معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۲:۰۸

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته سوم تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف: زیمبابوه

رئیس جمهورزیمبابوه برضرورت دلار زدایی از اقتصاد و عدم شرکت خود در انتخابات دورسوم زیمبابوه تاکید کرد

مطابق قانون اساسی زیمبابوه دوره ریاست جمهوری در زیمبابوه 5 سال است. سال 2023 آقای منانگاگوا برای دوره پنج ساله دوم به عنوان رییس جمهور انتخاب شد. علی رغم انتقادات نسبت به عدم ثبات اقتصادی به ویژه در سال گذشته اما رویکردها نسبت به عملکرد آقای منانگاگوا منفی نبوده است. با این حال وی اعلام کرده است که قصدی برای کاندیدا شدن برای دور سوم ندارد. طبق قانون اساسی یک شخص فقط دو بار می‌تواند به صورت متوالی رییس جمهور شود که وی پای بندی خود به این اصل را بیان کرده است. وی در جریان بازدید خود از یک مرکز تولیدی به همراه آقای چیونگا به این موضوع تأکید داشت. وی در حالی در این رابطه صحبت نمود که حزب زانو پی اف (حزب حاکم) شدیدا به دنبال اصلاح قانون اساسی به شکلی است که به او اجازه دهد برای دور سوم نیز در انتخابات شرکت کند. این سومین باری است که آقای منانگاگو از سال گذشته با چنین تغییری در قانون اساسی مخالفت کرده است. وی در جریان این سخنرانی بیان کرد مردم دوبار من را برای ریاست جمهوری انتخاب کردند و حالا من در اخرین پنج سال ریاست جمهوری هستم. من تمایلی به حضور در دور سوم ریاست جمهوری ندارم وهمواره وحدت و التزام به قانون اساسی را توصیه نموده ام.

آقای منانگاگوا در انتهای این سخنرانی در خصوص دلارزدایی از اقتصاد زیمبابوه نیز صحبت هایی مطرح کرد. او بیان کرد ما نمی‌توانیم به سراغ کسانی برویم که با ما دشمن هستند و از آن‌ها طلب پول کنیم چون اقتصادمان را بر مبنای واحد پولی آن‌ها بنا کرده ایم. دوران دلار در کشور ما به سر رسیده و در ماه‌های آتی دیگر در همه جا از زیگ استفاده خواهد شد.  The herald

دعوت دولت زیمبابوه از ترکیه برای شرکت در هفته صنعتی سازی جامعه توسعه جنوب آفریقا

زیمبابوه از وزارت امورخارجه ترکیه دعوت نموده است تا در هفته صنعتی سازی جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک) از 28 ژوئیه تا 2 آگوست شرکت نماید. هفته صنعتی سازی سادک در مرکز همایش های بین المللی زیمبابوه در حراره برگزار می‌شود. این برنامه یک هفته پیش از چها و چهارمین اجلاس سادک به میزبانی زیمبابوه برگزار خواهد شد. در همین را بطه آقای توماس اوتته، دبیردائمی وزارت صنعت و تجارت زیمبابوه در سفر به ترکیه این دعوت را انجام داده است. وی در این سفر در ملاقات با مقامات ترکی اظهار داشته است که این مشارکت می‌تواند فعالیت های تجاری بین دو طرف را افزایش داده و فرصت های تجاری بسیار بیشتری را ایجاد کند.

آقای فاتح کوزوا معاون شورای تجاری ترکیه آفریقا با مثبت ارزیابی کردن این دیدار گفت مشارکت در این نمایشگاه روابط تجاری دو طرف را افزایش می دهد و باعث ارتقای سطح گفتمان دو کشور می‌شود. ما این فرصت را به دست آورده ایم تا مسیر جدیدی از رشد و رونق را باز کنیم و می‌بایست از این فرصت استفاده کنیم. وی ضمن ابراز رضایتمندی از اولین جلسه شورا با زیمبابوه بیان کرد باید با روحیه همکاری این مشارکت را تقویت کنیم. وی اضافه کرد وابستگی‌های فرهنگی زیادی بین زیمبابوه و ترکیه وجود دارد و زیمبابوه می‌تواند پلی برای ارتباط بیشتر ترکیه با آفریقا باشد. در تجارت جهانی امروز، مشارکت کلید راهبری چالش ها و بهره برداری از فرصت هاست. سکوی شورای تجاری زیمبابوه ترکیه مبنا و اساس همکاری و ارتقای همکاری خواهد بود.  The herald

زیمبابوه تحریم‌های اعمالی آمریکا را مردود  می‌داند

زیمبابوه از سال 2001 که زیمبابوه نامیده  شد تحت تحریم های غیرقانونی آمریکا قرار گرفته است اعمال قانون عدم وجود دموکراسی و بهبود اقتصادی زیمبابوه (ZDERA) توسط کنگره آمریکا به عنوان بخشی از اقدامات تنبیهی به این کشور به تصویب رسید و دلیل آن اقدامات تلافی جویانه برای برنامه اصلاحات ارضی زیمبابوه بود. این در حالی است که  دولت زیمبابوه خاطرنشان کرده است که این قانون یک چالش آشکار بود به حاکمیت زیمبابوه به عنوان یک کشور آفریقایی کاملاً مستقل که  تحت منشور سازمان ملل متحد است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، اخیرا از برنامه بازبینی دستورات اجرایی این قانونی خبر داده بود چیزی که جز حذف فوری، بی قید و شرط و کامل تحریم های اقتصادی غیرقانونی اعمال شده بر زیمبابوه نیست. در همین حال دولت زیمبابوه برا اساس برنامه بازبینی تحریم های اعمال شده ایلات متحده را که می‌بایست کاملا لغو گردد را بی احترامی دخالت در یک کشور مستق  و نیز اظهارات تهمت آمیز و مستمر واشنگتن به خود تلقی کرده است زیمبابوه اعلام کرده ایالات متحده در حال بازنگری تحریم‌ها علیه زیمبابوه است اما در اصل اقدامات تنبیهی غیرقانونی و تحریم ها  را حفظ کرده است و زیمیابوه بارها اعلام کرده که هیچ چی به جز حذف فوری و بدون قید و شرط تحریم های اعمال شده و  اقدامات اجباری غیرقانونی، از جمله قانون ZDERA  مورد قبول زیمبابوه نیست.

Opera news

رئیس جمهور زیمبابوه اعلام کرد که کشورش به زودی به بلوک بریکس خواهد پیوست

امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه ضمن اظهار اینکه بریکس یک بلوک اقتصادی بین دولتی با اهمیت به شمار می رود از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده و اعضای جدید این بلوک مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند اظهار داشت در پیوستن به گروه بریکس، این موضوع را با روسیه در میان گذاشتم و به وی گفتم که تمایل ما برای پیوستن به یان گروه است. وی افزود همچنین قبلاً در مورد آن با همسایه خود، رئیس جمهور سیریل رامافوسا از آفریقای جنوبی صحبت کرده بودم.  چشم انداز خوب است زیرا هیچ یک از اعضای بریکس مخالفتی با زیمبابوه نکرده اند.  وی تاکید کرد ما همچنین روابط بسیار خوبی با چین و برزیل داریم.

 بلوک BRICS در مجموع، دارای تولید ناخالص داخلی (GDP) حداقل 25.85 تریلیون دلار در سال 2022 بوده است که کمی‌بیشتر از تولید نا خالص داخلی ایالات متحده آمریکا  است. Opera news

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما