معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بیش از 40 شرکت قزاقستانی محصولات خود را در نمایشگاه چین-اوراسیا در ارومچی ارائه می‌کنند

به گزارش خبرنگار ویژه کازینفورم: سریک جومانگارین معاون نخست وزیر جمهوری قزاقستان به همراه روسای هیئت های خارجی و رئیس منطقه خودمختار سین کیانگ-اویگور جمهوری خلق چین روز چهارشنبه از غرفه ملی قزاقستان به عنوان بخشی از افتتاحیه نمایشگاه هشتم "چین-اوراسیا" بازدید کرد.

به گفته قائم مقام مدیر کل شرکت  کازترید  آسیل یگیمبردیو ، محصولات 45 شرکت قزاقستانی در پاویون ملی قزاقستان ارائه شده است. این غرفه با مساحت 260 متر مربع بزرگترین غرفه در بین شرکت کنندگان خارجی نمایشگاه شد.

آسیل یگیمبردیو  گفت: ما برای دومین سال متوالی در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم، این یک بستر عالی برای صادرکنندگان قزاق است تا محصولات خود را در بازار چین به نمایش بگذارند.این نمایشگاه با محوریت صنایع غذایی برگزار شد. صادرات محصولات کشاورزی به چین هر ساله در حال افزایش است. شیرخشک شتر نیز یک محصول صادراتی منحصر به فرد است. محصولات قنادی و آرد نیز ارائه می‌شود. تمام محصولات ما با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست هستند.به گفته وی، از آنجایی که شعار هشتمین نمایشگاه اکسپو "فرصت های جدید در جاده ابریشم، نشاط جدید در اوراسیا" است، در این راستا، اساس غرفه ما مفهوم تاریخی مرتبط با جاده بزرگ ابریشم بود.هشتمین نمایشگاه بین المللی EXPO  با موضوع چین و اوراسیا از 26 تا 30 ژوئن در شهر ارومچی در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ  جمهوری خلق چین برگزار می‌شود.

بیش از 1000 شرکت از 50 کشور و منطقه و همچنین 30 استان، منطقه خودمختار و شهرداری جمهوری خلق چین در این نمایشگاه بین المللی حضور دارند. اکسپوی هشتم "چین-اوراسیا" دارای فضای سرپوشیده و روباز نمایشگاهی به مساحت 140 هزار متر مربع، در مجموع 14 سالن نمایشگاهی و 2 محوطه نمایشگاهی در فضای باز است. بیش از 40 شرکت قزاقستانی محصولات خود را در نمایشگاه چین-اوراسیا در ارومچی ارائه می‌کنند

https://www.inform.kz/ru/svishe-40-kazahstanskih-kompaniy-predstavlyayut-produktsiyu-na-ekspo-kitay-evraziya-v-urumchi-2a82ba

ترکستان طراحی خاص خود را خواهد داشت

 به گزارش د ک نیوز. کز: به ریاست استاندار ترکستان درخان ساتیبالدی جلسه ای برای بررسی پروژه‌های معماری تشکیل شد.

استاندار گفت: ساخت هر تاسیسات باید مطابق با الزامات انجام شود و خود امکانات نیز از نظر زیبایی جذاب باشد.

آقای ساتیبالدی  در عین حال خاطرنشان کرد: ساخت و ساز نباید بر محیط زیست و فضای سبز تأثیر منفی بگذارد.

وی افزود: پروژه‌های معماری باید بر اساس الگوی شرقی توسعه یابد.ترکستان باید سیستم طراحی و ساخت خود را داشته باشد. هر ساختار باید مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.  درختان نباید در حین ساخت و ساز قطع شوند. یک مسیر کنارگذر را در نظر بگیرید.

در این جلسه مسائل مربوط به احداث تاسیسات گردشگری در منطقه، استحکامات کولتوبه، ساخت برج هایی با معماری شرقی در قلمرو ترکستان و ایجاد کانال قایقرانی به یک مرکز گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://dknews.kz/ru/v-strane/330562-arhitekturnye-proekty-turkestan-budet-imet

تولید واگن‌های ریلی بیشتری در قزاقستان آغاز شد

به گزارش ل س: تولید لوکوموتیوهای دیزلی و واگن‌های ریلی در قزاقستان افزایش یافته است.

حجم تولیدات صنعتی (کالاها و خدمات) از ژانویه تا می ماه سال جاری با 3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 19.4 تریلیون تنگه رسید.

اداره ملی آمار گزارش می دهد که در این مدت 2432 مجتمع صنعتی و بنگاه اقتصادی در سراسر کشور فعال است.

در بخش استخراج آمار زیر ارائه شد:

37.3 میلیون تن نفت و میعانات گازی (1.7%-)،

 43.78 میلیون تن زغال سنگ (8.9%-)، 25.8 میلیارد متر مکعب. متر گاز طبیعی (5.2٪+)، سنگ معدن طلا - 15.9 میلیون تن (14.1٪+)،  سنگ آهن  22.9 میلیون تن (21.7٪+)،  سنگ معدن مس  64.7 میلیون تن (7.5٪+).

در  بخش صنایع غذایی: 170.3 هزار تن گوشت و فرآورده‌های غذایی (1%+)، 317.5 هزار تن روغن نباتی (12.1%+) تولید شده است.

در بخش لبنی  12.5 هزار تن کره (0.9٪-)، 21.5 هزار تن پنیر و پنیر (20.4٪-)، 100.3 هزار تن ماست و سایر محصولات شیر (5.9٪)+ و 256.7 هزار تن فرآوری شده شیر و خامه (1.8٪-) تولید شده است.

در صنعت خودرو:

 51.5 هزار دستگاه خودرو سواری (3.1-%)، 2.9 هزار کامیون (24.9٪-)،  912 وسیله نقلیه برای جابجایی 10 نفر یا بیشتر (15.1+ دستگاه)، 138 دستگاه برداشت غلات (3.1- برابر)، 379 تریلر و کانتینر (-17.9%). تولید واگن‌های راه آهن 8.3 برابر (50 دستگاه)، واگن‌های باری 20.1 برابر (442 دستگاه) و لوکوموتیوهای دیزلی 31.8 درصد (29 دستگاه) افزایش یافت.

این در حالی است که تولید رایانه چهار برابر شده و به 13.1 هزار دستگاه رسیده است.

 https://lsm.kz/proizvodstvo-v-yanvare-mae-2024

چگونه به سرمایه گذاران در قزاقستان کمک می‌شود

گزارش ل س: دادستان‌ها بر اجرای پروژه‌هایی به ارزش بیش از 32 تریلیون تنگه نظارت می‌کنند.

به گفته دفتر دادستانی کل، بر روی بیش از 770 پروژه به ارزش بیش از 32 تریلیون تنگه نظارت می‌شود.

خاطرنشان می‌شود این پروژه‌ها از اقدامات غیرقانونی مقامات محافظت می‌شوند.

به عنوان مثال، به گفته نماینده سرمایه گذار اسپانیایی Big Farm، این شرکت در آستانه خروج از بازار قزاقستان بود. در این پیام آمده است: «شرکت سه سال نتوانست زمینی را برای ساخت یک مجتمع کشت و صنعت مدرن با 400 شغل در مناطق روستایی تهیه کند. تنها پس از اینکه پروژه زیر نظر دادستان قرار گرفت، توافقات لازم در خصوص تخصیص سایت انجام شد و پروژه راه اندازی شد»

در مجموع، در مدت بیش از یک و نیم سال ، دادستانی از 350 سرمایه گذار محافظت کرد که پروژه‌های آنها در بازار قزاقستان حفظ شد که ارزش کل  سرمایه گذاری این سرمایه گذار ها در اقتصاد کشور 6.4 تریلیون تنگه است.

خاطرنشان می‌شود که در آینده نزدیک، دادستانی کل فهرست واحدی از پروژه‌هایی را که تحت حمایت آنها قرار خواهد گرفت، در وب سایت خود قرار خواهد داد.

 https://lsm.kz/kak-v-kazahstane-pomogayut-investoram

چین به قزاقستان در راه اندازی پروژه‌های صنعتی کمک خواهد کرد

سرمایه گذاران چینی به قزاقستان در اجرای پروژه‌هایی به ارزش میلیاردها دلار کمک خواهند کرد. وزارت امور خارجه جزئیات این خبر را اعلام کرد.

به گفته این اداره، شرکت ملی قزاق اینوست در حال حاضر در حال توسعه 15 پروژه با مشارکت سرمایه گذارانی از چین است.

 مبلغ کل آنها 2.4 میلیارد دلار است.

تولید در مجتمع کشت و صنعت، حوزه منابع انرژی تجدیدپذیر، مجتمع معدنی و متالورژی، مهندسی مکانیک، متالورژی، مهندسی کشاورزی و صنایع شیمیایی مورد انتظار است.

هفت پروژه به ارزش 2 میلیارد دلار در حال حاضر در مرحله اجراست.

در عین حال، فهرست پروژه‌های همکاری قزاقستان و چین در زمینه صنعتی سازی و سرمایه گذاری شامل 45 پروژه به ارزش 14.5 میلیارد دلار است.

در مجموع، از سال 2015، 26 پروژه از این فهرست به ارزش 7.3 میلیارد دلار راه اندازی شده است.

هشت پروژه به ارزش 2.6 میلیارد دلار نیز در مرحله اجراست.

علاوه بر این، این فهرست شامل 11 پروژه به ارزش 4.5 میلیارد دلار در حال توسعه است.

 ل س قبلا گزارش داده بود که یک سرمایه گذار از چین یک کارخانه ذوب مس در قزاقستان می سازد.

 https://lsm.kz/kitaj-pomozhet-kazahstanu-sozdat-industrial-nye-proekty

در جنوب قزاقستان پروژه‌هایی با سرمایه گذارانی از ترکیه و روسیه اجرا می‌شود

بر اساس اطلاعات استانداری ژامبیل پنج پروژه در منطقه ژامبیل در حال اجراست که دو پروژه با مشارکت خارجی انجام می‌شود.این پروژه‌ها تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید. حجم کل سرمایه گذاری 91.2 میلیارد تنگه خواهد بود.

 بر اساس این اطلاعات، با راه اندازی این  پنج پروژه، اشتغال برای 634 نفر ایجاد خواهد شد. خاطرنشان می‌شود که دو پروژه با مشارکت سرمایه گذارانی از روسیه و ترکیه افتتاح می‌شود.

انتظار می رود در این منطقه یک کارخانه فراوری سنگ معدن راه اندازی شود. هزینه این پروژه 55.7 میلیارد تنگه برآورد شده است. خاطرنشان می‌شود که اجرای آن در سال 2021 آغاز شد. ظرفیت این کارخانه 1.2 میلیون تن سنگ معدن در سال  است که بعد از بهره‌برداری  برای 100 نفر شغل ایجاد می‌شود. همچنین با مشارکت یک شرکت روسی می‌توان کارخانه هپ لیچینگ سنگ مس را راه اندازی کرد. حجم سرمایه گذاری - 29.5 میلیارد تنگه و ظرفیت آن 90 هزار تن سنگ معدن در سال است.

پیش بینی می‌شود این کارخانه برای 439 نفر کارایجاد می‌کند. اجرای این پروژه در سال 2022 آغاز شد.

تا پایان سال جاری یک کارگاه مبل سازی در منطقه به مبلغ 3 میلیارد تنگه افتتاح می‌شود. ظرفیت تولید سالانه 1.5 هزار واحد محصول در سال و میزان اشتغال50 نفر است

پروژه تولید پیروسولفیت سدیم به مبلغ 2.8 میلیارد تنگه در این منطقه راه اندازی می‌شود. این پروژه با مشارکت شرکتی از ترکیه در حال اجراست. ظرفیت تولید 25 هزار تن در سال است.

کارخانه تولید محصولات الکلی و غیر الکلی هم پنجمین پروژه در دست اجرا در این منطقه است. هزینه این پروژه 280 میلیون تنگه برآورد شده است و ظرفیت تولید آن 360 هزار واحد در سال است.

 https://lsm.kz/Na-yuge-kazahstana-realizuyut-proekty-s-investorami-iz-turcii-i-rossii

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما