معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم مرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری غنا

ذخیره بیش از 5 میلیارد دلاری طلا در غنا تحت برنامه خرید طلای داخلی

به گزارش تارنمای خبری gna.org.gh، دکتر محمودو باومیا، معاون رئیس جمهور غنا در جریان افتتاح رسمی‌کارخانه فرآوری طلای خام رویال گلد (RGGL)، که هفته گذشته در اکرا برگزار گردید، اعلام کرد که بانک مرکزی غنا (BoG) از زمان آغاز برنامه خرید طلای داخلی (DGPP) در سال 2021، تاکنون بیش از 5 میلیارد دلار طلا ذخیره کرده است.

وی در همین رابطه اظهار داشت تا دسامبر 2023، کل ذخیره طلای این کشور 65.4 تن بود که با احتساب خرید 23 تن طلا به ارزش حدود 1.6 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی در 6 ماه ابتدای سال جاری، مجموع ذخایر طلای غنا را به 73 تن رساند که از این رقم بانک مرکزی (BoG)، 1.6 میلیارد دلار به عنوان سهام در طرح دولت با عنوان «تهاتر طلا در برابر نفت» برای کمک به ثبات نرخ ارز و حمایت از پول ملی (سدی) سرمایه گذاری کرد.

کارخانه پیشرفته فرآوری طلای خام رویال گلد (RGGL) که کار ساخت آن از سال 2018 آغاز گردید، حاصل سرمایه گذاری مشترک بین شرکت بازاریابی مواد معدنی گران بهای غنا (PMMC) و شرکت هندی رویال گلد است و قادر خواهد بود تا طلای 24 عیار با خلوص 99.99 درصد مطابق با استانداردهای بین المللی در غنا تولید نماید.

پیش بینی انجمن ملی کشاورزان کاکائو در خصوص سقوط بخش کاکائو غنا در سال‌های آینده

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای استیو بواتنگ، رئیس انجمن ملی کشاورزان کاکائو غنا، هفته جاری طی یک گفتگو رادیویی در اکرا هشدار داد که اگر مقامات نتوانند به چالش‌های پیش روی بخش کاکائو در این کشور رسیدگی کنند، ممکن است ظرف پنج تا ده سال آینده این صنعت در غنا به طور کلی از بین برود.

وی افزود که استخراج غیرقانونی معادن، چالش‌های جدی از جمله: افزایش آلودگی آب، شیوع آفات، تعارض کاربری اراضی، به ویژه از سوی استخراج کنندگان غیرقانونی، باعث کاهش قابل توجه تولید کاکائو در مزارع گردیده است و به درآمد و معیشت کشاورزان آسیب وارد کرده است.

رئیس انجمن ملی کشاورزان کاکائو اظهار داشت که بر اساس داده‌های موجود منتشر شده توسط COCOBOD در فصل زراعی 2023-2022، به دلیل قاچاق و فعالیت‌های استخراج غیر قانونی طلا، تقریباً 150 هزار تن کاکائو از بین رفته است. علاوه بر این، گسترش ویروس ساقه متورم در مزارع نیز حدود 500 هزار هکتار از اراضی کاکائو را به طور کامل ویران کرده است.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در این بخش تأکید کرد که اگرچه مقامات ابتکاراتی را برای رسیدگی به چالش‌های تولید، از جمله برنامه بازسازی مزارع و ابتکارات مشترک با آژانس‌های امنیتی برای مبارزه با قاچاق انجام داده‌اند، اما با این حال در اجرای طرح‌های ابتکاری برای مقابله با این چالش‌ها شکست خورده‌اند.

موفقیت چشمگیر غنا در اصلاح ساختاری بخش بانکی در آخرین گزارش بانک جهانی

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بانک جهانی در هشتمین به روزرسانی اقتصادی خود برای غنا با عنوان «تقویت سیستم‌های درآمد داخلی برای پایداری مالی» از پیشرفت قابل توجه در بخش بانکی این کشور خبر داده است.

در این گزارش آمده است که به دنبال اجرای برنامه‌های پاکسازی و افزایش سرمایه بانک‌ها در غنا که از سال 2017 آغاز گردید، اکثر بانک‌های غنایی از سلامت مالی خوبی برخوردارند و نیازی به افزایش سرمایه بیشتر ندارند.

این دستاورد در حالی حاصل شده است که غنا در سال 2022 با چالش‌های اقتصادی جدی مواجه بود و برای بهبود وضعیت، برنامه‌های اصلاحی گسترده‌ای را اجرا نمود و دولت این کشور را مجبور کرد تا به دنبال کمک مالی از صندوق بین المللی پول (IMF) باشد که در نتیجه آن، برنامه تبادل بدهی داخلی را در سال 2023 انجام داد.

با این حال، بانک جهانی ضمن تقدیر از پیشرفت‌های حاصل شده، بر لزوم ادامه اصلاحات ساختاری و تقویت تنوع اقتصادی تأکید کرده است. همچنین، این گزارش به تأثیر بحران اقتصادی غنا در سال 2022 که منجربه افزایش نرخ فقر به 30.3 درصد در سال 2023 گردید اشاره کرده است و بر اهمیت طراحی سیاست‌هایی برای کاهش این تأثیر و تقویت رشد فراگیر تأکید نموده است.

کاهش 1.9 درصدی نرخ تورم غنا در ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار غنا (GSS)، نرخ تورم این کشور در ماه ژوئیه 2024 نسبت به 22.8 درصد ماه قبل از آن، 1.9 کاهش یافته است و به 20.9 درصد رسیده که همچنان بالا محسوب می‌شود،

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی با نرخ تورم 21.5 درصدی، بیشترین سهم را در افزایش تورم کلی داشته‌اند. کالاهای غیرخوراکی نیز با نرخ تورم 20.5 درصدی، بر افزایش تورم افزوده‌اند.

در سطح منطقه‌ای، نرخ تورم در مناطق مختلف غنا متفاوت بوده است. هفت منطقه از میانگین کشوری 20.9 درصد نرخ تورم بالاتری را تجربه کرده‌اند. این نشان می‌دهد که تورم در مناطق مختلف غنا به طور یکنواخت توزیع نشده است.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را اندازه گیری می‌کند، در این گزارش به سال 2021 به عنوان سال پایه با شاخص 100 اشاره نموده است. این شاخص نشان می‌دهد که به طور متوسط، قیمت کالاها و خدمات مصرفی در ژوئیه 2024 نسبت به ژوئیه 2021، 20.9 درصد افزایش یافته است.

افزایش 5.77 درصدی نا امنی غذایی در غنا

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس گزارش نظارت بر امنیت غذایی ژوئیه 2024، که توسط برنامه جهانی غذا (WFP) منتشر گردیده است، نشان می‌دهد که نا امنی غذایی در غنا به شدت افزایش یافته است به طوری که نرخ مصرف ناکافی غذا (IFC) در این کشور %5.77 افزایش را نشان می‌دهد که عمدتاً به دلیل بحران اقتصادی ناشی از تورم بالا، کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت سوخت باعث افزایش قابل توجه قیمت مواد غذایی اساسی شده‌اند و توانایی مردم برای تأمین نیازهای غذایی خود را با مشکل مواجه کرده است.

بر اساس خلاصه تحلیل کشوری برنامه جهانی غذا (WFP) در فوریه 2024 و تجزیه و تحلیل اولیه در مارس 2024، تخمین زده می‌شود که 1.05 میلیون غنایی بین ژوئن تا اوت 2024 با نا امنی غذایی مواجه هستند.

عوامل مؤثر عبارتند از تغییرات آب و هوایی، قیمت پایین کشاورزی، زیرساخت‌های ناکافی و دسترسی محدود به آموزش، که با آسیب پذیری غنا در برابر تغییرات بازار جهانی، به ویژه در مورد برنج وارداتی، ترکیب شده است.

علاوه بر این، این گزارش چندین کشور آفریقایی از جمله بورکینافاسو (56.6٪)، مالی (69.1٪)، نیجر (82.6٪) و نیجریه (51.5٪) را به عنوان کانون‌های نا امنی غذایی معرفی نموده است که در آن بیش از نیمی از جمعیت با IFC مواجه هستند.

 جمهوری توگو

 اهداء 5066 تن کود کشاورزی توسط دولت ژاپن به توگو

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای ایکاتای کاتسویا، سفیر ژاپن در لومه، به نمایندگی از دولت ژاپن در راستای حمایت از برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی توگو در سال 2023، طی مراسمی در هفته جاری، 5066 تن کود کشاورزی شامل 1771 تن اوره و 3295 تن NPK15-15-15 به ارزش 2.2 میلیارد CFA را به وزارت کشاورزی توگو اهدا کرد.

همچنین طی این مراسم سفیر ژاپن با آقای آنتوان لکپا، وزیر کشاورزی توگو، یک قرارداد کمک غذایی جدید با توگو امضا کرد. بر اساس این قرارداد، ژاپن یک میلیارد CFA محموله برنج به توگو ارسال خواهد کرد. این توافق تحت برنامه Kennedy Round (KR) 2024 قرار دارد.

از سال 2008، توگو تحت برنامه Kennedy Round (KR)، 114692 تن غلات شامل 81849 تن گندم و 32843 تن برنج سفید دریافت کرده است که ارزش محموله‌ها حدود 24.5 میلیارد CFA گزارش شده است.

به گفته وزارت کشاورزی توگو، قرار است این کودها با هدف کاهش واردات برنج و افزایش کلی تولیدات کشاورزی، به کشاورزان کوچک، عمدتاً برنج کاران در سراسر کشور واگذار گردد.

هدف برنامه Kennedy Round (KR) "بهبود امنیت غذایی و تغذیه‌ای جمعیت‌ها، به ویژه آسیب پذیرترین افراد" است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما