معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

گزارش وضعیت انرژی قزاقستان در نیمه نخست 2024

8 مرداد - رئیس جمهور قزاقستان الماسادم ساتکالیف وزیر انرژی‌ را به حضور پذیرفت. ساتکالیف گزارشی از توسعه مجتمع سوخت و انرژی ‌کشور در نیمه ‌اول سال 2024 ارائه کرد. وی گزارش داد که در مدت زمان مشخص شده، 44.7 میلیون تن نفت تولید شده، تولید فرآورده‌های نفتی 6.78 میلیون تن، تولید گاز 30.1 میلیارد متر مکعب، تولید برق 60.4 میلیارد کیلووات ساعت بوده ‌است.

رئیس‌جمهور از برنامه‌های این وزارت برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ با هدف تضمین تامین پایدار انرژی و گرما برای مصرف‌کنندگان مطلع شد و در مورد اقداماتی برای توسعه منابع انرژی تجدید پذیر صحبت کرد. در ادامه‌ این جلسه‌رئیس جمهور دستور داد تا برای آماده سازی فصل گرما و تامین فرآورده‌های نفتی بازار داخلی اقدامات مناسبی انجام شود.

 

جریان مسافر و کارهای جاده‌ای‌در قزاقستان: دستاوردهای‌کلیدی نیمه‌اول سال 2024

دستاوردهای‌کلیدی شامل حجم بی‌سابقه کار ساخت‌وساز جاده، افزایش قابل توجه ترافیک مسافر در حمل‌ونقل هوایی، بهبود حمل‌ونقل ریلی و توسعه زیرساخت‌های‌دریایی است.

بزرگراه‌ها: رکوردها و پروژه‌های بزرگ

امروزه طول کل راه‌های قزاقستان 95 هزار کیلومتر است که 25 هزار کیلومتر آن بخشی از شبکه ملی و 70 هزار کیلومتر باقی‌مانده ‌راه‌های محلی است. عملیات راهسازی 12 هزار کیلومتر راه‌را در بر می‌گیرد که‌رکوردی برای‌کشور محسوب می‌شود. از این تعداد 8 هزار کیلومتر مربوط به شبکه سراسری و 4 هزار کیلومتر آن محلی است. قرار است تا پایان سال 7 هزار کیلومتر کار به‌اتمام برسد.

کار برای بازسازی چهار پروژه بزرگ جاده‌ای به طول کل حدود 2000 کیلومتر در حال انجام است: کاراگاندا - آلماتی، تالدیکورگان - اوست‌کامنوگورسک، آتیرائو - آستاراخان و آکتوبه - کندیاقاش. برخی از بخش‌های این مسیرها از اواسط تابستان به بهره‌برداری رسیده‌اند و قرار است تا پایان سال تمام پروژه‌ها تکمیل شود.

وزارت حمل‌ونقل به طور سیستماتیک بخش‌های جاده‌ای از کریدور مرکز-جنوب، مسیر اصلی بین آستانه و آلماتی را راه‌اندازی می‌کند. بدین ترتیب تردد چهار بانده در بخش بزرگراه کاراگاندا - بالخاش از شهر کاراگاندا تا روستای آکبستاو باز شده ‌است.

علاوه بر این، یک جاده چهار بانده جدید "Taldykorgan - Kalbatau - Ust-Kamenogorsk" به صورت مرحله‌ای راه‌اندازی می‌شود. 38 کیلومتر ارتباط تالدیکورگان با روستای قیزیلیگاش افتتاح شد.

شرکت‌های‌کره‌ای Dongsung Engineering و ISAN Corporation بر کیفیت ساخت جاده بین آلماتی و آستانه نظارت دارند. مهندسان نظارت فنی را انجام می‌دهند، دائماً در محل هستند و بر کیفیت کار در حال انجام نظارت دارند.

علاوه بر این، چندین پروژه مهم برای تکمیل در سال جاری برنامه‌ریزی شده‌است، مانند ساخت تونل جاده‌ای ‌در گردنه شکپاک بابا در منطقه ترکستان، یک روگذر جاده‌ای‌در ایستگاه شمالگان و یک پل بر روی مخزن بخارما در شرق قزاقستان.

این وزارتخانه همچنین در حال اجرای یک برنامه جدید در مقیاس بزرگ برای تعمیر جاده‌های متوسط با تقویت ساختاری با استفاده‌ از فناوری بازیافت است. اولویت با جاده‌هایی است که ‌از زمان ساخت آنها تعمیراتی انجام نشده ‌است. امسال تعمیرات متوسط در 2.5 هزار کیلومتر جاده با اعتبارات بانک توسعه قزاقستان آغاز شد و در سال آینده کار در 4.5 هزار کیلومتر باقی مانده‌ ادامه خواهد یافت. این فناوری امکان کاهش 7 برابری هزینه‌های پروژه در مقایسه با بازسازی و دو برابر سرعت تعمیرات را فراهم می‌کند.

این پروژه‌ها شامل جاده‌های اصلی ژزکازگان-پتروپاولوسک، شالقار-کَندیاقاش، قره‌قاندی-کارکالینسک، سِمِی-قاینار و سِمِی-بارنائول بود که 20 سال است تعمیر نشده‌اند.

مرکز ملی‌ کیفیت دارایی‌های راهداری‌ در نیمه ‌اول سال با بررسی کل امکانات شبکه سراسری، 5 هزار بازدید و حدود 11 هزار نمونه مصالح را بررسی‌کرد. پوشش امکانات شبکه محلی به 84 درصد رسید. "موسسه تحقیقات راه قزاقستان" در حال انجام دیجیتالی‌سازی‌ کامل صنعت جاده، ایجاد یک پایگاه داده دیجیتالی یکپارچه برای اطمینان از شفافیت و ارزیابی اثربخشی مصالح و فناوری‌های ساختمانی است. پایگاه داده در حال حاضر شامل 642 معدن، 382 کارخانه ‌اسفالت و 98 فناوری جدید است.

برای حل مشکل کمبود نیرو در صنعت راه، امسال حدود 1000 کمک هزینه تحصیلی ‌دولتی برای تربیت متخصصان واجد شرایط اختصاص یافت.

 

هوانوردی غیرنظامی: گسترش ناوگان هواپیما و افزایش پروازها

در سال 2024، هواپیمایی‌کشوری قزاقستان رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. تردد مسافر نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته و به 6.8 میلیون نفر رسیده ‌است. فرودگاه‌های قزاقستان به 11.3 میلیون مسافر خدمات‌رسانی ‌کرده‌اند که 21.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته ‌است.

امسال ناوگان خطوط هوایی ‌داخلی با 5 فروند هواپیما افزایش یافته ‌است. جغرافیای پروازهای بین‌المللی به 33 کشور با 132 مسیر و فرکانس 760 پرواز در هفته گسترش یافته ‌است. از جمله مقاصد جدید می‌توان به ‌انگلستان، ویتنام، آلمان، گرجستان، مصر، قطر، چین، مالزی، امارات، تایلند و غیره ‌اشاره کرد.

حمل‌ونقل هوایی‌ داخلی توسط شش شرکت ‌هواپیمایی انجام می‌شود: Air Astana، FlyArystan، SCAT، Qazaq Air، Yuzhnoe Nebo و Zhetysu. آنها در 53 مسیر با فرکانس 640 پرواز در هفته پرواز دارند.

برای اطمینان از دسترسی حمل‌ونقل به مقاصد مهم اجتماعی و توسعه گردشگری ‌داخلی، دولت در 19 مسیر هوایی ‌داخلی ‌در 9 منطقه به مبلغ 6.6 میلیارد تنگه (12.79 میلیون یورو) یارانه می‌دهد: ترکستان، قزاقستان شمالی، آقمولا، آبای، ژتیسو، پاولودار، ژامبیل، قزاقستان شرقی و اولیتائو.

به عنوان بخشی از نوسازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی، ساخت ترمینال مسافربری جدید در فرودگاه آلماتی تکمیل شده ‌است. کار در فرودگاه‌های Kyzylorda و Shymkent در حال انجام است که توسط بودجه خصوصی تامین می‌شود. در ماه مه سال جاری به دستور رئیس دولت، بازسازی فرودگاه بالخاش آغاز شد. همچنین در سال جاری بازسازی باند فرودگاه پاولودار آغاز شد که در سال 2025 تکمیل می‌شود.

این پروژه‌های زیرساختی تمامی فرودگاه‌های‌کشور را با استانداردهای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) منطبق کرده و ایمنی پرواز و کیفیت خدمات را بهبود می‌بخشد. سرمایه‌گذاران باتجربه برای نوسازی زیرساخت‌های فرودگاهی و توسعه صنعت‌هوانوردی جذب می‌شوند.

تمامی محدودیت‌های پرواز به ‌اتحادیه ‌اروپا برای قزاقستان و شرکت‌های هواپیمایی آن برداشته شده ‌است. این امر به لطف جلسه کمیته ‌ایمنی پرواز کمیسیون اروپا در 15 مه ‌امکان‌پذیر شد. در نشست موصوف ‌اقدامات قزاقستان برای حذف مسائل قبلی ‌ارائه شد. ایکائو و کمیسیون اروپا از قزاقستان به عنوان نمونه موفق اصلاحات مدیریت‌ هواپیمایی‌کشوری یاد کردند.

امسال مسیر جدید 916T با عبور از حریم هوایی قزاقستان و ازبکستان افتتاح شد که یک مسیر اضافی برای پروازهای اروپا به جنوب شرق آسیا است. از زمان افتتاح این مسیر تاکنون 19 پرواز انجام شده ‌است. طول کل کریدور هوایی مذکور بیش از 2 هزار کیلومتر است که 437 کیلومتر آن بر فراز ازبکستان و 1.7 هزار کیلومتر باقی مانده بر فراز قزاقستان می‌گذرد.

 

حمل‌ونقل ریلی: رشد صادرات محموله‌های مواد غیرخام، تجدید ناوگان واگن‌ها، کار در مقیاس بزرگ

در شش ماهه نخست امسال، حجم صادرات مواد غیرخام حمل‌ونقل ریلی به 10 میلیون تن افزایش یافت که نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته ‌است. حمل‌ونقل کودهای شیمیایی و معدنی 11 درصد، فلزات غیرآهنی 9 درصد، فلزات آهنی 15 درصد و سایر کالاها مانند آرد، نمک، روغن نباتی و خوراک مرکب 11 درصد افزایش یافته‌است. رشد صادرات به چین به ویژه قابل توجه بود و با افزایش 19 درصدی به 6.8 میلیون تن رسید.

در سال 2024، وزارت حمل‌ونقل قصد دارد 140 واگن مسافری جدید تحویل دهد که 22 واگن بیشتر از سال گذشته‌است. تاکنون 50 واگن تحویل داده شده و مابقی تا پایان سال تحویل داده خواهد شد. واگن‌های جدید در مسیرهای‌کیزیلوردا-سمی، پاولودار-آلماتی، آکتوبه-آتیراو و آلماتی-ساریاگاش مورد استفاده قرار خواهند گرفت. واگن‌ها در مسیرهای پاولودار-ترکستان، کاراگاندا-سامارا، کاراگاندا-امسک و کوستانای-آلماتی نیز به‌روز خواهند شد.

چهار پروژه زیربنایی بزرگ در حال اجرا هستند: دوستیک-معینتی، دربازا-مکتارال، بختی-آیاغوز و کنارگذر آلماتی. امسال تعمیرات گسترده‌ای‌در شبکه‌ریلی‌کشور به طول 1.4 هزار کیلومتر در حال انجام است که 570 کیلومتر آن نیاز به تعویض کامل ریل دارد. نیمی از کار قبلاً انجام شده‌است.

روند انتقال جاده‌های‌دسترسی به مالکیت دولتی‌در حال تکمیل است. بیش از 600 راه دسترسی ریلی به طول کل 241 کیلومتر به مدیریت امانت "مرکز خدمات حمل‌ونقل" JSC واگذار شده‌است. یک برنامه عملیاتی تهیه و تصویب شده‌است تا راه‌های‌دسترسی را با الزامات قوانین عملیات فنی مطابقت دهد.

 

طرح جدید توسعه بندر، ایجاد خوشه حمل‌ونقل دریایی و لجستیک

برنامه جامع توسعه زیرساخت‌های‌دریایی برای سال های 2028-2024 تصویب شده‌است. این سند ایجاد یک خوشه بزرگ حمل‌ونقل دریایی و لجستیک بر اساس بنادر آکتائو و کوریک را فراهم می‌کند. این امر ظرفیت کانتینری را افزایش می‌دهد، پایانه‌های حمل بار و لجستیک حمل‌ونقل بین المللی را توسعه می‌دهد و موانع اداری را کاهش می‌دهد.

این طرح شامل لایروبی آب های بندر کوریک و ساخت یک هاب کانتینری‌در بندر آکتائو است. بخش عمده‌ای از پروژه‌ها از طریق سرمایه گذاری خصوصی، از جمله به عنوان بخشی از توسعه مسیر حمل‌ونقل بین المللی ترانس خزر، اجرا خواهد شد. به هر حال، حجم حمل‌ونقل محموله در طول TITR طی 6 ماه 65 درصد افزایش یافت و به 2.1 میلیون تن رسید.

 

فرصت‌های جدید برای حمل‌ونقل صادرات و واردات

در نیمه‌اول سال 2024، حجم حمل‌ونقل کالای صادراتی-وارداتی از طریق جاده در ترافیک بین المللی بالغ بر 3.8 میلیون تن و حجم حمل‌ونقل ترانزیتی 2.4 میلیون تن بوده‌است. یکی از رویدادهای مهم، تصویب توافقنامه بین دولتی با چین در مورد حمل‌ونقل جاده‌ای بین المللی بود. اکنون شرکت‌های حمل‌ونقل قزاقستانی می‌توانند کالا را به شهرهای صنعتی و بندری چین برسانند و از طریق سایر کشورها ترانزیت کنند.

امسال برای اولین بار حمل‌ونقل جاده‌ای ترانزیت آزمایشی از چین به‌اروپا از طریق قزاقستان و دریای خزر در مسیر چین - قزاقستان - آذربایجان - گرجستان از طریق بنادر دریایی‌کوریک و باکو سازماندهی شد.

همچنین تغییراتی‌در قوانین اعمال سیستم مجوز برای حمل‌ونقل بین المللی خودرو ایجاد شد و عامل انسانی هنگام صدور مجوز حذف شد. 231 هزار فرم مجوز با 42 کشور مبادله شد.

https://dknews.kz/ru/ekonomika/334647-passazhiropotok-i-dorozhnye-raboty-v-kazahstane

 

 برنامه 5 سال آینده دولت قزاقستان برای ارتقاء دوبرابری تولیدات کشاورزی

قزاقستان در حال حاضر تامین کننده عمده گندم و جو در جهان است. اما در ماه ژانویه، دولت قزاقستان طرحی را برای سال‌های 2024 تا 2028 برای تنوع بخشیدن به کشت محصولات کشاورزی و کارآمدتر کردن آن ارائه کرد. این طرح خواستار کاهش سهم "محصولات پر آب و افزایش تولید گیاهان بسیار سودآور، به عنوان مثال، دانه‌های روغنی" است.

این طرح همچنین خواستار ارتقاء فناوری، از جمله سرمایه‌گذاری در سیستم‌های مدیریت آب پیشرفته و تکنیک‌های کوددهی سازگار با محیط زیست، همراه با نوسازی ماشین‌آلات است.

هزینه اجرای طرح دولت 33 میلیارد یورو برآورد شده است که دو سوم آن به صورت وام های کم بهره خواهد بود. سرمایه گذاری برای ارتقاء تولید گوشت فرآوری شده، لبنیات و محصولات گیاهی برای صادرات انجام خواهد شد.

در سال های اخیر، بخش کشاورزی باعث وارد آمدن فشارهای زیادی به کارگران مزرعه شده است. سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی کلی نیز رو به کاهش است: در سال 2023، 4.3 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داد که نسبت به سال قبل 5.2 درصد کاهش یافته است.

این طرح در مورد خود کشاورزان چیز زیادی برای گفتن ندارد. و به طور مستقیم به برخی از واقعیت های مربوط به بخش کشاورزی قزاقستان نمی‌پردازد.

در حالی که زیرساخت های ضعیف و ماشین آلات قدیمی در کاهش عملکرد نقش داشته اند، بهره وری نیز به دلیل دستمزدهای پایین پرداخت شده به کارگران مزرعه و شیوه‌های مدیریت نابرابر نیروی کار آسیب دیده است. به دلیل نداشتن انگیزه‌های مالی، بسیاری از کارگران مزرعه این بخش را رها کرده و به دنبال شغلی با درآمد بهتر به مناطق شهری می روند.

حدود 15 سال پیش، تقریباً یک سوم کارگران قزاقستان در بخش کشاورزی شاغل بودند. امروز این درصد 12.5 است. این روند دو پیامد اجتماعی-اقتصادی نگران کننده دارد: زیرساخت های شهری در قزاقستان با هجوم مداوم ساکنان روستایی گسترش یافته است. و ناامیدی در میان جوانان روستایی کم‌کار رو به افزایش است و پتانسیل اعتراض را افزایش می‌دهد.

کارگران مزرعه شکایت دارند که سیستم مدیریت نیروی کار در بخش کشاورزی به هم ریخته است. بسیاری می‌گویند که اغلب مجبور می‌شوند بدون قراردادهای رسمی‌کار کنند، که آنها را در معرض سوء استفاده قرار می دهد، از جمله دستمزد پرداخت نشده و عدم پرداخت غرامت در موارد حوادثی که منجر به از کار افتادگی می‌شود: "در کشاورزی هیچ قرارداد رسمی وجود ندارد، فقط توافق شفاهی است. به همین دلیل است که این اتفاق می‌افتد: آنها شما را استخدام می‌کنند و حقوقی به شما نمی‌دهند".

بر اساس تحقیقات انجام شده تحت نظارت رزا لوکزامبورگ مستقر در آلمان، روند فعلی در بخش کشاورزی این است که کارفرمایان کارگران غیرماهر را به صورت روزمزد استخدام کنند، رویه ای که قرار گرفتن کارگران در معرض سوء استفاده، به ویژه اختلافات دستمزدی را محدود می‌کند.

به گفته کارگران مزرعه، رسیدگی به شکایات در غیاب قراردادها اغلب بیهوده است. بازرسان دولتی وقت  منابع لازم برای رسیدگی به بسیاری از پرونده‌ها را ندارند. یک کارگر کشاورزی در منطقه آلماتی که خواست نامش فاش نشود، گفت:"همان بازرس کار باید به یک شرکت بیاید و با حدود 10 نفر مصاحبه کند تا مدارک جمع آوری کند. هیچ کس این کار را نخواهد کرد. بار خیلی بزرگ است".

تلاش های سازمان‌های کارگری در حومه قزاقستان به دلایل مختلف با تاخیر مواجه می‌شود. فواصل زیاد بین سکونتگاه‌ها در استپ قزاقستان یک مانع جغرافیایی ایجاد می‌کند. یکی دیگر از موانع، دسترسی ناکافی به اینترنت در بسیاری از جوامع روستایی است که به سطح پایین سواد دیجیتال و آگاهی از حقوق کار کمک می‌کند.

https://eurasianet.org/kazakhstan-plan-to-boost-agricultural-output-overlooks-farm-workers

 

وضعیت آب قزاقستان؛ کمبود و چرایی آن

قزاقستان به دلیل تغییرات آب و هوایی، مدیریت ضعیف این منابع و فناوری‌های قدیمی‌کشاورزی با کمبود آب رو به رشد مواجه است. این امر منجر به کاهش عملکرد محصول، بدتر شدن کیفیت خاک و زیان اقتصادی می‌شود. برای غلبه بر بحران، لازم است فناوری‌های نوآورانه صرفه جویی در مصرف آب معرفی شود. برخی از این نوآوری‌ها در سمیناری که در آلماتی توسط آکادمی ملی علوم قزاقستان برگزار شد، ارائه گردید.

به گزارش سرویس مطبوعاتی آکادمی ملی، در این سمینار بر اهمیت معرفی فناوری‌های نوین در زمینه حفظ آب از جمله آبیاری قطره‌ای، استفاده از سنسورهای رطوبت خاک، مدیریت دیجیتال آب و معرفی انواع مقاوم به خشکی تاکید شد.

قزاقستان جزو کشورهایی در جهان است که کمترین میزان تامین آب را دارند. علاوه بر این، حدود نیمی از منابع آبی کشور در خارج از کشور تشکیل شده است. به گفته کارشناسان بانک جهانی، تا سال 2030، منابع آبی قزاقستان 15 درصد کاهش خواهد یافت. آخیلبک کوریشبایف، رئیس آکادمی ملی علوم گفت مسئله آب به یکی از تهدیدهای اصلی برای امنیت ملی کشور تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: "امروزه 78 درصد از کانال های جمهوری قزاقستان دارای بستر خاکی هستند و حدود 40 درصد آب در حین حمل و نقل از بین می رود. مصرف کننده اصلی منابع آب کشاورزی است که حدود 70 درصد از آب مصرفی کشور را به خود اختصاص می دهد. فناوری‌های صرفه جویی در مصرف آب تنها در 20 درصد از اراضی آبی، از جمله آبیاری قطره ای - 5.4 درصد استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، ما در مورد استفاده غیرمنطقی از آب صحبت می‌کنیم. کشور ما به ازای هر دلار تولید ناخالص داخلی، سه برابر روسیه و شش برابر بیشتر از ایالات متحده آب خرج می‌کند. مساحت زمین‌های آبی در مقایسه با سال 1991، یک سوم کاهش یافته یا بیش از 846 هزار هکتار از چرخش خارج شده است".

آکادمی معتقد است که برای حل مشکل کمبود آب به یک رویکرد جامع نیاز است: بهبود قوانین، توسعه تحقیقات علمی، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، افزایش آگاهی عمومی و همکاری بین دولت، علم و تجارت.

اگر قزاقستان مدیریت موثر منابع آب را بر اساس یک رویکرد یکپارچه آغاز کند، می‌تواند مصرف آب را حداقل تا 50 درصد کاهش و در عین حال عملکرد کشاورزی را 1.5 برابر افزایش دهد.

https://eldala.kz/novosti/kazahstan/19805-noveyshie-vodosberegayushchie-tehnologii-prezentovali-fermeram-kazahstana

 

سود خالص بانک‌های قزاقستان طی شش ماه (بیش از 1 تریلیون تنگه - 2.1 میلیارد دلار)

 9 مرداد - آژانس تنظیم و توسعه بازار مالی جمهوری قزاقستان، داده‌های آماری در مورد وضعیت بخش بانکی قزاقستان را در تاریخ 1 جولای 2024 منتشر کرده است.

بر اساس داده‌های ارائه شده، دارایی‌های بخش بانکی تا 1 جولای 2024 به 55.3 تریلیون تنگه رسید که در ماه ژوئن امسال به میزان 3.9% یا 2.1 تریلیون تنگه افزایش داشته (از ابتدای سال 2024 افزایش 7.5 ٪ یا 3.9 تریلیون تنگه ای) و عمدتاً به دلیل افزایش دارایی‌های سیال به میزان 5.8 ٪ یا 1.2 تریلیون تنگه بوده است.

دارایی‌های بسیار سیال بانک های درجه دوم به 16.3 تریلیون تنگه یا 29.4 ٪ از دارایی‌های آنها رسید که به بانک ها اجازه می دهد تا تعهدات خود را به طور کامل انجام دهند.

https://www.inform.kz/ru/bolshe-1-trln-tenge-chistoy-pribili-zarabotali-banki-kazahstana-za-polgoda-a62071

 

تمدید ممنوعیت صادرات دام مادر مولد توسط قزاقستان

8 مرداد - بر اساس اطلاعات وزارت کشاورزی قزاقستان، کمیسیون بین بخشی سیاست تجارت خارجی و مشارکت در سازمان‌های اقتصادی بین المللی این کشور، تصمیم به تمدید این ممنوعیت به مدت شش ماه گرفت. این ممنوعیت در 8 ژانویه اعمال شد و زمانی که تصمیم به تمدید این دوره گرفتند، وظایف محوله در خصوص ساخت مزارع لبنی بزرگ و حمایت از توسعه دامپروری به روش استرالیایی مد نظر قرار گرفت. پیش از این درباره تمدید ممنوعیت صادرات گندم توسط تمامی وسایل حمل و نقلی تا پایان سال صحبت شد. همزمان، کمیسیون بین بخشی سیاست تجارت خارجی و مشارکت در سازمان‌های اقتصادی بین المللی، کاهش نرخ عوارض گمرکی برای واردات پوره زردآلو، گلابی و هلو را تصویب کرد. کمیسیون گزارش داد که این اقدام برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی آب میوه و نوشیدنی انجام شده است.

https://ru.sputnik.kz/20240729/kazakhstan-prodlil-zapret-na-vyvoz-matochnogo-pogolovya-krupnogo-i-malogo-rogatogo-skota--45938565.html

 

ایجاد یک خوشه بزرگ حمل و نقل دریایی و لجستیکی در قزاقستان

8 مرداد - قزاقستان یک برنامه جامع برای توسعه زیرساخت های دریایی برای سال های 2028-2024 تصویب کرد که بر اساس آن یک خوشه بزرگ حمل و نقل دریایی و لجستیکی در محدوده بنادر آکتائو و کوریک ایجاد خواهد شد. یک هاب کانتینری نیز در آکتائو ساخته خواهد گردید. این پروژه‌ها عمدتاً از طریق سرمایه گذاری خصوصی اجرا می‌شوند.

https://ru.sputnik.kz/20240729/v-kazakhstane-poyavitsya-krupnyy-morskoy-transportno-logisticheskiy-klaster--45937421.html

 

بازگشت بیش از 325 میلیارد تنگه (630 میلیون یورو) از دارایی‌های خارج‌شده غیرقانونی قزاقستان به این کشور

325 میلیارد تنگه، طلا و جواهر و دارایی فرهنگی به ارزش 400 میلیون تنگه از سوی دادستان به دولت بازگردانده شد و بیش از 513 هزار هکتار از اراضی غیرقانونی نیز کشف و ضبط شد.

پس از اینکه تعدادی از اشیاء به مالکیت دولتی درآمدند، موقعیت انحصاری صاحبان قبلی آنها در بخش های خاصی از اقتصاد حذف شد. تاکید بر این نکته حائز اهمیت است که تمرکز غیرقانونی منابع اقتصادی توسط حلقه محدودی از مردم مانع اصلی توسعه اقتصاد آزاد کشور بوده است.

آسیلوف، دادستان کل کشور گفت: "برای اولین بار دادگاه به دلیل ثروت غیرقانونی به مبلغ 5.5 میلیارد تنگه (10.6 میلیون یورو) مجازات کرد. این شخص موظف شد اموال غیرقانونی به دست آمده را به دولت بازگرداند. نام او فاش نشده است. آسیلوف تصریح کرد که دارایی‌های برگشتی به توسعه اجتماعی و اقتصادی قزاقستان اختصاص می یابد.

دادستان کل به عنوان مثال انتقال یک مرکز حمل و نقل و لجستیک در منطقه ژتیسو به مالکیت دولتی را ذکر کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر امکان بهبود کیفیت خدمات را برای کارآفرینان در مرز قزاقستان و چین فراهم کرد و توان عملیاتی شش برابر افزایش یافت. واگذاری زمین‌های مصادره شده در مناطق آلماتی، آقمولا و ترکستان به کشاورزان باعث کاهش کمبود مراتع شده است.

علاوه بر این، هتل‌ها، ساختمان‌های اداری، رستوران‌ها، مراکز تجاری، زمین‌ها در مناطق شهرهای بزرگ، بازارها، زیرساخت‌های راه‌آهن، جواهرات گران‌قیمت و سایر اموال به دولت بازگردانده شدند. بریک اسیلوف گفت: هنوز مقدار زیادی کار باید انجام شود.

در حال حاضر، کمیته بازیابی دارایی‌ها در حال بررسی حدود 100 شی از اموال منقول و غیرمنقول در قزاقستان و خارج از کشور، بررسی منشأ اوراق بهادار به ارزش میلیون‌ها دلار و همچنین بیش از 200 هزار تراکنش بانکی مشکوک و قرارداد برای ده‌ها سپرده بزرگ در این کشور است. علاوه بر این، قانونی بودن منابع منشأ دارایی‌ها برای شرکت‌ها و اموال خاص بررسی می‌شود.

سازمان‌های بین المللی در این زمینه به دادستانی کل قزاقستان کمک می‌کنند. به عنوان مثال، قبلاً با اداره کل حقوق بشر و حاکمیت قانون شورای اروپا برای تهیه یک برنامه اقدام مشترک توافق حاصل شده است. سازمان امنیت و همکاری اروپا با جذب کارشناسان بین المللی به بهبود چارچوب قانونی کمک می‌کند. امکان اجرای یک پروژه جامع مجزا در بازیابی دارایی‌ها همراه با سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در حال بررسی است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما