معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم مرداد ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

با وجود خوش بینی ، مردم دومینیکن به دلیل وضعیت اقتصاد کلان محتاط هستند

اگرچه بیش از سه چهارم (76٪) جمعیت دومینیکن خود را نسبت به وضعیت اقتصادی خانواده خود برای 12 ماه آتی خوشبین اعلام کردند، اما به دلیل نگرانی‌های کلان اقتصادی محتاط هستند و بیش از نیمی از آنها (54٪) گفته اند که در سه ماه گذشته هزینه‌های خود را کاهش داده اند. تقریباً دو سوم (63 درصد) گفتند که تورم نگرانی اصلی آنها است، در حالی که 52 درصد گفتند که نگران شغل و 51 درصد نگران قیمت مسکن هستند.

https://acento.com.do/economia/pese-a-optimismo-los-dominicanos-se-mantienen-cautelosos-por-la-situacion-macroeconomica-9372671.html

صندوق بین المللی پول از کار مثبت بانک مرکزی جمهوری دومینیکن تقدیر کرد

در بیانیه اخیر کارکنان فنی صندوق بین المللی پول (IMF) آنها بر دستاوردهای  بانک مرکزی جمهوری دومینیکن در مدیریت اقتصادی کشور تاکید می نمایند. گزارش مزبور از تعهد و اثربخشی بانک مرکزی در اجرای سیاست های درستی که به رشد اقتصادی و ثبات مالی کشور کمک شایانی کرده است تقدیر می نماید. از جمله دستاوردهای بانک مرکزی می‌توان به مدیریت مدبرانه و موثر سیاست های پولی و کنترل تورم در کشور اشاره کرد.

https://acento.com.do/economia/fmi-recognized-al-banco-central-de-la-republica-dominicana-por-su-gestion-economica-9373198.html

آزمایشگاه نوآوری گروه بانک توسعه بین آمریکایی به دنبال کاهش تاثیر جلبک سارگاسوم در منطقه است

آزمایشگاه«LAB IDB» که آزمایشگاه نوآوری گروه بانک توسعه بین آمریکایی (IDB Group) است ، با همکاری IDB Invest، و دولت ایالات متحده، از طریق آژانس کمک های توسعه ای «USAID» ابتکار « Sargassum Innovation Quest » را معرفی  نموده  که هدف از آن به کارگیری پتانسیل زیست توده جلبک سارگاسوم بمنظور بهبود و انعطاف پذیری جوامع ساحلی در آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب از طریق استفاده از فناوری‌های پیشرفته و شیوه‌های نوآورانه است. در این پروژه قرار است  راه‌حل‌های نوآورانه استارت‌آپ‌ها، شرکت ها، بنیادها ... و غیره از کشو های باهاما، باربادوس، بلیز، جمهوری دومینیکن، گویان، جامائیکا، سورینام، ترینیداد و توباگو، هائیتی، هندوراس، مکزیک، آنتیگوا و باربودا، دومینیکا، گرانادا، سنت لوسیا، سنت کیتس و نویس و سنت وینسنت و گرنادین  مورد استفاده قرار گیرند . نهادهایی که در هیچ یک از این 17 کشور نباشند تنها در صورتی در این پروژه مشارکت خواهند یافت که عضو  IDB باشند.  از سال 2011 این منطقه با چالش های قابل توجهی در ارتباط با  جلبک سارگاسوم مواجه بوده است که بر بخش جهانگردی، شیلات و اکوسیستم های ساحلی تأثیر می‌گذارد.

https://lenouvelliste.com/article/249206/bid-lab-attenuer-limpact-des-sargasses-et-renforcer-la-resilience-environnementale

جمهوری دومینیکن کمتر از ونزوئلا تحت تأثیر تبعات اقتصادی تصمیم  مادورو قرار خواهد گرفت

قطع روابط دیپلماتیک میان ونزوئلا و دومینیکن به دستور دولت نیکلاس مادورو تأثیر زیادی بر جمهوری دومینیکن نخواهد داشت. اصلی‌ترین محصولی که جمهوری دومینیکن از ونزوئلا می خرید، یعنی نفت، سال‌ها است که در آمریکا و کشورهای دیگر خریداری می‌شود. در ابتدای سال 2023، جمهوری دومینیکن محصولاتی را از ونزوئلا به ارزش 0.08 میلیون دلار  (از مبلغ کل 4 میلیارد و  668 میلیون و 800 هزار دلار واردات کل دومینیکن ) وارد کرده است. به همین ترتیب، سال گذشته جمهوری دومینیکن محصولاتی به ارزش 12.70 میلیون دلار به ونزوئلا صادر نموده است . برخی از تحلیلگران بر این باورند که بیشترین آسیب پذیری به بخش هوانوردی خواهد بود و در نتیجه به بخش جهانگردی به میزان کمتر. مسیر خروج ونزوئلایی‌ها از طریق جمهوری دومینیکن است زیرا اکثر پروازهایی که از ونزوئلا می آیند این کار را به صورت ترانزیت با مقصد نهایی دیگری از جمله ایالات متحده انجام می دهند. بدیهی است که خطوط هوایی دومینیکن تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و تأثیر اقتصادی بر عملیات آنها خواهد داشت.

https://listindiario.com/economia/finanzas/20240731/republica-dominicana-sera-afectada-venezuela-disposition-maduro_819387.html

آبینادر جمهوری دومینیکن را مرکز لجستیکی منطقه اعلام نمود

آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهوری دومینیکن، امروز جمهوری دومینیکن را به عنوان "هاب" اصلی لجستیک (مرکز) در آمریکای لاتین و کارائیب اعلام کرد. رئیس جمهور در مراسمی‌که با شعار : «هاب جمهوری دومینیکن: فرصت بزرگ کشوری که در حال تحول است» که توسط اداره کل گمرک برگزار شد گفت: برخی تغییرات موجب تحکیم کشور به عنوان یک مرکز لجستیکی شده است مانند اجرای فناوری‌هایی از جمله هوش مصنوعی (AI) در بنادر کشور و بهبود امنیت و یکپارچه‌سازی دستگاه‌های ایکس ری برای بازرسی کالاهای ورودی و خروجی . آقای ابینادر افزود: چشم انداز ما تبدیل جمهوری دومینیکن به یک کشور لجستیکی از طریق اعمال سیاست های دولتی و بهره گیری از بخش خصوصی است.

https://listindiario.com/economia/20240731/abinader-declara-republica-dominicana-hub-logistico-region_819463.html

جمهوری دومینیکن برای رسیدن به هدف جدید جذب 15 میلیون جهانگرد چه کار باید انجام دهد؟

بخش جهانگردی جمهوری دومینیکن از 10 میلیون بازدیدکننده راضی نیست و اکنون هدف جدید رسیدن به حداقل 15 میلیون جهانگرد از طریق هوایی تا سال 2030 را برای خود تعیین کرده است. آقای دیوید لیبره،  رئیس  انجمن هتلداری و جهانگردی جمهوری دومینیکن گفت که برای دستیابی به این هدف تعداد بیشتری اتاق هتل، ارتباطات هوایی بیشتر و ادامه توسعه مراکز توریستی جدید مورد نیاز است. آقای لیبره افزود که مکانیسم های رقابتی موجود باعث جذب بیشتر سرمایه گذاری‌های داخلی و بین المللی در این بخش، افزایش اشتغال، کسب ارز خارجی و ایجاد تقاضا برای کالاها و خدمات صنعت، کشاورزی و ساخت و ساز خواهد شد.

https://acento.com.do/economia/que-necesita-rd-para-alcanzar-la-nueva-meta-de-15-millones-de-turistas-9374402.html

چالش های دومینیکن در مواجهه با پدیده هوش مصنوعی

آقای سعید سایلانت، کارشناس ارشد هوش مصنوعی، در مورد چالش هایی که جمهوری دومینیکن در استفاده از فرصت های هوش مصنوعی با آن مواجه است تاکید کرد که "عدم توسعه مهارت های دیجیتال، یعنی ندانستن نحوه استفاده صحیح از کامپیوتر" یکی از موانعی است که باید بر آن غلبه کرد. به نظر وی این کمبود به طور قابل توجهی توانایی کشور را برای استفاده از فرصت های هوش مصنوعی محدود می‌کند و به مانعی برای توسعه فناوری آن تبدیل می‌شود. چالش دیگر کشور در رابطه با تقویت سواد رسانه ای است بطوری که شهروندان بتوانند اطلاعات موثق را شناسایی کنند.

https://acento.com.do/actualidad/falta-de-habilites-digitales-y-analfabetismo-mediatico-desafios-de-los-dominicanos-ante-la-ia-9375224.html

کنگره پایداری غذای ماهی تازه افتتاح شد

کمیته آبزی پروری هیات تجاری-کشاورزی دومینیکن (JAD) چهارمین کنگره پایداری ماهی تازه را افتتاح کردند که تا 2 آگوست برگزار خواهد شد. "هدف اصلی این کنگره ترویج مصرف رو به رشد ماهی تازه در کشور و انتشار آن برای پایداری امنیت غذایی در جمهوری دومینیکن است." در چارچوب این کنگره، نمایشگاه « AquaExpo» با مشارکت شرکت های بازاریابی لوازم مورد استفاده در آبزی پروری نیز برگزار می‌شود. 

https://acento.com.do/economia/inauguran-congreso-de-la-sostenibilidad-alimentaria-de-pescado-fresco-9375439.htmlana-hub-logistico-region_819463.html

 

جامائیکا 

صنعت هتل و رستوران جامائیکا در سه ماهه اول سال جاری رشد 6.9 درصدی داشته است

تولید ناخالص داخلی بخش صنعت هتل و رستوران در جامائیکا در سه ماهه اول سال 2024 حدود 6.9 درصد رشد کرده است. موسسه آمار جامائیکا اعلام نمود که همه بخش های زیر مجموعه این صنعت رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. رشد اقتصادی گروه «هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌های کوتاه مدت» با ورود بیشتر بازدید کنندگان خارجی به جامائیکا در این دوره مرتبط بود.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/hotels-and-restaurants-industry-grew-69-in-first-quare-of-2024

جامائیکا از ابتکار جدید کشاورزی هوشمند برای آب و هوا بهره مند می‌شود

جامائیکا یکی از هشت کشور حوزه کارائیب است که از یک پروژه کشاورزی هوشمند و سیستم های غذایی متناسب با جنسیت بهره مند خواهد شد. سازمان غذا و کشاورزی دفتر منطقه ای سازمان ملل متحد برای دریای کارائیب و دولت کانادا روز چهارشنبه توافق نامه ای را امضا کردند که بر اساس آن یک پروژه چهار ساله با مبلغ ۱۰ میلیون دلار در جامائیکا اجراء خواهد شد. پروژه مزبور نیز توسط آژانس فائو در بلیز، دومینیکا، گرانادا، گویان، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها و سورینام اجرا خواهد شد. این پروژه که شامل دولت های محلی و شرکای جامعه مدنی نیز می‌شود، انعطاف پذیری کشاورزان کارائیب را در برابر تغییرات آب و هوایی بهبود می‌بخشد و به رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کند.  

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-to-benefit-from-new-climate-smart-agriculture-initiative

شرکت چای جامائیکا در سه ماهه دوم سال مالی سود کمتری داشته است

شرکت تولیدی «Jamaican Teas» چای جامائیکا در سه ماهه دوم خود (منتهی به ماه ژوئن) سود کمتری را ثبت کرد. در این دوره سه ماهه، این شرکت 86 میلیون دلار پس از کسر مالیات به دست آورد. شرکت چای جامائیکا می‌گوید که در مقایسه با دوره مشابه سال 2023، پس از انجام تعهدات مالیاتی، 180 میلیون دلار درآمد کسب کرده بود. کاهش مذکور به کاهش درآمد ناشی از سرمایه گذاری توسط شرکت QWI Investments مربوط می‌شود با توجه به اینکه این  شرکت سهم بزرگی در آن دارد.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/el-te-jamaicano-obtuvo-menos-beneficios-en-el-tercer-trimestre

کاهش تورم احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در جامائیکا در سپتامبر را افزایش می دهد

معیار تورم مطلوب فدرال رزرو در ماه گذشته پایین ماند و شواهدی را تقویت کرد که فشارهای قیمتی به طور پیوسته کاهش می یابد و زمینه را برای فدرال رزرو برای شروع کاهش نرخ بهره در سپتامبر فراهم می‌کند. وزارت بازرگانی گفت که قیمت ها از ماه می تا ژوئن فقط 0.1 درصد افزایش یافته است که در مقایسه با سال قبل، تورم از 2.6 درصد به 2.5 درصد کاهش یافته است. بدون احتساب قیمت های بی ثبات مواد غذایی و انرژی، تورم به اصطلاح اصلی از ماه می تا ژوئن 0.2 درصد افزایش یافت که از 0.1 درصد در ماه قبل بیشتر بوده است. نسبت به یک سال قبل، قیمت های اصلی 2.6 درصد افزایش یافته است که نسبت به ژوئن تغییری نکرده است. این گزارش همچنین نشان داد که هزینه‌های مصرف کننده در ماه ژوئن افزایش یافته است.

https://jamaica.loopnews.com/content/cooling-inflation-boosts-chances-september-fed-rate-cut

 

هائیتی 

 53 مقصد بدون ویزا برای دارندگان پاسپورت هائیتی

بر اساس آخرین رتبه بندی قدرتمندترین پاسپورت های جهان که توسط شرکت مشاوره شهروندی Henley & Partners انجام شده است، دارندگان پاسپورت هائیتی می‌توانند بدون ویزا به 53 کشور جهان سفر کنند. از بین 227 مقصد در نظر گرفته شده توسط شرکت Henley & Partners، پاسپورت هائیتی در رتبه 86 قرار دارد که برابر با چاد و بالاتر از آنگولا و مصر است. اتباع هائیتی با پاسپورت خود می‌توانند بدون ویزا به 53 کشور از جمله باربادوس، گرانادا، سورینام و دومینیکا در منطقه کارائیب سفر کنند. در آفریقا، بنین، رواندا، آنگولا و سنگال به دارندگان پاسپورت هائیتی اجازه می دهند بدون نیاز به مهر ویزا در گذرنامه خود وارد کشور خود شوند. فلسطین اشغالی نیز مانند فیلیپین و تایوان در قاره آسیا از هائیتی‌ها بدون ویزا استقبال می‌کنند. برای مقایسه، همسایگان دومینیکن با 75 مقصد بدون روادید در رده 66 قرار دارند. در این رده بندی سنگاپور با دسترسی به 195 کشور در رتبه اول و فرانسه با 192 مقصد در جایگاه دوم قرار دارد. اتباع آلمان، ایتالیا، ژاپن و اسپانیا نیز به 192 مقصد بدون ویزا دسترسی دارند.

https://haiti.loopnews.com/content/53-destinations-sans-visa-pour-les-detenteurs-du-passeport-haitien

 

کشورهای حوزه کارائیب

گرانادا میزبان چهل و هفتمین نشست CARICOM است

رهبران ارشد جامعه کشورهای حوزه کارائیب (CARICOM) به جزیره گرانادا می آیند تا در چهل و هفتمین نشست عادی خود شرکت کنند، که طی آن در مورد موضوعاتی مانند کشاورزی، غذا، بحران آب و هوا و توسعه پایدار منطقه بحث خواهند کرد. نشست منظم کنفرانس سران کشورهای منطقه کارائیب از 28 تا 30 جولای 2024 برگزار می‌شود. همانطور که CARICOM یکپارچگی منطقه ای را از طریق برنامه اقدام مشترک محیط زیست و سایر برنامه‌های بخشی عمیق تر می‌کند، توجه به اجرای موافقت نامه چندجانبه خدمات هوایی (MEA) معطوف خواهد شد. علاوه بر این، روسای جمهور کشورهای عضو ، پیشرفت به سوی اهداف برای جابجایی آزاد کامل و کاهش 25 درصدی واردات مواد غذایی تا سال 2025 را بررسی خواهند کرد. راهبردی برای انعطاف پذیری دیجیتال منطقه ای 2030-2025 نیز برای بحث روی میز خواهد بود.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/internacionales/361313-grenada-hosts-the-47th-regular-meeting-of-caricom

 ارائه پیش بینی اقتصادی منطقه ای توسط ECLAC

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC) در تاریخ 1 آگوست ارقام به روز شده سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در آمریکای لاتین و کارائیب (LAC) را ارائه  کرد. دبیر اجرایی ECLAC، خوزه مانوئل سالازار-زیریناخز، انتشار نسخه جدیدی از این گزارش سالانه را ارائه نمود که در آن پیشنهادهایی برای افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز ارائه شد. گزارش با عنوان "سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکای لاتین و کارائیب 2024" مروری بر چگونگی تحول این جریان‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سطح جهانی، منطقه ای و ملی ارائه می دهد. ECLAC گفت که امسال این کمیسیون همچنین مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای افزایش این نوع سرمایه‌گذاری در مقیاس ملی و محلی و همچنین برای تقویت تأثیر آن بر تحولات تولید پیشنهاد می‌کند. مطابق با سنت، این کمیسیون جزئیات مقادیر FDI دریافت شده توسط هر کشور و منطقه فرعی در سال 2023 را نشان می دهد و روندهای اصلی مشاهده شده در رابطه با این جریان‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند.

https://caribbean.loopnews.com/content/eclac-present-regional-economic-forecast

 کشور مشترک المنافع دومینیکا نسبت به رشد اقتصادی در دو سال آینده خوشبین است

دومینیکا سال گذشته رشد اقتصادی 4.7 درصدی را ثبت کرد که سومین رشد متوالی این جزیره با حضور دکتر ایروینگ مک اینتایر، وزیر دارایی است. مک اینتایر در تحویل بودجه 1.7 میلیارد دلاری به پارلمان گفت که صرف نظر از چالش ها، دولت فعلی در ماموریت خود برای مدیریت بهبود ثابت قدم مانده است. وی گفت صندوق بین المللی پول (IMF) گزارش داده است در حالی که اقتصاد جهانی در سال 2023 حدود 3.2 درصد رشد کرد، اقتصاد دومینیکا در همان دوره رشد 4.7 درصدی را تجربه کرده است. این عملکرد به دلیل برنامه سرمایه‌گذاری دولت در بخش عمومی، تجارت عمده و خرده ‌فروشی قوی، بازگشت مداوم گردشگری و افزایش تولید کشاورزی انجام می‌شود. مک اینتایر گفت که صندوق بین المللی پول نشان داده است که انتظار می رود تورم جهانی از میانگین 6.8 درصد در سال 2023 به 5.9 درصد در سال 2024 و 4.5 درصد در سال 2025 کاهش یابد.

https://caribbean.loopnews.com/content/dominica-optimistic-about-economic-growth-over-next-two-years

اقتصاد باربادوس در شش ماهه اول سال 2024  حدود 4.5 درصد رشد کرده است

بانک مرکزی باربادوس اعلام کرد که اقتصاد این جزیره در نیمه اول سال 2024 رشد واقعی 4.5 درصدی را با افزایش سالانه 150 میلیون دلاری در کل تولید ثبت کرده است. به نظر می رسد این رشد اقتصادی بدلیل افزایش فعالیت "قوی"  بخش جهانگردی بر می‌گردد برای مثال تعداد جهانگردان آمریکایی 45 درصد رشد داشته و از 82 هزار به 120 هزار جهانگرد در مدت زمان یاد شده رسیده است. 

https://www.jamaicaobserver.com/2024/07/31/barbados-economy-records-growth-first-six-months-2024/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما