معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ اول مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارزیابی بنیاد تحقیقات اقتصادی و صنعتی در مورد اقتصاد یونان

بنیاد تحقیقات اقتصادی و صنعتی یونان در آخرین گزارش سه ماهه خود، به ارزیابی وضعیت اقتصاد یونان در سال جاری پرداخته است. این بنیاد مطالعاتی ارزیابی می‌کند که رشد اقتصادی یونان در سال 2024 به 2.1 درصد خواهد رسید که ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری و مصرف خصوصی خواهد بود. نرخ میانگین تورم در سال جاری نیز 3 درصد و نرخ بیکاری نیز 10.3 درصد ارزیابی شده است. بنیاد تحقیقات اقتصادی و صنعتی معتقد است که «موجودی حساب جاری کشور با کاهش صادرات به میزان 0.4 درصد و افزایش واردات به میزان 1.8 درصد، کمی‌بدتر خواهد شد». در گزارش مورد نظر، خطرات اصلی موجود برای اقتصاد یونان به ترتیب، بی‌ثباتی ژئوپلیتیک و عدم اطمینان اقتصادی در سطح منطقه‌‎ای و بین‌‎المللی، کاهش کند نرخ‌های بهرۀ بانکی حوزه یورو، کسری بالای تراز خارجی با ویژگی‌های ساختاری و نیز تضعیف رقابت‌پذیری به دلیل تورم بالاتر از میانگین حوزه یورو معرفی شده‌اند. بنیاد مذکور حفظ سطح بالای رشد اقتصادی را مشروط به افزایش میزان سرمایه‌گذاری می‎‌داند و به همین جهت بر اهمیت استفاده حداکثری از منابع صندوق بازیابی و تاب‌آوری اروپا تاکید می‎‌کند.

https://www.kathimerini.gr/economy/563133382/oi-ependyseis-proypothesi-gia-na-synechisei-na-trechei-i-anaptyxi-me-rythmo-2/

کاهش هزینه‌های مصرفی گردشگران در یونان

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی یونان، گردشگران در ماه می امسال، 21.3 درصد بیشتر از ماه می 2023 از یونان بازدید کرده‌اند، اما میانگین هزینه برای هر سفر 12.2 درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب، درآمد گردشگری یونان در ماه می 2024 با 6.8 درصد افزایش به 1.9 میلیارد یورو در مقایسه با 1.8 میلیارد یورو در می 2023 رسید. تراز سفر که هزینه‌های یونان برای سفر به خارج از کشور را با درآمدهای مسافران غیرمقیم یونان مقایسه می‌کند، در ماه می 2024 میلادی 1.64 میلیارد یورو مازاد نشان می‌دهد. در بازه زمانی ژانویه تا می نیز، درآمد سفرها به 3.8 میلیارد یورو رسید که 531.2 میلیون یورو (16.2 درصد) نسبت به سال گذشته افزایش داشت، در حالی که پرداخت‌های سفر نیز با 212.6 میلیون یورو (23.6 درصد) افزایش، به 1.1 میلیارد یورو رسید. افزایش دریافتی سفر به دلیل افزایش 20.6 درصدی ترافیک سفر علیرغم کاهش 3.6 درصدی میانگین هزینه در هر سفر بود.

طرحی برای صادرات بیشتر

افزایش صادرات کالا و خدمات به 60 درصد تولید ناخالص داخلی از 44.9 درصد در سال 2023، یکی از اهداف اصلی برنامه راهبردی ملی صادرات 2024 یونان است که اخیراً به اطلاع عموم مردم رسیده است. به ویژه اگر صادرات خدمات، یعنی گردشگری، حذف شود، صادرات کالا با درصد بسیار کمتری از تولید ناخالص داخلی مطابقت دارد (22.6 درصد در سال 2023، در مقابل 37.1 درصد در اتحادیه اروپا). ابزار کلیدی برای دستیابی به این هدف، 645 اقدام طراحی شده برای امسال با هدف ارتقای صادرات، جذب سرمایه‌گذاری، توسعه شبکه‌ها و ارتباطات تجاری و همچنین دیجیتالی‌سازی بیشتر و ساده‌سازی رویه‌های تجارت فرامرزی است.

در برنامه ملی امسال، فراتر از شرکای تجاری سنتی یونان، بر نزدیک شدن به بازارهای نوظهور جدید در مناطق جنوب شرقی آسیا، آمریکای مرکزی و لاتین و همچنین کشورهای جنوب صحرای آفریقا تاکید شده است. با توجه به افزایش صادرات، کشورهای هدف در اروپا شامل اتریش، بلغارستان، فرانسه، آلمان، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، قبرس، نروژ، هلند، لهستان، رومانی، ترکیه و کشورهای حوزه بالتیک هستند. در بالکان غربی کشورهای آلبانی، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو، صربستان هستند. در خاورمیانه و شمال آفریقا، مصر، الجزایر، امارات متحده عربی، اردن، رژیم صهیویستی، لبنان و عربستان سعودی هدف قرار دارند. آمریکا و کانادا و آرژانتین، برزیل و مکزیک اهداف قاره آمریکا هستند. در آسیا، کشورهای هدف شامل ویتنام، ژاپن، هند، اندونزی، چین، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور و تایلند و در جنوب صحرای آفریقا غنا، کنیا و آفریقای جنوبی هستند. در نهایت، استرالیا نیز یک کشور هدف است. تاکید بر داروها، محصولات آلومینیوم و مس، محصولات کشاورزی و نوشیدنی‌ها، مصالح ساختمانی و رنگ خواهد بود.

آماری از خریدهای آنلاین مصرف کنندگان یونانی

مصرف کنندگان یونانی در سال 2023 تقریباً 35 میلیارد یورو برای خریدهای آنلاین خرج کردند که بیشترین سهم (17.5 میلیارد یورو) به کالاهای فیزیکی اختصاص یافت. از این مبلغ 10.7 میلیارد یورو به هزینه‌های سفر (از جمله رزرو بلیط و غیره) اختصاص یافت و مابقی صرف خدمات شد. این ارقام بر اساس گزارش بررسی تجارت الکترونیک Nexi در یونان است. بر اساس این گزارش، از 17.5 میلیارد یورو هزینه شده برای کالاهای فیزیکی، 3.1 میلیارد یورو برای لوازم برقی خانگی، 2.6 میلیارد یورو برای کالاهای سفید (لوازم برقی بزرگ آشپزخانه نظیر یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی) و 2.4 میلیارد یورو برای پوشاک خریداری شده به صورت آنلاین هزینه شده است.

داده‌ها نشان‌دهنده تغییر در رفتار مصرف‌کننده است: «اگرچه مردم قبلاً خرید در فروشگاه‌های فیزیکی را برای ارزیابی اینکه آیا محصولات در فضای آن‌ها (برای کالاهای سفید) مناسب هستند، ترجیح می‌دادند، اما اکنون به‌طور فزاینده‌ای این اقلام را آنلاین می‌خرند. هزینه خرید کفش به 1.7 میلیارد یورو رسید، در حالی که 1.1 میلیارد یورو برای لوازم آرایشی و 1.1 میلیارد یورو دیگر برای اقلام خواربار مصرف شد. هزینه صرف غذای آماده به صورت آنلاین نیز بالغ بر 1.1 میلیارد یورو بوده است که عمدتاً از طریق پلتفرم‌های سفارش و تحویل محبوب است. این داده‌ها همچنین نشان می‎دهد که بیشترین کالاهایی که به صورت آنلاین خریداری می‎شوند، لباس (48 درصد)، غذاهای آماده (43 درصد) و محصولات زیبایی (38 درصد) هستند. بر اساس این گزارش، انگیزه اصلی خرید آنلاین، قیمت‌های پایین‌تر برای 27 درصد از مصرف کنندگان و پس از آن صرفه جویی در زمان برای 18 درصد است.

گزارش بانک برنبرگ در خصوص اقتصاد یونان

اخیرا بانک «برنبرگ» در مورد اوراق قرضه یونان اظهار نظر کرد و تاکید داشت که کاهش سپرده‌های اوراق قرضه دولتی عمده در منطقه یورو نشان دهنده داستان رشد قوی یونان است. این شرکت بانکداری خصوصی استدلال کرد که با اصلاحات گسترده‌ای که توسط دولت از سال 2019 ارائه شد، یونان به سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد در منطقه یورو تبدیل شده است. وی خاطرنشان کرد: «ریسک‌های سیاسی تا حد زیادی به صفر رسیده است، کسری مالی تحت کنترل شدید است (فقط 1.6 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023) و بدهی عمومی از 207 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2020 به 162 درصد در سال 2023 کاهش یافته است. این امر با این واقعیت تأیید می‎‌شود که یونان برای بیشتر بدهی‌های خود که توسط طلبکاران رسمی نگهداری می‌شود، نرخ‌های بهره پایین می‌پردازد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما