معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۰:۳۹ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته دوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آمادگی پوتین برای دیدار با رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس بریکس

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای دیدار با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران، آماده می‌شود. برنامه ریزی شده است که سیاستمداران در ماه اکتبر، زمانی که اجلاس بریکس در پایتخت جمهوری تاتارستان آغاز می‌شود، یکدیگر را در کازان ملاقات کنند. دمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رهبر روسیه گفت: «علاوه بر این، طرف ایرانی قبلاً برای این رویداد دعوت نامه دریافت کرده بود.  و ما امیدواریم رئیس جمهور جدید در این اجلاس حضور داشته باشند. ما از دیدن وی خوشحال خواهیم شد و رئیس جمهور پوتین در حال آماده شدن برای تماس آتی است.»  اجلاس بریکس یک انجمن بین ایالتی از جمهوری فدرال برزیل، فدراسیون روسیه، جمهوری هند، جمهوری خلق چین و جمهوری آفریقای جنوبی است. یکی از حوزه‌های اولویت دار فعالیت­های بریکس، ارتقای تقویت امنیت و ثبات جهانی در جهان است. پایتخت تاتارستان از 22 تا 24 اکتبر 2024 میزبان نشست بریکس خواهد بود. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

ملاقات رئیس جمهوری تاتارستان با حاکم ولایت بخارای ازبکستان

هیأت بلندپایه‌ی ولایت بخارا به ریاست باتیر زاریپوف، حاکم این ولایت، به تاتارستان سفر کرد تا از نزدیک با ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی این جمهوری آشنا شود. در جریان این سفر، دیدار مهمی‌بین رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، و هیأت ازبکستانی در کرملین کازان برگزار شد. در این دیدار، طرفین بر اهمیت توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و تجاری تأکید کردند. شایان ذکر است که مبادلات تجاری بین تاتارستان و ازبکستان در سال گذشته با رشد چشمگیر 27 درصدی به 370 میلیون دلار رسیده است. رستم مینیخانوف در این دیدار با ابراز خرسندی از گسترش روابط دو جانبه، بر آمادگی تاتارستان برای تقویت همکاری‌ها در چارچوب روابط دوستانه و راهبردی روسیه و ازبکستان تأکید کرد. وی همچنین از تلاش‌های رؤسای جمهور دو کشور برای توسعه مناسبات دوجانبه قدردانی نمود. (کانال تلگرامی خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

برگزاری کنفرانس علمی‌بین المللی و الهیاتی «جاده معنوی ابریشم: معنای ارزش‌های دینی در فضای اوراسیای بزرگ»

25 ژوئیه (برابر با 4 مردا) پنجمین کنفرانس بین‌المللی علمی و الهیاتی «جاده معنوی ابریشم: معنای ارزش‌های دینی در فضای اوراسیا بزرگ» که امروز در سالن بالار هتل کورستون کازان برگزار شد، با استقبال گسترده‌ای روبرو شد. این کنفرانس که قرار بود دو ساعت به طول انجامد، به دلیل عمق مباحث و اشتیاق سخنرانان برای ارائه دیدگاه‌های خود، حدود نیم ساعت تمدید شد. ۱۴ سخنران از کشورهای مختلف، با طرح مباحثی عمیق در حوزه فلسفه و معنویت، به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جهان پرداختند. این کنفرانس که با هدف بررسی نقش ارزش‌های دینی در شکل‌دهی آینده جهان برگزار شد، توانست توجه بسیاری از اندیشمندان و علاقه‌مندان به مباحث دینی را به خود جلب کند. (خبرگزاری .realnoevremya.ru)

چالش‌های بودجه‌ای تاتارستان و راهکارهای پیشنهادی

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، در جلسه اخیر مقامات مالی، خزانه داری و مالیاتی، از کاهش درآمدهای مالیاتی به ویژه مالیات بر درآمد شرکت‌ها ابراز نگرانی کرد. بر اساس گزارش ارائه شده، بودجه تلفیقی تاتارستان در نیمه اول سال 2024، 298 میلیارد روبل بوده که نسبت به برنامه سالانه، 57.7 درصد محقق شده است. کاهش 5.4 درصدی درآمدهای مالیات بر درآمد شرکت‌ها نسبت به سال گذشته، نگرانی‌هایی را در خصوص تأمین بودجه ایجاد کرده است. مینیخانوف با اشاره به اهمیت مالیات بر درآمد شرکت‌ها در تأمین بودجه، بر لزوم تقویت نظارت بر عملکرد شرکت‌های بزرگ و متوسط تأکید کرد. وی همچنین از وزارت دارایی خواست تا با اتخاذ تدابیر سختگیرانه، تعادل بودجه را حفظ کند. رئیس جمهوری تاتارستان با اشاره به تغییرات پیش‌رو در سیستم مالیاتی در سال 2025، بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق به کارآفرینان تأکید کرد. وی از وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی خواست تا با برگزاری جلسات توجیهی، کارآفرینان را از تغییرات آتی آگاه کنند. مینیخانوف همچنین بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد پیوندهای تعاونی بین آن‌ها تأکید کرد. وی از وزارتخانه‌های صنعت، تجارت و اقتصاد خواست تا با همکاری یکدیگر، از تولیدکنندگان حمایت کرده و پیشنهادات خود را برای ارائه به سطح فدرال آماده کنند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

اجرای پروژه‌ ملی «مسکن و فضای شهری» در جمهوری باشقیرستان

در راستای اجرای پروژه ملی «مسکن و فضای شهری»، ساخت زیرساخت‌های آبرسانی در جمهوری باشقیرستان با شتاب ادامه دارد. به گفته وزیر اداره مسکن و تأسیسات این جمهوری، با اجرای طرح فدرال «آب پاک»، تا پایان سال 2024، 91.8 درصد از جمعیت باشقیرستان به آب آشامیدنی سالم و باکیفیت دسترسی خواهند داشت. با این دستاورد قابل توجه، جمهوری باشقیرستان در میان مناطق ناحیه فدرال حوزه ولگا رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این موفقیت نشان از عزم جدی دولت برای بهبود کیفیت زندگی مردم و تأمین نیازهای اساسی آن‌ها دارد. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

جمع آوری بیش از 700 میلیارد روبل توسط خدمات مالیاتی فدرال در تاتارستان از ابتدای سال 2024

مارات سافیولین، رئیس خدمات مالیاتی فدرال جمهوری تاتارستان، در نشست مقامات مالی، خزانه داری و مالیاتی که توسط رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، برگزار شد، اظهار داشت که طی 6 ماه اول سال جاری، 710 میلیارد روبل از تاتارستان به سیستم بودجه خدمات مالی فدرال منتقل شده است که 171.5 میلیارد روبل بیشتر از نیمه اول سال 2023 می‌باشد.  (خبرگزاری«تاتار-اینفورم»)

ایجاد ارز مشترک بریکس

گئورگی تولورای، رئیس کمیته ملی بریکس، بیان کرد که همه کشورهای عضو بریکس به دنبال کاهش وابستگی به دلار هستند، اما شدت این علاقه در هر کشور متفاوت است. به همین دلیل، ایجاد یک ارز مشترک برای بریکس و راه‌اندازی یک سیستم پرداخت برای تجارت داخلی این اتحادیه، کاری دشوار است. به نظر وی، بهترین راه حل ممکن، ایجاد یک ارز مشترک یا استفاده از ارزهای دیجیتال است. با این حال، تجربه نشان داده است که اجرای چنین طرحی ساده نیست. اکثر کشورها درک می‌کنند که پیوستن به یک سیستم جایگزین برای نظام حاکم آمریکا و متحدانش، سودمندتر است. البته، این فرآیند زمان‌بر خواهد بود. (سایت خبرگزاری «ریا نوواستی»)

پیشنهاد وزارت کار روسیه برای افزایش حد اقل دستمزد

وزارت کار روسیه پیشنهاد کرد حداقل دستمزد از ژانویه سال آینده به 22440 روبل افزایش یابد. پیش نویس این پیشنهاد برای بررسی ارسال گردیده است. آنتون کوتیاکوف، وزیر کار و امور اجتماعی خاطر نشان کرد که برای حفظ نرخ رشد سریع شاخص به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، ار سال 2025 حد اقل دستمزد 48 درصد از میانگین حقوق تعیین خواهد شد. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

تولید حدود 4 هزار تن عسل در تاتارستان

جمهوری تاتارستان در سال گذشته با تولید ۳۷۰۰ تن عسل، شاهد افزایش قابل توجهی در این بخش بود. این میزان تولید، ۹۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. دینارد گاتااولین، مسئول بخش زنبورداری و آبزی‌پروری وزارت کشاورزی تاتارستان، با اعلام این خبر به خبرگزاری تاتار-اینفورم، از تقاضای بالای عسل در بازار داخلی و صنایع غذایی خبر داد. بیشتر زنبورداران تاتاری از نژادهای روسی، کارپات و کارنیکا استفاده می‌کنند. همچنین، دو مزرعه در مناطق بالتاسینسکی و سابینسکی به پرورش زنبور عسل تاتاری (نژاد روسی بومی) مشغول هستند. این در حالی است که زنبورداری در تمام ۴۳ منطقه تاتارستان رواج دارد. بر اساس آخرین آمار اداره کل دامپزشکی تاتارستان، در حال حاضر بیش از ۹۴۴۳ زنبورداری و ۱۴۸۱۰۰ کلنی زنبور عسل در این جمهوری وجود دارد. بخش عمده‌ای از این کلنی‌ها (حدود ۹۰ درصد) در مزارع شخصی نگهداری می‌شوند. (خبرگزاری «تاتاری-اینفورم»)

احتمال افزایش قیمت عسل در تاتارستان

به گزارش «تاتار-اینفورم»، دینارد گاتااولین، مسئول بخش زنبورداری و آبزی‌پروری وزارت کشاورزی تاتارستان، از احتمال افزایش قیمت انواع مختلف عسل در این جمهوری در سال جاری خبر داد. وی در این باره گفت: «قیمت عسل تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله عرضه و تقاضا در بازار، وجود جایگزین برای این محصول و شرایط کلی بازار تعیین می‌شود. اگر میزان تولید عسل کاهش یابد، به طور طبیعی قیمت آن افزایش خواهد یافت.» گاتااولین همچنین اشاره کرد که زنبورداران تاتارستانی عمدتاً عسل تولیدی خود را در بازارچه‌ها، نمایشگاه‌ها و به صورت مستقیم به مشتریان می‌فروشند. وی افزود: «صادرات عسل به سایر کشورها به دلیل نیاز به انجام مراحل بهداشتی و قرنطینه‌ای، هزینه‌های بالا و رقابت شدید در بازار جهانی، با چالش‌هایی همراه است». (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

تشکیل کمیسیون ویژه جهت مقابه با اشتغال غیرقانونی در تاتارستان

جمهوری تاتارستان به منظور مبارزه با پدیده شایع اشتغال غیرقانونی، کمیسیونی ویژه تشکیل داده است. این تصمیم با امضای الکسی پشوشین، نخست‌وزیر جمهوری، به مرحله اجرا گذاشته شده است. وظیفه اصلی این کمیسیون رسیدگی به تخلفاتی مانند عدم ثبت رسمی قراردادهای کار، پرداخت دستمزد کمتر از حداقل قانونی، و ثبت کارگران به عنوان خوداشتغال به جای کارمند رسمی است. علاوه بر این، کمیسیون می‌تواند به اطلاعات شخصی شهروندان، اسناد مالیاتی، و اطلاعات مربوط به شرکت‌هایی که در اجرای قراردادهای دولتی تخلف می‌کنند دسترسی پیدا کند. شهروندان و شرکت‌ها نیز می‌توانند شکایات خود درباره موارد اشتغال غیرقانونی را به این کمیسیون ارائه دهند. رستم نیگمتولین، معاون اول نخست‌وزیر تاتارستان،ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد و المیرا زاریپوا، وزیر کار، اشتغال و حمایت اجتماعی جمهوری تاتارستان،  به عنوان معاون وی و رستم ولیولوف، معاون اول وزیر کار جمهوری تاتارستان، به عنوان دبیر اجرایی این کمیسیون تعیین شده اند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

کاماز نمونه درخشانی از جایگزینی واردات

سرگئی چمزوف، مدیرعامل شرکت روستیخ، در دیدار با ولادیمیر پوتین، صنعت خودروسازی کاماز را به عنوان الگویی موفق در تحقق خودکفایی صنعتی و جایگزینی واردات معرفی کرد. وی با اشاره به تلاش‌های گسترده شرکت روستیخ در سراسر زنجیره تامین، اظهار داشت: «ما موفق شده‌ایم ده‌ها هزار قطعه و محصول وارداتی را با نمونه‌های داخلی جایگزین کنیم که کاماز نمونه بارز آن است. با بومی‌سازی هزاران قطعه در کامیون‌های کاماز، اکنون این شرکت قادر است طیف گسترده‌ای از نیازهای حمل‌ونقل از جمله بار، تجهیزات ویژه و مسافری را به طور کامل تامین کند.» چمزوف در ادامه به عنوان نمونه‌ای مشخص، به نسل جدید کامیون‌های K5 اشاره کرد. این کامیون‌ها که پیش از این در همکاری با شرکت دایملر آلمان تولید می‌شدند، از سال 2023 به طور کامل با قطعات داخلی تولید می‌شوند. وی همچنین خبر از آغاز تولید یک محصول جدید در سال 2024 داد که برای حمل‌ونقل کامیون‌های بزرگ طراحی شده و تمام قطعات آن نیز ساخت روسیه است. (خبرگزاری  تاتاراینفورم)

بهره برداری از 63 مجتمع گاوداری در طول سه سال در تاتارستان

به گزارش آژانس تات مدیا، طی 3 سال گذشته، 63 مجتمع جدید گاوهای شیری در جمهوری تاتارستان راه اندازی شده است. مجتمع های جدید برای نگهداری 43 هزار گاو شیری طراحی شده اند و حجم تولید شیر در جمهوری را تا 340 هزار تن افزایش می­دهند. به طور کلی، این جمهوری 2 میلیون تن شیر تولید می‌کند و از نظر تولیدات دامی‌کاملاً خودکفا است و حدود 900 هزار راس گاو، 480 هزار خوک، 320 هزار راس گوسفند و بز و 20 میلیون پرنده پرورش می­دهد. لنار گاریپوف، معاون اول وزیر کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان، به اهمیت سرمایه گذاری در توسعه کشاورزی نیز اشاره کرد. در مجموع، طی پنج سال گذشته، جمهوری تاتارستان سرمایه 146 میلیارد روبلی را در مجتمع کشت و صنعت، جذب کرده است. (خبرگزاری کامرسانت)

افزایش 40 درصدی صادرات حلال از تاتارستان

بر اساس گزارش تاس و اظهارات رستم عینولوف، معاون وزیر کشاورزی تاتارستان، صادرات محصولات حلال این جمهوری در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ به رقم قابل توجه ۸ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد چشمگیر ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. این موفقیت چشمگیر، حاصل تلاش بیش از ۲۰ شرکت فعال در حوزه صادرات محصولات حلال تاتارستان به بازارهای بین‌المللی است. محصولات لبنی و شیرینی پزی، عمده اقلام صادراتی تاتارستان به شمار می‌روند که به مقاصدی چون کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اوراسیا و شمال آفریقا ارسال می‌شوند. همچنین، مقامات تاتارستانی در حال بررسی گسترش سبد محصولات صادراتی خود و اخذ گواهی­های بین المللی حلال برای صادرات به کشورهایی مانند مالزی، عمان، اردن و بحرین هستند. حجم صادرات محصولات حلال تاتارستان در سال گذشته به ۱۱ میلیون دلار رسید و این جمهوری در چارچوب پروژه ملی «همکاری بین‌المللی و صادرات»، قصد دارد به رقم حداقل ۴۵۷.۶ میلیون دلار در بخش صادرات محصولات کشاورزی دست یابد. این در حالی است که حجم صادرات کشاورزی تاتارستان در سال گذشته ۴۵۸.۶ میلیون دلار بوده است. شایان ذکر است که پروژه‌های ملی از سال ۲۰۱۹ به دستور مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سراسر این کشور کلید خورده ­اند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

افزایش قیمت بنزین در تاتارستان

در تاتارستان، قیمت سوخت از تاریخ 22 تا 29 ژوئیه 2024  (برابر با 1 تا 8 مرداد 1403) دوباره افزایش یافت. بر اساس داده‌های اداره آمار تاتارستان، بیشترین افزایش قیمت مربوط به بنزین با اکتان 98 و بالاتر بوده که 80 کوپک افزایش یافته و به 72.21 روبل برای هر لیتر رسیده است. قیمت بنزین با اکتان 95 کمی‌کمتر و 7 کوپک افزایش یافته است. در تاریخ 29 ژوئیه (8 مرداد)، قیمت آن 54.63 بوده است. سایر انواع سوخت تنها 1 کوپک افزایش قیمت داشته‌اند. به طوری که قیمت بنزین با اکتان 92 به 50.38 روبل برای هر لیتر و قیمت گازوئیل به 61.16 روبل برای هر لیتر رسیده است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

اجلاس بین المللی «هفته دیجیتالی کازان 2024»

 اجلاس بین المللی «هفته دیجیتالی کازان 2024» از 9 تا 11 سپتامبر (برابر  19 الی 21 شهریور) در مرکز نمایشگاهی کازان اکپسو واقع در مرکز جمهوری تاتارستان، شهر کازان برگزار می‌گردد. این انجمن بیش از 100 شرکت و بیش از 500 سخنران را گرد هم می آورد تا درباره دیجیتالی شدن در زمینه‌های مختلف از مدیریت دولتی گرفته تا کشاورزی بحث کنند. در حاشیه این اجلاس نشست شهرداران از کشورهای مختلف برگزار خواهد شد.  (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

برداشت  بیش از 676 هزار تن غله  در تاتارستان

رستم مینیخانوف در پیامی تلگرامی اعلام کرد که علی‌رغم بارندگی‌های اخیر و شرایط نامساعد جوی، کشاورزان تاتارستانی موفق به برداشت بیش از 676 هزار تن گندم از 212 هزار هکتار زمین زراعی شده‌اند. با این حال، رئیس جمهور تاتارستان بر لزوم تسریع در عملیات برداشت در تمامی 43 منطقه تاکید کرد و این مهم را چالشی جدی پیش روی کشاورزان دانست. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

برداشت محصول در جمهوری باشقیرستان

به گزارش وزارت کشاورزی جمهوری باشقیرستان، تا ا اوت (برابر با 11 مرداد 1403) بیش از 125 هزار تن گندم در این جمهوری برداشت شده است. برداشت غلات در 27 منطقه این جمهوری آغاز شده است. تقریباً 36 هزار هکتار درو شده و خرمن‌کوبی شده­اند. محصولات عمدتاً گندم زمستانی و همچنین چاودار، چاودم و... است. در حال حاضر، بیشترین میزان برداشت در مناطق «آئورگازینسک» و «سترلیتاماک» انجام شده است که به ترتیب 19 و 18 هزار تن گندم از آنها برداشت شده است. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما