معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دعوت از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا برای شرکت در نشست بریکس در کازان

ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، خبری را مبنی بر دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، برای شرکت در نشست بریکس   منتشر کرد. شایان ذکر است که اجلاس سران گروه بریکس در تاریخ 2 تا 3 آبان برابر با 23-24 اکتبر سال جاری در کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان، برگزار خواهد شد. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

تاتارستان، پیشرو در نوآوری در روسیه

مطابق با نهمین دوره رتبه‌بندی توسعه نوآوری در مناطق روسیه که توسط دانشگاه عالی اقتصاد روسیه (HSE) تهیه شده است، تاتارستان در سال 2024  به عنوان پیشرو در زمینه فعالیت‌های نوآورانه در روسیه شناخته شده است. این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که علاقه، فعالیت و کارایی کسب‌وکارهای نوآور در تاتارستان در سال 2024 افزایش یافته و این جمهوری به رتبه اول شاخص «فعالیت نوآورانه» دست یافته است. همچنین، تاتارستان در زمینه کیفیت سیاست‌گذاری نوآورانه در منطقه نیز در صدر قرار دارد. به طور کلی، این جمهوری در رتبه‌بندی کلی در بین سه منطقه برتر قرار گرفته است و به همراه مسکو، سن‌پترزبورگ، نیژنی نووگورود و نووسیبیرسک، گروه نوآورانه نخست را تشکیل می‌دهد. این موفقیت‌ها به لطف افزایش سطح فعالیت نوآورانه در کسب‌وکارهای بزرگ و متوسط در سال 2023 به دست آمده که این شاخص نسبت به سال قبل سه درصد افزایش یافته است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

فعالیت 106 تراکتور بدون سرنشین در مزارع چوواشیا

به گزارش سرویس مطبوعاتی رئیس چوواشیا، در مزارع این جمهوری حدود 106 تراکتور، 11 دستگاه کمباین غلات، 7 دستگاه کمباین علوفه و 42 دستگاه در سایر زمینه­ های کشاورزی، به سیستم کنترل بدون سرنشین مجهز می­باشند. همچنین، 787 ماشین کشاورزی نیز به تجهیزات ناوبری ماهواره ­ای مجهز هستند. با این حال، به گفته اولگ نیکولایف، رئیس جمهوری چوواشیا، استفاده از ماشین آلات کشاورزی بدون سرنشین «موضوعی برای آینده» است. (خبرگزاری «کومرسانت»)

 

آغاز پروازهای مستقیم و منظم از تاشکند به کازان

در تاریخ 5 اوت 2024 (برابر با 15 مرداد1403)، نخستین پرواز مسافربری مستقیم و منظم بین تاشکند، پایتخت ازبکستان، و کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان، با موفقیت انجام شد. این پرواز که نتیجه ماه‌ها تلاش و برنامه‌ریزی دقیق شرکت هواپیمایی «UVTaero» است، گامی مهم در تقویت روابط بین دو کشور و تسهیل سفرهای تجاری و گردشگری محسوب می‌شود. به گفته مدیرکل شرکت هواپیمایی «UVTaero»، ایده راه‌اندازی این خط پروازی از سپتامبر سال گذشته مطرح شد و پس از طی مراحل قانونی و فنی، امروز به واقعیت پیوست. استقبال چشمگیر مسافران از این مسیر جدید، با فروش کامل بلیت‌های پرواز در هر دو جهت، نشان‌دهنده تقاضای بالای سفر بین دو شهر است. پروازهای تاشکند-کازان هر یکشنبه با هواپیمای «Bombardier CRJ-200» انجام خواهد شد و مدت زمان تقریبی هر پرواز حدود 3 ساعت است. (کانال تلگرامی خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افزایش گردش مالی بازار مصرف در تاتارستان

بر اساس گزارشات، گردش مالی بازار مصرفی در جمهوری تاتارستان در نیمه اول سال 2024 به میزان 12.3 درصد افزایش یافته و به 750 میلیارد روبل رسیده است. بخش عمده این رشد به ترتیب با افزایش 5.4 درصدی در بخش خرده فروشی مواد غذایی و 18.4 درصدی در بخش خرده فروشی غیرغذایی همراه بوده است. با وجود این ارقام قابل توجه، سرعت رشد بازار مصرفی نسبت به نیمه اول سال 2023 کاهش یافته است. طبق اعلام اداره آمار جمهوری تاتارستان، در سه ماهه اول سال، افزایش 7.5 درصدی در بخش خرده فروشی مواد غذایی و 23.2 درصدی در بخش خرده فروشی غیرغذایی، رشد 15.7 درصدی را ثبت نموده است. (سایت خبرگزاری realnoevremya.com)

افزایش تولید برق در تاتارستان

مصرف برق در تاتارستان در ژوئیه 2024 از 2.73 میلیارد کیلووات ساعت فراتر رفت. افزایش مصرف برق توسط شرکت‌های صنعت خودرو، سازندگان تجهیزات الکتریکی و پالایشگاه‌های نفت نشان داده شده است و مصرف خود نیروگاه‌های حرارتی نیز تقریباً یک چهارم نسبت به ژوئیه 2023 افزایش یافته است. در 7 ماهه اول سال 2024، مصرف برق در جمهوری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است. (سایت خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افزایش دو  و نیم برابری بهره ­وری نیروی کار در بخش کشاورزی جمهوری چوواشیا

اولگ نیکولایف، رئیس جمهوری چوواشیا، در مصاحبه با خبرگزاری کومرسانت اعلام کرد که طی پنج سال گذشته، بهره‌وری نیروی کار در بخش کشاورزی این جمهوری 2.5 برابر رشد داشته است. وی این افزایش بهره‌وری را نتیجه جایگزینی فناوری‌های تولید قدیمی‌با فناوری‌های نوین و جذب متخصصان ماهر دانست. اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری جدید، معرفی فناوری‌های نوین و به‌روزرسانی خطوط تولید از جمله اقداماتی بوده که در این دوره زمانی صورت گرفته است. (خبرگزاری کومرسانت)

افزایش جریان گردشگری چوواشیا به 1.5 میلیون گردشگر تا سال 2030

پیش بینی می­ شود در 5 سال آینده، جریان گردشگران در جمهوری چوواشیا از 1 میلیون نفر در سال فراتر رود. اولگ نیکولایف، رئیس جمهوری چوواشیا، در مصاحبه ای با خبرنگار کومرسانت در این باره ابراز داشت: «پیش بینی می­ شود که تا سال 2030، جریان گردشگران به 1.5 میلیون نفر افزایش یابد. ما تلاش خواهیم کرد اطمینان حاصل کنیم که مردم از چوواشیا بازدید کنند و مجددا برای اوقات فراغت نیز به اینجا بازگردند.» در سال 2024، تاکنون 400 هزار نفر از چوواشیا بازدید نموده­ اند که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است. چوواشیا قصد دارد در سال 2025، ساخت دو هتل پنج ستاره و محوطه سازی منطقه اطراف را به ارزش حدود 2 میلیارد روبل تکمیل کند. (خبرگزاری کومرسانت)

 

برقراری پروازهای مستقیم از کازان به شانگهای

از تاریخ 28 سپتامبر 2024 (برابر با 7 مهر 1403)، پروازهای مستقیم بین کازان و شانگهای آغاز خواهد شد. این پروازها که توسط شرکت هواپیمایی «China Eastern Airlines» انجام می‌شود، با هدف افزایش حجم گردشگران چینی و معرفی مسیر جدید گردشگری به این کشور برنامه‌ریزی شده است. اولگ کوروبچنکو، وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان، با ابراز خرسندی از این اتفاق، تأکید کرد: «در صورتی که بتوانیم نشان دهیم که این مسیر هوایی با استقبال مسافران روبرو می‌شود، قطعاً پروازهای مستقیم به شهرهای دیگر چین نیز برقرار خواهد شد.» پروازهای کازان-شانگهای، سه بار در هفته و با هواپیمای ایرباس A330 و ظرفیت 264 مسافر انجام خواهد شد. شایان ذکر است که کازان سومین شهری در روسیه است که به طور مستقیم به شانگهای پرواز دارد. پیش از این، شرکت هواپیمایی «China Eastern Airlines» پروازهای مستقیم بین شانگهای و مسکو و سن پترزبورگ را برقرار کرده بود. (کانال خبرگزاری «تات مدیا»)

افزایش مبلغ جایزه آکادمیسین آربوزوف

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، با صدور فرمانی، تغییراتی اساسی در جایزه علمی‌به نام آکادمیسین آربوزوف ایجاد کرد. بر اساس این مصوبه، ارزش جایزه به طور قابل توجهی افزایش یافته و ارز آن از دلار به روبل تغییر کرده است. پیش از این، برندگان این جایزه، مبلغ 5000 دلار دریافت می‌کردند. اما با تصمیم جدید رئیس جمهوری، میزان جایزه به 500 هزار روبل افزایش پیدا کرده است. علاوه بر افزایش ارزش جایزه، تغییراتی نیز در ترکیب هیئت داوران جایزه آربوزوف ایجاد شده است. بر اساس این مصوبه، آقای ستینسکی از عضویت در هیئت داوران کناره گیری کرده و خانم اِمیلیا شمس‌الدینُوا، مدیر بخش همکاری­های علمی وابسته به آکادمی علوم جمهوری تاتارستان، به عنوان عضو جدید به این هیئت پیوسته است. (کانال تلگرامی خبرگزاری «تات مدیا»)

 

 بهره برداری از یک مجتمع جدید دامپروری در جمهوری تاتارستان به مبلغ 4.5 میلیارد روبل

مجتمع بزرگ دامداری هلشتاین با سرمایه‌گذاری 4.5 میلیارد روبلی در جمهوری تاتارستان به بهره‌برداری رسید. این مجتمع که ساخت آن از سال 2019 آغاز شده بود، با هدف افزایش تولید شیر و تأمین امنیت غذایی منطقه طراحی شده است. این مجموعه مدرن شامل چهار سالن نگهداری گاو و گوساله، یک انبار کاه و یک سالن شیردوشی است و ظرفیت نگهداری 3500 راس گاو و 5100 راس گوساله و تولید روزانه 120 تن شیر را دارد. با افتتاح این مجتمع، 175 فرصت شغلی جدید در منطقه ایجاد شده است. رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، اخیراً از این مجتمع بازدید کرد و بر اهمیت این پروژه در توسعه بخش کشاورزی منطقه تأکید نمود. وی همچنین از سرمایه‌گذاران و کارگران این پروژه قدردانی کرد. با افتتاح این مجتمع بزرگ دامداری، جمهوری تاتارستان گام مهمی در جهت افزایش تولید شیر و محصولات لبنی برداشته است. (خبرگزاری کومرسانت)

ادامه افزایش قیمت بنزین در تاتارستان

بر اساس گزارش اداره آمار تاتارستان، در بازه زمانی 29 ژوئیه تا 5 اوت (برابر با 8 مرداد تا 15 مرداد)، قیمت انواع بنزین در این جمهوری افزایش پیدا کرد. قیمت بنزین اکتان 92 با رشد 1.4 درصد از 50.38 به 51.10 روبل، اکتان 95، با رشد 1.3 درصد از 55.34 به 54.63 روبل  و اکتان 98 و بالاتر از آن با رشد 0.1 درصد از 72.21 به 72.31 روبل رسید. این در حالی است که قیمت سوخت دیزل درصد رشد اندکی را تجربه کرد و از 61.16 با افزایش فقط 2 کوپک به 61.18 روبل رسید. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

نتایج نیم ساله در صنایع تاتارستان

تولید صنعتی در جمهوری تاتارستان در شش ماه اول سال 2024 با رشد اندکی همراه بوده است. در حالی که میانگین رشد صنعتی در روسیه 4.4 درصد بوده، تاتارستان تنها 0.8 درصد رشد داشته است. کاهش 3.3 درصدی تولید در بخش معدن و فرآوری، عمدتاً به دلیل محدودیت‌های داوطلبانه تولید نفت در چارچوب توافق اوپک پلاس بوده است. اگرچه صنایع فرآوری با رشد 3 درصدی توانسته‌ تا حدودی این کاهش را جبران کند، اما همچنان رشد کلی تولید صنعتی را تحت تأثیر قرار داده است. وزارت صنایع و تجارت تاتارستان معتقد است که این وضعیت موقتی است و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال، رشد صنعتی شتاب بیشتری بگیرد. با این حال، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تداوم نوسانات قیمت‌های جهانی انرژی، همچنان چالش‌های جدی برای صنعت تاتارستان ایجاد خواهد کرد.  (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

حضور رئیس جمهور آفریقای جنوبی در اجلاس بریکس

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، برای شرکت در اجلاس بریکس به روسیه سفر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری ریانواستی، وینسنت ماگوِنیا، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، از سفر سیریل رامافوسا، رئیس جمهور این کشور، به شهر کازان روسیه برای شرکت در اجلاس آتی گروه بریکس خبر داد. این اجلاس قرار است در ماه اکتبر سال جاری برگزار شود. وی ضمن ابراز رضایت از تلاش‌های روسیه برای تقویت همکاری میان کشورهای عضو گروه بریکس، بر اهمیت گسترش این گروه و لزوم هماهنگی هرچه بیشتر فعالیت‌های مشترک اعضای آن تأکید کرد. وی همچنین تقویت جایگاه ارزهای ملی کشورهای عضو بریکس را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آفریقای جنوبی در این گروه برشمرد. شایان ذکر است که در حال حاضر، کشورهای عضو بریکس در حال بررسی ایجاد یک پلتفرم چندجانبه پرداخت‌های دیجیتال به نام «بریکس بریج» هستند. هدف از راه‌اندازی این پلتفرم، تسهیل پرداخت‌های متقابل و ارتقای جایگاه ارزهای ملی کشورهای عضو در سطح نظام مالی جهانی است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 درآمد 32.8 میلیارد روبلی جمهوری چوواشیا از مالیات

در تاریخ 1 ژوئیه 2024 (برابر با 11 تیر 1403)، درآمد مالیاتی جمهوری چوواشیا به 32.8 میلیارد روبل رسید که 19.2 درصد بیشتر از سال گذشته است. جمهوری چوواشیا، در میان مناطق حوزه ولگا از نظر نرخ رشد درآمدهای مالیاتی، رتبه پنجم را از آن خود نموده است. درآمد مالیاتی حاصل از شرکت­ها، اشخاص و حمل و نقل در این جمهوری به ترتیب  14.4درصد، 31.9 درصد و 24.4 درصد افزایش یافته است. (خبرگزاری کومرسانت)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما