معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته اول مرداد ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش هشت درصدی ماتریس تأمین انرژی در اروگوئه در سال 2023

ترازنامه ملی انرژی اروگوئه در سال 2023 که به تازگی از سوی وزارت صنعت، انرژی و معدن منتشر شده حاکی از آن است که ماتریس عرضه انرژی، رشد 8 درصدی داشته است. بطور کلی طبق گزارش مذکور، مهمترین اتفاقات مرتبط با انرژی در سال میلادی گذشته، فعالیت سومین کارخانه تولید سلولز، توقف موقت فعالیت پالایشگاه از سپتامبر سال گذشته و خشکسالی در نیمه اول 2023 بودند که تاثیر مستقیمی‌بر ماتریس تولید انرژی داشتند. در مورد ماتریس عرضه انرژی، مشارکت منابع تجدیدپذیر (58 درصد) همچنان بیشتر از منابع تجدید ناپذیر بوده است. در زمینه ماتریس تولید برق در سال 2023، مشارکت منابع تجدیدپذیر به 92 درصد بالغ شد و در مقابل مشارکت منابع فسیلی به 8 درصد رسید و برای سومین سال متوالی کاهش یافت. در گزارش مذکور همچنین آمده است که در سال 2023، انتشار کلی گاز CO2 نسبت به یکسال قبل، 1 درصد کاهش یافت. بخش حمل و نقل بیشترین سهم (58 درصد) را در تولید مونو اکسید کربن به خود اختصاص داد. از نظر منابع انرژی، 47 درصد از مجموع آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از سوختن گازوئیل بود و پس از آن بنزین با 25 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. (پورتال دولت اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/matriz-abastecimiento-energetico-crecio-8-2023

پیش بینی بانک مرکزی اروگوئه از وضعیت اقتصادی تا پایان 2024

بر اساس تازه ترین گزارش منتشره طبق صورتجلسه کمیته سیاست اقتصاد مالی (کوپوم)، بانک مرکزی اروگوئه تصمیم گرفت نرخ بهره مرجع بانکی را بر روی 8.5 درصد نگه دارد. در گزارش مذکور آمده است فعالیت اقتصادی در سه ماهه اول سال حدود 0.6 درصد بالاتر از سطح یکسال قبل بوده است. مقامات بانک مرکزی معتقدند که پیش‌بینی‌های کوتاه‌ مدت نشان می‌دهند اقتصاد در دو فصل آینده (شش ماه آینده) به رشد خود ادامه خواهد داد و می‌توان بهبود روند اشتغال زایی و فعالیت و همچنین کاهش مختصر بیکاری را شاهد بود. بانک مرکزی درباره تحولات اقتصادی در عرصه بین الملل پیش بینی کرد که سطح فعالیت جهانی ویژگیهای ماههای اخیر را حفظ خواهد کرد. به عبارت دیگر، اقتصادهای اصلی جهان رشد اقتصادی خود را با کاهش سرعت اما بدون رکود ادامه خواهند داد. کارشناسان بانک مرکزی معتقدند که ایالات متحده آمریکا پویایی نسبی را حفظ خواهد کرد، اگرچه کمتر از رشد بالقوه اش خواهد بود. اقتصاد در منطقه یورو (اتحادیه اروپا) نیز در پایان سال به دلیل افزایش مصرف- ناشی از کاهش تورم انتظاری- دوباره فعال خواهد شد. اقتصاد چین نیز به نوبه خود در ماههای اخیر روند بهبودی را تجربه کرده که این موضوع ناشی از افزایش تقاضای خارجی است. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/el-banco-central-proyecta-que-la-economia-continue-creciendo-en-lo-resta-de-este-ano-y-que-haya-mas-empleo

گزارش موسسه توسعه صادرات اروگوئه درباره ادغام و اکتساب شرکت ها طی سال های اخیر

بازار ادغام و اکتساب یک چالش برای شرکت های محلی و منطقه ای در آمریکای لاتین است، چرا که بسیاری از سرمایه گذاران در جهان چشم به بازار آن منطقه دوخته اند تا سبد سرمایه گذاری خود را گسترش دهند. موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (اروگوئه 21) به تازگی در مراسمی در محل آزمایشگاه فناوری اروگوئه (لاتو) عملکرد اروگوئه و منطقه را از نظر ادغام و اکتساب شرکت ها در سال های اخیر مورد بررسی قرار داد. بر اساس گزارش مذکور، بیشترین تعداد توافقات و سرمایه گذاری‌ها در ادغام و اکتساب در آمریکای لاتین عمدتاً در دوران پسا کرونا صورت گرفت، بطوریکه در سال 2021 تقریباً 1200 مورد (با حدود 30 میلیارد دلار سرمایه) و در سال 2022،  1424 مورد ( با 28 میلیارد و پانصد میلیون دلار سرمایه) به ثبت رسید. این در حالی است که توافقات و سرمایه‌های اختصاص یافته در قراردادهای ادغام و اکتساب در سال گذشته (2023) در مجموع به 1056 مورد (15599 میلیون دلار سرمایه) کاهش یافت. آلوارو برونینی مدیر پروژه ‌های سرمایه‌گذاری موسسه اروگوئه 21 گفت در این کشور در دوره 2013-2023 در مجموع 176 مورد معامله ادغام و اکتساب انجام شده و اکثر قراردادها (77 درصد) مربوط به قراردادهای اکتساب یا تملک شرکت ها می‌شود. وی با بیان اینکه بیشتر قراردادهای ادغام و اکتساب در بخش خدمات بوده است خاطرنشان کرد: آمریکا (17درصد)، آرژانتین (14درصد)، برزیل (10 درصد) و اسپانیا (9 درصد) در صدر فهرست کشورهای خریدار شرکت های اروگوئه ای بوده اند. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/fusiones-y-adquisiciones-como-se-desarrollo-la-actividad-durante-2023-en-uruguay-y-america-latina

جایگاه برجسته اروگوئه در کسب و کار منطقه ای از دیدگاه رئیس انجمن تجاری کمبریج

گیژرمو رامیرز رئیس انجمن تجاری کمبریج Cambridge Business Association (CBA) که به تازگی به مونته ویدئو سفر کرده است، در مصاحبه با روزنامه ال پاییس، اروگوئه را در عرصه "فرصت های مرتبط با کسب و کار" در آمریکای لاتین پیشتاز خواند و گفت که شرکت های محلی در اروگوئه از ظرفیت بالایی برای ورود به بازارهای اروپایی و آسیایی برخوردارند. رامیرز توضیح داد که کشور شیلی به مدت ده سال (تا سال 2019) در عرصه فرصت های تجاری در آمریکای لاتین پیشرو بود، اما هم اکنون اروگوئه و پاناما پیشتازند. وی تاکید کرد که اروگوئه با توجه به وجود ثبات و بهره مندی از قوانین مشخص و قابل اعتماد، به مقصدی جذاب برای شرکت ها تبدیل شده است. رئیس انجمن تجاری کمبریج گفت این انجمن (وابسته به دانشگاه کمبریج در انگلستان) در یازده کشور آمریکای لاتین حضور داشته و به علاوه از طریق بیش از پانصد نماینده این انجمن، قصد دارد رهبران تجاری آمریکای لاتین را به اروپا و قاره کهن متصل نماید. وی تاکید کرد چین و کشورهای خاورمیانه در سرمایه‌های استارتاپ های فناوری و شرکت های دانش بنیان در اروپا مشارکت مالی دارند و این شرکت ها آماده اند تا در آمریکای لاتین حضور یافته و اقدام به سرمایه گذاری کنند. رامیرز در نهایت گفت که معتقد است اروگوئه و سایر کشورهای منطقه باید به مناطق دیگر و فراتر از صرفاً آمریکا بنگرند. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://www.elpais.com.uy/el-empresario/uruguay-lidera-en-oportunidades-empresariales-en-la-region-dice-el-presidente-de-cambridge-business-association

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما