معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ دوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موانع ورود بلغارستان به منطقه پولی یورو

موسسه رتبه‌بندی Scope Ratings، رتبه اعتباری بلغارستان را در سطح BBB+ با چشم‌انداز مثبت در ارزهای داخلی و خارجی حفظ کرده است. Scope Ratings، آژانس رتبه‌بندی اعتبار خارجی اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا (ECB)، برای اولین بار در سال 2021 رتبه BBB+ را به بلغارستان اعطا کرد. آخرین تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که در حالی که رشد اقتصادی قوی و مالیه عمومی چشم‌انداز مثبت را تقویت می‌کنند، چالش‌هایی در حاکمیت و حساسیت به شوک‌های اقتصادی، از عوامل محدود کننده هستند.

این آژانس پیش‌بینی می‌کند که بلغارستان حداکثر تا سال 2026 به منطقه یورو بپیوندد و یورو را بپذیرد. این تأخیر نسبت به هدف اولیه ژانویه 2024 و هدف تجدیدنظر شده ژانویه 2025، عمدتاً به فشارهای تورمی مداوم نسبت داده می‌شود. بر اساس رتبه‌بندی Scope، متوسط تورم سالانه بلغارستان در ماه ژوئن 4.7 درصد بود که 1.6 واحد درصد از حداکثر حد مجاز فراتر رفت. این رقم بر اساس متدولوژی هماهنگ اروپایی است و کشورهای با تورم بسیار پایین را که توسط روش‌شناسی بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا مستثنی شده‌اند، در نظر نمی‌گیرد. گزارش همگرایی کمیسیون اروپا در ماه ژوئن تأیید می‌کند که بلغارستان معیارهای ورود به منطقه یورو را با حاشیه 1 درصد برآورده نمی‌کند.

پیوستن به منطقه یورو می‌تواند چندین موضوع مرتبط با رتبه بلغارستان، از جمله کاهش ریسک ارز، افزایش انعطاف‌پذیری سیاست پولی و بهبود دسترسی به بازارهای مالی را برطرف کند. همچنین دسترسی بانک‌های بلغارستانی به تسهیلات اعتباری بانک مرکزی اروپا و مکانیسم ثبات اروپا را فراهم می‌کند و در نتیجه ثبات مالی این کشور را تقویت می‌کند. با این حال، Scope Ratings اشاره می‌کند که تغییرات مکرر در دولت و دوره‌های طولانی دولت‌های موقت، اجرای سیاست‌ها را مختل کرده است. این بی‌ثباتی بر همگرایی با استانداردهای منطقه یورو، از جمله اصلاحات لازم در محیط کسب و کار، حاکمیت قانون، و اقدامات ضد فساد، که در شاخص‌های حاکمیتی بانک جهانی منعکس شده است، تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، اجرای طرح بهبود و تاب‌آوری بلغارستان را به تأخیر انداخته است. جمعیت نامطلوب، مانند کاهش جمعیت در سن کار و جامعه سالخورده نیز بر امور مالی عمومی فشار می‌آورد. انتظار می‌رود جمعیت در سن کار سالانه 0.9 درصد در طول پنج سال آینده کاهش یابد، که مانع رشد بالقوه بلغارستان می‌شود که حدود 2.75 درصد در سال تخمین زده می‌شود.

https://www.novinite.com/articles/227565/Political+Instability+Delays+Bulgaria%27s+Eurozone+Entry%2C+Says+Rating+Agency#google_vignette

مقایسه نرخ تورم در OECD، منطقه یورو و G7

تورم سالانه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) که با شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود، از 5.9 درصد در ژوئن 2024 به 5.6 درصد در ماه می‌کاهش یافت. این پایین‌ترین سطح از اکتبر 2021 است، اگرچه نرخ مشابه قبلاً چندین بار از ابتدای سال 2024 (5.7 درصد) ثبت شده است. تورم اصلی در 24 کشور از 38 کشور OECD کاهش یافت و در 9 کشور در ژوئن کمتر از 2.0 درصد بود (در مقایسه با 6 کشور در ماه می). در مقابل، تورم در کلمبیا و ایسلند بالای 5.0 درصد و در ترکیه بالای 70 درصد باقی ماند. تورم در OECD به استثنای ترکیه از 3.1 درصد در ماه می‌به 2.9 درصد در ژوئن کاهش یافت. تورم انرژی OECD از 2.5 درصد در ماه می‌به 2.3 درصد در ژوئن کاهش  و در 24 کشور کاهش یافته است. تفاوت‌های قابل توجه در کشورهای OECD ادامه یافت: قیمت انرژی در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد یا بیشتر در ترکیه، کلمبیا، بلژیک، شیلی و دانمارک افزایش یافت و در بریتانیا بیش از 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

تورم اصلی (تورم بدون مواد غذایی و انرژی) در میان کشورهای OECD برای اولین بار از مارس 2022 به زیر 6.0 درصد رسید. تورم مواد غذایی به طور کلی از 4.8 درصد در ماه می‌به 4.7 درصد در ژوئن کاهش یافت. تورم اصلی سالانه در گروه G7 از 2.9 درصد در ماه می‌به 2.7 درصد در ژوئن کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از مارس 2021 رسید. تورم اصلی در ایالات متحده، کانادا و آلمان 0.2 درصد یا بیشتر کاهش یافت و به طور کلی در سایر کشورهای G7 ثابت بود. قیمت سالانه انرژی در کل گروه G7 به کاهش خود ادامه داد، اما در ژاپن، فرانسه و تا حدی در کانادا افزایش یافت. قیمت انرژی در بریتانیا و ایتالیا به کاهش (بیش از 8 درصد) ادامه داد. تورم مواد غذایی برای چهارمین ماه متوالی زیر 2.0 درصد بود. تورم اصلی محرک اصلی تورم کل در همه کشورهای گروه G7 به جز ژاپن است که در آن به طور کلی با سهم ترکیبی قیمت غذا و انرژی برابر است.

در منطقه یورو، تورم سالانه که با شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده (HICP) اندازه‌گیری می‌شود، به طور کلی در 2.5 درصد در ژوئن ثابت بود. این نرخ از اکتبر 2023 بین 2.4 تا 2.9 درصد متغیر است. بر اساس HICP، 3 کشور منطقه یورو (لیتوانی، ایتالیا و فنلاند) تورم کل را در سطح 1.0 درصد یا کمتر ثبت کردند، در حالی که در 5 کشور دیگر این تورم 3.0 درصد یا بیشتر بود (بلژیک، اسپانیا، هلند، اتریش و پرتغال). تورم انرژی سال به سال نیز به طور کلی ثابت بود، در حالی که تورم مواد غذایی اندکی کاهش یافت. در گروه 20، تورم سالانه از 7.3 درصد در ماه می‌به 7.0 درصد در ژوئن کاهش یافت. تورم اصلی در آرژانتین (هنوز بالای 270 درصد) و اندونزی کاهش یافت، اما در برزیل برای دومین ماه متوالی افزایش یافت.

https://www.economy.bg/economy/view/59231/Obshtata-inflaciya-v-OISR-pada-do-56%25-prez-juni

افزایش ظرفیت اتصال گاز بین بلغارستان و یونان

اپراتور مستقل انتقال گاز ICGB به برنامه‌های خود برای افزایش ظرفیت اتصال بین سیستمی‌گاز بین یونان و بلغارستان با هدف افزایش ظرفیت از 3 میلیارد مترمکعب به 5 میلیارد مترمکعب ادامه می دهد و این در حالی است بازار به رزرو ظرفیت اضافی علاقه مند نیست. در سال 2023، ICGB فرآیندی را برای شرکت‌های تجارت گاز طبیعی ارائه کرد که آن‌ها می‌توانستند پیشنهادات غیرالزام‌آوری برای ذخیره ظرفیت شبکه انتقال گاز ارائه کنند. هدف از این آزمایش بررسی نیاز به گسترش ظرفیت اتصال بین سیستمی‌گاز بین یونان و بلغارستان بود. به گفته سخنگوی این شرکت، این آزمایش اولیه موفقیت‌آمیز بود، اما در مرحله بعدی که شامل حراج الزام‌آور بود، نتایج متفاوت و کمتری به دست آمد.

اینترکانکتور گازی که امکان انتقال گاز طبیعی مایع از یونان و آذربایجان به بلغارستان و سایر کشورهای منطقه را فراهم می‌کند، از اکتبر 2022 شروع به کار کرده و ظرفیت فعلی آن 3 میلیارد مترمکعب در سال است، اما ICGB قبلاً اعلام کرده بود که می‌تواند این ظرفیت را تا 5 میلیارد مترمکعب افزایش دهد. در ژانویه، اپراتورهای شبکه گاز یونان، بلغارستان، رومانی و مجارستان توافق کردند که گروه کشورهایی را که بخشی از کریدور عمودی گاز هستند، گسترش دهند و شامل اسلواکی، مولداوی و اوکراین نیز شوند. سخنگوی ICGB اشاره کرد که گزینه‌های مختلف برای تأمین مالی پروژه‌ها در حال بررسی است.

https://www.investor.bg/a/518-energetika/398913-kapatsitetat-na-gazovata-vrazka-mezhdu-balgariya-i-gartsiya-shte-se-razshiri-do-5-mlrd-kub-m

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما