معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ اول مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تأخیر در راه اندازی پایانه ال ان جی الکساندروپلیس

ترمینال شناور LNG در الکساندروپلیس قرار بود در ماه مه فعالیت خود را آغاز کند، سپس تا ژوئن به تعویق افتاد و اخیراً Gastrade اعلام کرد که در سه‌ماهه آخر سال راه‌اندازی خواهد شد. با این حال، یک منبع در اپراتور Gastrade به Montel گفت که هنوز تاریخ مشخصی برای راه‌اندازی برنامه‌ریزی نشده است. این ترمینال در نهایت هم بازار داخلی و هم سایر کشورها را تامین می‌کند، از جمله طرح کریدور عمودی گاز که یونان را با بلغارستان، رومانی، مجارستان، اسلواکی، مولداوی و اوکراین مرتبط می‌کند. سرپرست وزارت انرژی بلغارستان اخیراً خواستار اقدام سریع Gastrade برای شروع عملیات تجاری شد. اما به گفته فعالان بازار، در حالی که انتظار نمی‌رود کاهش سرعت تأثیر فوری بر پویایی بازار اروپا یا قیمت‌ها داشته باشد – به دلیل عرضه‌های منطقه‌ای فراوان و سطح ذخیره‌سازی نسبتاً بالا – تأخیر بیشتر از سه‌ماهه چهارم می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در صورت وجود هوای شدید سرد داشته باشد. علیرغم عدم قطعیت عرضه گاز در زمستان امسال، بازار معیار TTF هلندی اروپا تنها در یک تناقض جزئی قرار داشت. طبق داده‌های Ice Endex، قراردادهای ماه قبل ژوئن 32 یورو در هر مگاوات ساعت بود، در حالی که برای سه‌ماهه چهارم قیمت 36.36 یورو در هر مگاوات ساعت و برای اول سال 2025 نیز 38.08 یورو در هر مگاوات ساعت است.

https://www.economic.bg/bg/a/view/zabavenijat-start-na-lng-terminala-v-aleksandrupolis-nosi-opasenija-za-dostavkite-za-sybota#google_vignette

مخالفت بلغارستانی‌ها با پیوستن به منطقه یورو

بر اساس نظرسنجی مرکز ملی مطالعات پارلمانی بلغارستان (NCPI)، تقریباً 60 درصد از بلغارها مخالف پذیرش یورو هستند. این مطالعه گسترده که موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد، از 1 تا 16 مه 2024 بین 1000 شهروند بزرگسال بلغارستانی انجام شد. هنگامی‌که از شهروندان پرسیده شد که آیا بلغارستان باید یورو را بپذیرد، 27.1 درصد پاسخ‌دهندگان پاسخ دادند «بله»، 60.1 درصد پاسخ دادند «نه» و 12.8 درصد بلاتکلیف بودند. در مقایسه با سال گذشته، شک و تردید نسبت به یورو افزایش یافته است. در ژوئن 2023، حدود 56.5 درصد مخالف یورو بودند، در حالی که 26.7 درصد از آن حمایت کردند و 16.8 درصد قادر به قضاوت نبودند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، حمایت از یورو با افزایش محرومیت اقتصادی کاهش می‌یابد: 39.7 درصد از افراد بدون محرومیت از یورو حمایت می‌کنند، در حالی که 27.4 درصد با مقداری محرومیت و 11.3 درصد با محرومیت شدید حمایت می‌کنند. در میان افرادی که در فقر زندگی می‌کنند، 94.7 درصد از یورو حمایت نمی‌کنند و 5.3 درصد نیز بلاتکلیف هستند. فقیرترین‌ها هیچ حمایتی از یورو نشان ندادند. آموزش نیز بر حمایت تأثیر می‌گذارد، به طوری که افراد تحصیل‌کرده بیشتر از افراد کم‌سواد از ورود به منطقه یورو حمایت می‌کنند. یک مطالعه یوروبارومتر در آوریل سال گذشته نتایج متفاوتی ارائه کرد که نشان داد بلغارها به‌طور مساوی با 49 درصد موافق و 49 درصد در برابر یورو تقسیم شده‌اند. این اختلاف سوالاتی را در مورد کیفیت و پایایی تحقیقات جامعه‌شناختی ایجاد می‌کند.

https://www.novinite.com/articles/227239/Majority+of+Bulgarians+Oppose+Euro+Adoption

 موافقت کمیسیون اروپا در زمینه تامین مالی 6 پروژه مهم حمل و نقل برای بلغارستان

کمیسیون اروپا، در قالب تسهیلات اتصال اروپا که ابزار اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در زیرساخت‌های اروپایی است، 134 پروژه که بیش از 7 میلیارد یورو کمک بلاعوض از اتحادیه اروپا دریافت خواهند کرد را تصویب نموده که در این میان، 6 پروژه با مشارکت بلغارستان انتخاب شده است. انتظار می‌رود بلغارستان برای مجموع 6 پروژه - 3 ملی و 3 چندملیتی با مشارکت نهادهای طرف بلغارستان - بودجه دریافت کند. پروژه‌های ملی عبارتند از:

  • بیش از 26.7 میلیون یورو برای پروژه ساخت 6 منطقه جدید پارکینگ کامیون ایمن با معیارهای سطح امنیتی طلایی و پلاتینیوم با 426 فضای پارکینگ HGV در چهار مکان کلیدی در TEN-T در بلغارستان و نزدیک مناطق شهری و بزرگراه‌ها در نظر گرفته شده است.
  • دومین پروژه بزرگ ملی با ارزش نزدیک به 12.5 میلیون یورو برای نوسازی پست‌های کششی راه‌آهن در Chervena Voda و Hitrino در نزدیکی مرز با رومانی در نزدیکی Giurgevo است.
  • پروژه سوم با بیش از 9 میلیون یورو، ساخت خطوط راه‌آهن جدید در بندر بورگاس را برای رقابت بهتر حمل و نقل ریلی در نظر گرفته است.

هدف از تسهیلات اتصال اروپا، حمایت از سرمایه‌گذاری در ساخت زیرساخت‌های حمل و نقل جدید در اروپا و نوسازی زیرساخت‌های موجود است. از سال 2014، این تسهیلات بیش از 1500 پروژه را با 37.5 میلیارد یورو پشتیبانی کرده است.

https://www.economy.bg/economy/view/59035/EK-odobri-za-finansirane-6-kljuchovi-transportni-proekti-za-Bylgariya-

 اعلام ورشکستگی بیش از هزار شرکت در سه ماهه دوم سال 2024

تعداد اشخاص حقوقی تازه ثبت‌شده در بلغارستان در سه‌ماهه دوم سال 2024 بالغ بر 11328 مورد بوده است. از این تعداد، 1005 شرکت ورشکسته اعلام شده‌اند. این اطلاعات بر اساس داده‌های موسسه ملی آمار (NSI) است. در مقایسه با سه‌ماهه مشابه سال 2023، تعداد کل شرکت‌های تازه ثبت‌شده 2.7 درصد و شرکت‌های ورشکسته 2.1 درصد افزایش یافته است. در سه‌ماهه اول سال 2024، NSI کاهش 7.4 درصدی در تعداد اشخاص حقوقی تازه ثبت‌شده را گزارش می‌دهد. هم‌زمان، تعداد افرادی که وارد مراحل ورشکستگی شده‌اند، از جمله افرادی که ورشکسته شده‌اند، 1.3 درصد افزایش یافته است.

https://news.bg/economics/malko-nad-1000-firmi-sa-falirali-prez-vtoroto-trimesechie-na-2024-g.html

 صرفه جویی میلیون‌ها یورو با عضویت کامل بلغارستان در شینگن

پتکو نیکولوف، وزیر وقت اقتصاد، اعلام کرد که زیان مستقیم بلغارستان از تأخیر در الحاق کامل به منطقه شنگن بالغ بر ۴۲۴ میلیون یورو است. وی نتایج گزارشی از موسسه تحقیقات اقتصادی آکادمی علوم بلغارستان که به سفارش وزارت اقتصاد تهیه شده بود را نقل کرد. وزیر نیکولوف در نشستی در صوفیه درباره اولویت‌های ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا و پیامدهای آن بر دستور کار سیاسی بلغارستان اشاره کرد که به این زیان مستقیم باید سود از دست رفته‌ای حدود ۲۷۵ میلیون یورو نیز اضافه شود. بنابراین، مزایای بالقوه از بین بردن کنترل مرزهای زمینی بیش از ۶۸۰ میلیون یورو در سال است. علاوه بر این، الحاق زمینی به شینگن باعث کاهش انتشار کربن از ترافیک خواهد شد. وزیر نیکولوف به طور خلاصه گفت: «ارتباطات حمل و نقل بهبود می‌یابد، جریان تجارت و سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد و زمان سفر و هزینه‌ها کاهش می‌یابد».

https://bnr.bg/en/post/102017159/bulgaria-s-full-membership-in-schengen-will-save-the-economy-millions-of-euros

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما