معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۰:۲۳

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ دوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تولید صنعتی در کرواسی

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار، تولید صنعتی کرواسی در ژوئن 2024 نسبت به ماه می همین سال 3.7 درصد و نسبت به ژوئن سال گذشته 8.3 درصد کاهش یافته است. در مقایسه با ژوئن 2023، تولید کالاهای مصرفی بادوام 16 درصد، انرژی 14.2 درصد، کالاهای سرمایه‌ای 12.6 درصد، کالاهای مصرفی غیر بادوام 6.5 درصد و کالاهای واسطه‌ای 3.5 درصد کاهش داشته است. در مقایسه با ژوئن 2023، تولید صنعتی نیز در تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع 22.4 درصد، در بخش تولید 6.4 درصد و در معدن و صنایع معدنی 6.1 درصد کاهش یافته است. در کنار کاهش تقریباً 18 درصدی تولید ماشین آلات و تجهیزات و محصولات چرمی، افت دو رقمی در تولیدکنندگان پوشاک (16.5 درصد) و محصولات صنعت خودرو (14 درصد) مشاهده می‌شود. کاهش تولید کمتر از 10 درصد نیز در کشتی‌سازی و سایر وسایل حمل‌ونقل (9.6 درصد) ثبت شده است، همین امر در مورد صنعت مبلمان (9.4 درصد) نیز صادق است.

داده‌های این دفتر نشان می‌دهد که تعداد شاغلان در صنایع تبدیلی نسبت به سال گذشته 2.2 درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش تعداد شاغلان در میان صنایع تولیدی، در تولید پوشاک (13 درصد)، تولید چرم و محصولات وابسته (11.5 درصد)، تولید رایانه و محصولات الکترونیکی و نوری (9.6 درصد) و تولید محصولات تنباکو (8، 4 درصد) بوده است. آمارهای شش ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که تعداد کل شاغلان این صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.3 درصد کاهش داشته است.

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/hrvatska/63575/industrijska-proizvodnja-u-hrvatskoj-smanjena-za-83-posto-u-lipnju/news/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/industrija-pred-jos-jednom-godinom-pada-u-prvom-polugodistu-na-minus-43-posto-4450695

https://www.seebiz.eu/ekonomija/industrijska-proizvodnja-u-lipnju-pala-vec-sedmi-mjesec-za-redom/308110/

https://hr.bloombergadria.com/ostalo/opce/63693/pad-broja-zaposlenih-u-industriji-na-godisnjoj-razini/news/

تورم 2.3 درصدی در ماه جولای

نرخ تورم در کرواسی که با شاخص قیمت مصرف کننده اندازه‌گیری می‌شود، در سطح سالانه در ماه جولای به 2.3 درصد رسید. بدین ترتیب، نرخ تورم پس از 3.7 درصد در آوریل، 3.3 درصد در می و 2.4 درصد در ژوئن، به روند کاهشی خود در سطح سالانه ادامه داده است. در مقایسه‌های سالانه، قیمت‌ها برای خدمات که به طور متوسط 5.8 درصد گران‌تر هستند، همچنان برجسته هستند، در حالی که در گروه مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات، قیمت‌ها در سال گذشته به طور میانگین 1.9 درصد افزایش داشته است، محصولات غیرخوراکی صنعتی نیز در همان دوره شاهد رشد 0.7 درصدی بوده است، در حالی که گروه انرژی 0.1 درصد افت قیمت را به ثبت رسانده است. پس از مدتی تقریبا طولانی که در آن، تورم در کرواسی دو تا سه درصد بیشتر از سایر مناطق حوزه یورو بود، این تفاوت در نهایت به زیر یک درصد کاهش یافته است و تنها تعداد کمی از کشورهای منطقه یورو هنوز نرخ سالانه بالاتری از کرواسی دارند.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/inflacija-u-srpnju-2-3-post-158355

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/europa/63747/inflacija-u-eurozoni-u-srpnju-lagano-ubrzala/news/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/inflacijski-jaz-u-odnosu-na-ostatak-eurozone-napokon-ispod-jednog-postotnog-boda-4450957

https://www.poslovni.hr/hrvatska/inflacija-u-srpnju-23-posto-prva-procjena-4450888

https://www.nacional.hr/stigle-prve-procjene-objavljeni-podaci-o-inflaciji-za-srpanj/

https://www.seebiz.eu/ekonomija/inflacija-u-hrvatskoj-u-srpnju-pala-na-2-3-posto/308203/

وضعیت بنادر کرواسی

بر اساس گزارش‌های تجاری در بورس زاگرب، دو بندر از بزرگترین بنادر باری داخلی کرواسی (بندر ریه‌کا و بندر پلوچه)، کاهش ترافیک را تجربه کرده‌اند. در شش ماهه نخست امسال، بندر ریه‌کا و شرکت دروازه آدریاتیک در مجموع 2.93 میلیون تن عملیات را به ثبت رساندند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پنج درصد کاهش داشته است. بیشترین کاهش ترافیک ناشی از کاهش 20 درصدی برای محموله‌های فله و کاهش 43 درصدی برای ترافیک کانتینری در بندر ریه‌کا بوده است و منجر به کاهش ده درصدی درآمدهای عملیاتی بندر به 15.2 میلیون یورو در نیمه اول سال شد. سود قبل از مالیات، بهره و استهلاک، با کاهش 38 درصدی به 2.41 میلیون یورو رسید، در حالی که سود خالص نیز با کاهش 55 درصدی به 1.95 میلیون یورو رسید. درآمدها به دلیل انتقال محموله‌های کمتر کاهش یافته است، در درجه اول محموله‌های فله (زغال سنگ) که تحویل آنها به دلیل بحران در دریای سرخ، یعنی به دلیل دشواری عبور از کانال سوئز طولانی شد.

همچنین ترافیک در بندر پلوچه کاهش یافت. حجم عملیات در سه ماهه دوم امسال 2.23 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد کاهش داشته است. این کاهش در درجه اول مربوط به کاهش 23 درصدی ترافیک محموله‌های فله و کاهش 35 درصدی در حمل‌ونقل زغال سنگ است. علیرغم کاهش حجم حمل‌ونقل، درآمد عملیاتی گروه لوکا پلوچه در نیمه اول سال از 33.8 میلیون یورو در سال گذشته به 60.6 میلیون یورو در سال جاری افزایش یافته است. بخش کوچک‌تری از این مبلغ، حدود 18.8 میلیون یورو، از درآمدهای حاصل از فروش خدمات بندری بوده و تقریباً 42 میلیون یورو نیز از طریق فروش کالا محقق شده است. بندر پیشرو از نظر محموله در سه ماهه نخست بندر پلوچه با 1.05 میلیون تن بود و پس از آن ریه کا با 972 هزار تن، اومیشالی با 776 هزار تن، باکار با 723 هزار و اسپلیت با 577 هزار تن محموله تراتزیتی قرار داشتند.

https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/63884/u-najvecim-hrvatskim-lukama-tereta-sve-manje-a-poslovanje-sve-teze/news/

https://www.poslovni.hr/burze/profit-luka-ploce-grupe-57-mil-eura-petinu-manje-nego-lani-4450941

کاهش سود شرکت نفت کرواسی

سود خالص تلفیقی شرکت نفت کرواسی (INA) در نیمه اول سال 44.7 میلیون یورو بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 39 درصد کمتر است. با این حال در نیمه اول سال 2024، گروه INA با نتایج پایداری در تمامی‌ بخش‌های تجاری، تداوم چرخه سرمایه‌گذاری قوی و گسترش استراتژیک در بخش منابع انرژی تجدیدپذیر روبرو شد. با وجود ثبات قیمت نفت، کاهش قابل توجه قیمت گاز بر نتیجه کلی تأثیر گذاشت. شرکت اینا در تلاش است تا کاهش طبیعی تولید را جبران کند و برای این منظور 40 درصد از سهام بلوک خشکی کرواسی Sava-07 مورد استفاده برای اکتشاف نفت در منطقه Bjelovar-Bilogora، Požega-Slavonija و Sisak-Moslavina را خریداری کرده است. به گفته داوور اشترن، کارشناس انرژی و نفت، سرمایه‌گذاری در اکتشاف منابع زمین گرمایی و بلوک ساوا 07 نمی‌تواند کاهش طبیعی تولید نفت و گاز را در کوتاه‌مدت جبران کند. انتظار می‌رود با توجه به کاهش منابع تولید، سود هر سال کاهش یابد. نیروگاه‌های خورشیدی، نیروگاه‌های بیومتان و هیدروژن نیز نمی‌توانند جایگزین کاهش تولید شوند.

https://www.seebiz.eu/energetika/ina-grupa-dobit-pala-39-posto-na-godisnjoj-razini/308215/

https://forbes.n1info.hr/aktualno/hrvatska/pad-cijene-plina-srusio-dobit-ine-za-40-posto-dobit-ce-biti-sve-manja-smatra-stern/

https://www.poslovni.hr/burze/ina-u-sest-mjeseci-ostvarila-slabiju-dobit-ukupno-447-mil-eura-4450962

علاقه به نیروگاه‌های خورشیدی

خط لوله نفت آدریاتیک (JANAF)، اعلام کرد که نیروگاه خورشیدی 5.2 مگاواتی Bulinac را خریداری کرده است. این دومین خرید آنها در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در تنها دو ماه است. در ماه می امسال، یاناف، شرکت Solar Energy Vođinci را نیز خریداری کرد و سرمایه‌گذاری در یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت اتصال 9.9 مگاوات در Vođinci را بر عهده گرفت.

https://forbes.n1info.hr/aktualno/janaf-krenuo-u-shopping-suncanih-elektrana-obavili-vec-drugu-akviziciju/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/janaf-porfelj-podebljao-suncanom-elektranom-bulinac-4451086

https://www.seebiz.eu/energetika/janaf-realizirao-drugu-akviziciju-suncane-elektrane/308225

آمادگی کرواسی برای انتقال نفت به مجارستان و اسلواکی

نخست‌وزیر آندری پلنکوویچ اعلام کرد که نامه‌ای به نخست وزیران مجارستان، اسلواکی و رئیس کمیسیون اروپا ارسال کرده است و در آن نامه آمادگی کرواسی و یاناف را برای انتقال نفت به مجارستان و اسلواکی اعلام کرده است. یاناف قادر است نفت را به پالایشگاه‌های مجارستان و اسلواکی با ظرفیت بیش از 14 میلیون تن انتقال دهد.

https://www.nacional.hr/pismo-je-poslano-plenkovic-janaf-je-spreman-za-transport-nafte-prema-madarskoj-i-slovackoj/#google_vignette

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/plenkovic-janaf-spreman-za-transport-nafte-prema-madarskoj-i-slovackoj-158384#google_vignette

https://www.poslovni.hr/hrvatska/plenkovic-janaf-spreman-za-transport-nafte-prema-madarskoj-i-slovackoj-4451022

https://www.seebiz.eu/energetika/janaf-moze-u-potpunosti-zadovoljiti-potrebe-mol-ovih-rafinerija/308149/

 وضعیت اجاره مسکن در پایتخت کرواسی

مقرون به صرفه بودن مسکن در پایتخت کرواسی در حال تبدیل شدن به یک مشکل عمده است و محاسبات اخیر نشان می‌دهد که زاگرب در بین بدترین‌ها در اروپا از این نظر قرار دارد. طبق داده‌های مجله مشهور انگلیسی The Economist، حقوق در زاگرب باید تقریباً دو برابر بیشتر باشد تا بتوان در مورد مسکن مقرون به صرفه با قیمت فعلی آپارتمان‌های اجاره‌ای در بازار صحبت کرد. در زاگرب، بر اساس محاسبات اکونومیست، متوسط حقوق حدود 55 درصد حقوق مورد نیاز برای مسکن ارزان قیمت است. مشکل این است که آپارتمان‌های بسیار کمی ساخته می‌شوند و برنامه مسکن ارزان قیمت وجود ندارد.

تجزیه و تحلیل آژانس Imperium immobiliare نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال جاری باید 1213 یورو در ماه برای اجاره یک آپارتمان در یک ساختمان جدید در زاگرب در نظر گرفته شود. میانگین آپارتمان‌ها در ساختمان‌های قدیمی 941 یورو بوده است. گرانترین اجاره بها در بخش‌هایی از شهر در نزدیکی Sljeme برابر با 1367 یورو بوده و بیش از هزار یورو برای آپارتمان‌هایی در Črnomerec، Medvescak، Lower Town و Maksimir درخواست شده است. مقرون به صرفه‌ترین اجاره به مبلغ 731 یورو را می‌توان در حاشیه غربی شهر، در Stenjevac یافت.

https://lidermedia.hr/financije/zagreb-je-po-indeksu-carrie-bradshaw-medu-najgorim-gradovima-u-europi-158393

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما