معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته چهارم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ارتقای کیفیت زندگی در نابرژنیه چلنی و کازان

نابرژنیه چلنی در رتبه 18 و کازان در رتبه 27 رده ­بندی کیفیت زندگی در نیمه اول سال 2024 که توسط دانشگاه اقتصاد زیر نظر دولت فدراسیون روسیه انجام شده، قرار گرفتند. کازان به دلیل برخورداری از کمترین میزان رفتارهای ضد اجتماعی، دسترسی بالا به ارزش های فرهنگی و فرصت های آموزشی باکیفیت برای رشد شخصی، مورد تحسین قرار گرفته است. نابرژنیه چلنی نیز به خاطر کیفیت بالای مراقبت های پزشکی، شرایط عالی برای تجارت و پایین ترین سطح درگیری در روابط عمومی، رتبه بالایی کسب کرده است. نظرسنجی از ساکنان کازان نشان می دهد که کمبود دارو، قیمت بالای مسکن، استانداردهای پایین زندگی، شرایط دشوار برای انجام تجارت و وضعیت نامناسب محیط زیست از جمله مشکلات اصلی این شهر هستند. شاخص کیفیت زندگی بر اساس نظرسنجی از ساکنان و همچنین داده‌های آماری از منابع مختلف محاسبه می‌شود. این رتبه بندی نشان می دهد که نابرژنیه چلنی و کازان در حال تبدیل شدن به مکان‌های جذابی برای زندگی با فرصت های زیاد برای رشد شخصی و حرفه ای هستند. با این حال، برای ارتقای بیشتر کیفیت زندگی در این شهرها، باید به مشکلاتی مانند دسترسی به مسکن، مراقبت های بهداشتی و آموزش رسیدگی شود. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

دو برابر شدن کشت گندم الجزایری در تاتارستان در سال 2024

در سال 2024، سطح زیر کشت گندم الجزایری (دوروم) در جمهوری تاتارستان دو برابر شده است. یوری اروف، مدیر کل انجمن «بذرهای ممتاز» تاتارستان، این موضوع را در گفتگو با خبرنگار کومرسانت-کازان بیان کرد. امسال 10 هزار هکتار گندم الجزایری در جمهوری تاتارستان کشت شد، این در حالی است که این رقم در سال 2023، 5 هزار هکتار بود. دولت روسیه قصد دارد، صادرات گندم به کشورهایی که به آن نیاز دارند را دو برابر کند. یوری اروف خاطرنشان کرد: «با توجه به روند افزایش حجم عرضه، نیاز است که ما در جمهوری ساختار کشت را بازنگری کنیم و به گندم الجزایری روی بیاوریم.» اکنون قیمت گندم الجزایری 20 تا 30 درصد از قیمت گندم نرم بیشتر است. انواع گندم الجزایری برای تولید ماکارونی و همچنین غلات کاربرد دارند. (خبرگزاری کامرسانت)

پروازهای مستقیم کازان به تاشکند

به نقل از اداره کل روابط عمومی‌شهرداری کازان، پروازهای منظم بین کازان، پایتخت تاتارستان، و تاشکند، پایتخت ازبکستان، از 4 اوت آغاز خواهد شد. این پروازها توسط هواپیماهای Bombardier CRJ-200 با ظرفیت 50 مسافر انجام می‌شود.  از اول آوریل، پروازها بین کازان و آکتوبه نیز از سر گرفته شده است. این پروازها دو بار در هفته، دوشنبه‌ها و جمعه‌ها با هواپیماهای De-Havilland Dash 8-Q400 ساخت کانادا با ظرفیت 76 تا 86 نفر انجام می‌شود. (خبرگزاری realnoevremya.ru)

برنامه تاتارستان برای سه برابر کردن صادرات تا سال 2030

به گفته آیرات خیروللین، رئیس وزارت توسعه دیجیتال تاتارستان، این جمهوری قصد دارد صادرات راه حل های فناوری اطلاعات را تا سال 2030، سه برابر افزایش دهد: «ما می خواهیم ابزار مناسبی ایجاد کنیم که به ما امکان صادرات به کشورهای دوست و مسلمان را بدهد. اولویت ما فروش محصولات فناوری اطلاعات تاتارستان در خارج از کشور است. تا سال 2030، 15 هزار نفر از دانشگاه دیجیتال اوراسیا فارغ التحصیل خواهند شد و نیمی از پروژه‌های پارک فناوری اطلاعات دارای بخش هوش مصنوعی خواهند بود. همچنین قرار است پروژه GosPromt GPT راه اندازی شود که به بهینه سازی و دیجیتالی کردن خدمات ملکی کمک می‌کند. پیش بینی می­شود که تا سال 2026، 60 درصد از وظایف هر کارمند دولتی در جمهوری 40 درصد سریعتر تکمیل شود. علاوه بر این، اینترنت ماهواره ­ای قرار است تا سال 2027 در تاتارستان راه اندازی شود. این پروژه باید جذابیت سرمایه گذاری جمهوری را افزایش دهد.» تمایل به ایجاد دانشگاه اوراسیا در ژانویه 2024 مشخص شد. سپس آقای خیرولین ضرورت آن را با این واقعیت توضیح داد که بازار به دو برابر تعداد متخصصان فناوری اطلاعات در حال حاضر نیاز دارد. (خبرگزاری کامرسانت)

مقررات جدید برای فعالیت های بین المللی و اقتصادی خارجی شهرداری‌های تاتارستان

بر اساس مصوبه جدید هیئت وزیران جمهوری تاتارستان، روند انجام مبادلات بین‌المللی و فعالیت‌های اقتصادی خارجی برای شهرداری‌های این منطقه تغییر یافته است. این مصوبه در وب‌سایت اطلاع‌رسانی قوانین منتشر شده است. طبق این مصوبه، نهاد مربوطه موظف است حداکثر 10 روز قبل از آغاز هرگونه فعالیت بین‌المللی یا اقتصادی خارجی که در بند 1 قسمت 2 ماده 49 قانون «خودمختاری محلی در جمهوری تاتارستان» ذکر شده است، به هیئت وزیران جمهوری مراجعه کند. در صورتی که انجام فعالیت‌هایی در چارچوب بندهای 2 تا 5 قسمت 2 همان ماده برنامه‌ریزی شده باشد، ارسال درخواست باید حداکثر 45 روز قبل انجام شود. درخواست ارسالی باید شامل اطلاعاتی در مورد شکل و زمان انجام مبادلات بین‌المللی و فعالیت‌های اقتصادی خارجی باشد. همچنین باید به وضوح مشخص شود که با کدام یک از واحدهای دولتی، اداری و شهرداری‌های کشورهای خارجی قصد همکاری وجود دارد. توصیف اهداف و نتایج مورد انتظار از این فعالیت‌ها از جمله موارد ضروری در این درخواست است. علاوه بر این، باید برآوردی از هزینه‌های اجرای این برنامه ارائه شود که شامل اطلاعات مربوط به منابع مالی از بودجه محلی نیز باشد. لازم به ذکر است که این تغییرات مربوط به دو نوع از فعالیت‌های بین‌المللی است: انعقاد توافقنامه برای انجام مبادلات بین‌المللی و فعالیت‌های اقتصادی خارجی با شهرهای خارجی و  مشارکت در تدوین و اجرای پروژه‌های مربوط به برنامه‌های بین‌المللی همکاری‌های بین‌شهری. یادآوری می‌شود که در جریان برگزاری مجمع بین‌المللی، 18260 شهر با جمعیتی در حدود 2.6 میلیارد نفر در قالب انجمن شهرهای کشورهای بریکس   متحد شدند. در دوره شکل‌گیری این سازمان، ایلسور مِتشین، شهردار کازان، ریاست این تشکل را بر عهده خواهد داشت. (خبرگزاری realnoevremya.ru)

 

احتمال از سرگیری مسیر هوایی چباکساری و ترکیه

اولگ نیکولایف، رئیس چوواشیا، در دیدار با اوگور یلماز، سرکنسول جمهوری ترکیه در کازان، موضوع از سرگیری ترافیک هوایی بین چباکساری و ترکیه را مطرح کرد: «پس از تکمیل بازسازی فرودگاه چباکساری که هنوز بخش بین المللی ندارد، قصد داریم پروازهای خود را به سایر کشورهای جهان مجدداً راه اندازی کنیم. در حال حاضر ارتباط هوایی با استراحتگاه‌های ترکیه در حال بررسی است. چوواشیا به عنوان تنها تولید کننده ماشین آلات نساجی در روسیه علاقه مند به صادرات محصولات خود به کارخانه‌های ترکیه است.» سرکنسول ترکیه همچنین آمادگی خود را برای تقویت و گسترش همکاری‌ها با چوواشیا و ایجاد انگیزه جدید به حوزه‌های موجود از جمله تبادل فرهنگی اعلام کرد. بر اساس گزارش اداره گمرک ولگا، گردش تجارت خارجی بین چوواشیا و ترکیه در سال 2023 به 15.5 میلیون دلار رسید که 27 درصد بیشتر از سال قبل است. صادرات 4.8 میلیون دلار و واردات 10.7 میلیون دلار بوده است. چباکساری در سال 1995 به عنوان یک فرودگاه بین المللی شناخته شد که امکان پرواز به کشورهایی مانند ترکیه، بلغارستان و قبرس را به دست آورد. با این حال، در سال 2020، به دلیل همه گیری ویروس کرونا، پروازهای بین المللی آن به حالت تعلیق درآمد. (خبرگزاری کامرسانت)

ممنوعیت استفاده از تاکسی و خدمات تحویل برای مهاجران غیرقانونی در روسیه

وزارت کار روسیه پیشنهاد کرده است که دسترسی مهاجران غیرقانونی به خدمات تاکسی و تحویل کالا قطع شود.  سخنگوی این وزارتخانه گفت: «نسخه جدید این لایحه در واقع شامل تعهد اپراتورهای پلتفرم‌ها برای رعایت قوانین مهاجرتی می‌شود.» به گفته وی، این اقدامات به منظور جلوگیری از ارائه خدمات به مهاجرانی است که مدارک لازم برای کار در روسیه را ندارند. لازم به ذکر است که روسیه ممکن است یک پروژه فدرال برای افزایش کنترل بر استخدام مهاجران را ایجاد کند. این ابتکار عمل در نسخه پیش نویس «پروژه ملی کادر» گنجانده شده است. در حال حاضر ساختار این پروژه نهایی نشده و محتوای آن در حال بررسی است. (خبرگزاری realnoevremya.ru)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما