معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۱:۱۹ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم تیر ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

ملاقات معاون رئیس بانک جهانی ویژه غرب و مرکز آفریقا با معاون رئیس جمهور

عثمان دی آگانا معاون رئیس بانک جهانی در امور غرب و مرکز آفریقا روز سه شنبه 9 ژوئیه با تیه موکو کُنه معاون رئیس جمهور ساحل عاج دیدار و گفتگو کرد. وی در این ملاقات گزارشی از پیشرفت های حاصل شده در چارچوب کمک های مختلف و متنوع بانک جهانی در این کشور را به معاون رئیس جمهور ارائه نمود. وی همچنین از ساحل عاج بعنوان یک کشور پیشرو در زمینه انرژی در منطقه نام برد و گفت 75 درصد جمعیت کشور از نعمت انرژی برخوردار هستند. وی همچنین به پتانسیل های بالای ساحل عاج در زمینه کشاورزی اشاره نمود و خواستار تلاش شرکای داخلی و خارجی برای افزایش تولید برنج و خود کفایی ساحل عاج در این زمینه در سالهای آتی شد.

گابن

همکاری نظامی میان فرانسه و گابن

در مراسمی‌که روز سه شنبه 9 ژوئیه در پایگاه نظامی فرانسه در لیبرویل برگزار شد، مدرسه مدیریت نظامی افتتاح شد. این اقدام نمادی از همکاری جدید متمرکز بر آموزش و همچنین کاهش حضور نظامیان فرانسه در آفریقا می‌باشد. به گفته مدیر همکاری امنیت و دفاع وزارت امور خارجه فرانسه در مراسم افتتاح، این اقدام در راستای تمایل مشترک روسای جمهور دو کشور که تصمیم گرفتند اردوگاه ژنرال دوگل  را به یک مرکز آموزشی تبدیل کنند، صورت گرفته است. گفته می‌شود اردوگاه دوگل یکی از آخرین پایگاه‌های نظامی فرانسه در آفریقا  است که حدود 350 نیروی فرانسوی در آن مستقر می‌باشند.  تعداد نیروهای نظامی فرانسه در گابن، در سال آینده به 200 نیرو کاهش خواهد یافت که عمدتا به آموزش نیروهای دفاعی گابن مشغول می‌باشند.

 

امضای موافقنامه قضایی فی مابین گابن و روسیه

معاون دبیرکل وزارت دادگستری گابن در راس هیاتی بمنظور شرکت در انجمن بین المللی حقوقی سن پترزبورگ از 24 لغایت 29 ژوئن به روسیه سفر نمود.  هیات گابنی ضمن مشارکت فعال در مجمع بین المللی حقوقی، در حاشیه این نشست دو یادداشت تفاهم در موضوعات همکاری مشترک در زمینه‌های حقوقی و  تبادل تجربیات بین متخصصان دو طرف در زمینه دیجیتالی کردن اسناد قضایی تدوین قوانین حقوقی و نظارتی و همچنین همکاری موسسات غیرانتفاعی در خصوص آموزش اولیه و مستمر پرسنل حقوقی و قضایی با طرف روسی امضا نمود.

 

تمایل شرکت Vaalco Energy برای سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری در گابن


مدیر عامل شرکت نفتی آمریکایی موسم به Vaalco Energy در ملاقا ت با وزیر اقتصاد گابن در روز سه شنبه 2 جولای از سرمایه گذاری 250 تا 300 میلیون دلاری این شرکت در میدان نفتی Etame در سواحل گابن تا سال 2025 خبر داده است. در جزئیات این سرمایه گذاری، حفاری 10 حلقه چاه در این میدان نفتی برنامه ریزی شده است. گفتنی است شرکت Vaalco Energy از سال 1995 در گابن فعال است و تاکنون بیش از 4 میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری  نموده است.

 

کامرون

گزارش عملکرد سه سال سفیر ایالات متحده آمریکا در کامرون

مراسم جشن ملی ایالات متحده آمریکا در 4 جولای در سفارت این کشور در کامرون برگزار شد. در این مراسم آقای لامورا سفیر این کشور در پایان ماموریت خود در کامرون در سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد سه ساله خود پرداخت و گفت: « در زمینه سلامت و بهداشت، مراقبت های بهداشتی خوبی به مردم کامرون به ویژه در مبارزه با ایدز، سل، مالاریا و سایر بیماری‌ها ارائه شده است. در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی در شمال و ناامنی دریایی در خلیج گینه همکاری‌های دفاعی خوبی با مقامات کامرون انجام شده است و واشنگتن  نسبت به پایان خشونت در مناطق شمال غربی و جنوب غربی متعهد است. در زمینه اقتصادی، شرکت آب کامرون و شرکت آمریکایی Cam Hydro USA یادداشت تفاهمی در ژانویه 2024 برای ساخت سد 240 مگاواتی بر روی رودخانه  Sanaga امضا کردند. همچنین شرکت تجهیزات و لوازم قطعات آمریکایی موسوم به  Hoffman International  نیز با Feicom صندوق ویژه تجهیزات برای تامین تجهیزات سنگین ساختمانی قرارداد 50 میلیارد فرانک سیفا امضا نمودند.

قصد کامرون برای سرمایه گذاری 34 میلیارد فرانکی در بخش بادام هندی

مطبوعات کامرون از قصد دولت این کشور برای سرمایه گذاری 34 میلیارد فرانکی طی یک دوره شش ساله 2030-2024 در بخش بادام هندی خبر داده است. گفته می‌شود این اقدام با مشارکت شرکای بین المللی از جمله انجمن همکاری‌های بین المللی آلمان (GIZ) انجام خواهد شد. این راهبرد در نظر دارد تا سال 2030، 100 هزار درخت بادام هندی را برای تولید سالانه 50 هزار تن کشت نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما