معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۰:۳۸ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته اول مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تاتارستان در رتبه سوم در بین مناطق روسیه از جهت یافتن فرصت شغلی

طبق رتبه بندی جدید ریانواستی، تاتارستان به عنوان سومین منطقه مساعد در روسیه برای یافتن شغل شناخته شده است. این رتبه بندی بر اساس تعداد متقاضیان برای هر موقعیت شغلی موجود تهیه شده است. جمهوری تاتارستان در صدر این فهرست، دو مقام اول را به منطقه آمور و قلمرو ترانس بایکال واگذار کرد. با این حال، این منطقه همچنان از شرایط مطلوبی برای یافتن شغل برخوردار است، به طوری که به طور میانگین 3.2 رزومه برای هر موقعیت شغلی در کل روسیه ارسال می‌شود. در حال حاضر، در تاتارستان، به طور متوسط 3 رزومه برای هر موقعیت شغلی در این منطقه ارسال می‌شود، که در شش ماه گذشته ثابت مانده است. (خبرگزاری realnoevremya.ru)

افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در تاتارستان

طبق داده‌های تاتارستان استات، نهاد سرزمینی سرویس آمار ایالتی فدرال برای جمهوری تاتارستان، طی دوره 8 تا 15 ژوئیه 2024، قیمت همه ی بنزین‌ها و گازوئیل در تاتارستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بنزین AI-98 و بالاتر، بیشترین افزایش قیمت را داشته و با 1.60 روبل (1.5%) از 69.90 به 70.96 روبل در هر لیتر رسیده است. گازوئیل، 64 کوپک (1.1%) افزایش قیمت داشته و از 60.47 به 61.11 روبل در هر لیتر، بنزین AI-95، پنجاه و دو کوپک (1.0%) گران‌تر شده و از 54.02 به 54.54 روبل در هر لیتر و بنزین AI-92 ،  چهل و دو کوپک (0.8%) افزایش قیمت داشته و از 49.85 به 50.27 روبل در هر لیتر رسیده است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

ساخت یک پارک فناوری لجستیک در منطقه لایشفسکی به مبلغ 20.5 میلیارد روبلپ

 به گزارش آژانس توسعه سرمایه گذاری جمهوری تاتارستان، یک پارک فناوری لجستیک با 9 ساختمان بزرگ در منطقه لایشفسکی، به ارزش 20.5 میلیارد روبل ساخته خواهد شد. توافقنامه سرمایه گذاری مربوطه توسط تالیا مینولینا، رئیس آژانس توسعه سرمایه گذاری تاتارستان، و کنستانتین آنتونوف، مدیر کل«ی ن پارک کازان»،  امضا شد. ایلدوس زاریپوف، رئیس منطقه لایشفسکی نیز در جلسه امضا این توافقنامه حضور داشت. پارک فناوری لجستیک جدید شامل 9 ساختمان که هر کدام 50 تا 55 هزار متر مربع مساحت دارند. آنها برای تطبیق مجتمع های لجستیک و تولید در قالب صنعتی سبک برای مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده اند. طرح های ساخت پارک فناوری تولید و لجستیک در اوت سال گذشته مشخص شد و گزارش شده است که ساخت این پارک فناوری لجستیک جدید 10 هزار شغل در این منطقه ایجاد خواهد کرد. (خبرگزاری تاتاراینفورم)

حضور رئیس جمهور برزیل در اجلاس بریکس در کازان

بودریگو دی لیما بائنا سوئارس، سفیر برزیل در فدراسیون روسیه، اعلام کرد که رئیس جمهوری برزیل با وجود فشار بسیار از سوی کشورهای غرب برنامه خود را تغییر نداده و در اجلاس بریکس در کازان حضور خواهد داشت. سفیر در پاسخ به سوالات در خصوص حضور رئیس جمهور ابراز داشت: «اینجانب جواب ساده دارم: بله». شایان ذکر است که در 18 ژوئیه آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، همچنین حضور خود را در این اجلاس تائید کرد. (سایت خبرگزاری «بیزنس آنلاین»)

ارزیابی فعالیت دولت جمهوری باشقیرستان، توسط معاون نخست وزیر روسیه

مارات حسنولین، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، در حاشیه سفر خود به جمهوری باشقیرستان، در جلسه ­ای مسائل توسعه اجتماعی-اقتصادی را در این جمهوری مورد بحث و بررسی قرار داد. وی اظهار داشت که باشقیرستان با وجود مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و غیره ... عملکرد بسیار خوبی داشته است. وی ابراز داشت: «ما هر پنجشنبه جلسه‌ای اختصاصی در خصوص بررسی مسائل مناطق مختلف برگزار می­نماییم. مثل همیشه باشقیرستان در بین مناطق فعال قرار داشته و به صورت منظم فعالیت خود را اجرا می­نماید. » (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

اختصاص بودجه 1.5 میلیارد روبلی برای بازسازی مسکن‌های آسیب­ دیده به دلیل سیل در استان اورنبورگ

دنیس پاسلر، استاندار اورنبورگ، اعلام کرد که بیش از 1.5 میلیارد روبل برای بازسازی کامل مسکن‌های آسیب ­دیده در نتیجه سیل در استان اورنبورگ اختصاص داده شده است. این برنامه از 3 ژوئن شروع شده و حدود 17.5 هزار درخواست یعنی حدود 95 درصد از کل تعداد آسیب­ دیدگان دریافت کرد. متخصصان اطلاعات مربوط به هر متقاضی را از ثبت نام یکپارچه املاک و مستغلات، مدیریت وزارت کشور روسیه در استان اورنبورگ، شهرداری‌های منطقه بررسی می‌کنند. . (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افتتاح موزه کودکان در شهر یلابوگا

تا پایان سال 2024، موزه دولتی یلابوگا میزبان یک مرکز موزه و نمایشگاهی جدید خواهد بود. این مرکز، موزه کودکان، ظرفیت پذیرش 500 کودک 5 تا 16 ساله را به طور همزمان خواهد داشت. هدف از این مرکز، توسعه آگاهی تاریخی، پرورش فرهنگ موزه در کودکان، و سازماندهی تعطیلات آموزشی خانوادگی با استفاده از جدیدترین فناوری‌های نوآورانه و نمایشگاه‌های کلاسیک در قالب یک ارائه منحصر به فرد است. امسال، موزه ایالتی یلابوگا شاهد آغاز سخت‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین مرحله در مسیر ایجاد یک نمایشگاه داخلی کاملاً جدید خواهد بود. این امر به لطف دریافت کمک مالی از پروژه ملی «فرهنگ» برای تجهیز فنی موزه‌ها توسط وزارت فرهنگ جمهوری تاتارستان امکان پذیر شده است. در ماه‌های اخیر، موزه یلابوگا به طور فعال در انتخاب و تهیه تجهیزات تعاملی پیشرفته از جمله کلاه ایمنی واقعیت مجازی، کتاب های تعاملی چندرسانه ای، راهنمای مجازی، پنل های بازی تعاملی، کیوسک های لمسی و موارد دیگر کوشا بوده است. برخی از این تجهیزات، مانند کره زمین، به طور خاص برای موزه طراحی و ساخته شده و با محتوای منحصر به فردی تجهیز خواهند شد. این نوآوری‌ها تجربه ای فراگیر و جذاب را برای بازدیدکنندگان رقم خواهد زد و به آنها امکان می دهد تا با تاریخ و فرهنگ غنی منطقه به روشی کاملاً جدید ارتباط برقرار کنند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

پیشنهاد پرداخت پاداش به مردم روسیه برای گزارش مهاجران غیرقانونی

 سرگئی کارگینوف، معاون اول کمیته توسعه خاور دور و قطب شمال در دومای دولتی، پیشنهاد کرده است که به کسانی که محل زندگی مهاجران غیرقانونی را گزارش می دهند، 100 هزار روبل پاداش داده شود. کارگینوف در کانال تلگرام خود نوشت: «من پیشنهاد می‌کنم یک سیستم پاداش 100 هزار روبلی برای گزارش اقامت غیرقانونی مهاجران در آپارتمان‌ها ایجاد شود». او همچنین گفت که نامه ای در این مورد به وزیر امور داخلی روسیه، ولادیمیر کولاکولتسف ارسال کرده است. به گفته کارگینوف، این ابتکار به شناسایی «شبکه‌های مهاجرتی» غیرقانونی و ایجاد مانعی در برابر جریان مهاجران غیرقانونی که مرتکب جنایات خشونت آمیز فزاینده ای می‌شوند، کمک می‌کند.  این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته لایحه ای برای اخراج اتباع خارجی به دلیل عدم آشنایی با زبان روسی به دومای دولتی ارائه شد. نمایندگان حزب لیبرال دموکرات به رهبری لئونید اسلوتسکی پیشنهاد کرده اند که در صورت باطل شدن گواهی مهارت زبان روسی، اتباع خارجی به هزینه خود اخراج شوند.  (خبرگزاری realnoevremya.ru)

امضای توافقنامه جامع همکاری ایران و روسیه

مقامات ایرانی و روسی اعلام کردند که مذاکرات مربوط به «توافقنامه همکاری جامع» بین دو کشور به پایان رسیده و این سند به‌زودی امضا خواهد شد. آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، به خبرگزاری تاس گفت که متن این توافقنامه پس از دو سال و نیم مذاکره نهایی شده و منتظر طی مراحل داخلی در هر دو کشور برای امضا در یکی از دیدارهای آینده مقامات ارشد دو کشور است. در سپتامبر 2022، ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، موضوع انعقاد توافقنامه بین دو کشور را بررسی کردند.  ابراهیم رئیسی در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود، آمادگی تهران را برای امضای این توافقنامه در اجلاس سران بریکس که در اکتبر در شهر کازان برگزار می‌شود، ابراز کرده بود. امضای این توافقنامه گامی مهم در جهت ارتقا روابط ایران و روسیه به «سطح  راهبردی و جامع» تلقی می‌شود.(خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

قرارگیری دانشگاه­های تاتارستان در بین بهترین دانشگاه­های روسیه در زمینه آموزش هوش مصنوعی

طبق گزارش وبسایت آلیانس، تعدادی از دانشگاه¬های تاتارستان در رتبه بندی بهترین دانشگاه‌ها از نظر کیفیت آموزش متخصین در زمینه هوش مصنوعی قرار گرفته اند. این لیست شامل دانشگاه اینوپلیس، دانشگاه فدرال کازان، دانشگاه فنی تحقیقات ملی کازان، دانشگاه دولتی انرژی کازان، موسسه دولتی نفت و گاز آلمتیفسکی و دانشگاه نوآوری کازان به نام تیمیریازوف می ­باشد. در مجموع، 207 دانشگاه از 69 منطقه روسیه در این رتبه بندی قرار گرفته­ اند. لازم به ذکر است که معیار اصلی ارزیابی، سطح حقوق و دستمزد متخصصان جوان در طول یک سال پس از فارغ التحصیلی بوده است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

رشد تورم سالانه جمهوری تاتارستان

تورم سالانه جمهوری تاتارستان در ژوئن سال 2024 رشد 8.46 درصدی یافته است. قیمت‌های محصولات غذایی تا 10.34 درصد افزایش یافتند.افزایش قیمت ها به دلیل کاهش عرضه محصولات و رشد هزینه‌های تولید آنها است. تورم صنعت خدمات در جمهوری تاتارستان نسبت به 10.34 درصد در ماه 
مه تا 10.55 درصد افزایش یافت. دلیل اصلی این رشد، افزایش تقاضا برای خدمات تفریحی در داخل کشور می‌باشد. (کانال تلگرامی خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

1.8 میلیارد روبل برای ساخت و بازسازی تاسیسات در تاتارستان

طبق برنامه‌های جمهوری تاتارستان در سال جاری، 195 تاسیسات خدمات عمومی‌با هزینه‌ای بالغ بر 1.8 میلیارد روبل ساخته، بازسازی و نوسازی خواهند شد. مارات آی‌زاتولین، وزیر ساختمان، معماری و خدمات اجتماعی جمهوری تاتارستان، این خبر را در یک نشست خبری در خانه دولت جمهوری اعلام کرد. سخنگوی این وزارتخانه گفت: «امسال در تاتارستان چهار برنامه جمهوری در حوزه آب و فاضلاب، گرمایش و تصفیه فاضلاب در حال اجرا است». آی‌زاتولین خاطرنشان کرد که در حوزه آب و فاضلاب، برنامه‌ای برای تامین آب آشامیدنی در حال اجرا است. در 101 تاسیسات با هزینه‌ای بالغ بر 1.2 میلیارد روبل کار انجام خواهد شد. برنامه نوسازی تصفیه‌خانه‌ها و بازسازی شبکه‌های فاضلاب در حوزه فاضلاب 11 تاسیسات را تحت پوشش قرار می‌دهد. برای این منظور 388 میلیون روبل اختصاص یافته است. در حوزه گرمایش، برنامه‌ای برای تعمیر شبکه‌های گازرسانی و تعویض دیگ‌های بخار در موتورخانه‌ها در حال اجرا است. امسال 77 دیگ بخار در 40 تاسیسات نصب خواهد شد و بودجه این برنامه 65 میلیون روبل است. به گفته وی، تاکنون 46 درصد از حجم عملیات عمرانی و نصب و راه اندازی انجام شده است. (کانال تلگرامی «تات مدیا»)

افزایش تعداد چراغ های راهنمایی هوشمند در شهر کازان

 تا اول ژانویه 2025، تعداد «چراغ‌های راهنمایی هوشمند» در کازان به 236 واحد افزایش خواهد یافت. این خبر را الکسی سیدوروف، رئیس کمیته حمل و نقل کمیته اجرایی پایتخت تاتارستان، در یک نشست تجاری اعلام کرد. سیدوروف گفت: «در حال حاضر، تعداد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی متصل به سیستم تطبیقی به 212 عدد رسیده است. تا پایان سال جاری، 14 چراغ راهنمایی و رانندگی دیگر به این سیستم متصل خواهند شد. امروزه می‌توانیم از طریق یک مرکز کنترل واحد از راه دور تقریباً 80 درصد از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نصب شده در شهر را کنترل کنیم. اصل کار این است که هوش مصنوعی در هر ثانیه اطلاعات را از 832 ردیاب حمل و نقل و 333 دوربین مداربسته جمع‌آوری می‌کند تا به سرعت به وضعیت ترافیک پاسخ دهد». وی یادآور شد که در سال 2015، یک طرح جامع برای سازماندهی ترافیک در کازان تدوین شد. یکی از اجزای اصلی این طرح، سیستم اتوماتیک مدیریت ترافیک است. به گفته وی، مجموعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای بهینه‌سازی ترافیک در 219 تقاطع کلیدی نصب شده است و تأکید کرد: «تمام اطلاعات به مرکز کنترل ارسال می‌شود. نتیجه کار این سیستم افزایش ظرفیت و کاهش ازدحام در جاده‌های شهر است». (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افتتاح کارخانه تولید پروفیل PVC در تاتارستان

هفته گذشته کارخانه تولید پروفیل PVC در لایشف افتتاح شد. اگرچه این کارخانه مدتی است در این محل فعالیت داشته و صاحبان آن، که کارآفرینانی از یکاترینبورگ هستند، پیش از این چندین قرارداد را در کازان انجام داده‌اند. همانطور که گفته شد، این شرکت پروفیل را از پلی وینیل کلرید غیرپلاستیک تولید می‌کند که ممکن است برای افراد غیرمتخصص در علم شیمی مفهوم روشنی نداشته باشد. با این حال، محصولات این شرکت به دلیل کاربرد آنها در بازسازی شبکه‌های آب و فاضلاب، که مصرف‌کنندگان اصلی آنها شرکت‌های آب و فاضلاب شهری هستند، حائز اهمیت است. آلکسی گنوسارف، مدیر بخش فروش این شرکت گفت که فناوری آنها «بدون ترانشه» نامیده می‌شود و همانطور که از نامش پیداست، می‌تواند حفاری‌های مربوط به تعویض لوله‌ها را به صفر برساند. به عبارت دقیق‌تر، نیازی به حفر کامل آنها نیست. تمام کارهای مربوط به بازسازی  خطوط لوله به روش «از چاه تا چاه» انجام می‌شود. لوله‌ها به سادگی از داخل با مواد پلیمری پوشانده می‌شوند. (خبرگزاری «تات مدیا»)

افزایش حجم ذخیره غلات تاتارستان به 57 هزار تن

از 21 دسامبر 2023 تا 21 ژوئیه 2024، حجم غلات ذخیره خریداری شده در تاتارستان به 57.1 هزار تن افزایش یافته است که 45.5 درصد از کل حجم غلات خریداری شده از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در ناحیه فدرال ولگا راشامل می­شود. صندوق ذخیره غلات، یک منبع استراتژیک برای دولت است که به وسیله آن به تثبیت قیمت­ها در بازار می­پردازد.  قبل از ذخیره سازی غلات خریداری شده در این صندوق، غلات توسط متخصصان مرکز ارزیابی کیفیت دانه­ ها بررسی می‌شوند. (خبرگزاری کامرسانت)

تاتارستان در جمع 6 منطقه برتر روسیه از حیث تولید محصولات ارگانیک

بر اساس نتایج نیمه اول سال 2024، جمهوری تاتارستان رتبه ششم را در رتبه بندی تعداد تولید کنندگان دارای گواهی محصولات ارگانیک به دست آورد. بر اساس گزارش «راسکاچستوا» محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که بدون استفاده از آفت کش های مصنوعی، کودهای معدنی، آنتی بیوتیک ها و هورمون‌های رشد تولید می‌شوند. همچنین «راسکاچستوا» قصد دارد در سال جاری 100 گواهی «Muslim Friendly» را به هتل ها، رستوران‌ها، موسسات پزشکی، پمپ بنزین‌ها و سایر تاسیسات در روسیه صادر کند. این گواهی‌ها تأیید می‌کنند که خدمات با الزامات گردشگران مسلمان مطابقت دارد. (خبرگزاری کامرسانت)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما