معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۶:۳۹

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته چهارم مرداد ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن 

 تنوع بخشیدن به تجارت میان جمهوری دومینیکن  و جامائیکا

اتاق بازرگانی سانتو دومینگو در جمهوری دومینیکن و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا با هدف ارتقای توسعه و تنوع مبادلات تجاری بین دو کشور، توافقنامه ای را امضا نمودند. این توافق نامه که توسط رئیس اتاق بازرگانی سانتو دومینگو، لوسیل هوئلمونت و رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا، سیدنی توایتس امضا شده است، تأکید می‌کند که هر دو طرف متعهد به اتخاذ تدابیر لازم در حوزه قضایی مربوطه خود و مطابق با قوانین قابل اجرا برای تسهیل اقداماتی هستند که تجارت و همکاری اقتصادی را بین اعضای هر دو نهاد تسهیل می‌کند. در همین حال، آنجی مارتینز، سفیر جمهوری دومینیکن در جامائیکا، خاطرنشان کرد این توافق بر دیدگاه مشترک ما از یک مشارکت قوی‌تر و متقابل با برادرانمان در دریای کارائیب تأکید می‌کند، که به تقویت اقتصاد ما و باز کردن فرصت‌های تجاری جدید بین کشورهای حوزه کارائیب کمک می‌کند. وی افزود من مطمئن هستم که در نتیجه این هم افزایی، صادرات ما همچنان افزایش خواهد یافت و شاهد سرمایه گذاری‌های متقابل بیشتری خواهیم بود که به نوبه خود باعث ایجاد مشاغل بیشتر و کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم ما خواهد شد.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-and-dom-rep-ink-deal-diversify-trade

وزارت کشاورزی دومینیکن برنامه ای را برای افزایش تولید نارگیل، قهوه و میوه‌ها به انجام می رساند

بنیاد «سور فوتورو» و وزارت کشاورزی دومینیکن قرارداد خود برای تولید گیاهان نارگیل، قهوه، انبه، لیمو و آووکادو را تمدید کردند بطوری که گیاهان مزبور به تولیدکنندگان کوچک بخش کشاورزی در سطح ملی برای استفاده از آن در پروژه‌های توسعه پایدار تحویل داده شود. «سور فوتورو» تا به امروز بیش از یک میلیون و ششصد هزار نهال گیاه در چارچوب این اتحاد تولید کرده است. هر دو نهاد به دنبال ترویج تولید میوه نارگیل به عنوان یک محصول مهم در آینده هستند. 

https://acento.com.do/economia/amplian-alianza-para-produccion-de-coco-cafe-y-frutales-9379136.html

صندوق ویژه توسعه کشاورزی دومینیکن موفق به آموزش بیش از 40000 تولید کننده در دو سال شد

در دو سال گذشته، صندوق ویژه توسعه کشاورزی (FEDA) حدود 40 هزار و 403 تولیدکننده و کارآفرین روستایی را در زمینه شیوه‌های خوب و فناوری‌های تولید مدرن به منظور دستیابی به تحول و پیشرفت در مناطق حومه شهرها در دومینیکن آموزش داده است. با برنامه ملی آموزش کشاورزی، این موسسه به دنبال ارتقای استاندارد زندگی خانواده‌های دهقانی و تولید غذای ملی از طریق آموزش رایگان بهره وری است.  این سازمان با سرمایه گذاری تنها 30 میلیون پزو، 969 جلسه آموزشی را در سراسر کشور به نفع تکنسین‌ها، رهبران جامعه، تولیدکنندگان، اعضای انجمن‌ها و تعاونی‌ها، جوانان و مادران روستایی برگزار کرده است.

https://acento.com.do/economia/el-feda-logra-capacitar-a-mas-de-40000-productores-en-dos-anos-9379168.html

گزارشی تایید می‌کند که جمهوری دومینیکن دارای ذخایر نفت است

پالایشگاه نفت دومینیکن (رفیدومسا) سومین گزارش اجرایی خود را در مورد تحقیقات جدید برای تعیین وجود هیدروکربن‌ها (نفت) در حوضه‌های مختلف جمهوری دومینیکن ارائه کرد. مطالعه "برآورد حجم نفت در حوضه‌های رسوبی جمهوری دومینیکن" وجود احتمالی 498 میلیون بشکه در حوضه‌های Azua، Cibao Occidental، Cibao Oriental و Enriquillo را نشان داد که از این تعداد 74.3 میلیون بشکه قابل بازیافت است. خانم جامیلی لوپز، مدیرکل رفیدومسا گفت که این هیدروکربن‌های یافت شده به دلیل کمبود منابع و فناوری هنوز قابل بهره‌برداری نیست و افزود: امیدواریم شرکت‌های بین‌المللی گزارش‌ها را ببینند و عاشق این منبع ارزشمندی شوند که جمهوری دومینیکن دارد و  پیشنهادات سودآور به مقامات ذیصلاح ارائه کنند. 

 https://acento.com.do/actualidad/rd-tiene-petroleo-informe-indica-existencia-de-unos-498-millones-de-barriles-9380361.html

جامائیکا

دولت درب ها را به روی شرکت های کوچک و متوسط برای ورود به مناقصات دولتی باز می‌کند

وزارت صنعت، سرمایه گذاری و بازرگانی (MIIC) از طریق شرکت توسعه کسب و کار جامائیکا (JBDC)، کارگاه‌های آموزشی جهت آمادگی آنان برای بهره برداری از فرصت ها و مزایای موجود را با موفقیت به پایان رساند که هدف آنها افزایش ظرفیت شرکت های خرد، کوچک و متوسط برای شرکت در مناقصه‌های موفقیت آمیز برای دستیابی به قراردادهای بخش عمومی است. در این کارگاه‌ها در مجموع، 130 شرکت کوچک و متوسط شرکت کردند. کارن هیلتون، کارشناس تامین مالی کسب و کارهای کوچک گفت این کارگاه نه تنها به آموزش شرکت‌های کوچک و متوسط در نحوه آماده‌ سازی اسناد مناقصه می‌پردازد، بلکه برای تجزیه و تحلیل اصول فرآیند تدارکات عمومی‌که به معنای بدست آوردن مزایا و فرصت‌های موجود و شرایط لازم برای برآورده کردن معیارهای واجد شرایط بودن برای شرکت‌های کوچک و متوسط می‌باشد ، برگزار شده است.

https://jamaica.loopnews.com/content/government-opens-doors-msmes-public-procurement

 Euromoney برای دومین سال متوالی، اسکوتیا را به عنوان بهترین بانک معرفی کرد

Scotiabank برای دومین سال متوالی جایزه بهترین بانک جامائیکا برای سال 2024 را توسط جوایز عالی Euromoney کسب کرد. این جایزه، سومین افتخار بین‌المللی است که از سال 2024 توسط Scotiabank Jamaica به دست آمده است. جوایز سالانه یورومانی با ارسالی از بیش از 600 بانک در 100 کشور، یکی از بالاترین امتیازات برای بانک ها در سراسر جهان محسوب می‌شود. Euromoney در وب سایت خود با ستایش این مؤسسه مالی اظهار داشت Scotiabank ثبات قابل توجهی را در میان یک دوره اقتصادی بسیار پرنوسان نشان داده است که نشان دهنده تمرکز تیم مدیریت بر ابتکارات برای بهبود بهره وری و کارایی بانک است. آدری توگول هنری، رئیس و مدیر عامل جامائیکا گروه Scotia Group، گفت این جایزه نشان دهنده فداکاری و سخت کوشی تیم ما است که هر روز تلاش می‌کنند تا از انتظارات مشتریان خود فراتر رفته و از آنها حمایت کنند. برای دستیابی به اهداف مالی آنها، ما همچنان متعهد به ارائه خدمات در سطح جهانی به مشتریان با حفظ استانداردهای بالای بهره وری عملیاتی و ایجاد رشد پایدار هستیم.

https://jamaica.loopnews.com/content/euromoney-recognises-scotia-best-bank-2nd-consecutive-year

هائیتی

مقامات بهداشتی نسبت به شیوع به بیماری دیفتری در هائیتی هشدار دادند

وسلر لامبرت، مدیر اجرایی Zanmi Lasante اطلاع داد که مقامات بهداشتی‌هائیتی قبلاً از افزایش موارد دیفتری در یک کمون در بخش مرکزی این کشور مطلع هستند. لامبرت گفت که وزارت بهداشت عمومی و جمعیت (MSPP) پیشتر از 12 مورد این بیماری مطلع شده است و توضیح داد که چندین سال است که چالش های مربوط به واکسیناسیون در این کشور وجود دارد. وی خاطر نشان کرد مسائل لجستیکی تامین واکسن‌های دیفتری مراکز بهداشتی را به ویژه در سه سال گذشته دشوار کرده است. در ماه می، وزارت بهداشت عمومی و جمعیت هائیتی یک کمپین واکسیناسیون علیه دیفتری، بیماری که به ویژه کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، انجام داد. این طرح توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در بخش‌های مختلف این کشور انجام شده است .

https://www.plenglish.com/news/2024/08/21/health-officials-warn-of-diphtheria-cases-in-haiti/

کشورهای حوزه کارائیب

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC)  نسبت به افزایش مشاغل با بهره وری پایین در منطقه هشدار داد

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC) در شیلی هشدار داد که تله رشد پایین در این منطقه باعث ایجاد مشاغل با بهره‌ وری پایین و افزایش غیررسمی نیروی کار می‌شود. خوزه مانوئل سالازار زیریناخس، دبیر اجرایی ساز و کار سازمان ملل متحد، با ارائه گزارش «بررسی اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب 2024» خاطر نشان کرد که از سال 2015 تا 2024، این منطقه تنها 0.9 درصد رشد  کرده است. وی اضافه کرد، جدای از وضعیت داخلی، این کشورها تحت تأثیر مشکلات جهانی مانند رکود در اقتصاد جهانی، انقباض تجارت بین‌المللی و فشارهای ژئوپلیتیکی هستند که سطوح بالایی از عدم اطمینان را ایجاد می‌کند. این امر به طور مستقیم بر ظرفیت ایجاد مشاغل با کیفیت به ویژه در بخش رسمی تأثیر می‌گذارد. از سال 2013 تا 2023، متوسط ایجاد شغل جدید در منطقه تنها 1.3 درصد بود که به طور قابل توجهی کمتر از 3.9 درصد ثبت شده در دهه 1970 یا 2.3 درصد در دهه 1990 بود.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/14/eclac-warns-of-soaring-low-productivity-jobs-in-the-region/

شورای آزمون کارائیب (CXC) در حال توسعه سیاست منطقه ای در زمینه هوش مصنوعی است

شورای آزمون کارائیب (CXC) مستقر در باربادوس اعلام کرد که هوش مصنوعی (AI) را پذیرفته است و اکنون محیطی را برای یکپارچگی تحصیلی و محافظت در برابر "تنبلی فکری" ایجاد می‌کند. دکتر وین وسلی، مدیر ثبت و مدیر اجرایی CXC، گفت که هوش مصنوعی مورد توجه هیئت آزمون‌های  برتر منطقه است. وی گفت کاری که باید انجام دهیم این است که محیطی را با تدابیر لازم، صداقت علمی، محافظت در برابر آنچه من تنبلی فکری می نامم، ایجاد کنیم. به عبارت دیگر، می خواهیم که افراد از نظر شناختی رشد کنند. وسلی که رهبری یک هیئت CXC را بر عهده دارد، گفت ما همچنین می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اطلاعات ایجاد شده توسط هوش مصنوعی قابل تأیید و دقیق است. کاری که ما در حال حاضر برای منطقه انجام می دهیم، ایجاد یک سیاست هوش مصنوعی منطقه ای برای سیستم آموزش متوسطه است. برخی از کارها در  کشور گویان در سطح عالی انجام شده است و همچنین برخی کارها در دانشگاه هند غربی برای نحوه اداره هوش مصنوعی انجام شده است و ما اکنون آن را برای سیستم آموزش متوسطه منطقه ای انجام می دهیم. CXC در سال 1972 بر اساس توافق دولت های شرکت کننده در جامعه کارائیب (CARICOM) تأسیس شد و  آزمون‌های پایان دوره متوسطه منطقه ای و بین المللی را ارائه می دهد که مربوط به نیازهای منطقه است.

https://caribbean.loopnews.com/content/cxc-developing-regional-policy-ai

انجمن هتل‌داری و گردشگری کارائیب (CHTA)  از توسعه گردشگری ورزشی در کارائیب حمایت می‌کند

انجمن هتل‌داری و گردشگری کارائیب (CHTA) پس از عملکرد فوق‌العاده ورزشکاران کارائیب در بازی‌های المپیک اخیر پاریس، از این منطقه خواسته است تا از توسعه ورزشی و گردشگری ورزشی استقبال کند. CHTA مستقر در فورت لادردیل فلوریدا اظهار کرد که دستاوردهای تاریخی ورزشکارانی مانند جولین آلفرد از سنت لوسیا و تئا لافوند از کشور دومینیکا که اولین مدال های المپیک را برای کشورشان تضمین کردند، ماریلیدی پائولینو، اولین زن از جمهوری دومینیکن که برنده طلای المپیک شد و روژه استونا از جامائیکا که رکورد پرتاب دیسک مردان المپیک را به نام خود ثبت کرد، توجه جهانی را به مهارت‌های ورزشی متنوع کارائیب نشان دادند. نیکولا مدن گریگ رئیس CHTA گفت موفقیت ورزشکاران ما گواهی بر استعداد و پتانسیل باورنکردنی است که در کارائیب وجود دارد. زمان آن رسیده است که رؤیاهای بزرگ‌تری داشته باشیم و در توسعه ورزش مردان و زنان در همه رشته‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و به دنبال ایجاد یک بازار گردشگری ورزشی قوی باشیم، نه تنها برای حمایت از ورزشکاران خود، بلکه برای بهره‌مندی از مزایای اقتصادی و فرهنگی این صنعت پر رونق.

https://caribbean.loopnews.com/content/chta-champions-sports-tourism-caribbean

جانپیرو لونچینی معاون جدید اجرایی بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب (CAF) شد

رئیس اجرایی بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب (CAF)، سرجیو دیاز-گرانادوس، پس از مشورت با هیئت مدیره موسسه متشکل از وزرای اقتصاد و دارایی، رؤسای بانک مرکزی و مقامات سطح بالا از کشورهای سهامدار، جانپیرو لونچینی را به عنوان معاون اجرایی منصوب کرد. بر اساس ماده 48 مقررات عمومی CAF، معاون اجرایی پس از رئیس اجرایی، ارشدترین مقام بین المللی است و مسئولیت مدیریت عملیات داخلی بانک در موضوعات منابع انسانی، فناوری، زیرساخت های فیزیکی، اداری، بودجه، کنترل عملیات، برنامه ریزی، سنجش تاثیر و نظارت بر استراتژی شرکت را بر عهده دارد. همه اینها با هدف پیشبرد دستور کار استراتژیک موسسه از طریق تدوین برنامه‌های کاری با بخش های دولتی و خصوصی که باعث رشد پایدار و فراگیر و یکپارچگی منطقه ای می‌شود.

https://caribbean.loopnews.com/content/gianpiero-leoncini-new-executive-vice-president-caf

شرکت نفت دولتی سورینام در اولین پروژه فراساحلی سرمایه گذاری می‌کند

شرکت دولتی انرژی، نفت و گاز سورینام Staatsolie می‌گوید که قصد دارد 1.8 میلیارد دلار در اولین پروژه نفتی فراساحلی خود با امکان تصاحب 20 درصد از سهام پروژه میدان Block 38 سرمایه گذاری کند. Staatsolie  اظهار داشته که در حال بررسی همه گزینه‌ها برای تامین مالی مشارکت خود از ذخایر نقدی، اوراق قرضه، وام، مشارکت با شرکای استراتژیک و یا غیر استراتژیک گرفته تا سایر اشکال تامین مالی یا ترکیبی از گزینه‌ها است. این شرکت تخمین می زند که درآمدهای قابل توجهی از دولت از توسعه بلوک 58 دریافت خواهد کرد. این مبلغ، شامل حق امتیاز، سود نفت و مالیات، بین 16 تا 26 میلیارد دلار در طول عمر مورد انتظار میدان تولید 20 ساله بسته به قیمت فعلی نفت خواهد بود. توتال انرژی مستقر در فرانسه و شرکت APA مستقر در تگزاس، توسعه 9 میلیارد دلاری آمریکا را بر عهده دارند که بر دو مخزن بزرگ متمرکز شده است، میادین ساپاکارا جنوبی و کرابداگو، که روی هم حاوی حدود 700 میلیون بشکه نفت هستند. مخازن ساپاکارا جنوبی و کرابداگو در اعماق آب از 100 تا 1000 متر قرار دارند. استاتسولی گفت که توسعه اولین میدان تولید فراساحلی شامل حفاری حدود 30 حلقه چاه در یک دوره 2.5 ساله خواهد بود.

https://caribbean.loopnews.com/content/suriname-state-oil-company-invest-first-offshore-project

شرکت برق سنت کیتس (SKELEC) از داوری پرونده قضائی 2.66 میلیون دلاری دفاع می‌کند

شرکت برق سنت کیتس (SKELEC) با موفقیت از یک دادرسی قضائی که توسط Pure Energy Solutions (SKN) Limited در دادگاه بین المللی قضائی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) مطرح شده است، دفاع کرده است. Pure Energy به دلیل نقض ادعایی توافقنامه تامین سوخت در تاریخ 17 دسامبر 2021، به دنبال خسارت 2.66 میلیون دلاری علیه SKELEC بود. SKELEC توسط دادستان کل و Pure Energy توسط WeirFoulds LLP، یک شرکت حقوقی مستقر در تورنتو، نمایندگی شد. قاضی انحصاری انتخاب شده بر اساس قوانین ICC، در رای نهایی و الزام آور خود، تصمیم گرفت که SKELEC توافقنامه تامین سوخت را آنطور که ادعا می‌شود نقض نکرده است و تمام ادعاهای Pure Energy را رد کرد. قاضی همچنین به Pure Energy دستور داد تا هزینه‌های داوری SKELEC را برای دفاع از دادرسی بازپرداخت کند.

https://caribbean.loopnews.com/content/st-kitts-and-nevis-skelec-defends-us266m-arbitration

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما