معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ اول مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

یونان در بهترین شیوه‌های PPP پیشرو است 

بر اساس گزارش بانک جهانی توسعه زیرساخت 2024، یونان جایگاه دوم را برای بهترین رویه‌های رقابتی برای پروژه‌های مشارکت عمومی و خصوصی در سراسر جهان به دست آورده است. نیکوس پاپتاناسیس معاون وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد که این گزارش کشورها را بر اساس معیارهایی مانند تضمین رقابت سالم، کارایی اقتصادی پروژه‌ها و شفافیت در فرآیند مناقصه رتبه‌بندی می‌کند.پاپاتاناسیس گفت: «این موقعیت پیشرو جهانی که توسط یک سازمان بین المللی به اندازه بانک جهانی اعطا شده است، از ارزیابی‌های مثبت مشابهی از مسیر اقتصادی یونان از سال 2019 توسط نهادهای بین المللی و اروپایی پیروی می‌کند.این نشان دهنده رای اعتماد دیگری به یونان است که بر اثربخشی سیاست های اجرا شده توسط دولت های کیریاکوس میتسوتاکیس تاکید می‌کند.این نشان می‌دهد که توسعه تصادفی نیست، بلکه نتیجه یک برنامه مشخص، با اهداف مشخص، هماهنگی و کار سخت است.

https://www.ekathimerini.com/economy/1249475/greece-a-leader-in-best-ppp-practices/

سپرده‌های بانکی به اوراق قرضه و سهام تبدیل شد

 بر اساس ویرایش پانزدهم گزارش ثروت جهانی آلیانز در سال 2023، سطح پایین نرخ بهره سپرده‌ها منجر به تغییر رفتار پس‌انداز یونانی‌ها شده است که به اوراق قرضه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل روی می‌آورند. 36 درصد به 5.4 میلیارد یورو. با این حال، آلیانز خاطرنشان کرد که پس‌اندازهای یونانی به شدت به این نرخ‌های بهره واکنش نشان دادند و 2.2 میلیارد یورو از سپرده‌های بانکی برداشت و آن‌ها را به اوراق بدهی و سهام (7.6 میلیارد یورو) هدایت کردند و اوراق قرضه بزرگ‌ترین برنده بودند. سرمایه گذاری در بیمه و محصولات بازنشستگی 500 میلیون یورو از پس انداز جدید منتفع شد.به گفته مدیریت دارایی بانک‌ها، این روند در سال 2024 ادامه یافت و ورودی‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از ابتدای سال به 3.2 میلیارد یورو در نیمه اول سال رسید که از 3 میلیارد یورو در سال 2023 فراتر رفت. پس انداز در این دسته از دارایی‌های مالی 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد.نشانه واضح دیگری که نشان می دهد سپرده گذاران به دنبال بازده بهتر در گزینه‌های سرمایه گذاری جایگزین هستند، این واقعیت است که سپرده‌های خانوارها از 146.6 میلیارد یورو در پایان سال 2023 به 145.9 میلیارد یورو کاهش یافته است، با مشارکت سپرده‌های مدت دار که تنها افزایش حاشیه ای 662 یورو را نسبت به مدت مشابه ثبت کرده است. همان دوره صورت‌حساب‌های دولتی یکی دیگر از گزینه‌های باثبات در 18 ماه گذشته است که افراد 4.5 میلیارد یورو (شامل خرید در بازار ثانویه) سرمایه‌گذاری کرده‌اند.طبق داده‌های آلیانز، دارایی‌های مالی خانوارهای یونانی در سال 2023 به میزان 7.4 درصد رشد کرد که بالاترین نرخ رشد (به استثنای سوئد) را در اروپای غربی به ثبت رساند. محرک اصلی بدهی‌ها و اوراق بهادار بود که 23.9 درصد افزایش یافت و نسبت آنها از کل پرتفوی یونانی‌ها به 38 درصد افزایش یافت

https://www.ekathimerini.com/economy/1249294/bank-deposits-turned-into-bonds-shares

بازدید نزدیک به 18 میلیون نفر گردشگر از یونان در هفت ماه اول سال

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان در دوره ژانویه تا ژوئیه 2024 تعداد 17.982.600 گردشگر از یونان بازدید کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال 2023 (16.170.400 نفر) به میزان 11.2 درصد افزایش داشته است. در آمد توریستی یونان در هفت ماهه اول سال نیز به 10.953 میلیارد یورو رسیده که در مقایسه با سال گذشته به میزان 5.6 درصد رشد پیدا کرده است. درآمد توریستی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به میزان 7.6 درصد افزایش یافته و به 6.029 میلیارد یورو رسیده است. بخش عمده درآمد توریستی یونان از گردشگران کشورهای آلمان (1.763 میلیارد یورو)، بریتانیا (1.729 میلیارد یورو)، فرانسه (675.3 میلیون یورو)، امریکا (759.6 میلیون یورو) و ایتالیا (605.3 میلیون) بوده است. در هفت ماهه اول سال جاری 2.6 میلیون نفر آلمانی، 2.2 میلیون نفر بریتانیایی، 1 میلیون نفر فرانسوی، 990 هزار نفر ایتالیایی و 788 هزار نفر امریکایی از یونان بازدید کردند.      (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1773822/tte-schedon-18-ekat-toyristes-ekanan-apovasi-stin-ellada-sto-7mino-psalidismeni-i-toyristiki-dapani/

سیستم گاز الکساندروپولی تاییدیه اتحادیه اروپا را تضمین می‌کند 

نیکوس پاپتاناسیس وزیر جایگزین اقتصاد ملی و دارایی اعلام کرد، کمیسیون اروپا تصمیمی مبنی بر تایید کمک مالی اتحادیه اروپا به اجرای پروژه سیستم مستقل گاز طبیعی الکساندروپولی (INGS) در چارچوب برنامه عملیاتی EPANEK 2014-2020 صادر کرد. .کل هزینه واجد شرایط از طریق NSRF برای تکمیل پروژه 202,265,539 یورو تعیین شده است. به طور خاص، کمیسیون اروپا، با بررسی داده‌های ارائه شده توسط مقام مدیریت برنامه رقابت، به این نتیجه رسید که کمک مالی اروپا به این پروژه، انتخاب شده توسط سرویس ویژه، کاملاً توجیه شده است.وزارت اقتصاد ملی و دارایی گفت که تصمیم اتحادیه اروپا به رسمیت شناختن اهمیت این پروژه هم برای تقویت نقش و چشم‌انداز یونان به‌عنوان قطب انتقال انرژی در منطقه وسیع‌تر و هم به‌عنوان منبعی برای انرژی است. تامین گاز طبیعی کشور انتظار می رود ترمینال ال ان جی ال ان جی الکساندروپولی در اول اکتبر راه اندازی شو

HFSF فروش سهام بانک ملی را هفته آینده آغاز می‌کند

دو مقام آگاه در این باره گفتند که صندوق نجات بانکی این کشور HFSF روند فروش 12 درصد از سهام بانک ملی یونان را در به زودی آغاز خواهد کرد.با فروش برنامه ریزی شده، یونان خصوصی سازی مجدد بانک های خود را که طی یک بحران بدهی که تقریباً این کشور را از منطقه یورو بیرون راند، نجات یافتند، به پایان خواهد رساند.یکی از مقامات به رویترز گفت: «برنامه ما این است که روند فروش 10 تا 12 درصد را در یک هفته شروع و به پایان برسانیم.

HFSF دارای 18.4 درصد سهام بانک ملی (NBG)، دومین وام دهنده بزرگ کشور از نظر ارزش بازار است. مابقی به صندوق ثروت دولتی واریز خواهد شد.این مقام مسئول افزود: این سهام با تخفیف اندک نسبت به قیمت فعلی بازار عرضه می‌شود.سهام NBG  با قیمت 7.64 یورو معامله می‌شد که ارزش سهام 12 درصدی را در حدود 900 میلیون یورو ارزیابی می‌کرد.یک مقام دوم زمان فروش را تایید کرد و افزود که سهام از طریق عرضه ترکیبی به سرمایه گذاران نهادی خارج از کشور و به سرمایه گذاران نهادی و خصوصی داخلی فروخته می‌شود.این صندوق دارایی‌های خود را در Eurobank، Alpha Bank، Piraeus Bank و بخشی از سهام خود در NBG در اوایل سال جاری و اواخر سال 2023 فروخت.

https://www.ekathimerini.com/economy/1249258/hfsf-to-kick-off-national-bank-stake-sale-next-week-sources-say/

پروژه‌های ریلی جدید به ارزش 1 میلیارد یورو در شمال یونان ساخته میشود. 

تعدادی از پروژه‌های مهم ریلی که نقشه حمل و نقل در شمال یونان را تغییر می دهند، در مرحله اجرا قرار می‌گیرند، زیرا ERGOSE کار خود را برای ارتقاء 370 کیلومتر خطوط راه آهن ادامه می دهد.بر اساس طرح ERGOSE، این کار به یونان اجازه می‌دهد تا از شبکه‌های ریلی اروپا استفاده کند و فرصتی برای رشد اقتصادی ایجاد کند و شمال یونان و بنادر آن را به قطب حمل‌ونقلی تبدیل کند که آسیا، بالکان و اروپا را در سال‌های آینده به هم پیوند می‌دهد.کریستوس پالئوس، مدیرعامل ERGOSE، در گفتگو با خبرگزاری آتن- مقدونیه، اظهار داشت که تکمیل این پروژه‌ها «هدف بهبود و گسترش شبکه ریلی اصلی با بهبود ایمنی، افزایش قابلیت اطمینان راه‌آهن و جذب مشاغل حمل‌ونقل بیشتر را برآورده می‌کند. معیارهای کلیدی آن.»او گفت که این پروژه‌ها "اهمیت حیاتی" دارند و "چشم انداز حمل و نقل مسافر و کالا را در کشور ما تغییر می دهند و رونق توسعه ای مورد نیاز را برای اقتصاد و جوامع محلی فراهم می‌کنند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1249241/new-rail-projects-worth-e1-bln-in-northern-greece

فروش املاک همچنان در حال رشد است

با وجود افزایش مداوم قیمت‌ها، معاملات املاک در یونان همچنان در حال گسترش است.انتقالات املاک در نیمه اول سال 2024 نسبت به همین دوره در سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است، با وجود رشد سریع قیمت‌ها.داده‌های اداره مستقل درآمدهای عمومی (AADE) نشان می‌دهد که در دوره‌ی ژانویه تا ژوئن، درآمدهای دولتی ناشی از انتقال املاک به 302.49 میلیون یورو رسید، در مقابل 252.98 میلیون یورو در نیمه اول سال 2023.نخستین جایگاه در انتقالات به شهرداری آتن تعلق دارد، جایی که 3,419 فروش ملک صورت گرفته است، طبق داده‌های منتشر شده توسط سردفتران در ثبت انتقالات املاک.طبق آمار اداره مالیات، در ماه‌های مه و ژوئن کاهش جزئی در درآمدهای دولتی مشاهده شد، که این موضوع همچنین نشان‌دهنده‌ی کاهش متناسب در انتقالات است. با این حال، تدابیر جدیدی که از سوی دولت اعلام شده، ممکن است خرید و فروش را تحریک کند، به‌ویژه با تجدیدی که در مالیات بر ارزش افزوده بر ساختمان‌های جدید و تعلیق، طبق گزارش‌ها، مالیات بر سود سرمایه از فروش املاک وجود دارد.در عین حال، دولت به نظر می‌رسد که قصد دارد نرخ‌های مشمول مالیات بر املاک (که به‌عنوان ارزش‌های عینی شناخته می‌شوند) را نه تنها برای سال جاری، بلکه همچنین برای سال 2025 ثابت نگه دارد.

دولت معتقد است که انتقالات املاک با تغییراتی که در مورد برنامه‌های My Home 2 و Renovate-Rent اعلام شده، تحریک خواهد شد.طبق طرح، برنامه My Home 2 قرار است در ژانویه آغاز شود. این برنامه یک وام مسکن با نرخ بهره پایین برای خرید اولین خانه است. وام‌ها به میزان 50 درصد بدون بهره با تأمین مالی از صندوق بهبود، و 50 درصد باقی‌مانده وام بانکی با بهره خواهد بود.

https://www.ekathimerini.com/economy/real-estate/1249199/property-sales-

اتحادیه اروپا صندوق همبستگی 1.03 بن یورویی را برای بلایای طبیعی 2023 اختصاص می دهد. 

اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا صندوق همبستگی اتحادیه اروپا را برای کمک به ایتالیا، اسلوونی، اتریش، یونان و فرانسه در ارتباط با شش بلای طبیعی که در سال 2023 رخ داده است، اختصاص دهد.این کمک که مجموعاً 1.03 میلیارد یورو است، از بودجه 2024 اتحادیه اروپا، شامل 101.53 میلیون یورو برای کمک بیشتر به یونان برای سیل ناشی از طوفان دانیل در چندین مکان در یونان مرکزی، به ویژه در منطقه تسالی، در سپتامبر سال گذشته تأمین می‌شود.

https://www.ekathimerini.com/economy/1249242/european-union-solidarity-fund-mobilized

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما