معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۱۰۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کوبا در نشست نهم شبکه عرضه عمومی و سیستم های بازاریابی آمریکای لاتین و کارائیبSPAA) ) شرکت کرد

کوبا در نهمین نشست شبکه عرضه عمومی و سیستم های بازاریابی آمریکای لاتین و کارائیب موسوم به شبکه SPAA ، که از 21 تا 23 اوت در شهر برازیلیا، برزیل برگزار شد، شرکت کرد. نهمین دوره این نشست به رهبری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و با حمایت آژانس همکاری برزیل (ABC) تبادل تجربیات برای ایجاد استراتژی‌ها و پروژه‌های اقدام بین مؤسسات بازاریابی مواد غذایی و تأمین‌کنندگان در میان کشورهای عضو را در برنامه خود دارد. بتسی دیاز ولاسکز، وزیر وزارت تجارت داخلی، و ماریا ایزابل لیوا مایو، مدیر بازاریابی وزارت کشاورزی کوبا، در این رویداد شرکت کردند و اقدامات و برنامه‌هایی را که این کشور برای تضمین مراقبت و تامین محصولات توسعه می‌دهد از جمله تامین غذای افراد آسیب پذیر و در شرایط اضطراری را ارائه نمودند. به عنوان بخشی از دستور کار، شرکت کنندگان پیشرفت و تجربیات برنامه‌های اجتماعی اصلی برای ریشه کن کردن گرسنگی، تضمین امنیت غذایی و تغذیه و کاهش نابرابری اقتصادی و اجتماعی در آمریکای لاتین و کارائیب را به اشتراک گذاشتند.به همین ترتیب، آنها در مورد استفاده از سیستم های اطلاعاتی برای نظارت بر بخش تولیدی و جلوگیری از کمبود مواد غذایی و همچنین سناریوی فعلی قیمت مواد غذایی با یکدیگر گفت و گو نمودند . هدف شبکه SPAA ترویج گفت وگو و تبادل تجربیات به منظور تقویت ظرفیت ها، تسهیل در ایجاد اتحادها، توسعه استراتژی‌های اقدام مشترک و پروژه‌های همکاری فنی بین موسسات عمومی‌بازاریابی و عرضه مواد غذایی در کشورهای منطقه است. این مکانیسم به اجرای برنامه امنیت غذایی، تغذیه و ریشه کنی گرسنگی جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (CELAC) و برنامه استراتژیک فائو با هدف ایجاد سیستم های کشاورزی و غذایی فراگیرتر و کارآمدتر پاسخ می دهد. در حال حاضر بیش از دوازده کشور در این قاره از جمله برزیل، بولیوی، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، السالوادور، اکوادور، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، جمهوری دومینیکن، ونزوئلا و سنت. وینسنت و گرنادین‌ها عضو شبکه SPAA هستند.

https://www.fao.org/cuba/noticias/detail-events/es/c/1709263/

کوبا تا پایان ماه ژوئیه پذیرای بیش از 1.4 میلیون گردشگر بوده است

اداره ملی آمار و اطلاعات(ONEI) گزارش داد کوبا از ژانویه تا ژوئیه 2024 تعداد 1.4 میلیون بازدیدکننده بین المللی داشته است، در زمانی که چندین هتل محلی کوبا جوایز جهانی جدید را دریافت کرده اند . در میان بازارهای اصلی اعزام کننده گردشگر به ترتیب ، کانادا، کوبایی‌های مقیم خارج ، روسیه، ایالات متحده، آلمان، مکزیک، اسپانیا، فرانسه، آرژانتین و ایتالیا قرار دارند . بازدیدکنندگان بین‌المللی شامل کسانی می‌شود که برای تفریح، تجارت یا دلایل شخصی دیگر به کوبا می‌آیند و کسانی را که برای انجام فعالیت‌های پولی به اینجا سفر می‌کنند کنار گذاشته شده اند. بر اساس این گزارش، رقم انباشته از ژانویه تا ژوئیه، 98.2 درصد از رقم ثبت شده در مدت مشابه سال 2023 را نشان می دهد که به معنای کاهش 26230 مسافر ورودی است. ONEI اشاره کرد که تعداد کل گردشگران بدون در نظر گرفتن دلیل یا وسیله حمل و نقل در دوره مورد بررسی به 1905644 نفر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 99.2 درصد است.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/20/cuba-welcomes-over-1-4-million-tourists/

نگاهی به استقرار شرکت های خرد ، کوچک و متوسط (  SMEها ) در کوبا

دکتر آگوستین لاگه، در بحبوحه بحث ملی گفت کوبا نیاز به تسریع در استقرار SMEها دارد، به ویژه آنهایی که دولتی هستند، تولیدکنندگان با فناوری پیشرفته ، دارای پتانسیل صادرات هستند. انتشار اخیر قانون ۸۸ در روزنامه رسمی (شماره 78-2024) در مورد شرکت های خرد، کوچک و متوسط (SMEs) به بحث در مورد این موضوع دامن می زند. تا جولای 2024، این کشور 11044 شرکت کوچک و متوسط خصوصی و تنها 222 شرکت دولتی را ثبت کرده است. به طور کلی، کل شبکه کسب و کار کوچک است، با تراکم 1896 نهاد در هر میلیون نفر. یعنی پایین تر از معیارهای جهانی و آمریکای لاتین. مشاور رئیس گروه بازرگانی علمی و تجاری بیوکوبا فارما گفت ارقام نشان دهنده ارتباط داشتن شرکت های بسیار بیشتر، از جمله شرکت های کوچک و متوسط است، اما این موضوع اصلا کمی نیست و باید به ویژگی‌های کیفی پرداخت. به گفته وی، اکثریت بزرگی از شرکت های کوچک و متوسط که در سال های اخیر پدید آمده اند دولتی نیستند، بلکه خصوصی هستند. آنها با تکنولوژی بالا نیستند، اما ارزش افزوده کمی دارند. آنها مولد نیستند، بلکه تجاری هستند. آنها صادرات محور نیستند، بلکه واردات محور هستند.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/24/a-look-at-the-deployment-of-smes-in-cuba/

بازار بزرگ عمده فروشی چین باعث ایجاد شور و هیجان در هاوانا می‌شود

یک بازار عمده فروشی جدید چینی در هاوانا توجه کارآفرینان کوبایی را به دلیل تنوع گسترده محصولات و همچنین قیمت های رقابتی آن به خود جلب کرده است. این بازار در هاوانای مرکزی و نزدیک بازار محبوب Cuatro Caminos واقع شده است. این تاسیسات سر و صدای قابل توجهی در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرده است، جایی که کاربران برداشت های خود را از این مکان به اشتراک گذاشته اند. یک کاربر فیس بوک بازگشت این نوع تجارت به‌هاوانا را جشن گرفت و تأکید کرد که پس از تقریباً 60 سال، چینی‌ها مشاغل خود را در پایتخت بازگشایی کرده اند، با چنین بازار متنوعی که همه چیز مانند یک داروخانه در آن وجود دارد. وی همچنین تاکید کرد که این محصولات را می‌توان با پول ملی کوبا و با نرخ روز ارز مبادله ای در خیابان خریداری کرد که در حال حاضر هر دلار 320 پزوی کوبایی است. آن‌ها فعلا پرداخت‌ ها را از طریق انتقال بانکی نمی‌پذیرند زیرا با مشکلات فنی در بسترهای پرداخت بانکی در کوبا مواجه هستند. بعضی از مشتریان تعجب خود را از سیستم تبدیل قیمت کالاهای عرضه شده به دلار در این بازار خرید را ابراز کردند و اظهار می دارند اگر شرکت‌های کوچک و متوسط این سیستم «مبادله به قیمت روز» را اتخاذ کنند، چه اتفاقی می‌افتد. او خاطرنشان کرد که بازار چین از تبدیل روزانه برای پذیرش پرداخت‌ها به پزوی کوبایی استفاده می‌کند، که اگر در سایر مشاغل کوبایی اجرا شود، می‌تواند جنجال ایجاد کند. این رویکرد بحث قانونی بودن مبادلات غیررسمی ارز و محدودیت های اعمال شده بر بخش عمده فروشی در کشور را دوباره برانگیخته است. بازار چین، واقع در کارخانه سابق تولید مواد شوینده و صابون، به خریداران این امکان را می دهد که بر حسب پول ملی کوبا پرداخت کنند و این گزینه را برای کارآفرینان جذاب می‌کند، اما برای مردم عادی کوبایی غیرقابل دسترس است. این بازار که تحت قوانین متفاوتی نسبت به قوانین تحمیل شده بر کارآفرینان کوبایی عمل می‌کند، نابرابری در دسترسی به منابع و تقسیم ‌بندی رو به رشد تجارت در جزیره را برجسته می‌سازد . در ماه آوریل، عمده‌فروش چینی Nihao53، که توسط گروه تجاری Leke Holding Group اداره می‌شود، اعلام کرد که حضور خود را در کوبا تحکیم خواهد کرد. برنامه این بود که فعالیت های خود را با شرکت های دولتی و سرمایه گذاری‌های محلی گسترش دهد. Nihao53 بیش از 15 سال روابط تجاری با کوبا دارد و امروزه یکی از تامین کنندگان کلیدی در بازار جزیره است. آنها کالاهایی را از مواد خام گرفته تا فناوری پیشرفته در اختیار مشاغل خصوصی قرار می دهند.

https://videos.cibercuba.com/noticias/2024-08-22-u1-e199370-s27061-nid287274-enorme-mercado-mayorista-chino-causa-sensacion?utm_source=telegram#google_vignette

دولت کوبا در سال 2024 سرمایه گذاری در هتل ها و رستوران‌ها را دو برابر کرده است

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط اداره ملی آمار و اطلاعات (ONEI)، دولت کوبا سرمایه گذاری خود را در هتل ها و رستوران‌ها در دوره بین ژانویه تا ژوئن 2024 دو برابر کرده است. آخرین ویرایش شاخص‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که دولت کوبا به سرمایه‌گذاری در صنعت هتلداری ادامه می‌دهد، بیشترین میزان سرمایه گذاری در سال 2023 رقم 2.325 میلیارد پزو در هتل‌ها و رستوران‌ها بین ژانویه تا ژوئن بوده است و در طول مدت مشابه، این رقم به 4.931 میلیارد پزو ( حدود 16 میلیون دلار ) در سال 2024 افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش 112 درصدی است.

https://www.cubanet.org/regimen-duplica-inversion-en-hoteles-y-restaurantes-en-2024/

 بانک متروپولیتانو در مورد مشکلات خدمات مرتبط با کارت های مغناطیسی خود به مردم گزارش داد

بانک متروپولیتانو از طریق شبکه‌های اجتماعی خود از بی ثباتی خدمات مرتبط با کارت های مغناطیسی به کاربران خود اطلاع رسانی نمود . این بانک تاکید کرد که تاخیر در عملیات ها وجود دارد که در نهایت، عملیات از طریق دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروش (TPV یا POS) و نقل و انتقالات بین بانکی (از خود بانک یا با Bandec و BPA) ممکن است انجام نشود. یکشنبه گذشته، 18 آگوست، بانک Metropolitano مشکلاتی را در خدمات ارائه شده در دفاتر خود و همچنین در خدمات مرتبط با کانال های پرداخت الکترونیکی گزارش کرد. بانک متروپولیتانو در سال 1996 با شعبه ای در هاوانا که تخصص آن در ارائه خدمات بانکی فقط به نمایندگی‌های دیپلماتیک و اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی مقیم این کشور بود، فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 2004، با توافق بانک مرکزی کوبا، بخش های ارائه و تنوع خدمات خود را به همه مشتریان توسعه داد . این بانک در حال حاضر از طریق نزدیک به صد شعبه در تمام شهرداری‌های‌هاوانا فعالیت دارد.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/08/21/informa-banco-metropolitano-sobre-inestabilidad-de-servicios-asociados-a-tarjetas-magneticas/

کوبا تجربه و ظرفیت های فنی خود را در زمینه تولید دارو  به سایر کشورها ارائه می دهد

وزیر بهداشت عمومی، دکتر خوزه آنجل پورتال میراندا، طی سخنانی در کنفرانس پان-آمریکایی یازدهم، تمایل کوبا را برای قرار دادن ظرفیت فنی و تجربه خود در تولید دارو، محصولات بیوتکنولوژیکی و واکسن در خدمت سازمان بهداشت پان آمریکا (PAHO) و همه کشورهای حاضر در منطقه را مورد تاکید قرار داد . وی در مورد هماهنگی تنظیم مقررات دارویی (CPARF) که در مکزیک در حال برگزاری است، تأکید نمود که خودکفایی دارویی در منطقه باید از حوزه فنی فراتر رفته و به سیاست‌های عمومی‌برسد که همکاری‌های منطقه‌ای را ارتقا می‌بخشد. وی در این زمینه ابراز امیدواری کرد که بازتاب های این کنفرانس به توسعه دیپلماسی سلامت با تمرکز بیشتر بر یکپارچگی کمک کند تا در موقعیت بهتری برای ادامه همکاری، آموزش و شفافیت در امور نظارتی قرار گرفته باشیم. وی تاکید کرد که امروز بیش از هر زمان دیگری پیوستن به نیروها، به اشتراک گذاشتن تجربیات و کار بر روی پروژه‌های مشترکی که آینده‌ را ارتقا می‌دهد و در آن حفاظت و تضمین سلامت مردم یک اولویت است و نه یک رؤیا، حیاتی است. وزیر اظهار داشت که در کوبا، سلامت عمومی حق همه مردم است و این مسئولیت دولت است که دسترسی رایگان و کیفیت مراقبت، حفاظت و  بهبود خدمات  را تضمین کند، که پایه‌های آن در جامعه متولد شده و توسط مفاهیم عمیق همبستگی و پوشش جهانی پشتیبانی می‌شود.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/08/21/cuba-brinda-su-experiencia-y-capacidad-tecnica-en-produccion-de-medicamentos-ratifica-ministro-de-salud-en-encuentro-regional/

فائو در حوزه حفاظت از خاک در کوبا سرمایه گذاری می‌کند

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اجرای پروژه جدیدی را که به نفع تنوع زیستی و حفاظت از خاک در کوبا است، آغاز کرد. به گفته این نهاد، وزارت کشاورزی کوبا (MINAGRI) با فائو در تقویت ظرفیت علمی و فنی محلی برای حفظ منابع گیاهی و حفاظت از خاک ها، تحت پروژه ای که توسط تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) تامین می‌شود، همکاری می‌کنند. این ابتکار با عنوان «حفاظت از تنوع زیستی و مدیریت پایدار کشاورزی» (Cobimas)، دسترسی به تجهیزات، ورودی‌ها و معرف‌ها را فراهم می سازد. ذینفعان آزمایشگاه‌های کشت بذر موسسه تحقیقات کشاورزی گرمسیری الخاندرو دی هومبولت و آزمایشگاه‌های خاک هیئت های کشاورزی استانی واقع در مناطق اجرای پروژه هستند. به گفته فائو، این پیشرفت گامی مهم در جهت بهبود ظرفیت تحقیق و توسعه در بخش کشاورزی کوبا است. سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که ابزارهایی که توسط GEF تامین می‌شود شامل دستگاه‌هایی برای اندازه گیری شوری، اسیدیته و رسانایی خاک با هدف تسریع روند صدور گواهینامه زمین‌های تحت شیوه‌های حفاظتی است.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/14/fao-invests-in-soil-conservation-in-cuba/

کوبا، پلتفرم جدید صدور روادید الکترونیکی، Evisa ، را برای رونق گردشگری فعال می‌کند

خوان کارلوس گارسیا گراندا، وزیر گردشگری کوبا اعلام کرد که پلت فرم الکترونیکی ویزای کوبا، معروف به Evisa، اکنون فعال است. این سیستم مدرن و ایمن فرآیندهای درخواست و مدیریت ویزا را ساده می‌کند و به کاربران این امکان را می دهد که رویه‌های خود را به طور مجازی از هر دستگاه متصل به اینترنت شروع کنند. Evisa که در نمایشگاه گردشگری در ماه می راه اندازی شد، با هدف بهبود کارایی و امنیت در تمام مراحل فرآیند ویزا، از درخواست اولیه تا کنترل مرزی، انجام می‌گردد. این پلت فرم علاوه بر تسهیل رویه‌ها، با حذف نیاز به اسناد فیزیکی به حفاظت از محیط زیست نیز کمک می‌کند. با این پیشرفت، کوبا گام دیگری در جهت مدرن سازی سیستم کنسولی خود، انطباق با نیازهای کنونی گردشگران و تقویت زیرساخت دیجیتال خود برمی دارد.

 http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/08/14/cuba-activa-evisa-la-nueva-plataforma-de-visado-electronico/

رسانه‌های کوبا اقدامات جدید اقتصادی را توضیح می دهند

رسانه‌های کوبا به تفصیل اقدامات اقتصادی جدید اجرا شده در این کشور را با هدف باز کردن راه حل برای مشکلات این کشور توضیح می دهند. نشریه دیجیتال Cubadebate فهرستی از پرسش‌ها و پاسخ‌ها را منتشر می‌کند که عمدتاً مربوط به قانون مالیات، امور مالی، قیمت‌ها، خوداشتغالی و شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط است. از تاریخ 30 آوریل به عنوان آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی توسط شرکای شرکت های کوچک و متوسط مطابق قانون 113 نظام مالیاتی آغاز می‌شود. برای محاسبه مالیات بر درآمد شخصی، شرکای شرکت‌های کوچک و متوسط 39120 پزو به عنوان حداقل معافیت سالانه در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، بر خلاف دوره‌های قبل، مبلغ پرداختی بابت سهم ویژه تامین اجتماعی را به عنوان هزینه فرانشیز کسر می‌کنند. به همین ترتیب، مبلغ پنج درصد کسر شده برای توزیع زودهنگام سود سهام از مالیات بر درآمد شخصی کسر می‌شود. در صورت اعلام و پرداخت قبل از 28 فوریه، می‌توانند پنج درصد را برای پرداخت سریع کسر کنند و تخفیف بگیرند.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/23/cuban-media-explains-new-economic-measures/

تحریف ارزش کار در کوبا

دکتر لوئیس آ. مونترو اقتصاددان دانشگاه‌هاوانا و عضو آکادمی علوم گفت که مشکل مهمی‌که در کوبا باید حل شود، ارزش کار در جامعه ای است که مشتاقانه به دنبال عدالت است. از آنجایی که نارسایی‌های اقتصادی بسیاری از جنبه‌های زندگی شهروندان را که عضو افتخاری و هماهنگ کننده علوم طبیعی و دقیق آکادمی علوم کوبا تلقی می‌شوند، از بین می‌برد، موضوع روز به روز بیشتر موضوعیت پیدا می‌کند. او به عنوان مثال، در استانداردهایی که مزایای اجتماعی این کشور را در 60 سال گذشته متمایز کرده است، مانند آموزش با کیفیت، برای همه، همه جا، جهانی و رایگان اشاره کرد. یک کارمند متوسط در بخش تجارت گاهی اوقات می‌تواند 10 برابر بیشتر از یک حرفه ای درآمد داشته باشد. به عنوان مثال، یک پزشک می‌تواند پنج درصد از حقوق خود را برای یک ظرف ماست در خیابان بپردازد و یک کارمند بخش خصوصی تجاری فقط 0.5 درصد.  او توضیح داد که بودجه اختصاص داده شده به یک دانشگاه ممکن است با  ارقام پزویی بسیار بالا به نظر برسد، اما زمانی که باید خدمات خاصی را به شرکت هایی با مقیاس های مختلف و با ارزش پزویی پرداخت کند، ورشکسته می‌شود. از جمله اقدامات اعلام شده برای رفع مشکلات کنونی، راه حل «عدم تعادل اقتصاد کلان» است. پس می‌توان فهمید که این با نیاز فوری دولت برای به دست گرفتن واقعی زمام اقتصاد ملی مطابقت دارد.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/16/distortions-in-the-value-of-work-in-cuba-says-expert/

Jardines del Rey همچنان یکی از ستون‌های گردشگری در کوبا است

منطقه Jardines del Rey در کوبا همچنان یکی از جذاب ترین مکان‌ها برای مسافران در بین جزایر کارائیب است. این منطقه بسیار طبیعی با امکانات رفاهی فراوان شامل مناطقی با توسعه گردشگری بزرگ بر اساس جذابیت های طبیعت است، منظره ای نمادین که در جهان بسیار شناخته شده است و چهارمین منطقه توریستی توسعه یافته کشور از نظر ظرفیت هتل (بعد از هاوانا، وارادرو و هولگین) است. این نام، Jardines del Rey (باغ پادشاه)، که به یک علامت تجاری تبدیل شده است، چندین کلید با پتانسیل گردشگری در مجمع الجزایر Sabana-Camagüey را در بر می‌گیرد و توسط کاشف اسپانیایی دیگو ولاسکز شناخته شد و مکانی متروکه بود که تنها توسط زغال‌سوزها و ماهیگیران با سکونت گاه‌های موقت به آن رفت و آمد می‌کردند و در حال حاضر  به مکانی ایده‌آل برای یک تعطیلات عالی تبدیل شده اند. کایو کوکو چهارمین جزیره بزرگ در مجمع الجزایر کوبا و محور اصلی منطقه است که به نام پرنده کوکو یا ibis جنگل، به رنگ سفید و با منقار خمیده نامگذاری شده است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/363101-jardines-del-rey-continues-to-be-a-pillar-of-tourism-in-cuba

تقریباً 900 واحد پمپاژ  آب با بهره گیری از برق فتوولتائیک خورشیدی در سال جاری نصب خواهند شد

نصب 1312 واحد پمپاژ آب با توان 10 کیلووات، بخشی از پروژه پیش بینی 19 شرکت آب و فاضلاب متعلق به سازمان عالی مدیریت بازرگانی آب و فاضلاب کوبا است که با تغییر وضعیت ماتریس انرژی در حال توسعه هستند. به گفته مدیر فاضلاب و زهکشی سازمان یاد شده ، آنالی لابرادا گومز، این طرح سه محدوده را در سال های متوالی در بر می‌گیرد. اولین آنها که در سال 2023 آغاز شد، از برنامه عقب مانده است، زیرا تا به امروز 658 دستگاه از 722 دستگاه نصب شده است که مقصد آنها استان‌های پینار دل ریو، آرتمیسا، ماتانزاس، سینفوئگوس، سانکتی اسپیریتوس، سیگو د اویلا، هولگوین و لاس توناس است. مدیر کل اقتصاد و سرمایه انسانی OSDE، فرناندو سوریا پرز، تعهد خود را برای تکمیل نصب اولین واحد در سال 2024 اعلام کرد. علاوه بر این، در ژوئن اجزای دسته دوم وارد شدند. آخرین بخش این برنامه، که برای سال 2025 برنامه ریزی شده است، شامل 446 واحد است و مشتریان شرکت های آب هاوانا، استان مایابکه، آگواس دل اوسته ( از مایابکه )، وارادرو، کاماگوئی بهره مند خواهند شد. دلایل تأخیر عبارتند از کمبود سوخت که با تصمیم مبنی بر عدم گنجاندن تغییر در ماتریس انرژی در اولویت‌های تخصیص این منبع تشدید شده است و دیگری نوسان نیروی کار آموزش دیده برای بهره برداری از فناوری، که توسط سایر پیشنهادات شغلی جذب می‌شوند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/08/17/instalaran-este-ano-casi-900-equipos-de-bombeo-con-energia-solar-fotovoltaica/

مدیریت بهتر شیوع بیماری آربوویروسی یک اولویت است

دانشمندان از چندین عرض جغرافیایی امروز در هجدهمین دوره بین المللی دنگی و سایر آربوویروس های نوظهور که توسط موسسه پدرو کوری،  به عنوان مدیر مطالعه بیماری‌های واگیر برگزار شده است، شرکت کردند . متخصصانی از آرژانتین، برزیل، نیکاراگوئه، کاستاریکا، پاراگوئه، پورتوریکو، ایالات متحده و کشور میزبان، کوبا، به همراه 12 کارشناس از WHO و PAHO ( سازمان بهداشت پان آمریکن ) در این دوره شرکت داشتند که به ارائه کمک‌های فنی و مشاوره در این زمینه می‌پردازند. یکی از اهداف به روز رسانی و بحث در مورد وضعیت اپیدمیولوژیک و پیشرفت در دانش، پیشگیری و کنترل دنگی و سایر آربوویروس ها با اشاره ویژه به بیماری‌های ویروسی چیکونگونیا، زیکا، تب زرد، مایارو و اوروپوچ است. ارقام رسمی نشان می دهد که سال 2023 به عنوان سال با بیشترین تعداد موارد دنگی گزارش شده در سراسر جهان ثبت شده است و تنها در قاره آمریکا بیش از 4.5 میلیون مورد گزارش شده که 7665 مورد شدید و 2363 مورد آن به مرگ و میر ختم شده است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/363219-better-management-of-arboviral-disease-outbreaks-is-a-priority

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما