معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته اول شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه‌اندازی حمل و نقل کانتینری جدید بین ازبکستان و هند(روز.اوز)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان، حمل و نقل کانتینری جدید در مسیر جدید چند وجهی بین ازبکستان و هند توسط شرکت سهامی «کانتینر راه آهن ازبک» به طور موفقیت‌آمیز راه‌اندازی شد. محموله‌ها از بنادر موندرا، نحوا-شیوا و چنی هند از طریق دریا به بندر عباس جمهوری اسلامی ایران تحویل داده می‌شود. بعد از آن از بندر عباس به وسیله راه آهن به ایستگاه قطار سرگلی تاشکند تحویل داده می‌شود. شایان به ذکر است قطار باری متشکل از 20 کانتینر 20 فوتی فاصله 2673 کیلومتر راه آهن را در ظرف 20 روز طی می‌کند. در آینده در نظر است زمان حمل و نقل بار تا 15 روز کاهش یابد.

https://kun.uz/news/2024/08/20/hindiston-va-ozbekiston-ortasida-yangi-konteyner-tashuvlari-yolga-qoyildi

مذاکره با شرکت بریتانیایی برای توسعه سیستم حمل و نقل ازبکستان(روز.اوز)

روشن عثمان اف، سفیر ازبکستان در بریتانیا با درن گیلارد، مدیر اجرایی شرکت Deecon Consulting بریتانیا دیدار کرد. در ابتدای گفت‌وگو درن گیلارد در مورد فعالیت سازمان به تفصیل گزارش داد. شایان به ذکر است در حال حاضر شرکت یاد شده خدمات مشورتی در مورد پروژه‌های زیرساختی در زمینه‌های مختلف را ارائه می دهد. وی گفت: «ما می‌توانیم در زمینه جذب شرکت‎های خارجی برای همکاری در راستای طراحی و مدیریت سیستم حمل و نقل و خطوط اتوبوس داخلی شهرهای ازبکستان کمک کنیم». طرفین به منظور تسریع بیش از پیش روابط همکاری در زمینه‌های یاد شده در مورد تنظیم مذاکرات دوجانبه با سازمان‎های ذیربط ازبکستان و تنظیم سفر نمایندگان شرکت فوق‌الذکر به ازبکستان توافق نمودند. 

https://kun.uz/news/2024/08/20/britaniya-kompaniyasi-ozbekiston-transport-tizimini-rivojlantirish-boyicha-takliflar-bildirdi

  

ایجاد خانه تجاری منسوجات ازبکستان در شهر مادرید(روز.اوز)

سفر کاری هیئت ازبکستان متشکل از نمایندگان وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت و صنایع نساجی ازبکستان در شهر مادرید صورت گرفت. طی سفر، اعضای هیئت ازبکستان با نمایندگان شرکت‌های El Corte, Ingles, Tandem, Gedepsa و ACIR Southern Europe دیدار کردند. طی گفت‌وگوهای صورت گرفته طرف اسپانیا با اصلاحات گسترده در دست اجرا در صنعت نساجی ازبکستان و توانمندی‌های صادرکنندگان بومی آشنا شد. در دیدار با الکسندرا پسترانه، مدیرعامل شرکت Gedepsa موضوعات گسترش صادرات کالاهای ازبکستان به بازار اسپانیا مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه مذاکرات مقرر شد خانه تجارت برای نمایش فرآورده‌های نساجی ازبکستان در مادرید ایجاد و همچنین پروژه‌های عمومی‌سازی فرآورده‌های نساجی تولید شده در ازبکستان در بازار اسپانیا تدوین شود. در مذاکرات با آلبرت ایرنندس، مشاور بین الملل راهبردهای ورود کالاهای ازبکستان به بازار اسپانیا و موضوعات لجستیک و توزیع مورد تبادل نظر قرار گرفت. وی گفت: «جهت ارائه کمک لازم در زمینه برقراری روابط با شرکت‌های مد اسپانیایی و حمایت از حضور تولیدکنندگان ازبکستانی در مناقصات اسپانیا اعلام آمادگی می‌کنم». طی گفت‌وگوی هیئت ازبکستان با نمایندگان اداره خرید جهانی شرکت‌های El Corte, Ingles فرصت‌های افزایش میزان فرآورده‌های نساجی ازبکستان در بخش‌های خرده فروشی هر دو شرکت مورد بررسی قرار گرفت. 

https://kun.uz/news/2024/08/20/madridda-ozbekiston-toqimachilik-mahsulotlari-savdo-uyi-tashkil-etiladi

 

افتتاح خانه تجاری کالاهای نساجی و کفش ازبکستان در پایتخت لهستان(روز.اوز)

سفر کاری هیئت ازبکستان متشکل از نمایندگان وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت و کارخانه‌های صنایع نساجی ازبکستان در لهستان با کمک سفارت ازبکستان در تاریخ 14 و 15 اوت سال 2024 صورت گرفت. طی سفر کاری توافق در مورد افتتاح خانه تجاری فرآورده‌های نساجی و کفاشی ازبکستان در مجموعه تجاری عمده فروشی G.D. International Poland Sp.o.o. حاصل شد. در حاشیه سفر یاد شده همایش مشترک تجاری با اتاق بازرگانی لهستان-آسیا برگزار شد. در این رویداد بیش از 20 نفر نماینده دایره کارآفرینی ازبکستان و لهستان حضور یافتند. در دیدارهای جی تو بی و بی تو بی که بین نمایندگان تجاری دو کشور برگزار گردید، چشم‌اندازهای اجرایی پرژوه‌های مشترک مورد تبادل نظر قرار گرفت. موضوع وضع فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید برای نوسازی صنایع سبک ازبکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://kun.uz/news/2024/08/21/varshavada-ozbekiston-toqimachilik-va-poyabzal-mahsulotlari-savdo-uyi-ochiladi

 

افزایش میزان واردات گاز(دریا)

بنا به داده‌های آژانس آمار، ازبکستان در ماه جولای سال جاری میلادی 174.2 میلیون دلار گاز وارد کرد. این نسبت به سال گذشته 174 برابر بیشتر است. یعنی در ماه جولای سال گذشته کشور 1 میلیون دلار گاز وارد کرده بود. در ماه‌های ژانویه و جولای سال جاری میلادی کشور به طور کلی 983.7 میلیون دلار گاز طبیعی وارد کرد. در مدت مشابه سال گذشته این شاخص 201 میلیون رقم خورده بود. یعنی هزینه 7 ماهه واردات گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 برابر بیشتر است. طبق ارقام آمار، در سال جاری میلادی ازبکستان برای واردات گاز مبالغ ذیل را خرج کرد:

در ژانویه –6 میلیون دلار؛

در فوریه –1 میلیون دلار؛

در مارس –6 میلیون دلار؛

در آوریل –6 میلیون دلار؛

در می –4 میلیون دلار؛

در ژوئن –3 میلیون دلار.

بعد از افزایش میزان واردات گاز از روسیه احتمال افزایش در سطح رکورد میزان خرید گاز از خارج پیش بینی شده بود. طبق شاخصات 7 ماه گذشته، این پیش بینی به واقعیت کسب پیوست. برای مقایسه، در کل سال 2023 کشور گاز به ارزش 694.9 میلیون دلار و در سال 2022 م. 281.9 میلیون دلار وارد کرده بود. ازبکستان از تاریخ 7 اکتبر سال 2023 گاز روسیه را از قلمروی قزاقستان به وسیله لوله گاز آسیای مرکزی – مرکز وارد می‌کند. طبق قرارداد دو ساله امضا شده بین اوزگاز ترد و شرکت با مسئولیت محدود گازپروم اکسپرت، در نظر است حدود 2.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تحویل داده شود. اما مسئولین تا به حال گزارش در مورد قیمت گاز ندادند. با وجود اینکه در ازبکستان میزان واردات گاز بالا می رود، صادرات گاز متوقف نشده است. در ماه گذشته کشور 91.7 میلیون دلار گاز صادر کرد. این نسبت به ماه جولای سال گذشته 1.3 برابر بیشتر است. یعنی در ماه جولای سال گذشته کشور 63.9 میلیون دلار گاز صادر کرده است. در ماه‌های ژانویه و جولای ازبکستان به طور کلی 323.1 میلیون دلار گاز صادر کرد. این شاخص در مدت مشابه سال 2023 م. 341.9 میلیون دلار رقم خورده بود.

https://daryo.uz/2024/08/21/ozbekiston-xorijdan-gaz-sotib-olish-hajmini-besh-karra-oshirdi

 

تولید ماشین آلات کشاورزی کوچک هوشمند در ازبکستان(روز.اوز)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت کشاورزی ازبکستان، در محل وزارت مذکور دیدار با ا. لی، مدیر شرکت Meraque Group Snd Bhd مالزی برگزار شد. در دیدار یاد شده پیشنهادات توسعه روابط همکاری بین دو کشور در زمینه کشاورزی و اجرای پروژه‌های سود متقابل برای دو طرف در میان گذاشته شد. موضوعات تولید ماشین آلات هوشمند سم پاش و پهپادهای اختصاص داده شده برای استفاده در زمینه کشاورزی توسط شرکت مالزی نیز مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. در پایان دیدار در مورد بررسی موضوعات اجرایی پروژه تولید ماشین آلات کشاورزی کوچک هوشمند در زیر مجموعه انستیتوی علمی‌پژوهشی ماشینی کردن کشاورزی تاشکند توافق نمودند.

https://kun.uz/news/2024/08/22/ozbekistonda-aqlli-minitexnikalar-ishlab-chiqariladi

تجارت خارجی ازبکستان از ژانویه تا آخر جولای 2024(روز.اوز)

اطلاعات مربوط به گردش تجارت خارجی ازبکستان در ماه‌های ژانویه و جولای سال 2024 توسط آژانس آمار کشور اعلام گردید. خاطرنشان می‌شود در مدت زمان یاد شده میزان تجارت خارجی ازبکستان به 36.8 میلیارد دلار رسید. از این مجموعه میزان صادرات 14.78 میلیارد و میزان واردات 22.05 میلیارد دلار می‌باشد. در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میزان صادرات 1.1 درصد کاهش و میزان واردات 10.1 درصد افزایش یافت. کسری تجارت خارجی 7.26 میلیارد دلار رقم خورد. چین جایگاه خود به عنوان همکار اصلی تجاری ازبکستان را حفظ کرد، سهم روسیه نیز بالا می رود. در مدت زمان یاد شده میزان مبادلات کالا با چین 6.85 میلیارد و با روسیه 6.80 میلیارد دلار رقم خورد. این به ترتیب 18.0 و 18.5 درصد کل میزان گردش تجارت خارجی کشور را تشکیل می دهد. همچنین، قسمت قابل ملاحظه‌ای در گردش تجارت خارجی با کشورهای نظیر قزاقستان (6.2 درصد)، ترکیه (4.6 درصد) و کره جنوبی (3.2 درصد) ثبت شده است. 10 کشور دارای سهم بزرگ در گردش تجارت خارجی ازبکستان در 7 ماه اول سال 2024 به ترتیب ذیل است:

چین –6850.5 میلیون دلار: صادرات – 1173.7 میلیون و واردات – 5676.8 میلیون دلار؛

روسیه –6803.4 میلیون: صادرات – 2103.5 میلیون و واردات – 4699.9 میلیون دلار؛

قزاقستان –2275.1 میلیون: صادرات – 735.4 میلیون و واردات – 1539.7 میلیون دلار؛

کره جنوبی –1190.9میلیون: صادرات – 22.0 میلیون و واردات – 1168.9 میلیون دلار؛

ترکمنستان –740.8 میلیون: صادرات – 69.8 میلیون و واردات – 671.0 میلیون دلار؛

فرانسه –689.8میلیون: صادرات – 480.3 میلیون و واردات – 209.5 میلیون دلار؛

آلمان –515.0 میلیون: صادرات – 46.4 میلیون و واردات – 468.6 میلیون دلار؛

افغانستان –572.9میلیون: صادرات – 555.7 میلیون و واردات – 17.2 میلیون دلار؛

آمریکا –553.3میلیون: صادرات – 185.3 میلیون و واردات – 368.0 میلیون دلار.

بین 20 کشور همکار اصلی در فعالیت تجارت خارجی تنها با 5 کشور – فرانسه، افغانستان، قرقیزستان، پاکستان و تاجیکستان تراز مثبت تجارت خارجی مشاهده شده است.

https://kun.uz/news/2024/08/21/gaz-importi-5-barobarga-oshdi-oltin-sotish-toxtadi-ozbekiston-tashqi-savdosi-sharhi

 

همایش تجاری ازبکستان و آذربایجان(یوز.اوز)

در آستانه سفر آقای الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان به ازبکستان در تاریخ 22 اوت سال 2024 همایش تجاری ازبکستان و آذربایجان برگزار گردید. در همایش یاد شده ریاست هیئت ازبکستان را آقای لذیذ قدرت‌اف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت و ریاست هیئت آذربایجان را آقای میکائیل جباراف، وزیر اقتصاد آذربایجان رئیسی بر عهده داشت. در همایش مذکور رؤسای وزارت، ادارات، اتحادیه‌های صنعت، استانداران و بیش از 300 نماینده دایره‌های کارآفرینی دو کشور حضور داشت. در رویداد مذکور به توسعه سریع همکاری‌های چند وجهی ازبکستان و آذربایجان اشاره شد. در 5 سال اخیر میزان مبادلات کالا 3 برابر و در 7 ماه اول سال جاری میلادی 20 درصد بالا رفت. اقدامات فعال در زمینه افزایش میزان مبادلات کالا تا 1 میلیارد دلار در آینده نزدیک صورت می‌گیرد. وسعت همکاری‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های اولویت دار اقتصاد من جمله، در زمینه‌های انرژی، شهرسازی، ماشین‌سازی، نساجی، ابریشم و کشاورزی گسترش می یابد. شرکت‌های بزرگ نظیر Pasha Holding, Matanat, Sarda Group, Sokar آذربایجان در ازبکستان موفقیت‌آمیز فعالیت می‌کنند. به نوبه خود شرکت‌های نظیر Global Textile, Azsilk, Businesstex در مناطق آذربایجان در حال فعالیت هستند. شرکت مشترک سرمایه‌‎گذاری که نیروی محرک گسترش همکاری‌های سرمایه‌گذاری به شمار می آید، راه‌اندازی شد. سبد پروژه‌ها دقیق در زمینه‌های صنایع سبک و غذایی، انرژی سبز، بهداشت و سایر شکل گرفت. فارغ از این به بخش‌های آینده‌دار توسعه همکاری‌‎های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری نظیر تولید کالاهای جایگزین صادرات، اجرای برنامه‌های همکاری، جابجایی کالاها در پلتفرم الکترونیکی، افتتاح خانه‌های تجاری، سالن‎ های نمایشی، پاویون‌های ملی و افزایش میزان تحویل مصالح ساختمانی اشاره گردید. 

https://yuz.uz/uz/news/ozarbayjon-bilan-ikki-tomonlama-hamkorlikning-yangi-choqqilari-zabt-etilyapti

نخست وزیر ازبکستان وارد افغانستان شد(دریا)

بنا به گزارش وزارت صنعت و تجارت افغانستان، آقای عبدالله عارف‌اف، نخست وزیر ازبکستان وارد کابل شد. طبق گزارش، هدف از سفر نخست وزیر ازبکستان به کابل افتتاح نمایشگاه فرآورده‌های تولید ازبکستان و حضور در دیدار دوجانبه روابط تجاری با مقامات طالبان است. قبل از سفر یاد شده آقای لذیذ قدرت‌اف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان وارد کابل شد و با نمایندگان طالبان دیدار کرد. بر اساس گزارش وزارت صنعت و تجارت طالبان، در دیدار یاد شده موضوعات ایجاد اتاق‌های بازرگانی بین طالبان و ازبکستان در شهرهای کابل و تاشکند مورد بررسی قرار گرفته است.   

https://daryo.uz/2024/08/17/ozbekiston-bosh-vaziri-abdulla-aripov-afgonistonga-tashrif-buyurdi

از 1 اکتبر سال جاری میلادی موافقت‎نامه تجارت ترجیحی بین ازبکستان و افغانستان لازم الاجرا خواهد شد(قلمپیر.اوز)

 از تاریخ 1 اکتبر سال 2024 موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ازبکستان و افغانستان لازم الاجرا خواهد شد. این موارد در دیدار عبدالله عارف‌اف، نخست وزیر ازبکستان و عبدالغنی برادر، نخست وزیر دولت موقت طالبان با کارآفرینان ازبکستانی و افغانستانی در تاریخ 17 اوت سال 2024 اعلام گردید. خاطرنشان می‌شود برای 14 نوع محصول توافق شده در حاشیه سند مذکور، از عوارض وارداتی معاف و تسهیلات برای صاردکنندگان ایجاد می‌شود. همچنین، به منظور افزایش بیش از پیش واردات محصولات کشاورزی از افغانستان، شرایط صدور مجوز بهداشت گیاهی تسهیل می‌شود. از 1 اوت سال جاری میلادی گذرگاه مرزی ایریتام – حیرتان 24 ساعته کار می‌کند. فارغ از این، بابت کسانی که به مرکز بین‌المللی تجاری ترمذ تشریف می آورند، رژیم بدون ویزای 15 روزه وضع و از تمام مالیات معاف خواهد شد. جهت فعالیت فعال کارآفرینان افغانستانی در ازبکستان توافقنامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری بین دو کشور امضا شده است.    

https://qalampir.uz/uz/news/1-oktyabrdan-uzbekiston-va-afgoniston-urtasida-imtiyezli-savdo-kelishuvi-ishga-tushadi-105695

افتتاح نمایشگاه «تولید شده در ازبکستان» در شهر کابل(یوز.اوز)

هیئت دولت ازبکستان در حاشیه سفر خود به شهر کابل در مراسم افتتاحیه همایش تجاری ازبکستان و افغانستان و نمایشگاه «تولید شده در ازبکستان» شرکت کرد. در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هیئت دو کشور به سرپرستی آقای عبدالله عارف‌اف، نخست وزیر ازبکستان و آقای عبدالغنی برادر، سرپرست دفتر نخست وزیر دولت طالبان حضور پیدا کردند. تاکید شد همایش تجاری یاد شده و نمایشگاه فرآورده‌های ازبکستان در توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور سهم قابل توجهی می‌گذارد. نمایشگاه یاد شده به منظور نمایش فرآورده‌های تولید شده در کارخانه‌های ازبکستان، امضای قراردادهای صادراتی، گسترش ظرفیت صادراتی کشور، برقراری و تحکیم همکاری پایدار و بلند مدت با همکاران خارجی برپا شد. در نمایشگاه مذکور منسوجات، محصولات چرم و کفش، فرش‌ها، میوه و سبزیجات، لوازم خانگی و کابل، خودرو و ماشین آلات کشاورزی، متالورژی، پتروشیمی و سایر فرآورده‌های آماده کارخانه‌های ازبکستان به نمایش گذاشته شد. فارغ از این در حاشیه نمایشگاه فرصت برگزاری دیدارها و امضای قراردادها بین کارآفرینان دو کشور وجود دارد. نمایشگاه یاد شده تا 21 اوت سال 2024 ادامه خواهد یافت.        

https://yuz.uz/uz/news/qobul-shahrida-made-in-uzbekistan-korgazmasi-ish-boshladi

 

احتمال ایجاد کارخانه تولید لبنیات و نوشابه توسط مالزی در ازبکستان(روز.اوز)

آقای کمال‌الدین گدایف، سفیر ازبکستان در مالزی به کارگاه تولید شرکت Etika Dairies Sdn Bhd آن کشور تشریف برد و با چنگ جین چونگ، مدیر صادراتی آن شرکت دیدار کرد. در ابتدای گفت‌وگو مدیر شرکت در مورد فعالیت شرکت گزارش داد. طبق گفته‌های وی، شرکت مذکور سال‌ها است در زمینه تولید و تحویل لبنیات و نوشابه بر اساس استانداردهای حلال در کشور جایگاه خاص خود را دارد. با توجه به تجربه و ظرفیت بزرگ شرکت همچنین، واجد منابع مواد خام برای فرآوری شیر طبیعی و میوه‌های متنوع در ازبکستان، پیشنهادات اجرایی سازی پرژه‌های مشترک تولید لبنیات و شیر خوشک، نوشابه‌های سرد و آب میوه‌های مختلف بر اساس استانداردهای حلال ارائه شد. «با توجه به تعداد جمعیت ازبکستان و توسعه سریع کشور، احتمال دارد بازار ازبکستان برای شرکت مان جالب باشد. جهت بررسی تقاضا به فرآورده‌های شرکت و تحلیل امکانات تولیدات با توجه به مبانی مواد خام  آماده هستیم، نمایندگان خود را عازم ازبکستان کنیم» مدیر صادرات کشور گفت.

https://kun.uz/news/2024/08/17/malayziya-ozbekistonda-sut-mahsulotlari-va-salqin-ichimliklar-ishlab-chiqarishi-mumkin

 

میزان واردات چای ازبکستان در 6 ماه اول سال جاری میلادی(یوز.اوز)

ازبکستان در نیمه اول سال جاری میلادی 24.1 میلیون دلار چای وارد کرد. طبق داده‌های آژانس آمار، ازبکستان طی ماه‌های ژانویه و ژوئن سال 2024 م. 17.1 هزار تن چای به ارزش 24.1 میلیون دلار وارد کرد. کشورهایی که در شش ماه اول سال جاری میلادی ازبکستان از آنها چای وارد کرد به ترتیب ذیل است:

چین –1 هزار تن؛

کنیا –7 هزار تن؛

ایران –6 هزار تن؛

هند –6 هزار تن؛

دیگر کشورها –1 هزار تن.

https://yuz.uz/uz/news/ozbekiston-6-oyda-qancha-choy-import-qilingani-malum-qilindi

آغاز امور احداث نیروگاه‌های بادی و کارخانه‌های صنعتی در قره‌قلپاقستان(دریا)

آقای شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در تاریخ 19 اوت سال 2024 در مراسم اختصاص داده شده به آغاز امور احداث نیروگاه‎های بادی و کارخانه‌های صنعتی همچنین، راه‌اندازی مجموعه‌های بزرگ صنعتی در قره‌قلپاقستان شرکت کرد. بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور در مورد اهمیت مجموعه‌های در دست اجرا مطرح نمود: سرعت‌های رشد اقتصادی در ازبکستان وظایف بزرگ در زمینه انرژی را پیش می‌برد. در سال‎های اخیر به ازای 2 میلیارد دلار سرمایه 10 نیروگاه خورشیدی و بادی با ظرفیت 2.6 گیگاوات راه‌اندازی شد. تا آخر سال باز ظرفیت 15 گیگاوات به سیستم وصل شده، سهم انرژی سبز تا 15 درصد افزایش پیدا می‌کند. فارغ از این 32 پروژه سبز با ظرفیت 18.6 گیگاواتی که ارزش کل آنها 19 میلیارد دلار است، در دست اجراست. رئیس جمهور بر سهم قابل ملاحظه‌ جمهوری قره‌قلپاقستان در این زمینه اشاره نمود. بنا به محاسبات مؤسسات تحقیقاتی، در جمهوری قره‌قلپاقستان ظرفیت 680 گیگاواتی انرژی خورشیدی و 120 گیگاواتی بادی وجود دارد. تا سال 2030 به پاس سرمایه مستقیم به ارزش 11 میلیارد دلار در قره‌قلپاقستان در نظر است 10 نیروگاه بزرگ بادی با ظرفیت 10.3 گیگاوات احداث شود. در نتیجه راه‌اندازی کامل این پروژه‌ها 35 میلیارد کیلووات انرژی سبز در سال تولید می‌شود. برای تضمین پایداری در انتقال برق در مناطق قونغیرات، بیرونی و قره اوزک 3 سیستم نگهداری برق با ظرفیت کل 400 میگاوات احداث خواهد شد. امروز امور احداث یک سری پروژه‎ها آغاز شد.

اولین، نیروگاه بادی 1 گیگاوتی به ارزش مالی 1 میلیارد 200 میلیون دلار که در نظر است توسط شرکت Sany Renewable چین در منطقه قونغیرات احداث شود.

دوم، نیروگاه بادی با ظرفیت 200 میگاوات و دارای سیستم نگهداری 100 میگاوات نیروی برق به ارزش کل 250 میلیون دلار که در نظر است توسط شرکت ACWA Power عربستان سعودی در مناطق بیرونی و قره اوزک ایجاد شود.

در آینده در نیروگاه‌های یاد شده 4 میلیارد و 200 میلیون کیلووات ساعت یا نیاز انرژی سالانه 1 میلیون و 750 هزار خانواده تولید می‌شود. در نتیجه این امر در مصرف 1.3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی می‌شود و خروج گازهای گلخانه‌ای به فضا 2 میلیون تن کاهش می یابد. علاوه بر این امور احداث کارخانه‌های تولید قطعات توربین‎های بادی، مناره‌ها و پره‌های آغاز شد. در نتیجه تولید قطعات توربین بادی ظرفیت 1000 میگاوات و 100 مناره در سال بومی‌شده، فرآورده‌های جایگزین واردات به ارزش 100 میلیون دلار تولید می‌شود. فارغ از این، در شهرستان نوکوس به ازای 24 میلیون دلار سرمایه تولید 20 میلیون رادیاتور در سال راه‌اندازی خواهد شد. به موضوعات آبادی شهر و مناطق و ایجاد شرایط مناسب زندگی برای مردم نیز توجه ویژه شد. در حال حاضر 12 پروژه به ارزش 62 میلیون دلار در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات در حال اجراست. در مراسم فوق‌الذکر دو مجموعه بزرگ تجاری در شهرستان بیرونی و شهر نوکوس افتتاح شد. رئیس جمهور دکمه نمادین را کوبید و احداث و فعالیت تأسیسات جدید را آغاز نمود. 

https://daryo.uz/2024/08/19/qoraqalpogistonda-shamol-elektr-stansiyalari-va-sanoat-korxonalari-qurilishi-boshlandi

افزایش میزان واردات سیب زمینی از قرقیزستان(دریا)

در نیمه اول سال 2024 قرقیزستان صادرات سیب زمینی به ازبکستان را 2 برابر بالا برد. درباره این موارد خبرگزاری تزهبیک مبنی بر کمیته ملی آمار قرقیزستان گزارش می دهد. جمهوری قرقیزستان در ماه‎های ژانویه و ژوئن سال 2024 به ازبکستان 26.5 هزار تن سیب زمینی به ارزش 2.8 میلیون دلار صادر کرد. این شاخص نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر زیاد است. ازبکستان در مدت زمان مشابه در سال گذشته 12 هزار تن سیب زمینی به ارزش 1.3 میلیون دلار وارد کرده بود. در نتیجه این افزایش میزان کلی صادرات سیب زمینی قرقیزستان نیز 1.6 برابر بالا رفت. 

https://daryo.uz/2024/08/19/qirgiziston-ozbekistonga-kartoshka-eksportini-ikki-baravar-oshirdi

در ازبکستان میزان وام‌های اختصاص داده شده به کارآفرینان صنایع خرد سه برابر افزایش خواهد یافت(دریا)

در ازبکستان میزان اعتبار کوچک که برای کارآفرینان اختصاص داده می‌شود، سه برابر افزایش یافته به 300 میلیون صوم می رسد. این موارد را آقای شوکت میرضیایف در گفت‌وگوی باز با کارآفرینان اعلام کرد. رئیس جمهور در ایجاد شرایط اضافی برای کارآفرینان، ابتکارات افزایش منابع مالی در کسب و کار کوچک و متوسطه را پیشنهاد کرد. در سال 2023 برای حمایت مالی از کسب و کار کوچک و متوسطه سیستم جدید وضع شده بود. در این زمینه بانک توسعه کسب و کار و شرکت توسعه کارآفرینی ایجاد شده، از اوایل سال جاری میلادی تا به حال به بیش از 35 هزار کارآفرین وام‌های میکرو به ارزش 3.5 تریلیون صوم اختصاص داده است. فارغ از این، بر اساس برنامه «گام اول در کسب و کار» برای 115 نفر کارآفرین که فعالیت خود را تازه آغاز نمودند، وام‌های میکرو به ارزش کلی 1 تریلیون صوم داده شد. گسترش بیش از پیش این تجربه تعیین شد. طبق گفته‌های رئیس جمهور، وام به ارزش 100 میلیون صوم تنها برای نیازهای 9 درصد کارآفرینان کافی است. لذا میزان وام‌های میکرو تا 300 میلیون صوم افزایش یافت. در این صورت برای بخشی از وام تا سقف 100 میلیون صوم نیازی به وثیقه نیست. برای این هدف سالانه 10 تریلیون صوم اختصاص داده می‌شود. در عین حال تمام بانک‌ها و سازمان‌های مالی میکرو می‌تواند در حمایت از کسب و کار کوچک و متوسطه حضور داشته باشد. از این به بعد بخش شرکت کارآفرینی در هر یک استان کشور ایجاد می‌شود. شرکت و بخش‌های آن، کارآفرینان دارای توانایی در مناطق کشور را شناسایی می‌کند. 

https://daryo.uz/2024/08/20/ozbekistonda-tadbirkorlarga-beriladigan-mikrokreditlar-miqdori-3-karra-oshiriladi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما