معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۰:۲۹

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول شهریور ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ادامه تأخیرها و بی نظمی‌ها در نقل و انتقالات داخلی و پرداختها در بخش استخراج

مشکل شفافیت بین مقامات محلی و شرکت‌های استخراجی در سنگال همچنان وجود دارد. این شرکت‌ها وظایف خود را در قبال مقامات محلی به اندازه کافی انجام نمی‌دهند. سازمان غیردولتی D3 به تأخیرها و بی نظمی‌های قابل توجه در نقل و انتقالات داخلی و پرداخت‌های وجوه در بخش استخراج اشاره می‌کند. مدیر اجرایی این سازمان غیر دولتی خاطر نشان کرد: تنها یک انتقال وجه برای سال 2019 جهت یک صندوق انجام شده به مبلغ 15 میلیارد و 215 میلیون فرانک سیفا که آن هم متوقف شده است. موندیا سیسه  طی برگزاری کارگاهی با عنوان «پرسش و پاسخ و تحلیل محدودیت‌های مربوط به انتقال‌های داخلی و پرداخت‌های وجوه در بخش استخراج» صحبت کرد.

به گفته وی تنها مبلغ 2 میلیارد و 96 میلیون فرانک سیفا یا 40 درصد از مبلغ درآمدها به مقامات محلی رسیده است. علاوه بر این سازمان مذکور بعنوان نقش نظارتی خود، به ناقص بودن پرداخت‌های مستقیم شرکت‌های بخش استخراج نیز اشاره کرد و افزود: از هر صد شرکت فقط 5 شرکت مبلغ 70 میلیون فرانک سیفا پرداخت کردند. این امر باعث می‌شود که آنها تعهدات قانونی و قرار دادی شرکت‌ها را زیر سؤال ببرند.

لوکوتیدین 27 آگوست 1402

بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی انرژی غرب آفریقا در فوریه 2025

پاپا توبی گی، مدیر عامل شرکت سنلک (Senelec) روز پنجشنبه طی بازدید از محل نیروگاه سیکل ترکیبی انرژی غرب آفریقا (Wae) گفت: این نیروگاه برای فوریه 2025 آماده بهره برداری خواهد بود. وی با اطمینان تأکید کرد: این نیروگاه یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها از نظر مشارکت بوده و با اجرای این پروژه 25 درصد تولید برق افزایش می‌یابد و هدف کاهش 40 درصدی هزینه برق برای شرکت و در نتیجه برای مصرف کننده است.

ساموئل سار وزیر سابق نیرو نیز به نمایندگی از سرمایه گذاران این پروژه از نحوه اجرای این پروژه استقبال کرد. به گفته یکی از تکنسین‌های شرکت مذکور که مراحل مختلف پروژه را اجرا می‌کند، نرخ اجرای کار برای سیکل ترکیبی حدود 90 درصد است. وی افزود: این بازدید در واقع فرصتی برای راه اندازی آزمایشی برای یک توربین 100 مگاواتی بود که باید ظرفیت تولید را افزایش دهد. این توربین از 3 قسمت تشکیل شده است: 2 توربین 132 مگاواتی و یک توربین بخار که کارایی را بهبود می‌بخشد. یاسین الگول، هماهنگ کننده پروژه در شرکت ترکیه‌ای Çalik Enerji گفت: این اولین پروژه ما در سنگال است، به همین دلیل ما متعهد هستیم که آن را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا کنیم. کار ساخت این نیروگاه در اکتبر 2020 آغاز شد و هزینه کلی این پروژه 283 میلیارد فرانک سیفا بوده که منحصراً توسط بخش خصوصی محلی تأمین مالی شده است.

لوکوتیدین 27 آگوست 1402

داکار میزبان برگزاری مجمع امنیت زیر ساخت‌های حیاتی آفریقا در مورد حفاظت از بندر، فرودگاه و پلت فرم دریایی در ماه اکتبر

مجمع امنیت زیر ساخت‌های حیاتی آفریقا (ACIS Forum)، رویدادی بین المللی که به بررسی امنیت سایبری، زیر ساختی و خدمات بندری، فرودگاهی و پلت فرم دریایی اختصاص دارد از 15 تا 17 اکتبر در داکار برگزار می‌شود. هدف از بر پایی این رویداد ارائه چارچوبی برای بازتاب، تبادل و تقویت استراتژی‌ها جهت امنیت کلی زیر ساخت‌ها و خدمات حیاتی در آفریقا است. مجمع مذکور با همکاری بندر خود مختار داکار، PETROSEN SA، Kubuk Conseil و با حمایت نیروی دریایی، ژاندارمری و وزارت کشور سنگال برگزار می‌گردد. سازمان دهندگان تاکید می‌کنند که این مجمع به عنوان تنها انجمن تخصصی در این زمینه همکاری بین دولت‌ها، نیروهای امنیتی، بازیگران و کارشناسان امنیت سایبری را تشویق می‌کند. به گفته آنها اجرای فناوری‌های پیشرفته، پروتکل‌های امنیتی سخت‌گیرانه و هوشیاری مداوم برای حفاظت از این زیر ساخت‌های حیاتی (فرودگاه‌ها، بنادر و فرا ساحل) در آفریقا و تضمین امنیت منطقه ضروری است.

APS 26 آگوست 1402

العلی حیدر، فعال محیط زیست: درختکاری عامل خودکفایی غذایی است

العلی حیدر، فعال محیط زیست روز دوشنبه در جیبلور گفت که درختکاری عامل تعیین کننده‌ای برای دستیابی به هدف خودکفایی غذایی در سنگال است. وی افزود: برای رسیدن به خودکفایی غذایی، من درختکاری را توصیه می‌کنم. من نمی‌گویم که باید کشت ذرت، بادام زمینی یا ارزن را متوقف کنیم. من می‌گویم که ما باید همزمان درختکاری نیز انجام دهیم که درآمد بسیار بیشتری ایجاد می‌کند. همچنین ما هر سال بادام زمینی تولید می‌کنیم که سود چندانی ندارد. لذا سودآوری در تولید نارگیل، لیمو و بسیاری از درختان دیگر بدست می‌آید. این فعال محیط زیست مدعی است که کاشت 50 هزار نخل در جنوب کشور را برعهده داشته است. وی گفت: در یک هکتار صد و پنجاه نخل می‌توان کاشت که می‌تواند باعث ایجاد شغل و ثروت شود. وی از مقامات دولتی و کشاورزان دعوت کرد تا به درختکاری روی آورند. العلی حیدر، مدیر کل سابق آژانس سنگال برای احیای جنگل‌ها و دیوار سبز پیشنهاد کرد که ما باید روغن پالم مورد نیاز خود را در جهت خود کفایی غذایی تولید کنیم. وی بعنوان رئیس انجمن Océanium، یک انجمن تخصصی در امور حفاظت از محیط زیست، معتقد است که ما نباید کشاورزی خانوادگی را متوقف کنیم، بلکه باید همزمان با درختکاری که درآمد زیادی ایجاد می‌کند آن را هم انجام دهیم. این فعال محیط زیست معتقد است که سنگال ظرفیت و امکان آموزش کارآفرینان جوان کشاورزی را دارد که در حوزه درختکاری تخصص دارند. العلی حیدر همچنان به مقامات دولتی و ساکنان مناطق کازامانس در مورد خطرات از بین رفتن ذخایر جنگلی در این بخش از کشور هشدار می‌دهد. او آنها را به حفاظت از محیط زیست از طرق مختلف از جمله حفظ جنگلهای حرا دعوت می‌کند.

APS 26 آگوست 1402

آمادگی سنگال برای ارزیابی در رتبه بندی ابتکار کسب و کار (B-Ready) توسط بانک جهانی

سنگال فضای کسب و کار خود را تنظیم و اصلاح می‌کند تا برای ارزیابی در رتبه بندی ابتکار کسب و کار (B-Ready)، از سوی بانک جهانی در سال 2025 که جایگزین Doing Business می‌شود آماده شود. ایجاد کسب و کار، محل کسب و کار، خدمات عمومی، بازار اشتغال، خدمات مالی، تجارت بین المللی، مالیات، حل اختلاف، رقابت در بازار و ورشکستگی تجاری شاخص‌های اصلی ارزیابی (B-Ready) هستند. این شاخص‌ها چرخه فعالیت یک شرکت را از زمان ایجاد تا بسته شدن پوشش می‌دهند و هدف آن ارائه ارزیابی متعادل‌تر از محیط کسب وکار است.  برای انجام این کار، باکاری سگا باتیلی، مدیر کل آژانس Apix-Sa، بر اساس دستور نخست وزیر سهامداران مختلف و کارشناسان محلی را برای برگزاری یک کارگاه خود ارزیابی گرد هم آورد. این کارگاه به ریاست سیدینا آباباکار صدیخ ندایی، مشاور نخست وزیر در امور اقتصادی، بخشی از آمادگی برای رتبه بندی B-Ready بوده که برای سال 2025 برنامه ریزی شده است. گامی حیاتی در فرآیند ارزیابی و بهبود مستمر برای انجام تنظیمات لازم قبل از شروع رتبه بندی B-Ready. آقای بثیلی گفت: این ارزیابی فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا یک گام به جلو برداریم، محیط کسب و کار خود را به دقت تجزیه و تحلیل نمائیم تا بر اساس آنها عمل کنیم. به عنوان یادآوری، فرایند انجام کسب و کارها که در سپتامبر 2021 توسط بانک جهانی به تصویب رسید، با پروژه‌ای شاخص با هدف تقویت سرمایه گذاری خصوصی، ایجاد شغل و بهبود بهره وری برای حمایت از توسعه فراگیر و پایدار عملیاتی شد. هدف این پروژه نیز آماده سازی محیط اقتصادی هر کشور برای یک بخش خصوصی پویا بود. با این حال از طریق برگزاری این کارگاه سنگال روندی برای باز تعریف و چارچوب بندی مجدد گفتگوی عمومی و خصوصی را آغاز می‌کند. هدف این است که یک سند بین دولت و بخش خصوصی با هدف ایجاد یک محیط تجاری رقابتی در سطح جهانی امضا شود. مدیرکل اپیکس تأکید کرد: این یک تمرین ضروری است تا کشورمان را به عنوان یک بازیگر کلیدی در صحنه اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دهیم.

لوکوتیدین 28 آگوست 1402

تلاش دولت برای نجات شرکت هواپیمائی ایر سنگال

وزیر امور زیر بنائی و حمل و نقل زمینی و هوایی، مالیک ندایه، روز سه شنبه در جمنیاجو گفت که دولت تمامی تلاش خود را برای نجات شرکت ایر سنگال انجام خواهد داد. وی افزود: اعلام ورشکستگی و ایجاد شرکت دیگری دور از ذهن است. ما هر کاری برای نجات ایر سنگال و احیای شرکت به منظور اجرای آنچه ما استراتژی‌هاب هوایی می‌نامیم انجام خواهیم داد. او در مراسم اختتامیه سمینار مقدماتی بررسی وضعیت حمل و نقل عمومی تاکید کرد که ایر سنگال شرکتی است که باید یک هاب هوایی داشته باشد، نه یک فرودگاه. وی خاطر نشان نمود که شرکت مذکور در یک وضعیت بحرانی قرار دارد و با مشکلات زیادی رو برو می‌باشد. وزیر امور زیر بنایی و حمل و نقل زمینی و هوایی به اطلاع رساند که برای حل این مشکل به این شرکت پیشنهاد داده است که پروازهای خود را در خطوط خاصی که موجب ضرر دهی می‌گردد قطع کند. او معتقد است که شرکتی که فقط به حمل و نقل مسافر محدود می‌شود، به سختی سود دهی دارد و نمی‌تواند قابل دوام باشد. آقای ندایه افرود: ما در حال پرداخت بدهی‌های ایر سنگال در سطح ملی و بین المللی هستیم، زیرا می‌خواهیم هر کاری انجام دهیم تا شرکت را دوباره احیا کنیم. او اطمینان داد که دولت این روند را در رویکردی مشارکتی و فراگیر آغاز کرده است. ایر سنگال که در سال 2016 و به دنبال شرکت منحل شده Sénégal Airlines ایجاد شد، با مشکلات متعددی مواجه بوده که مانع توسعه آن شده است.

APS 27 آگوست 1402

ضریب اشتغال پایین در مناطق ویژه اقتصادی دیاس و ساندیارا

مدیرکل آژانس ارتقای سرمایه‌گذاری و کارهای بزرگ (Apix)، باکاری سگا باثیلی در جریان بازدید از مناطق ویژه اقتصادی دیاس و ساندیارا به نرخ اشتغال پایین در این مناطق اشاره کرد. او اطمینان داد که اپیکس و گمرک با هم همکاری خواهند کرد تا شرکت‌ها را تشویق کنند که میزان اشتغال را افزایش دهند. وی در پایان این بازدید افزود: برخی از آنها از فرصت‌های فراهم شده در این مناطق اطلاعی ندارند. امبای ندیایی، رئیس کل گمرک نیز یادآور شد که ارتقای مناطق ویژه اقتصادی بخشی از مأموریت‌های گمرک است که نقش اساسی در افزایش میزان کسب و کار را نیز بر عهده دارد. او با قول حمایت از اپیکس گفت: گمرک در درجه اول مأموریت مالیاتی دارد، اما یک مأموریت اقتصادی مهم نیز دارد که شامل نقش نظارت بر فعالان اقتصادی است. رئیس کل گمرک اذعان دارد که شرکت‌ها با رقابت وحشتناک و گاهی اوقات هزینه‌های تولید بالا روبرو هستند. وی افزود: بازدید از این مناطق توسط اپیکس و اداره گمرک یک ابتکار مهم است، زیرا به ما این امکان را می‌دهد که در مورد شرایطی که شرکت‌های تأیید شده در آن در مناطق ویژه اقتصادی فعالیت می‌کنند، به ویژه برای تحقیق در مورد مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند فعالیت کنیم. به گفته مامه شیخ دیوپ، مدیر فروش یک شرکت فعال در تولید باتری‌های خودرو و خورشیدی، این شرکت در آینده نزدیک حدود 200 نفر را استخدام می‌کند و محصولات خود را در چندین کشور غرب آفریقا از جمله ساحل عاج، گینه و مالی به فروش می‌رساند.

لوکوتیدین 29 آگوست 1402

لزوم توجه بیشتر به موضوع دسترسی اندک زنان به تأمین مالی سبز

النا رویز، مشاور سیاسی دفتر منطقه‌ای زنان سازمان ملل برای آفریقای غربی و مرکزی، اعلام کرد که در سالی زنان دسترسی نسبتاً کمی‌ به تأمین مالی سبز دارند و زنان زیادی هستند که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند ولی می‌بینیم که آنها به تأمین مالی سبز دسترسی ندارند. او همچنین به حضور کم زنان در بخش حمل و نقل پایدار، فعالیت‌هایی که درآمد بیشتر و ارزش افزوده بالایی دارند نیز اشاره کرد. او با استناد به داده‌های موجود گفت که تنها 3 درصد از کمک‌های رسمی‌ برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی به زنان اختصاص دارد و لذا این امر باید مورد توجه قرار گیرد. خانم رویز روز سه شنبه در یک کارگاه ظرفیت سازی در مورد جنسیت و اقتصاد سبز که توسط اداره تغییر اقلیم، انتقال زیست محیطی و تأمین مالی سبز (DCCTEFV) برگزار شد، صحبت کرد. به گفته سرهنگ پاپا آسان ندیور، مشاور فنی وزیر محیط زیست و انتقال محیط زیست، زنان سهم زیادی در مبارزه با گرمایش جهانی و به طور کلی‌تر در حفظ محیط زیست جهانی دارند. این مقام تاکید کرد: بنابراین مهم است که پایداری محیط زیست را به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان مرتبط کنیم، زمانی که می‌خواهیم به جوامع کمک کنیم تا با تغییرات آب و هوایی کنار بیایند. آقای ندیور ادامه داد که در این زمینه وزارت محیط زیست متعهد به حمایت از این جنبه جنسیتی برای اقتصاد سبز، از طریق اولویت بندی مؤلفه ظرفیت سازی و به اشتراک گذاری دانش با همه ذینفعان است.

APS 29 آگوست 1402

اقدامات و تصمیمات دولت در مورد اجرای طرح‌های آب و فاضلاب

دولت حدود 30 اقدام را برای تأمین آب آشامیدنی کشور انجام می‌دهد و هزینه‌ای بالغ بر 1627 میلیارد فرانک سیفا برای اجرای انها برآورد می‌شود. در جلسه شورای وزیران به ریاست عثمان سونکو، وی از وزیر آب و بهداشت، خواست حداکثر تا پایان اکتبر آینده مشاوره‌های گسترده‌ای با مقامات ذیصلاح در مورد اجرای طرح‌های آب و فاضلاب ترتیب دهد. وزیر و دبیر کل دولت گفت: این رایزنی‌ها مقامات دولتی را قادر می‌سازد تا ارزیابی قابل اعتماد و فراگیری از بخش آب و فاضلاب داشته باشند و همچنین استراتژی‌های مناسب برای مدیریت پایدار مصرف اتخاذ کنند. به گفته آقای لو، یک سیاست جدید در راستای اجرای پروژه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی توسط مقامات دولتی تدوین خواهد شد. همچنین از وزیر آب و بهداشت دعوت شد تا حداکثر تا پایان سه ماهه اول سال 2025 با هدف اجرای برنامه ملی دسترسی ایمن به آب و فاضلاب، پیشنهاداتی را به دولت ارائه کند. آقای لو گفت: وزیر مطابق با اصل تساوی ارضی، تأمین آب آشامیدنی برای تمام مناطق حاشیه دریاچه گیرز را تضمین می‌کند. شورای وزیران به وجود اختلافات شدید بین مقامات محلی از نظر دسترسی به آب آشامیدنی نیز اشاره کرد. علیرغم بهبود نرخ دسترسی ۹۶.۹ درصدی به آب آشامیدنی و سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲۰۰ میلیارد فرانک سیفا در ده سال گذشته، تفاوت‌های شدیدی بین کمون‌های روستایی، بخش‌ها و مناطق مختلف به ویژه در کولدا و کدوگو مشاهده شده بطوریکه نرخ دسترسی به آب آشامیدنی بسیار پایین است. همچنین باید توجه داشت که کیفیت بد آب مشکلات زیادی را در حوزه کشت بادام زمینی و جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند. همچنین شورای وزیران گزارش داد که سنگال از سال 1996 تا 2023، مبلغ 776 میلیارد فرانک سیفا برای تأمین آب شهرها سرمایه‌گذاری کرده است.

APS 27 آگوست 1402

 

سنگال میزبان کنفرانس بین المللی نفت، گاز و انرژی سال 2024 در منطقه غرب آفریقا

داکار، پایتخت سنگال میزبان چهارمین کنفرانس بین‌المللی نفت، گاز و انرژی در 3 و 4 دسامبر 2024 به ابتکار شرکت Energy Capital & Power (ECP) خواهد بود. این کنفرانس بازیگران صنعت انرژی آفریقای غربی و سایر نقاط جهان را برای تقویت مشارکت و اجرای پروژه‌ها در راستای برقراری امنیت انرژی گرد هم می‌آورد. پس از برگزاری سومین کنفرانس در نواکشوت موریتانی در سال 2023 چهارمین دوره آن در غرب آفریقا و در سنگال برگزار می‌شود که تولید اولین بشکه نفت خود را در سال جاری آغاز کرد. در این راستا شرکت مذکور تاکید می‌کند که کنفرانس 2024 بر اساس خلق ابتکارات موفق برای ایجاد سرمایه گذاری‌های جدید در عرصه فرصت‌های انرژی منطقه خواهد بود. منطقه غرب آفریقا چشم اندازهای زیادی برای شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز، ارائه دهندگان فناوری و خدمات، همچنین سرمایه گذاران در افق چشم انداز انرزی در آفریقا و جهان ارائه می‌دهد.

APS 19 آگوست 1402

حمایت دولت از صنعتی شدن شهر طوبی

وزیر صنعت و بازرگانی، سرین گی دیوپ روز پنجشنبه بر جاه طلبی دولت برای حمایت از شهر طوبی در زمینه صنعتی شدن آن به منظور تقویت پتانسیل اقتصادی تاکید کرد. وی در حاشیه بازدید از بازارهای طوبی در آستانه برگزاری جشن بزرگ مگل اعلام کرد: با نگاه به آینده، چشم انداز ما برای طوبی حمایت از آن در جهت صنعتی شدن برای تقویت توان اقتصادی شهر و ایجاد اشتغال است. وی گفت: هدف مقامات حمایت از ایجاد قطب‌های کشاورزی از طریق ایجاد زنجیره‌های ارزش در بخش‌هایی مانند کشاورزی و دامپروری برای خود کفایی غذایی شهرهایی مانند طوبی است. وزیر تاکید کرد که طوبی دومین شهر سنگال پس از داکار بوده که شایسته داشتن مناطق صنعتی است. به این منظور وی قصد دارد به زودی با مقامات مذهبی شهر و سازمان‌های مردمی دیدار کند تا در مورد ایجاد مناطق صنعتی گفتگو نماید. وی تاکید کرد: این مناطق صنعتی امکان ترویج تولیدات بومی و ایجاد اشتغال دراز مدت را فراهم می‌کند. به گفته وی، توسعه این مناطق صنعتی می‌تواند تأثیر بسزایی در اقتصاد محلی داشته باشد و در واقع آنها قادر خواهند بود بین 200000 تا 300000 شغل ایجاد کنند. وزیر اطمینان داد: با هزینه سالانه بین 250 تا 300 میلیارد فرانک سیفا، تولید 20 تا 30 درصد از نیازهای غذایی در سطح محلی، پیشرفت بزرگی در ایجاد اشتغال و توسعه اجتماعی و اقتصادی شهر بوجود خواهد آمد.

APS 16 آگوست 1402

حمایت یک مقام اکواس از حذف موانع مرزی بین کشورهای آفریقایی برای تسهیل رفت و آمد آزادانه مردم و کالاها

مدیر برنامه همکاری فرامرزی کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS)، دکتر فاطومه موسی ابراهیم، روز پنجشنبه در زیگنشور طی سخنانی از حذف موانع مرزی بین کشورهای آفریقایی از جمله کشورهای عضو این نهاد زیر منطقه‌ای به منظور ایجاد یکپارچگی بهتر بین مردم حمایت نمود. وی گفت: من شخصاً به مرزها اعتقادی ندارم. ما همان مردم و همان جوامع هستیم. ما فقط در مقطعی از تاریخ دچار دودستگی شدیم. برای اینکه بتوانیم به جلو حرکت کنیم و توسعه یابیم باید دوباره ادغام شویم و به همان جوامع قبل از این تقسیم بندی تبدیل گردیم. دکتر فاطومه موسی ابراهیم جهت نظارت و ارزیابی پروژه‌های آزمایشی که توسط برنامه حمایت از همکاری فرامرزی (PRACT) در زیگنشور راه اندازی شده بود به این شهر سفر کرد. وی همچنین از خانه شهروندان اکواس مستقر در این شهر نیز بازدید کرد. او گفت که از مفهوم خانه شهروندان اکواس بسیار تحت تأثیر قرار گرفت. به گفته او این خانه راهی طولانی در از بین بردن مرزهای مصنوعی بین دولت‌ها بعهده خواهد داشت. او گفت: خوشحالم که می‌بینم این خانه فعالیت‌های زیادی را در چارچوب تقویت ظرفیت‌های زنان فعال در تجارت فرامرزی انجام داده است. وی افزود: این خانه الگویی است که باید در فضای جامعه تکثیر شود تا رفت و آمد آزادانه مردم و کالاها تحقق یابد. دکتر فاطومه موسی ابراهیم توضیح داد که PRACT یک برنامه توسعه چند بخشی است که هدف آن همکاری با جوامع محلی در مناطق مرزی برای تضمین انسجام اجتماعی، ساخت و ساز منطقه‌ای و توسعه پایدار است. این امر ابتکار جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) بوده که برای تقویت همکاری و توسعه در مناطق مرزی منطقه طراحی شده است. او در حضور آجا کومبا اندور فال، مدیر برنامه دفتر ملی اکواس در سنگال و مقامات خانه شهروندان افزود: هدف از این ابتکار ارتقاء رفاه اجتماعی - اقتصادی جمعیت ساکن در مناطق فرامرزی است. سلیمان بارو، سرپرست مرکز تجارت، ادغام و توسعه آفریقا (Enda Cacid) و همچنین اعضای جامعه مدنی و مقامات امنیتی استان نیز در این بازدید شرکت داشتند.

APS 16 آگوست 1402

وعده آلاسان با جهت اجرای پروژه‌های جدید برای دستیابی به حاکمیت غذایی

مدیر عامل جدید شرکت توسعه زمین دلتای رودخانه سنگال و فالمه (SAED)، آلاسان با، قول اجرای پروژه‌های جدید برای تحقق بخشیدن به گسست سیستماتیک در زمینه کشاورزی و دستیابی به حاکمیت غذایی داد. وی با اذعان به جاه طلبی‌های بزرگی که مسئولین جدید برای این بخش دارند، قول داد برای موفقیت در مأموریت خود هر کاری انجام دهد. او همچنین افزود که متعهد به بازسازی چهره رودخانه سنگال و فالمه با حمایت شرکای توسعه و عوامل SAED است. وی از مقاماتی که به او اعتماد کردند به ویژه از رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری و وزیر امور تعاون و نظارت بر کشاورزان تشکر کرد.

ابوبکری سو، مدیر عامل قبلی نیز از مقامات به خاطر اعتمادی که به او در مقطع مشخصی از فعالیتش داشته‌اند تشکر کرد و گفت که امیدوار است که مدیرعامل جدید در مأموریت خود موفق باشد.

APS 17 آگوست 1402

درخواست اتحادیه ملی ماهیگیران سنگال از دولت برای حمایت از اجرای منشور ماهیگیری پایدار

ابراهیما دیاو رئیس اتحادیه ملی ماهیگیران سنگال (UNAMS) گفت: اعضای اتحادیه از رئیس جمهور باسیرو جومای فای می‌خواهند تا منشور ماهیگیری پایدار را که توسط ائتلاف برای ماهیگیری پایدار (CONAPED) تهیه شده است اجرا کند. وی گفت: ما از دولت جدید انتظارات زیادی داریم و لذا از رئیس جمهور می‌خواهیم تا مفاد منشور مذکور را اجرا کند. او در کائولاک در جریان برگزاری نشستی که توسط اتحادیه برای بحث در مورد مسائل بخش ماهیگیری در سنگال برگزار شد، سخنرانی می‌کرد. وی افزود: ما باید از سوی مقامات دولتی از طریق اعطای بودجه حمایت شویم. هیأت کارآفرینی سریع زنان و جوانان (DER/FJ) در بخش شیلات مداخله می‌کند و این امر مشکلات زیادی برای ما بوجود می‌آورد. او از مقامات جدید سنگال دعوت می‌کند تا روش‌های قدیمی را در مدیریت منابع مالی برای بخش ماهیگیری اصلاح کنند و روش‌های عادلانه و شفاف را ایجاد نمایند. با این حال او می‌گوید که نگران چیزی است که او آن را رقابت ناعادلانه می‌نامد که توسط همکارانش به دلیل واردات محصولات شیلاتی از کشورهایی مانند مراکش متحمل شده‌اند. به گفته وی این کشور امکان نگهداری ماهی را در صورت فراوانی صید و سپس صدور آن به کشورهای دیگر مانند سنگال را دارد.

APS 18 آگوست 1402

آغاز اجرای برنامه توسعه استراتژیک آژانس مدیریت اقتصاد و انرژی (AEME) برای پنج سال آینده

مامه کومبا ندایه مدیر کل آژانس مدیریت اقتصاد و انرژی (AEME) گفت: این نهاد اجرای برنامه توسعه استراتژیک (PSD) خود را برای پنج سال آینده آغاز کرده است. وی افزود: این طرح به آژانس اجازه می‌دهد تا بهترین ترتیبات را اتخاذ کند که به آن امکان می‌دهد به درستی مأموریت خود را به نفع دولت، مصرف کنندگان و متخصصان بخش انرژی انجام دهد. خانم ندای در طی برگزاری کارگاهی که توسط آژانس برای ارزیابی برنامه‌های توسعه‌ای آن ترتیب داده شده بود گفت: با اجرای برنامه‌های آینده هزینه‌های مصرف انرژی خانگی کاهش می‌یابد. او اطمینان داد آژانس می‌خواهد در عین حال به استفاده منطقی و کارآمد از انرژی به نفع همه مصرف کنندگان دست یابد. وی یادآور شد که PSD سند مرجع خواهد بود و یکی از اهداف تعیین شده تضمین استفاده عادلانه از انرژی است. وی با بیان نتایح اجرای برنامه توسعه استراتژیک برای سالهای 2019 تا 2023 افزود: اقداماتی در سطح نظارتی با ایجاد مکانیسم‌ها و اهرم‌های تأمین مالی برای حمایت از توسعه پایدار مدیریت انرژی در سنگال انجام شده است. به گفته خانم ندایه، همین طرح به سنگال در حوزه زیست محیطی اجازه داد تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 51000 تن کاهش دهد. برنامه توسعه استراتژیک بعدی با حمایت آژانس دولتی آلمان (GIZ) که مسئول همکاری و توسعه بین المللی است، اجرا خواهد شد.

APS 20 آگوست 1402

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما