معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۶:۴۷

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تداوم افزایش قیمت ها در ترکیه و حمایت از قشر کارمند و کارگر

افزایش قیمت ها، مالیات ها، بیمه و عوارض ها در ترکیه پایان ندارد. بنابر اعلام وزارت حمل و نقل ترکیه،  از 19 آگوست سالجاری عوارض اتوبانها و پل ها در این کشور 40 درصد افزایش و به 245 لیر خواهد رسید. البته این نرخ متناسب با نوع خودرو سواری، اتوبوس، کامیون و سایر متفاوت خواهد بود. بیشترین میزان عواض 1765 لیر برای گذر از پل عثمان غاری می‌باشد. گفتنی است، عوارض اتوبانها و پل ها از اول آوریل 2024 بالغ بر 75 درصد افزایش یافته بود. همچنین طی هفته جاری قیمت بنزین نیز مجددا 80 قوروش افزایش یافت.

از سوی دیگر، انجمن صنایع شیر و گوشت ترکیه نیز درخواست افزایش 43.6 درصدی قیمت شیر خام را نموده است.  این انجمن افزایش هزینه‌های تولید را دلیل بر این درخواست عنوان نموده است. هزینه‌های زندگی روز به روز در حال افزایش است و هرچند دولت ترکیه برای جبران بخشی از این تورم بالا اقدامات حمایتی از جمله افزایش حقوق 130 درصدی طی یک سال را انجام داده است ولی همچنان درآمدها کفاف زندگی را نمی دهد و هر ماه شاهد افزایش میزان خط فقر در این کشور هستیم. در همین ارتباط، کنفدارسیون سندیکاهای کارگری میزان خط فقر برای یک خانواده چهار نفری برای ماه جولای 2024 را 67 هزار و 186 لیر (1900 یورو) و مرز گرسنگی را 19 هزار و 423 لیر (560 یورو) اعلام کرده است.

در همین ارتباط مدیران برخی از سازمانها و شهرداریها نیز در جهت حمایت از پرسنل خود و حمایت از آنان در مقابل بار تورم بالا، اقدام به افزایش حقوق بصورت فوق العاده نموده اند. بعنوان نمونه، شهردار منطقه بیلیکدوزو در شهر استانبول، ضمن افزایش حقوق کارکنان خود اظهار نمود، با افزایشی که در میزان حقوق ها انجام دادیم، کمترین میزان حقوق دریافتی را به طور متوسط به 63 هزار لیر(1800 یورو) در ماه افزایش دادیم. البته مهمتر از همه این است که ما از همه همکاران خود در برابر تورم حمایت می‌کنیم و علاوه بر این هر شش ماه یک بار نیز متناسب با نرخ تورم، حقوق و مزایای آنها را افزایش می دهیم. ما نسبت به پرسنل خود بی تفاوت نبوده و اجازه نمی دهیم تا حتی یک نفر از آنان زیر بار شدید تورم و گرانی له شوند. ما با هم به کار و تولید خدمات برای کشورمان ادامه می دهیم.گفتنی است، شرکت فرودگاهی سبیحاگوکچن نیز ماه قبل به دلیل شرایط سخت اقتصادی، میزان حقوق و دستمزد کارکنان خود را بصورت فوق العاده 25 درصد افزایش داده بود.

https://www.usakgundem.com

https://www.ekonomim.com/ekonomi

افزایش نرخ بیکاری در ترکیه

سازمان آمار ترکیه، نرخ بیکاری این کشور در ماه ژوئن 2024 را  اعلام نمود. بر این اساس، نرخ بیکاری در ترکیه در این مدت با 0.7 واحد افزایش  به 9.2 درصد و تعداد افراد بیکار نیز با 234 هزار نفر افزایش نسبت به ماه قبل به 3 میلیون و 305 هزار نفر رسید.

 بر پایه این گزارش، نرخ بیکاری برای مردان 7.6 درصد و برای زنان 12.4 درصد برآورد شده است. تعداد افراد شاغل با ۳۴۱ هزار نفر کاهش نسبت به ماه قبل به ۳۲ میلیون و ۵۲۲ هزار نفر و نرخ اشتغال با کاهش ۰.۶ واحدی به ۴۹.۳ درصد رسید. نرخ اشتغال برای مردان 66.9 درصد و برای زنان 33.1 درصد می‌باشد. نرخ بیکاری در جمعیت جوان گروه سنی 15 تا 24 سال با 1.7 واحد افزایش نسبت به ماه قبل به 17.6 درصد رسید. نرخ بیکاری در این گروه سنی؛ برای مردان 14.8 درصد و برای زنان 23.2 درصد برآورد شده است.

https://www.sozcu.com.tr

اظهارات معاون رئیس جمهور ترکیه در باره نرخ تورم و بیکاری

جودت یلماز، معاون رئیس جمهور ترکیه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی X در ارزیابی نرخ 9.2 درصدی بیکاری در ماه ژوئن 2024 اعلام نمود: با وجود افزایش 0.7 درصدی نرخ بیکاری، اما این نرخ همچنان تک رقمی‌باقی مانده و کمتر از میزان نرخ 10.3 درصدی پیش بینی شده در برنامه میان مدت اقتصادی می‌باشد. معاون رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: بخشی از افزایش نرخ بیکاری در ماه ژوئن 2024 ناشی از سیاست‌های سخت‌گیرانه اعمال شده در بحث مبارزه با نرخ تورم می‌باشد. وی با اشاره به برنامه جدی دولت برای مقابله با کاهش نرخ تورم اظهار نمود: روند کاهش  نرخ تورم آغاز شده است  و ما برنامه‌های اقتصادی را به جدیت ادامه خواهیم داد و از اثرات کوتاه مدت این روند بر رشد و اشتغال نیز غافل نخواهیم ماند و آن را به دقت رصد خواهیم نمود. مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی، مقررات بهبود فضای سرمایه‌گذاری، تعیین نرخ‌های مالیاتی  متناسب که بر صادرات اثر منفی نگذارد و منجر به کاهش قدرت رقابت نشود، حمایت مالی از پروژه‌های اشتغالزا، اهمیت به آموزش های حرفه‌ای و تجدید نظر در سیاست‌های نیروی کار برای افزایش اشتغال‌زایی از جمله اقداماتی است که در این چارچوب دنبال خواهد شد. هدف ما رشد در ثبات و تعادل، بهبود فرصت های شغلی و افزایش دائمی رفاه اجتماعی از طریق توسعه است.       

 https://www.sozcu.com.tr

افزایش 66 درصدی شاخص ساخت و ساز در ترکیه

سازمان آمار ترکیه، شاخص ساخت و ساز این کشور در ماه ژوئن 2024 را اعلام نمود. برپایه این گزارش شاخص ساخت و ساز نسبت به سال قبل 66.12 درصد افزایش یافته است. شاخص دستمزد نیروی کار در حوزه ساخت و ساز نسبت به سال قبل 105.5 درصد و شاخص مصالح و لوازم ساختمانی نیز 51.5 درصد رشد داشته است.   

براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، شاخص قیمت تمام شده احداث ساختمان در ژوئن 2024  نسبت به ماه قبل 0.36 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 65.78 درصد افزایش داشته است. افزایش این شاخص ها سبب گرانی بیش از حد ملک و کرایه‌های واحد های مسکونی و تجاری در ترکیه شده است.      

https://data.tuik.gov.tr

افزایش تجارت میان ترکیه و چین

بعد از تصمیم سرمایه گذاری شرکت BYD، بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی جهان در ترکیه و امضای قرارداد با وزارت صنعت و فناروی ترکیه در آنکارا، شرکتهای چینی بیش از پیش به تجارت با ترکیه علاقه مند شده اند. در چارچوب قرارداد سرمایه گذاری امضا شده بین BYD و وزارت صنعت و فناوری ترکیه، انتظار می رود این شرکت، یک مرکز تحقیقات، توسعه و تولید با ظرفیت سالانه 150 هزار دستگاه خودرو در ترکیه با سرمایه گذاری حدود 1 میلیارد دلار احداث نماید.

چین که مشکلات اقتصادی و تجاری با کشورهای غربی را تجربه می‌کند، با راهبرد افزایش تنوع بازار و بهبود کارایی خود در این بازارها سعی می نمایند تا روابط تجاری خود را به سطح بالاتری ارتقا دهد که یکی از این بازارها ترکیه است. در حالی که تقاضا برای محصولات ترکیه از سوی شرکتهای چینی ادامه دارد و این کشور علاقه خود را به بازار ترکیه نشان داده است، شرکت های ترک نیز به افزایش صادرات به این کشور ادامه می دهند.

بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور به چین در ماه جولای 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 51 درصد افزایش یافته و به 312.9 میلیون دلار رسیده است.

بدین ترتیب چین، شانزدهمین کشوری است که ترکیه در ماه گذشته بیشترین صادرات را به آن داشته است. صادرات به این کشور نسبت به ماه ژوئن یعنی ماه قبل 37.5 درصد افزایش داشته است. صادرات به چین در بازه زمانی ژانویه تا جولای 11.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و به 1.8 میلیارد دلار رسیده است.

بیشترین صادرات ترکیه به چین در ماه جولای 2024 در بخش معدن با 187.6 میلیون دلار بوده است. پس از این بخش، مواد شیمیایی با 63.9 میلیون دلار، فلزات با 9.6 میلیون دلار، نساجی و مواد اولیه با 8.2 میلیون دلار و لوازم الکترونیکی با 6.5 میلیون دلار قرار دارند. 

در بازه زمانی ژانویه – جولای 2024، صادرات محصولات معدنی به چین بالغ بر 992.2 میلیون دلار بوده است. پس از آن بخش مواد شیمیایی و فرآورده‌های آن 312.2 میلیون دلار، آهن و فلزات 93.3 میلیون دلار، منسوجات و مواد اولیه 73.6 میلیون دلار و فندق 51.5 میلیون دلار بوده است.

https://www.trthaber.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما