشکل از فرمین ارنستو ساردوی، مدیر روابط و همکاری‌های بین المللی و ادواردو لوریگا، از بخش توسعه منابع آب کوبا بهمراه یک تیم فنی از شرکت Exportaciones Cubahidráulica استقبال کرد. طرف دومینیکنی بر اهمیت این همکاری تاکید و خاطرنشان کرد که سفر همتایان کوبایی فرصتی ارزشمند برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش است که به بهبود مستمر مدیریت آب در هر دو کشور کمک می‌کند. دستور کار این دیدار شامل بازدیدهای فنی از بخش‌های مختلف INDRHI، مانند مرکز مدیریت پایدار منابع آب دومینیکن (CEHICA) و همچنین بخش‌های هیدرولوژی و ژئوماتیک است. به گفته همین منبع، علاوه بر این قرار است هیات کوبائی از  سد مونت گراند و کانال یسورا در آزوآ بازدید نموده و با مدیران مؤسسه ملی آب آشامیدنی و فاضلاب (INAPA) و با کمیسیون ارتقای فنی سیستم آبیاری ملی (TNR) دومینیکن دیدار کنند .

https://www.plenglish.com/news/2024/08/27/cuba-and-dom-rep-to-strengthen-collaboration-in-water-management/

جمهوری دومینیکن برای اولین بار از آستانه 5 میلیون شاغل فراتر رفت

جمهوری دومینیکن برای اولین بار در سه ماهه آوریل تا ژوئن گذشته از آستانه 5 میلیون نفر شغل فراتر رفت و با 5 میلیون و 2 هزار و 384 کارگر که نشان دهنده افزایش 238972  شاغل  جدید در دوازده ماه می‌باشد روبرو گردید . این رقم شامل کارگران رسمی و غیررسمی می‌شود.

https://acento.com.do/actualidad/el-pais-supero-por-primera-vez-umbral-de-5-millones-de-trabajos-9386381.html

ابتکار و پروژه نوآوری « EmprendeLab » تحول شرکت‌های کوچک و متوسط در دومینیکن را ترویج خواهد کرد

دولت دومینیکن پروژه نوآوری «Emprendelab» را با هدف شناسایی و حمایت از پروژه‌های تجاری پیشنهادی با "پتانسیل بالا برای تاثیر" در بخش کسب و کار و شرکت های کوچک و متوسط آغاز کرد. در مراسمی‌با مشارکت خانم راکل پنیا، معاون رئیس جمهور و آقای فابریسیو گومز مازارا، مدیر کل شورای ملی ترویج و حمایت از شرکت های خرد، کوچک و متوسط ، 25 شرکت کوچک و متوسط نیز حضور داشتند.  در هر کدام از رده‌های شناسایی شده پنج برنده انتخاب شدند و هر یک از آنها 3 میلیون پزو برای توسعه پروژه‌های نوآورانه خود دریافت خواهند کرد. هدف از این طرح ارتقای تحول شرکت های خرد، کوچک و متوسط در کشور می‌باشد. 

https://acento.com.do/economia/emprendelab-impulsara-la-innovacion-y-transformacion-de-las-mipymes-9387212.html

 جمهوری دومینیکن جشنواره شکلات برگزار خواهد کرد

جمهوری دومینیکن با برگزاری چهارمین دوره جشنواره شکلات دومینیکن که از 21 تا 29 سپتامبر 2024 برگزار خواهد شد برتری خود در تولید شکلات را نشان خواهد داد. این رویداد به دنبال ترویج یک نوع فرهنگ شکلات محلی، که کیفیت و منحصر به فرد شکلات با منشاء دومینیکن را برجسته می‌کند انجام می‌گردد. آقای سزار رودریگز، مدیر اجرایی کنسرسیوم محیط زیست دومینیکن (CAD) گفت: "جشنواره شکلات دومینیکن نه تنها جشن کاکائو ما خواهد بود، بلکه بستری برای گفت و گو در مورد چالش های صنعت کاکائو می‌باشد." 

https://acento.com.do/ecologia/festival-del-chocolate-promovera-la-cultura-del-chocolate-de-origen-unico-9384082.html

 

جامائیکا :

بانک جامائیکا رشد اقتصادی کمتری را برای سه ماهه جولای تا سپتامبر 2024 پیش بینی کرده است

آقای ریچارد بایلز، رئیس بانک جامائیکا گفت که "شرایط تقاضای داخلی در حال تعدیل است" . تولید ناخالص داخلی واقعی برای سه ماهه ژانویه- مارس سال جاری  1.4 درصد رشد کرد و نشانه‌هایی وجود دارد از این که رشد اقتصادی در سه ماهه آوریل تا ژوئن 2024 کاهش بیشتری پیدا کرده است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/boj-projects-lower-economic-growth-for-july-to-september-2024

دکتر نایجل کلارک از جامائیکا به عنوان معاون مدیر عامل صندوق بین المللی پول منصوب شد

وزیر دارایی و خدمات عمومی جامائیکا، دکتر نایجل کلارک، دولت را ترک می‌کند و سمت معاون مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) را بر عهده می‌گیرد. انتصاب او از 31 اکتبر اجرایی می‌شود. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل چند جانبه در صندوق بین المللی پول مستقر در واشنگتن، پیشنهاد انتصاب کلارک را به هیئت اجرایی صندوق ارائه کرد. کلارک که از مارس 2018 به عنوان وزیر دارایی جامائیکا خدمت کرده است، اولین فردی از جامائیکا، منطقه کارائیب و آمریکای مرکزی است که به چنین سمت بالایی در صندوق بین المللی پول منصوب می‌شود. او سومین مدیر عالی رتبه در سازمان خواهد بود و جانشین آنتوانت سایه خواهد شد که در 12 سپتامبر از این سمت کناره گیری می نماید . نخست وزیر جامائیکا اندرو هولنس گفت این یک تحول تاریخی و مهم است که من به آن افتخار می‌کنم. هولنس تاکید کرد که صندوق بین المللی پول نقشی ضروری در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند و ثبات مالی جهانی و همکاری پولی را در خدمت 190 کشور عضو آن ارتقا می دهد. این به نفع جامائیکا و منطقه کارائیب است که یکی از اتباع ما در چنین موقعیت مهم جهانی خدمت کند.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaicas-dr-nigel-clarke-appointed-deputy-managing-director-imf

جنگ فولاد در جامائیکا ادامه دارد

شرکت جامائیکایی ARC Manufacturing Limited (ARC) شکایتی را در کمیسیون تجارت منصفانه (FTC) علیه رقیب خود Tank-Weld Metal -Weld  با توجه به این که از ماه ژانویه سال جاری شرکت «تانک- ولد» میلگرد را "با قیمت خیلی کمتر از قیمت تمام شده واقعی خود به دلار" در جامائیکا می فروشد مطرح ساخته است .. شرکت «ARC» به عنوان وارد کننده میلگرد، می داند که میانگین هزینه تامین فولاد است از جمله بیمه و حمل و نقل (CIF)، تقریباً 610 دلار آمریکا به ازای هر تن متریک است. «تانک- ولد» فولاد را 650 دلار به ازای هر تن متریک در جامائیکا می فروشد، در حالی که همان فولاد را در سایر جزایر به قیمت 750 دلار به ازای هر تن می فروشد. ARC گفت که هدف غارتگرانه آن شرکت حذف رقبای محلی و انحصار بازار فولاد در جامائیکا است. تانک-ولد حدود 75 درصد از بازار فولاد کشور را در اختیار دارد. 

https://www.jamaicaobserver.com/2024/08/23/steel-war/

 

وزیر انرژی جامائیکا شایعات مربوط به کشف نفت در جامائیکا  را "خبر جعلی" دانست

آقای داریل واز، وزیر انرژی  اعلام کرد که گزارش های رسانه‌های اجتماعی مبنی بر کشف نفت در سواحل جامائیکا «اخبار جعلی» هستند. وی در این راستا گفت: "من به عنوان وزیر می‌توانم قاطعانه تأیید کنم که چنین چیزی وجود ندارد، این خبر کاملاً کذب است". شایعات در مورد کشف هفت میلیارد بشکه نفت در هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده‌ای منتشر شده است و برخی افراد بر «سرپوشی واقعیت» تاکید دارند. وزیر انرژی افزود: "من به عنوان وزیر اولین کسی خواهم بود که چنین خبرهای خوبی را به اشتراک بگذارم، شرکت«United Oil PLC» مستقر در انگلیس  که مجوز اکتشاف نفت و گاز در سواحل جنوبی جامائیکا را دارد میادین نزدیک سواحل «سنت الیزابت» و «وست مورلند» را شناسایی کرده است که دارای پتانسیل بسیار زیادی هستند و تخمین می زنند که آن میادین می‌توانند بیش از یک میلیون بشکه در روز تولید کنند. در اوایل سال جاری شرکت مزبور اعلام کرد که اکتشاف های قبلی نشان می دهد که نزدیک به پنج میلیارد بشکه نفت دیگر می‌تواند وجود داشته باشد که در مجموع احتمالات را به حدود 12 میلیارد بشکه می رساند. اگر احتمالات به واقعیت تبدیل شود جامائیکا در رتبه شانزدهم جهان قرار خواهد گرفت، بالای تولیدکنندگان معتبری مانند برزیل، نروژ، مکزیک، کلمبیا و اکوادور.

https://www.jamaicaobserver.com/2024/08/25/vaz-dismisses-rumoured-oil-discovery-jamaica-fake-news/#google_vignette

 

 

هائیتی :

 

بانک توسعه کارائیب 5 میلیون دلار برای بهبود دسترسی به برق در مناطق روستایی‌هائیتی تصویب کرد

بانک توسعه کارائیب کمک مالی 5 میلیون دلاری را برای بهبود دسترسی به برق در چندین شهر روستایی‌هائیتی تصویب کرد، جایی که ساکنان آن در حال حاضر برای روشنایی و پخت و پز غذا به شمع، نفت سفید، چوب خشک و زغال چوب متکی هستند. پروژه شناخته شده به نام « CDB First Power Haiti» بخشی کلیدی از برنامه دسترسی به انرژی خورشیدی‌هائیتی برای جوامع روستایی است. در حال حاضر، تنها 40 درصد از جمعیت 10.7 میلیون نفری‌هائیتی به برق دسترسی دارند و تنها 10 درصد از جمعیت روستایی منابع قابل اعتماد انرژی دارند.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/cdb-approves-us5m-grant-to-improve-access-to-electricity-in-rural-haiti

پایین آمدن قیمت محصولات کشاورزی در جنوب هائیتی 

در کمال تعجب مصرف کنندگان، قیمت مواد غذایی و محصولات دامی چند روزی است که در جنوب کشور هائیتی کاهش یافته است. این پدیده به شدت با واقعیت جنوب بزرگ، که یکی از مناطق هائیتی است که در آن نرخ تورم ماهانه همیشه در میان بالاترین‌ها قرار دارد، در تضاد است. قیمت مواد غذایی مانند موز، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، میوه‌ها، لوبیا، سبزیجات، گوشت گاو، گوشت مرغ و غیره کاهش قابل توجهی داشته است. علت پایین بودن قیمت ها این است که به دلیل مشکلات امنیتی، بازرگانان دیگر نمی‌توانند محصولات خود را به پایتخت کشور بیاورند و کالا ها در جنوب انباشته شده اند.

https://lenouvelliste.com/article/249890/sur-disponibilite-de-produits-agricoles-dans-le-sud-lentrepreneur-astrel-joseph-prevoit-une-catastrophe

هائیتی و تایوان به دنبال بهبود تولید برنج در  کشور هستند

دولت هائیتی از طریق وزارت کشاورزی، منابع طبیعی و توسعه روستایی (MARNDR) و سفارت چین تایپه در پورتو پرنس، توافق نامه ای را در مورد پروژه ای برای بهبود تولید برنج در هائیتی امضا کردند. طرح مزبور در سه منطقه اصلی برنج‌کشی کشور (دشت ماریباروکس در شمال شرقی، دشت شمالی و دره سنت رافائل و دشت‌های کایس و توربک ) اجرا خواهد شد. آقای ورنت جوزف، وزیر کشاورزی گفت: "این مداخله ای برای تحکیم تلاش های انجام شده در این مناطق است" بطوریکه به امنیت غذایی جمعیت هائیتی کمک کند.

https://lenouvelliste.com/article/249926/haiti-taiwan-pour-lamelioration-de-la-production-de-riz

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما