معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی یونان

بخش دوم گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ چهارم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش تولید بخش صنایع

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان شاخص کل تولید صنعتی یونان در دوره ژانویه تا مه 2024 در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته به میزان 5.8 درصد افزایش یافته است. این شاخص در ماه مه 2024 به نسبت مه سال گذشته، رشد 6.7 درصدی به ثبت رسانده است. 

منبع: cnn.gr

https://www.cnn.gr/oikonomia/anaptyxi/story/428691/afksimeni-kata-5-8-i-viomixaniki-paragogi-to-pentamino-ianouariou-maiou

گزارش مثبت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در مورد شرایط بازار در یونان

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در گزارش شاخص کالاهای بازار اعلام نمود امروزه موانع ورود و گسترش شرکت ها در بازار یونان کمتر از گذشته است. سازمان مذکور گام هایی که یونان جهت ایجاد جذابیت، انگیزه و در دسترس یودن اقتصاد برای شرکت ها برداشته است، تجلیل کرد. در گزارش آمده است که با توجه به اصلاحاتی که در یونان انجام شده، شرایط برای تاسیس و گسترش شرکت ها به نسبت بال 2018 به طور جدی بهبود یافته است. این سازمان از دولت خواسته است به نقص های حقوقی و موانع باقی مانده در بازار خرده فروشی و عمده فروشی را بردارد. 

منبع: cnn.gr

https://www.cnn.gr/oikonomia/anaptyxi/story/428681/eysima-oosa-stin-ellada-ligotera-ta-empodia-gia-epixeiriseis

تقابل وزرات بهداشت با پرشکان خصوصی

عدم استقبال پزشکان خصوصی از فراخوان وزارت بهداشت برای همکاری با نظام ملی بهداشت و درمان جهت پوشش نیازهای اضطراری مناطق توریستی کشور، این وزارتخانه را به انجام اقدامات تند جهت رسیدگی به کمبود پرسنل در بیمارستان‌های دولتی سوق داده است. وزارت بهداشت هشدار داد که در صورت عدم پاسخ پزشکان خصوصی مناطق توریستی به فراخوان وزارت این وزارتخانه در عرض دو هفته آینده، قانون دوران پاندمی‌کووید-19 فعال خواهد کرد. این قانون ارائه خدمات اجباری پزشکان خصوصی به نظام بهداشت و درمان در مواقع اضطراری را مجاز می سازد.

آقای گئورگیادیس وزیر بهداشت اظهار داشت «از 140 پزشک خصوصی در هفت منطقه توریستی کشور که دچار کمبود پرسنل هستیم در خواست همکاری با نظام بهداشت و درمان کردیم که فقط 11 نفر پاسخ مثبت دادند.» وی اضافه کرد «در 14 بیمارستان دور افتاده دولت فراخوان استخدام پرسنل کرده اما هیچ پزشکی علاقه ای نشان نداده است.»

 وزیر بهداشت به جزیره «کو» اشاره و اظهار داشت «برای استخدام 4 پزشک داخلی و 4 پزشک اطفال 14 اعلامیه منتشر شده است که حتی یک نفر نیز ابراز تمایل نکرده است. این جزیره دارای 9 پزشک داخلی خصوصی است که هیچ‎کدام از آنها حتی حاضر به همکاری با بیمارستان نشده اند.» گئورگیادیس همچنین اعلام داشت «از آنها دعوت می‌کنیم با نظام ملی بهداشت و درمان همکاری کنند در غیر این صورت روش های دیگر چون فعال کردن قانون دوره کووید 19 برای عبور از بن بست کنونی وجود دارد.»

فدراسیون پزشکان یونان با انتشار بیانیه ای اظهارات وزیر بهداشت را تهدید آمیز و غیر قانونی توصیف کرد. در بیانیه آنها تصریح شده است «در شرایطی که نه پاندمی داریم نه جنگ و نه بلاهای طبیعی، مجبور کردن پزشکان به ارائه خدمات اجباری غیر قانونی و دور از رویه مدیریتی نظام های دمکراتیک است.» فدراسیون پزشکان یونان هشدار می دهد اینگونه اظهارات تهدید آمیز، پزشکان بیشتری را به مهاجرت به خارج از کشور ترغیب خواهد کرد. در بیانیه تاکید شده است «مشکلات نظام ملی بهداشت و درمان به علت کمبود بودجه بزرگ و پیچییده است و با توسل به تهدید و زور شرایط از این هم بدتر خواهد شد.»  

منبع: کاتی مرینی

رکوردزنی جدید شرکت ایجین

شرکت هواپیمایی ایجین (Agean) اعلام کرد که در دوره ژانویه تا ژوئن 2024 تعداد 7.3 میلیون مسافر جا به جا کرده است که در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته (6.6 میلیون مسافر) به میزان 9 درصد افزایش یافته است. این شرکت در سال جاری 19.8 میلیون صندلی عرضه می‌کند که نسبت به سال 2023 به میزان 9 درصد بیشتر است. تعداد مسافران پروازهای بین المللی شرکت ایجین که از فرودگاه آتن جا به جا شدند به 3.57 میلیون نفر رسید که در مقایسه با نیمه اول 2023 (3.19 میلیون مسافر) به میزان 12 درصد افزایش پیدا کرده است. تعداد مسافران بین المللی این شرکت از فرودگاه شهر تسالونیکی نیز از 461 هزار نفر در نیمه اول سال 2023 به 507 هزار نفر در سال جاری رسیده است.  

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/563122540/petaei-pros-neo-rekor-i-aegean/

افزایش مصرف گاز در نیمه اول سال 2024

به نقل از گزارش شرکت توزیع گاز یونان «دسفا»، مصرف داخلی گاز در یونان در نیمه اول سال 2024 به 30.78 تراوات ساعت رسیده که در مقایسه با دوره نسبی سال 2023 (23.72 تراوات ساعت) به میزان 29.76 درصد افزایش یافته است. شایان ذکر است که نیمی از گاز مصرفی یونان توسط روسیه تامین شده است. واردات گاز یونان به 30.93 تراوات ساعت رسید که در مقایسه با نیمه اول 2023 به میزان 8.14 درصد کاهش یافته است.

15.7 تراوات ساعت برابر با 50.76 درصد واردات از طریق لوله ترکیش استریم که گاز روسیه را منتقل می‌کند، تامین شده است. 9.2 تراوات ساعت برابر با 29.74 درصد واردات از طریق ترمینال LNG رویثوسا تامین شده است. 6.03 تراوات ساعت برابر با 19.52 درصد واردات، از طریق لولهTAP که گاز طبیعی آذربایجان را منتقل می‌کند تامین شده است.

مصرف گاز برای تولید برق به میزان 30.92 درصد نسبت به نیمه اول 2023 افزایش یافت و به 19.69 تراوات ساعت برابر با 63.97 درصد کل مصرف داخلی رسید. مصرف تجاری و خانگی با رشد 21.05 درصدی به 6.48 تراوات ساعت رسید که 21.05 درصد مصرف داخلی را تشکیل می دهد. مصرف صنایع نیز به میزان 14.97 درصد افزایش یافت و به 4.61 تراوات ساعت رسیده است. سهم صنایع در مصرف کل گاز طبیعی در یونان به 14.97 درصد رسید. 

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/563122468/ayxithike-i-egchoria-katanalosi-fysikoy-aerioy-to-proto-examino/

افزایش میزان فروش خودرو

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان، در دوره ژانویه تا ژوئن 2024  مجموعا 133.802 دستگاه خودرو نو و دست دوم به فروش رفته که در مقایسه به دوره نسبی سال 2023 (125.691 دستگاه) به میزان 6.5 درصد افزایش یافته است. در نیمه اول سال جاری 84.147 دستگاه خودرو نو فروخته شده است. 40.878 دستگاه نیز موتورسیکلت نو و دست دوم به فروش رفته که 15 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است. تعداد موتورسیکلت هایی که در نیمه اول سال جاری به فروش رفته 38.762 دستگاه اعلام شده است. 

منبع:   نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1712226/patisan-gkazi-oi-poliseis-aytokiniton-sto-examino/

گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در مورد وضعیت اشتغال یونان

در گزارش سال 2024 سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در مورد چشم انداز اشتغال (OECD Employment Outlook 2024)، به کارنامه مثبت یونان در زمینه کاهش بیکاری، کاهش نا امنی شغلی و تقویت اشتغال و حقوق کارمندان اشاره شده است. در گزارش آمده است که نا امنی شغلی در سال 2022 به نسبت سال 2015 به میزان 8 درصد کاهش یافته که بیشترین میزان در میان کشورهای عضو OECD است. در گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه آمده است نرخ بیکاری از 18 درصد در دسامبر 2019 به 10 درصد در آوریل 2024 رسیده است.

این گزارش به چالش کمبود نیروی کاری در بخش های مختلف اقتصاد یونان اشاره کرده است. همچنین اشاره شده است که میانگین دستمزد اسمی در یونان در سه ماهه اول سال 2024 در مقایسه به مدت نسبی سال 2023 نزدیک به 7 درصد افزایش داشته است و دستمزد واقعی بیش از 3 درصد افزایش یافته است. حداقل حقوق کارمند نیز طی 5 سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/563126143/oosa-stin-ellada-i-megalyteri-meiosi-tis-ergasiakis-anasfaleias-apo-to-2015/

امضای یادداشت تفاهم بین وزارت گردشگری و نتفلیکس

آقای فرانگاکیس دبیر کل وزارت گردشگری یونان و خانم «مدلین دو کوک بونینگ» معاون نتفلیکس در اروپا، خاورمیانه و افریقا، یادداشت تفاهمی جهت معرفی زیبایی‌های طبیعی و میراث فرهنگی یونان به امضا رساندند. به نقل از بیانیه وزارت گردشگری یونان، شرکت نتفلیکس با امضای این یادداشت تفاهم متعهد به حمایت از صنعت گردشگری یونان از طریق نمایش سایت های توریستی کشور در شبکه خود می‌شود. قرار است نتفلیکس و سازمان گردشگری یونان کلیپ تبلیغاتی نیز تهیه کنند.

دبیر کل وزارت گردشگری یونان همچنین اظهار داشت «از طریق این همکاری آرزو داریم یونان را به عنوان مکانی ایده آل برای تولیدات سمعی و بصری معرفی کنیم. با بهره گیری از وسعت جهانی نتفلیکس، در صدد هستیم که از طریق این همکاری گردشگران و فیلمسازان را جذب کرده تا کشورمان به مقصدی هم برای سفر و هم برای تولیدات فیلم تبدیل شود.» معاون نتفلیکس نیز اظهار داشت «همکاری نتفلیکس با سازمان گردشگری یونان به منظور معرفی زیبایی‌های یونان به سراسر جهان انجام خواهد گرفت و باعث می‌شود تصویر یونان برای میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان پخش شده و آنها را با تاریخ، فرهنگ و مناظر این کشور آشنا کند.»

منبع: کاتی مرینی

 https://www.in.gr/2024/07/13/economy/oikonomikes-eidiseis/tourismos-sta-skaria-diethnis-provoli-tis-elladas-netflix-eot-ypegrapsan-mnimonio-synergasias/

موقعیت یونان در فهرست محبوب ترین مقاصد توریستی اروپا

بر اساس گزارش کمیته اروپایی مسافرت (ETC)، یونان در فهرست چهارم محبوب ترین مقاصد توریستی نزد گردشگران اروپایی قرار دارد. این گزارش نشان می دهد که یونان پس از اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در رتبه چهارم قرار گرفته است. طبق این گزارش 75 درصد اروپایی‌ها قصد دارند طی ماه‌های آتی مسافرت کنند که نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است. طبق این گزارش هزینه مسافرت به یونان در سال جاری نسبت به سال گذشته به میزان 25 درصد افزایش یافته است.  

منبع: کاتی مرینی


https://www.kathimerini.gr/economy/563124229/tetartos-pio-dimofilis-proorismos-i-ellada-gia-toys-eyropaioys/

پرداخت سوبسید هزینه برق به مصرف کنندگان

افزایش قیمت برق در بازار عمده فروشی و تاثیر مستقیم آن بر قبوض برق در کشور دولت را مجبور به مداخله در بازار می‌کند. شایان ذکر است که طی دو ماه اخیر قیمت برق به میزان 30 درصد افزایش یافته و در صورت عدم مداخله دولت در ماه آتی نیز به میزان 40 درصد افزایش خواهد یافت. میچوتاکیس نخست وزیر یونان طی مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی «اسکای» اعلام کرد دولت مالیات ویژه بر تولید کنندگان برق اعمال می‌کند و آن را به عنوان سوبسید از طریق قبوض برق به مصرف کنندگان باز خواهد گرداند. وی از وجود انحراف در بازار بعلت کمبود برق در کشورهای جنوب شرقی اروپا بعلاوه گرمای شدید که موجب افزایش قیمت عمده فروشی برق طی ده روز اخیر گردیده است سخن گفت و تاکید کرد «در صورت عدم مداخله دولت قیمت قبوض برق در ماه اول به شدت افزایش خواهد یافت.»

شایان ذکر است فقط طی ده روز اخیر قیمت عمده فروشی برق به میزان 238 درصد افزایش یافته و به 218.77 یورو در هر مگاوات ساعت رسید. اسکیلاکاکیس وزیر محیط زیست و انرژی اعلام کرد «بر شرکت های تولید کننده برق از طریق گاز طبیعی، در ماه‌های ژوئیه و اوت مالیات ویژه اعمال خواهد شد که بر قبض ماه اوت به عنوان سوبسید جهت کاهش هزینه اعمال خواهد شد. مقدار دقیق این سوبسید در پایان ماه ژوئیه تعیین خواهد شد.»     

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/politics/563129269/kyriakos-mitsotakis-live-i-synenteyxi-toy-prothypoyrgoy-3/

ادامه پدیده فرار مغزها

به نقل از گزارش موسسه ENA علی‎رغم پایان دوران بحران مالی یونان، پدیده فرار مغزها به خصوص گروه سنی 44-25 همچنان ادامه دارد. در گزارش آمده است که در بحران مالی یونان 2018-2010 مجموعا 796.191 نفر از جمعیت فعال اقتصادی کشور به خارج مهاجرت کردند. از این رقم 160.943 نفر از گروه سنی 24-15، 472.657 نفر از گروه سنی 44-25 و 160.943 نفر از گروه سنی 64-45 بودند. شایان ذکر است 60 درصد کسانی که در سال‎های بحران کشور را ترک کردند از گروه سنی 44-25 ساله بودند.

طی سال‎های 2022-2019 روند مهاجرت یونانی‌ها به خارج ادامه یافت اما میزان آن از دوره بحران کالی کمتر بود. در دوره چهار ساله مذکور مجموعا 283.801 نفر به خارج مهاجرت کردند که 58 درصد آنها (161.023 نفر) از گروه سنی 44-25 ساله بود. مجموعا طی سال‌های 2010 تا 2022 تعداد 1.079.992 نفر از جمعیت فعال اقتصادی کشور به خارج مهاجرت کردند که 234.058 از گروه سنی 24-15، 633.0680 نفر از گروه سنی 44-25 و 212.254 نفر از گروه سنی 64-45 بودند.     

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1716580/ena-brain-drain-noymero-mamoyth-i-fygi-sto-exoteriko

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما